En liten stilla undran....

Sv: En liten stilla undran....

Men det blir ju så då.
Att för att kunna råda så måste man ha en analys.
Med den så kan man ju se om det är helt åt skogen eller inte.
Ett hö med 15g smbpr t.ex. kan ju lätt förklara varför hästen inte sätter muskler.

Och naturligtvis så får ju de på forumet som räknar och ger råd en högre status än de som envist hävdar att de minsann inte tänker analysera, för att deras hästar mår bra ändå.
För de kan ju inte ge några råd sedan.

Vad är det föresten som säger att jag kan mindre om utfodring än du, bara för att jag vill ha en analys och en uträkning som kontroll på min foderstat?
Ärligt så tror jag bara att jag är mera kontrollfreak än vad du är.
Jag hatar att gissa, jag vill veta.
Och orkar dessutom inte håla på och "testa in" foder på 13 hästar varje år.
Jo, jag är lat också, det är nog grunden till att jag räknar faktiskt.
Det är enklare och så vet jag vilket foder som jag kommer att behöva under vintern och hur mycket redan på sommaren om jag vill.

Inte_Ung skrev:
Och naturligtvis så får ju de på forumet som räknar och ger råd en högre status än de som envist hävdar att de minsann inte tänker analysera, för att deras hästar mår bra ändå.
För de kan ju inte ge några råd sedan.

Vad är det föresten som säger att jag kan mindre om utfodring än du, bara för att jag vill ha en analys och en uträkning som kontroll på min foderstat?

Jag har inte sagt att du kan mindre om utfodring.

Även med analyserat grovfoder, så är det svårt att ge en korrekt foderstat till en specifik individ via nätet.
Alla hästar passar ju inte i "mallen".

Om en nybörjare, som inte kan något blint fodrar sin häst efter ett råd på ett forum och hästen inte följer "mallen", så blir det ju väldigt fel i alla fall.

Har läst om ett antal sådana hästar i olika trådar + att jag sett det IRL. Det har räknats på alla sätt och vis på alla håll och kanter.
Foderstaten bedöms vara optimal, för en häst av den storleken, som tränas x antal timmar/ vecka och ändå skiter det sig totalt.

Jag menar att man måste också (förutom foderkunskap oavsett den baseras på analyser eller erfarenhet) ha en viss djurkänsla + "öga" för sin häst. Annars hjälper inga analyser i världen.

Ska dessutom tillägga att om det inte vore för att vi odlar allt grovfoder och en del av kraftfodret själv och därmed vet i vilken sorts jord det växer, vad det gödslas med och vad som sås in i markerna och när det skördas, så skulle jag förmodligen vara mer benägen att analysera grovfodret ;)

Anser inte överhuvudtaget på något vis att jag är smartare/duktigare än du på något vis, men jag tycker heller inte att det jag kan, ska nervärderas till "chansande och tur".
Vilket många verkar ha som åsikt om de som inte analyserar sitt grovfoder.

Men nu har vi ju inte våra hästar i frihet utan uppstallade!
Så kan du förklara hur du gör i praktiken för att din häst ska få i sig en varierad kost??
Visst! "VI" har inte våra hästar uppstallade! Dom har ganska goda möjligheter att variera sin kost, om än inte optimalt, vilket dom också gör.

Åter igen: jag strävar inte efter någon minimivikt.
Jag vet inte om jag tjatar om det, men du skrev faktiskt så här:
jag fodrar inte mina hästar efter vad jag anser är ett minimum för att de ska klara sig utan efter vad dom behöver för att må bra och kunna arbeta. Men sen ger jag ju inte mer än det, dels för att det blir en onödig kostnad och dels för att då spricker mitt första kriterie, nämligen att de ska må bra och kunna arbeta, det kan de inte om de skulle få mer än de behöver=övervikt!
Kanske förstår jag fel, men nog ser det ut som, att du ger dina hästar så lite som möjligt, bara dom mår bra och kan arbeta. Därför skrev jag: Du kan slutligen vara övertygad om, att en häst både kan arbeta och må bra, även om den inte håller den minimivikt du eftersträvar.
Om jag fattat ditt skrivna fel, är det så mycket bättre för dina hästar! :)

För övrigt...
Mirjanda, om du nu citerar vad jag skriver, kan du väl svara rätt upp och ner på dom frågorna?

HannaZ, jag blir inte klok på, hur jag ska uttrycka mig, för att budskapet ska gå hem? :crazy: Ger upp!

I-U, 22 år är i sammanhanget inte någon lång tid, eller hur? Jag kan berätta för dig, att för bara några år sedan, fanns veterinärer som inte förstod selenbehovet fullt ut.
Nej, dom turhästar jag relaterade till, arbetar inte på långa vägar så mycket.
Eftersom du gör dig lustig över mina funderingar över våra råvaror, kan du kanske svara på detta: Varför kan div värden variera i hö, men inte i andra växter (eller djur)? Ett logiskt svar, tack.

Magdalena, på vår tid åt man mat i skola och hem, utan att vara styrd av vetenskapen! Konstigt nog hade jag en god fysik, trots att vi alltid drack mjölk till blodpuddingen. Kan det bero på en överhuvud taget allsidigare, naturnärmre och nyttigare mathållning än idag? Med bättre råvaror än idag? Och godare!

Björk, läs innantill! Jag ifrågasätter inte att olika hästraser har olika behov av fodermängd. Jag ifrågasatte överdriften i texten!!!
Men vi kan väl inte gå på några medelvärden på våra baslivsmedel, vi heller? Även den varierar naturligtvis beroende på omständigheterna, eller? Precis som hö? Och grundfrågan var alltså: gör någon foderstat till sig själva och till övriga i familjen? Analyserar allt som inte är förpackat med innehållsdeklaration och lägger in värdena i tabeller och beräknar förhållanden och får fram minimivikter för detta + ett stort antal vitaminer, mineraler, spårämnen etc och så sitter med vågen och väger upp allt till var och en i familjen? Precis som en del gör till sina hästar, alltså! Om inte, varför till hästarna?

Slutligen,
tyvärr kommer jag inte att kunna lägga tid på den här tråden på ett tag. Det vore annars roligt att diskutera vidare.

LIA

Senast ändrad:

Även med analyserat grovfoder, så är det svårt att ge en korrekt foderstat till en specifik individ via nätet.
Alla hästar passar ju inte i "mallen".

Ingen har sagt att man inte måste använda ögat bara för att man har analys.

Om en nybörjare, som inte kan något blint fodrar sin häst efter ett råd på ett forum och hästen inte följer "mallen", så blir det ju väldigt fel i alla fall.

och vems fel är det?

Har läst om ett antal sådana hästar i olika trådar + att jag sett det IRL. Det har räknats på alla sätt och vis på alla håll och kanter.
Foderstaten bedöms vara optimal, för en häst av den storleken, som tränas x antal timmar/ vecka och ändå skiter det sig totalt.

Är det analysens fel?
Nej, snarare en okunnig hästägare osm inte kan koppla teori och praktik.

Jag menar att man måste också (förutom foderkunskap oavsett den baseras på analyser eller erfarenhet) ha en viss djurkänsla + "öga" för sin häst. Annars hjälper inga analyser i världen.

Kan du nämna nån av oss som har påstått något annat?

Ska dessutom tillägga att om det inte vore för att vi odlar allt grovfoder och en del av kraftfodret själv och därmed vet i vilken sorts jord det växer, vad det gödslas med och vad som sås in i markerna och när det skördas, så skulle jag förmodligen vara mer benägen att analysera grovfodret ;)

Då tycker du alltså att de typ 98% av sveriges hästägare som de facto INTE odlar sitt hö själv bör ta analys...

Anser inte överhuvudtaget på något vis att jag är smartare/duktigare än du på något vis, men jag tycker heller inte att det jag kan, ska nervärderas till "chansande och tur".
Vilket många verkar ha som åsikt om de som inte analyserar sitt grovfoder.

Du, som har så stor kunskap, odlar ditt hö själv, vet hur jordarna är (hur vet du förresten det, har du tagit prov?), har haft häst i årtionden (som det verkar), är knappast representativ för dem i sverige som inte vill analysera grovfodret.

Senast ändrad:

jag fodrar inte mina hästar efter vad jag anser är ett minimum för att de ska klara sig utan efter vad dom behöver för att må bra och kunna arbeta. Men sen ger jag ju inte mer än det, dels för att det blir en onödig kostnad och dels för att då spricker mitt första kriterie, nämligen att de ska må bra och kunna arbeta, det kan de inte om de skulle få mer än de behöver=övervikt!

Kanske förstår jag fel, men nog ser det ut som, att du ger dina hästar så lite som möjligt, bara dom mår bra och kan arbeta. Därför skrev jag: Du kan slutligen vara övertygad om, att en häst både kan arbeta och må bra, även om den inte håller den minimivikt du eftersträvar.
Om jag fattat ditt skrivna fel, är det så mycket bättre för dina hästar! :)

Du verkar som att du har fattat fel, syftningarna är rätt, kika på texten igen.

Senast ändrad:

HannaZ, jag blir inte klok på, hur jag ska uttrycka mig, för att budskapet ska gå hem? :crazy: Ger upp!

Budskap beträffande vad?

Men vi kan väl inte gå på några medelvärden på våra baslivsmedel, vi heller? Även den varierar naturligtvis beroende på omständigheterna, eller? Precis som hö? Och grundfrågan var alltså: gör någon foderstat till sig själva och till övriga i familjen? Analyserar allt som inte är förpackat med innehållsdeklaration och lägger in värdena i tabeller och beräknar förhållanden och får fram minimivikter för detta + ett stort antal vitaminer, mineraler, spårämnen etc och så sitter med vågen och väger upp allt till var och en i familjen? Precis som en del gör till sina hästar, alltså! Om inte, varför till hästarna?

För att det är för svårt att analysera alla råvaror utan man får snällt gå efter tabellvärdena.

Om vi varit hänvisade till ett fåtal livsmedel hade det naturligtvis varit viktigare med exakta analyser.

Sen så finns det faktiskt som jag nämnt tidigare dataprogram, tex Kosttränaren, som vi tex använder hemma.

Hackas mina åsikter på (oavsett ämne), så upplyser jag om de omständigheter som gör att jag gör/tycker/tänker som jag gör :cool:

För den delen, så behöver du inte "skrika" i inlägget, jag kan läsa vad det står ändå....

Det jag ville komma fram till var att så länge man inte har tillgång till hästen IRL och vet hur den ser ut, hull mm och vet hur den tränas, så kan ingen (oavsett man har analys eller inte) Kan ge en 100% utformad foderstat..Man kan bara ge råd om vad som kan vara lämpligt.

Angående hur länge jag har haft häst, så är det i 25 år som jag har haft Egna hästar.
Räknar man med faderns hästar, så blir det närmare 30 år som jag har levt med hästar i mitt liv.
Vad nu det spelar för roll...

För den delen, så behöver du inte "skrika" i inlägget, jag kan läsa vad det står ändå....

Jag skriker inte, jag gör skillnad på vad som är ett citat och vad som är mitt svar på detta.

Det jag ville komma fram till var att så länge man inte har tillgång till hästen IRL och vet hur den ser ut, hull mm och vet hur den tränas, så kan ingen (oavsett man har analys eller inte) Kan ge en 100% utformad foderstat..Man kan bara ge råd om vad som kan vara lämpligt.

Samma åsikt som alla andra här har då.

Angående hur länge jag har haft häst, så är det i 25 år som jag har haft Egna hästar.
Räknar man med faderns hästar, så blir det närmare 30 år som jag har levt med hästar i mitt liv.
Vad nu det spelar för roll...

Det spelar roll eftersom det är 30 års kunskap/erfarenhet. Betydligt mer än de flesta här på buke. Du kanske inte behöver analys för du har 30 års erfarenhet av "trial and error" men andra kanske inte känner för att prova sig fram i flera års tid och inte heller har föräldrar eller andra som kunnat föra "hästkarls-kunskap" vidare, dessa får förlita sig till aktuell forskning.

Magdalena skrev:
Allvarligt? Vi fick inte juice i skolan heller, men vatten - inte mjölk - de dagar det var blodpudding. Vatten och så lingonsylt blandat med vitkål (c-vitamin).
Japp. Helt allvarligt. Lingonsylt blandat med vitkål känner jag dock igen.

/JES

LIA skrev:
Magdalena, på vår tid åt man mat i skola och hem, utan att vara styrd av vetenskapen! Konstigt nog hade jag en god fysik, trots att vi alltid drack mjölk till blodpuddingen. Kan det bero på en överhuvud taget allsidigare, naturnärmre och nyttigare mathållning än idag? Med bättre råvaror än idag? Och godare!

När är "på vår tid"? För min del gick jag i grundskolan för över 20 år sen. Och "styrd av vetenskapen"? Om man VET att kalk hindrar upptag av järn är det väl klart onödigt att servera något kalkrikt till en järnrik måltid? Eller var det så att "vi" var fattigare då så man åt blodpudding rätt ofta hemma också, och då inte hade råd med mjölk?

Sen undrar jag hur stora marker du har till dina hästar, och vad du odlar där eftersom de själva kan välja så otroligt mycket vad de ska pula i sig.

Gammeln skrev:
Du glömde del 2.....Hur ska någon som frågar kunna veta att den rekomendationen är trovärdig när man inte vet nåt om den som svarar :angel: För om man frågar om nåt som man själv inte vet så kan man heller inte bedömma om svaret är korrekt eller trovärdigt. Har du tex ont i kroppen så litar du väl inte på vad en svetsare säger utan du går väl till en läkare, även om svetsaren uttrycker en åsikt. Är det inte därför man anlitar de som kan det man frågar om :cool:

Till gammeln: :bow: (trots att det är gammeln :angel: )

Om tråden:
Man kan läsa inlägg som fan läser bibeln, läsa/skriva för att man "alltid har rätt" eller för att det är kul att diskutera. :angel:

Jag tror att en del (för många) tror för mycket på analysen och tabeller och då bygger jag det på vad man ser på träningar/tävlingar. Dvs hästar som är för magra/feta med analys. (Alltså när man snackat med folk som man vet analyserar eller köper analyserat hö. kunder t.ex :angel: )

Kunskapen om foder MÅSTE höjas!

Jag tillhör gruppen som säljer hö och hösilage (och analyserar för att få mer betalt :idea: ). Jag räknar på foderstaten till hästarna MEN följer inte tabeller fullt ut, utan bygger mycket på erfarenhet dvs ögat. Vet när vi kör in höet hur värdena är beroende på väder, grässort, skördetid osv.(Är rel gammal :o och gift med en expert i många led) Stämmer bra sedan med analysen som görs.

LIA skrev:
I-U, 22 år är i sammanhanget inte någon lång tid, eller hur? Jag kan berätta för dig, att för bara några år sedan, fanns veterinärer som inte förstod selenbehovet fullt ut.
Nej men det är längre än den tid som jag har haft eget ansvar för flera hästars foderstater.
Och det där med veterinärerna var ju läskigt, om det nu stämmer.

Eftersom du gör dig lustig över mina funderingar över våra råvaror, kan du kanske svara på detta: Varför kan div värden variera i hö, men inte i andra växter (eller djur)? Ett logiskt svar, tack.
Andra råvaror än hö, det skördar man nästan alltid när de är mogna.
Vilket ger ett mycket jämnare innehåll än i hö, som ju skördas i alla sina delar av tillväxt.
Havre t.ex. varierar inte tillnärmelsevis lika mycket i näringsinnehåll som hö.
Animaliska produkter är extremt stabila i sina analysvärden, så kött från samma sorts djur vid samma ålder är likvädigt.
Ungnöt-lever (en av mina favorit-rätter) har i princip samma värden hela tiden.
Potatis varierar efter sort, och det finns även där tabeller att tillgå.
Främst så är det vattenhalten som varierar i potatism ,men även C-vitaminhalten.
C-vitaminhalten sjunker dessutom under lagring, även där så finns det tabeller.

Jag hade inte god fysik.
Trots att min mamma var mycket noga med maten.
Vi åt gott, nyttigt och allsidigt.
Men jag var mager som en sticka.
Jag hade behövt mera fett i min mat och led brist på selen och magnesium.
Första gången som jag blev ordentligt musklad var när jag bodde i USA där marken är rik på selen och magnesium och maten inte saknar fett.
Så frisk som då har jag aldrig varit.
Nu så äter jag extra selen, magnesium och B-vitaminer.
Och är ordentligt musklad.

Men vi kan väl inte gå på några medelvärden på våra baslivsmedel, vi heller? Även den varierar naturligtvis beroende på omständigheterna, eller? Precis som hö?
Nej. Se svar ovan.

Analyserar allt som inte är förpackat med innehållsdeklaration
Det behövs inte analyseras.
Se svar ovan.
Det finns redan tabeller att följa.

HannaZ skrev:

Samma åsikt som alla andra här har då.

Och ändå ges det ut foderstatsråd baserade på analyser... Hur kan det komma sig??

Gnist skrev:
Det gäller att göra en foderstat som lätt går att öka resp minska i.
Om man ser till att det finns marginaler i de olika kvoterna, så kan man sedan bara skriva.
Vill du ha mera energi i hästen - tillsätt 1kg havre.
Blir hästen för tunn - lägg till ett eller två kg hö.
Blir den för fet - tag bort betforen.

O.s.v. för man vet då att balanserna ändå blir de rätta.

Bättre ett foderstatsråd baserat på en analys än ett baserat på ingenting alls.
Har hästägaren noll koll så blir det fel i vilket fall men knappast mer fel för att det finns en analys.
Själv räknar jag inte foderstater här men det händer att jag gör det ute i jobbet, även utan analys men då är jag noga med att peka på felkällorna o rekomenderar analys.
PL

Senast ändrad:

Inte_Ung skrev:
Det gäller att göra en foderstat som lätt går att öka resp minska i.
Om man ser till att det finns marginaler i de olika kvoterna, så kan man sedan bara skriva.
Vill du ha mera energi i hästen - tillsätt 1kg havre.
Blir hästen för tunn - lägg till ett eller två kg hö.
Blir den för fet - tag bort betforen.

O.s.v. för man vet då att balanserna ändå blir de rätta.

Mkt bra skrivet :bow:

Dock har jag hitintills aldrig sett det följdrådet, till en föreslagen foderstat.

Jag brukar nästan alltid lägga till sådana råd.
Eller:
"Kontrollera hullet på hästen och öka proportioneligt av allt om den blir tunn och minska lika proportioneligt om den blir fet. Hullet känns bäst med handflatan på revbenen på sidan bakom sadeln. Revbenen skall kännas under någon centimeter hull men inte synas."

Gnist skrev:
Och ändå ges det ut foderstatsråd baserade på analyser... Hur kan det komma sig??
Därför att det i alla fall blir "rättare" än en foderstat som är helt åt skogen.
Ingen häst kan bygga muskler på en protein/energi-kvot på 4.
Och dräktiga ston som dessutom har föl vid sidan behöver så mycket protein att nästan ingen kan tro att det är sant.
Och då så kan man i alla fall i de flesta fall undvika total katastrof.

LIA skrev:
Visst! "VI" har inte våra hästar uppstallade! Dom har ganska goda möjligheter att variera sin kost, om än inte optimalt, vilket dom också gör.

Antar att du menar att dina hästar går på lösdrift? Men du ger dom väl foder oxå antar jag? Vad är det du ger då som är så varierande? För om du bara syftar på det hästarna får i sig själva i hagen, ja i såntfall får ju alla hästar som inte går i små rasthagar en varierad kost!

LIA skrev:
Ja du fattar fel och eftersom du skrev att du inte skulle lägga nån mer tid på den här tråden så orkar jag heller inte ännu en gång förklara för dig hur jag menar!

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 509
Senast: Lavinia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur