En liten stilla undran....

Sv: En liten stilla undran....

Magdalena skrev:
Har man ingen analys får man laborera VARJE år. Till en början är det lugnt, då ger man "vad man brukar". Men när det visar sig att det inte funkar? Om hästen blir för tjock, smal, trött, pigg, tappar muskler osv. DÅ börjar laborerandet som både tar tid, pengar och oro, kanske även veterinärkostnader.

Eller kanske du är en av dem som bara ger och sen inte ser skillnad på hästen från år till år?
Men om det funkar, om man inte får några problem, om man inte behöver laborera då har man sparat massor av tid, pengar och laborerande, och står med en blank välmående häst. Använder man sig av våra vanligaste fodermedel och räknar på genomsnittssiffror för behov/fodermedel så blir det inte helt fel. Hästar är suveräna på att tillgodogöra sig och att göra av med överskott. Är fodret vällagrat så kan man vara säker på att den får i sig de vitaminer den behöver.

Sock skrev:
Men om det funkar, om man inte får några problem, om man inte behöver laborera då har man sparat massor av tid, pengar och laborerande, och står med en blank välmående häst. Använder man sig av våra vanligaste fodermedel och räknar på genomsnittssiffror för behov/fodermedel så blir det inte helt fel. Hästar är suveräna på att tillgodogöra sig och att göra av med överskott. Är fodret vällagrat så kan man vara säker på att den får i sig de vitaminer den behöver.

Har du bilder på dina hästar från år till år? Skulle vara intressant att se.

Sen så skulle jag gärna se att du sparade det här inlägget och tar fram och läser det den dag du råkar ut för ett riktigt skithö med ensiffrigt proteininnehåll.

Jag köper av bönder jag vet oftast lyckas med sina skördar. Bara ett år har jag haft så låga värden att jag behövt komplettera rejält, så de andra åren hade jag klarat mig bra med att köra på känn. Men bara det året som var katastrof lönades sig analysen och "räknandet" (tar max 20 min/år). Jag hoppas du slipper ett sånt hö, det är inte roligt. Dessutom blir det dyrt som f-n.

vi kör med analyserat hösilage nu, men det gjorde vi inte förut !kolla föresten min tråd som ligger precis under denna tråd. Vi har barar kört med analyserat ett tag så inte märkt så mycket . Men innan körde vi med oanalyserat hö o det är min häst uppfödd på!

Min HÄSTS mamma fick oanalyserat hö och analyserat lusern när hon gick högdräktig, måste faktiskt skryta lite och säga att fölet vart underbart! Fölet är nu hehe 7 år typ och hon fick 40 p,diplom på visning! ( bla välformade hovar, naturlig resning, stark rygg och vägvinnande skritt) Hon har för övreigt också fått ett föl som ochså vart uppfödd på oanalyserat hö, han fick 38 p! Dock har vi ibland haft hästar som fått lite väl högt hull, de är lättfödda fjordingar!

LIA skrev:
Nä, det är tydligt det. Upplysningsvis, så går inte en häst i frihet och äter samma grässort dagarna i ända, året runt! Och det är ju faktiskt i frihet hästarnas konstruktion är framtagna.

Men nu har vi ju inte våra hästar i frihet utan uppstallade!
Så kan du förklara hur du gör i praktiken för att din häst ska få i sig en varierad kost??

LIA skrev:
Ahhh! Så kom då ett toppargumment för minimiutfodringen= en onödig kostnad ! :)
Konstaterar även att du gör det vanliga misstaget att tro, att allt utom minimiransoner är lika med överviktiga hästar. Tänk till lite... Exempel, om du ger din häst dubbel ranson vitaminer, blir den tjock då?
Vad är f ö en "överviktig" häst? Är det allt över de benrangel man ser ibland? Är inte sanningen den, att varje hästs vikt kan variera en hel del, utan att den därför ses som varken mager eller tjock?
Du kan slutligen vara övertygad om, att en häst både kan arbeta och må bra, även om den inte håller den minimivikt du eftersträvar.

LIA

Men om du skulle läsa det jag tidigare skrev så skulle du se att jag skrev att jag INTE fodrar mina hästar efter en minimumgräns utan jag fodrar dem lagom=så mycket som jag anser att de mår som bäst av att äta!!

jag försöker hålla mina hästar i det jag anser vara lagom hull. Självklart kan lagom hull för mig vara en överviktig häst för en annan men det finns ju ändå vissa gränser. En häst som har en normal vikt på 500 kg mår inte bra av att väga 600 kg om man ska använda dem till träning och tävling.

Åter igen: jag strävar inte efter någon minimivikt. Du har faktiskt ingen aning om hur mina hästar ser ut eller vad de fodras med så jag förstår inte varför du tjatar om att jag eftersträvar en minimivikt..?

Den som behöver fråga här på forumet har inte tillräckligt bra koll för att klara sig utan analys. Hur skall någon kunna ge en rekomendation utan att ha sett häst,foder eller analys.
PL

Inte_Ung skrev:
Jag har tabeller, alla tabeller på all mat, det är LIA som inte har det.
jag vet, men då förstår jag ännu mindre din kommentar... :crazy: :confused: jag skrev ju till LIA att det finns möjlighet att få reda på värdena även på potatis.

Gnist skrev:
Jag är intresserad i det faktum att analyser, siffror och gram har blivit mer viktigt och "riktigt", än erfarenheter och praktiska kunskaper.
Men jag förstår inte riktigt det där... :crazy: de allra flesta av oss som förespråkar analys använder ju just analysen i praktiken och drar erfarenheter av det. Vi har dessutom ögon som vi också använder för att konstatera om den beräknade foderstaten är vettig eller inte till individen. Den enda skillnaden på oss och dig är väl just själva analysen. Vi gör allt det där som du gör plus lite till (en analys) för att vara säkrare i vårt val, för att veta ungefär vilken sorts kraftfoder som är lämpligt (högprotein eller inte), för att spara pengar. Vari ligger problemet?!?

peter_lundin skrev:
Hur skall någon kunna ge en rekomendation utan att ha sett häst,foder eller analys.
PL
Är väl bla därför som detta inte är en rådgivningsbyrå utan ett diskussionsforum :angel:

Du glömde del 2.....Hur ska någon som frågar kunna veta att den rekomendationen är trovärdig när man inte vet nåt om den som svarar :angel: För om man frågar om nåt som man själv inte vet så kan man heller inte bedömma om svaret är korrekt eller trovärdigt. Har du tex ont i kroppen så litar du väl inte på vad en svetsare säger utan du går väl till en läkare, även om svetsaren uttrycker en åsikt. Är det inte därför man anlitar de som kan det man frågar om :cool:

Senast ändrad:

Ja, jag är nog ganska petig även med min egen mat. Vore jag inte det så skulle jag snart rulla fram. Var överviktig tidigare men gick ner 20 kg för 3 år sen. För att hålla vikten MÅSTE jag ha koll på vad jag stoppar i mig. Men undantag för godis ibland så hittar man inte mycket onyttigt i mina skåp hemma faktiskt... Så jag är nästan lika petig med min mat som hästarnas... Räknar inte längre, men "har koll" på vad saker innehåller. Räknade points när jag gick ner i vikt och "tänker" fortfarande i points.

pemi

Också ett bra inlägg. :)
Både ditt och Peters inlägg är väldigt intressanta och berör (enligt mig) viktiga frågor i fråga om foderrådgivning..

Gnist skrev:
Också ett bra inlägg. :)
Både ditt och Peters inlägg är väldigt intressanta och berör (enligt mig) viktiga frågor i fråga om foderrådgivning..

När det gäller inköp av tex olika fodertillskott (burkmat), å all möjlig skit som hästen egentligen inte behöver, så kan ju folk lägga ner hur mycket pengar som helst. Men att anlita en välutbildad foderrådgivare DET VILL MAN INTE........då går man hellre in här :confused: ..........beror detta på att man inte har råd eller vad :confused:

Senast ändrad:

Gnist skrev:
Svar: Ja
*tio*
Okej, då så tar vi nästa fråga.
Hur skall du kunna hjälpa någon som har foderrelaterade problem med sin häst på ett intenetforum?
Du kan ju varken se hästen eller fodret och du kan inte visa dina hästar eller ditt foder.
Och du har ingen analys så att du kan berätta vad du utfodrar dina väl fungerade hästar med.

Björk skrev:
jag vet, men då förstår jag ännu mindre din kommentar... :crazy: :confused: jag skrev ju till LIA att det finns möjlighet att få reda på värdena även på potatis.
Bara min sjuka humor igen.
LIA påstod ju att det inte stod näringsinnehåll på råvaror.
Och jag såg framför mig hur hon letade efter märkningen på potatisarna som hon grävde upp ur landet.

Gammeln skrev:
.Hur ska någon som frågar kunna veta att den rekomendationen är trovärdig när man inte vet nåt om den som svarar
Enkelt.
Man kör den föreslagna foderstaten genom Hippocampus och Freefarms foderprogram för att säkerställa att råden som man får är vettiga.

Gammeln skrev:
.....beror detta på att man inte har råd eller vad :confused:
Det beror på att man vill ha grejjor för sina pengar.
Inte en massa prat, för det kan man inte ta på.
Och det som man inte kan ta på, det skall vara gratis.
Skolan och utbildning är gratis i detta landet, det kan nog spela in.

Senast ändrad:

Inte_Ung skrev:
Enkelt.
Man kör den föreslagna foderstaten genom Hippocampus och Freefarms foderprogram för att säkerställa att råden som man får är vettiga.
Varför sitter man här o frågar då. varför inte köra detta själv då från början utan att fråga här :confused:

Inte_Ung skrev:
Okej, då så tar vi nästa fråga.
Hur skall du kunna hjälpa någon som har foderrelaterade problem med sin häst på ett intenetforum?

Enkelt svar : Det gör jag inte..

Annat än i frågor som.
"Om jag vill få upp hull på min nerviga, heta häst vad är bättre att ge
Havre eller Korn???"

Så länge man inte sett hästen, hur den ser ut i hull och hårrem, vet hur mycket den tränas, ålder mm, så anser jag att ingen kan ge helt tillförlitliga råd om vad och hur mycket just den specifika hästen behöver äta och vad den behöver för tillskott.

Det man kan göra är en rekomendation och säga att Generellt sett, så bör/brukar en häst av den storleken, åldern , som rids si och så mycket osv
äta ungefär si och så mycket av grovfoder
si och så mycket kraftfoder
si och så med tillskott.

Det finns ju hästar som har väldigt hög resp. väldigt låg förbränning och på dessa funkar det inte att enbart gå efter tabeller och siffror.

Gammeln skrev:
Varför sitter man här o frågar då. varför inte köra detta själv då från början utan att fråga här :confused:
Därför att det är svårt om man inte kan foder, att ens komma på vad man skall ge hästen.
Det är som att famla i det blå.
Vad finns det för färdigfoder?
Vilka foder som passar ihop med vilka?
O.s.v.

Man kan få hålla på och fippla i evigheter i början innan man har en känsla för vad som går ihop sig.
Mina första foderstater tog några nätter av räknande fram och tillbaka.
Och då så hade jag alla böcker som man kan tänkas behöva.
Nu så tar ett foderstatsförslag mig bara några minuter att göra ur huvudet.
Och det blir oftast rätt på första försöket.

A, för att man inte vet att det finns
B, för att man är lat
C, för att man inte fattar hur man ska göra
D, för att man inte har analys och hoppas kunna få svar ändå

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 509
Senast: Lavinia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur