En liten stilla undran....

Sv: En liten stilla undran....

Gnist skrev:
Och ändå ges det ut foderstatsråd baserade på analyser... Hur kan det komma sig??

Du skrev att man inte kan ge råd som stämmer till 100 % utan att ha analys, se hästen och veta vilket jobb den verkligen utför. Det håller alla med om. Men har ägaren analys på fodret och kan redogöra för arbete etc kan man veta om det är alldeles uppåt väggarna och ge råd som kan vara värda att prova, sen är det upp till hästägaren att använda det berömda ögat...

Gör du dig dummare än du är för att provocera?

HannaZ skrev:
Gör du dig dummare än du är för att provocera?

Tar det en gång till, så kanske du ser vad jag skrev

Gnist skrev:
Det jag ville komma fram till var att så länge man inte har tillgång till hästen IRL och vet hur den ser ut, hull mm och vet hur den tränas, så kan ingen (oavsett man har analys eller inte) Kan ge en 100% utformad foderstat..Man kan bara ge råd om vad som kan vara lämpligt.

Självklart kan man inte "stirra sig blind" på BARA en foderstat. Men med en analys har man ju iaf något vettigt att grunda foderstaten på. Som jag skrev så hade jag inte kunnat förutse årets katastrofvärden på ensilage. Jag var tacksam för analysen så jag fick reda på bristerna i tid och inte upptäkte dom till våren.

Jag räknar inte slaviskt, har en uträknad foderstat som grund och fodrar sedan med ögat. Jag säger inte att det är det enda rätta, det finns massor av välskötta hästar som aldrig haft en uträknad foderastat. Jag tror man uppskattar analys och foderstat med om man har en svårfodrad häst (mager eller eft). Jag har ju upptäkt att mitt gamla sto behöver mycket mer mat än vad som är "normalt" men efter 14 år ihop så vet jag vad som är normalt för henne.

Man får väl helt enkelt lära sig sina egna hästar, sen om man vill ha analys till hjälp eller ej är ju upp till var och en.

pemi

Ursprungligen postat av Gnist
Det jag ville komma fram till var att så länge man inte har tillgång till hästen IRL och vet hur den ser ut, hull mm och vet hur den tränas, så kan ingen (oavsett man har analys eller inte) Kan ge en 100% utformad foderstat..Man kan bara ge råd om vad som kan vara lämpligt.

Alla här är av denna åsikt. Man kan bara ge råd om vad som KAN vara lämpligt. Men har man ingen analys kan man inte ens göra det.

Inte_Ung skrev:
Bara min sjuka humor igen.
LIA påstod ju att det inte stod näringsinnehåll på råvaror.
Och jag såg framför mig hur hon letade efter märkningen på potatisarna som hon grävde upp ur landet.
:rofl:
jaja, då förstår jag

LIA skrev:
Björk, läs innantill! Jag ifrågasätter inte att olika hästraser har olika behov av fodermängd. Jag ifrågasatte överdriften i texten!!!
Och jag förklarade att för oss som har en extremt lättfödd häst av en viss ras så ÄR det ingen överdrift i texten. :smirk:

LIA skrev:
Men vi kan väl inte gå på några medelvärden på våra baslivsmedel, vi heller? Även den varierar naturligtvis beroende på omständigheterna, eller? Precis som hö?
Jag vet inte exakt hur mycket potatis varierar i värden. Men jag vet att tex värden för havre varierar betydligt mindre än värden för hö. Energivärdet för hö varierar inte heller så väldans mycket. Så; jag analyserar egentligen huvudsakligen höet för att få fram proteinvärdet. Och även för att få veta Ca/p-kvot. Havre går jag efter ungefärliga tabellvärden (eller vad som står på säcken om jag inte köper från en bonde).

LIA skrev:
Och grundfrågan var alltså: gör någon foderstat till sig själva och till övriga i familjen?
Mitt svar är fortfarande det som jag skrivit tidigare i tråden: jag har gjort "foderstat" till mig själv under perioder av mitt liv. Jag vet på ett ungefär hur jag borde äta för att hålla vikt, må bra och få i mig det jag behöver. Men jag följer det inte. Men jag tycker (som jag också sagt förut) att det inte är helt meningsfullt att jämföra häst människa. Orsaken är:
1. Hästarna kan bara välja det foder jag ger dem - beroende på hagen - vad som växer där och vad jag ger i övrigt. De har inget kylskåp att gå till när de känner sig hungriga.
2. Jag kan själv känna om jag har en infektion på gång i kroppen, jag kan själv känna om jag är ovanligt trött. LÅNGT INNAN det syns utanpå så att andra märker det. Hästens känslor känner bara den själv och de visar sig inte "utanpå" (tex proteinbrist) förrän de redan haft problemet under en period.
3. Att ge hästarna rätt foder är enklare än att se till att jag gör det själv. Eftersom jag kanske har dålig karaktär och blir "sugen" på allt möjligt onyttigt ibland.

För övrigt så väger inte jag i milligram när jag gör foderstat. Jag får värdet på höet och räknar snabbt fram vilket mineral som passar bäst att komplettera med och vilket kraftfoder som är enklast och mängden på detta. Det går förmodligen fortare än att hålla på och "gissa" i flera månader och se resultatet av vinterfoderstaten i februari...

Hur gjorde ni innan analyserna fanns ??
Gissade

Funkade inte era hästar bra då i jämförelse med nu ??
De funkade, men betydligt bättre nu.

Växte inte era unghästar som dom skulle??
Jodå, men hållbarheten blev sämre.

Var era hästar sjukare/mer skadad då mot nu ?
Ja

Varför bedöms de som inte har analyserat grovfoder, som "sämre" hästägare?
Personligen tycker jag det är rätt puckat att inte göra det när möjligheten finns, det ger en billig vägvisning åt rätt håll.

Tja,... Jag hade ingen häst innan man kunde göra analyser ;) Detta med analyser och beräkningar lärde jag mig innan jag ens funderade på att skaffa häst.

För alla som vill veta mer om foderstater, grovfoderanalyser och värdet därav kan läsa Ridsport (som kom ut igår, torsdag). Mycket matnyttig artikel.

Det här var en trevlig tråd :D
Jag har fostrat två föl, ponnyn, utan analyser. Resultatet blev två friska ponnyn som fungerade bra. Den ena var en D-ponny, korsning med fullblodsinslag, och den andra en shetland.
Jag gick utgick från stora mängder hö, "på morgonen ska hästarna ha trampat ner sista höet" (kommentar från min gamla hovslagare). Obegränsat med havrehalm på vintern i hagen och rejäl med frukosthö, Krafft för föl till ca 1½ år sen började visst arbete så jag gick över till havre mm. Havren har jag alltid doserat så att jag ökat givan till explosionsrisk, därifrån har jag jobbat ner överskottsenergin. Betfor har getts i "lagom" dos, mest för att det är gott.
Nu var ju dessa hästar lättfödda och det fungerade bra, kanske fungerar det inte lika bra på andra. Men jag tror på att fodra med "ögat", att hålla koll på hull och temperament så att man får den häst man vill ha.
Båda hästarna fungerade väl vid ridning och lade på sig duktigt med muskler. Veterinär har bara anltitas vid vaccinationer, tur eller inte..
Nu har jag åter blivit hästägare, denna gång ett varmblod. Nu är jag ganska orolig över hullet, utan egentlig orsak, så vi får se om jag har nerver nog att hålla foderstat enligt mina gamla normer

Jag gick i grundskola 1977-1986 och då vi fick blodpudding till lunch, var det Juice som gällde, mjölk var bannlyst vid dessa måltider...och till detta fick vi vitkål i lingonsylt. Kanske vår skola var medveten ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 509
Senast: Lavinia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur