Sv: En liten stilla undran....
LIA skrev:
Björk, läs innantill! Jag ifrågasätter inte att olika hästraser har olika behov av fodermängd. Jag ifrågasatte överdriften i texten!!!
Och jag förklarade att för oss som har en extremt lättfödd häst av en viss ras så
ÄR det ingen överdrift i texten. :smirk:
LIA skrev:
Men vi kan väl inte gå på några medelvärden på våra baslivsmedel, vi heller? Även den varierar naturligtvis beroende på omständigheterna, eller? Precis som hö?
Jag vet inte exakt hur
mycket potatis varierar i värden. Men jag vet att tex värden för havre varierar betydligt
mindre än värden för hö. Energivärdet för hö varierar inte heller så väldans mycket. Så; jag analyserar egentligen huvudsakligen höet för att få fram
proteinvärdet. Och även för att få veta Ca/p-kvot. Havre går jag efter ungefärliga tabellvärden (eller vad som står på säcken om jag inte köper från en bonde).
LIA skrev:
Och grundfrågan var alltså: gör någon foderstat till sig själva och till övriga i familjen?
Mitt svar är fortfarande det som jag skrivit tidigare i tråden: jag har gjort "foderstat" till mig själv under perioder av mitt liv. Jag vet på ett ungefär hur jag borde äta för att hålla vikt, må bra och få i mig det jag behöver. Men jag följer det inte. Men jag tycker (som jag också sagt förut) att det inte är helt meningsfullt att jämföra häst människa. Orsaken är:
1. Hästarna kan bara välja det foder jag ger dem - beroende på hagen - vad som växer där och vad jag ger i övrigt. De har inget kylskåp att gå till när de känner sig hungriga.
2. Jag kan själv känna om jag har en infektion på gång i kroppen, jag kan själv känna om jag är ovanligt trött. LÅNGT INNAN det syns utanpå så att andra märker det. Hästens känslor känner bara den själv och de visar sig inte "utanpå" (tex proteinbrist) förrän de redan haft problemet under en period.
3. Att ge hästarna rätt foder är enklare än att se till att jag gör det själv. Eftersom jag kanske har dålig karaktär och blir "sugen" på allt möjligt onyttigt ibland.
För övrigt så väger inte jag i milligram när jag gör foderstat. Jag får värdet på höet och räknar snabbt fram vilket mineral som passar bäst att komplettera med och vilket kraftfoder som är enklast och mängden på detta. Det går förmodligen fortare än att hålla på och "gissa" i flera månader och se resultatet av vinterfoderstaten i februari...