En liten stilla undran....

Sv: En liten stilla undran....

Ja alla hästar är individer.
Om man har analyserat foder som man provar in på hästen ett år eller till ett hö, så kan man till nästa år eller hö ge samma näring/dag till samma häst.
Så att just den hästen inte måste få något annat än det som passar den.

Till LIA:
Varför tjatar alla anti-analysare om att tabellerna för vad hästar behöver är fel?
För dessa tabeller är ju inte vad analysen handlar om, utan analysen handlar om att kunna återupprepa en foderstat som varje enskild häst tidigare fungerat bra på.
Fodermedelstabeller visar vad fodret innehåller och de är faktiskt ganska så korrekta.

Behovstabellerna är mera osäkra till sin natur.

Och jag kan då inte ge mina hästar "ordentliga mängder" foder.
De skulle äta sig feta och sjuka och få ont i ben och rygg av sin fettma om jag inte ransonerade maten till ett minimum.

Och jag har räknat näringsinnehåll på mina barns kost.
Den ena var mager och hade olika födoämneallergier som gjorde det svårt att få med alla nödvändiga näringsämnen.
Och den andra höll på att bli präktigt överviktig.

LIA:

Jag har också barn... så jag svarar också...

Jag räknar inte på maten till mig och mina barn. Men jag planerar noga varje vecka vad vi ska äta och ser till att det finns allt som kroppen behöver.

Detta går inte att göra till hästar...
Man ska inte ändra fodret från vecka till vecka då skulle dom garanterat inte må bra för deras magar skulle inte hinna anpassa sig.

Det är ju också så här att om mina barn eller jag mår dåligt på nått sätt så kan vi förmedla detta till en doktor...
Det kan inte hästen. Den kanske går med en brist eller dålig balans av olika ämnen/mineraler och mår dåligt. Men efter som att hästar inte ska visa svagheter för att dom blir utstötta ut flocken så ser människan inget förrän det har gått jätte långt.

Och så angående att man ska ge hästen i "ordentliga mängder"...
Har inte du hört att fetma inte är bra?
Om du inte vet vad ditt foder innehåller och vad din häst mår bäst av så kan du göda den in i döden.

Ang tabellerna:
Dom är ju framtagna (forksning) under väldigt lång tid. Det är ju inget som någon vaknade upp en dag och tyckte att så här ska det vara. Därför kan man säag att dom är väldigt överens stämmande med vad hästen verkligen behöver.

Vad menar du med att låta hästen äta varierd kost???
Ska man låta den äta betfor och havre den ena dagen o så korn och lusern nästa dag? Eller menar du att man ska blanda massa olika fodermedel varje dag? Utveckla gärna för jag förstår inte alls ditt resonemang!!!

Och angående att man utfodrar efter ett minimum:
jag fodrar inte mina hästar efter vad jag anser är ett minimum för att de ska klara sig utan efter vad dom behöver för att må bra och kunna arbeta. Men sen ger jag ju inte mer än det, dels för att det blir en onödig kostnad och dels för att då spricker mitt första kriterie, nämligen att de ska må bra och kunna arbeta, det kan de inte om de skulle få mer än de behöver=övervikt!

Varför tjatar alla anti-analysare om att tabellerna för vad hästar behöver är fel?
Först: Jag har inget emot analyser, om man är osäker eller misstrogen vad gäller foder eller mat! Däremot om man styr hästarnas hela foderintag in absurdum efter dom.
Sedan: Vem har påstått att tabellerna är fel? Jag kan konstatera att "experterna" själva ändrar sig från gång till annan. Vad som var sanning igår, är tyvärr inte det idag. Varför det är så, bör du fråga dom om!

Fodermedelstabeller visar vad fodret innehåller och de är faktiskt ganska så korrekta.
"Ganska så" måste vara oroväckande för dom som sliter med sina decimaler!? Och är du så säker på, att man har med allt som hästarna behöver, i sina tabeller? Det är inte jag.

De skulle äta sig feta och sjuka och få ont i ben och rygg av sin fettma om jag inte ransonerade maten till ett minimum.
Det var ena märkliga hästar! Du får ursäkta att jag tror, du överdriver en hel del här.

Och jag har räknat näringsinnehåll på mina barns kost.
Den ena var mager och hade olika födoämneallergier som gjorde det svårt att få med alla nödvändiga näringsämnen.
Och den andra höll på att bli präktigt överviktig.
Så var vi då inne på kapitlet "undantaget som bekräftar regeln". :smirk: Så du menar att du gjort analyser av all basmat? Och att du gjort "matstater" för att ett barn inte ska bli överviktig? Det räckte inte med "inte mer mat än du gör av med"?
Men dom barnen var tydligen undantag. Jag undrade hur dom med "vanliga" barn gör?

LIA

LIA:

Jag räknar på foderstaten till mina hästar och detta har jag hållt på med sedan.....hmmmm......typ 1990... eller nått sånt...

Jag gör detta för att slippa onödiga utgifter i form av foder och tillskott som dom inte behöver.

Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att vi räknar efter ett minimum...
Alla som räknar (som jag känner till) ser till att täcka så mycket som möjligt av hästens behov med gróvfoder. Dels ser vi till mängden strå hästen behöver för att den ska må bra både fysiskt och psykiskt. Men också till själva näringsbehovet. Det finns dock vissa minimi regler som man måste hålla sig över.... kanske är det dom du men ar?! Och det här med att räkna på millimetern... Det är oftast nybörjare som gör det. När man får mera rutin/kunskap så går man oftast inte in så hårt som decimaler.
"Sanningarna" i tabellerna ändras för att forskningen går framåt... men nu för tiden ändras dom inte sååååå mycket... man kan säga att i det stora hela är vi på rätt spår.

Jag kan tycka snarare att det är dom som inte räknar som är för snåla med grovfoder och överdoserar kraftfoder och annat. Det är även dessa som bantar hästen genom att ge mindre grovfoder i stället för att minska på kraftfodret. Men dom brukar också annse att hästen är fet när den är bukig och ev(enligt hur jag ser saken) har protinbrist.

Senast ändrad av en moderator:

LIA skrev:
Frågar eftersom du har barn på ryggen (men bara därför just dig, annars allmänt), om du är lika petig med kosten till barnet som till hästen? Skickar "grovfodret" (potatis, kött, fisk morötter etc) på analys och sedan följer div bibellistor om nödvändigheten av kvoter hit och milligram dit?
Om du bemödat dig att läsa mina andra svar i den här (och andra fodertrådar) så hade du sett att jag INTE räknar milligram och millimeter, utan utgår från grovfoderanalysen och dessutom analyserna på de kraftfoder och mineraler jag behagar använda.

På samma sätt "utfodrar" jag mig själv och min familj. Jag har mycket bra koll på vad olika mat innehåller, både energimässigt och näringsmässigt. Jag kan tyvärr inte lita på att min kropp själv säger till vad den behöver då jag är sockerberoende, så jag MÅSTE veta mer om mat än andra kanske gör.

Varför får inte hästarna äta varierat, om det är så enkelt?
Vänligen ge exempel på hur hästarna skulle få äta varierat utan att pajja deras matsmältningssystem. Köpa hö från 15 olika bönder och variera varje dag?
Varför extremkraven på hästens föda?
I början när man lär sig sig hur man räknar så är det en del i inlärningsfasen. Ju mer man lär sig destå mer kommar man frångå millimeterräknandet.

Nej, tona ner foderhysterin och ge hästarna en allsidig kost i ordentliga mängder, så plockar hästkroppen själv åt sig det den behöver. Ordentliga mängder, alltså!

Så hästarna ska äta mer än de behöver, och bli feta och istället lida av de "välfärdssjukdomar" som ökar, även inom djurvärlden?

Fri tillgång på bra grovfoder, visst, men då måste man VETA vad grovfodret innehåller, om det är lämpligt att låta hästen äta av på fri tillgång. Och om det behövs kompleteras (för det bör det ju göra om nu hästen ska få äta varierat?!), VAD ska man komplettera med. Det man känner för, eller det som kompleterar till grovfodret?

Eller ska man göra som en bekannt som idag har en häst som inte går att rida pga hältor och att sadeln inte passar längre, den bredaste sadeln i stallet är för smal och glider fram på halsen som på en rund ponny. Men det är väl nåt annat fel, för hon låter ju hästen äta varierat (både hö och halm, och lite kraftfoder, äpplen och annat) och dessutom i ordentliga mängder. Undrar hur lång tid det tar innan hästen står med fång och alla står och kliar sig i huvudet och frågar sig hur det gick till.

Jag räknar inte på maten till mig och mina barn. Men jag planerar noga varje vecka vad vi ska äta och ser till att det finns allt som kroppen behöver.
Och hur vet du det, om du inte gör analyser av all basmat och portionerar ut efter tabeller? Vet du verkligen vad kroppen behöver? Allting?? Visste du t ex om behovet av selen för några år sedan??? :confused:

Man ska inte ändra fodret från vecka till vecka då skulle dom garanterat inte må bra för deras magar skulle inte hinna anpassa sig.
Och så angående att man ska ge hästen i "ordentliga mängder"... Har inte du hört att fetma inte är bra?
Missuppfattning (eller okunskap?). Se nästa svar.

LIA

Vad menar du med att låta hästen äta varierd kost???
Ska man låta den äta betfor och havre den ena dagen o så korn och lusern nästa dag? Eller menar du att man ska blanda massa olika fodermedel varje dag? Utveckla gärna för jag förstår inte alls ditt resonemang!!!
Nä, det är tydligt det. Upplysningsvis, så går inte en häst i frihet och äter samma grässort dagarna i ända, året runt! Och det är ju faktiskt i frihet hästarnas konstruktion är framtagna. Dom äter all slags vegetabilier, inkl rötter, kvistar, bark mm. Och dom blandar varje dag, utan att bli sjuka. Tvärtom bidrar den dieten till deras hälsa. Vad dom inte gör, är proppar sig fulla med spannmål, dunderenergi i påse etc.

Nu är det en utopi att begära, att alla landets hästar skulle få den friheten att själva välja sin föda. Men jag anser, att man ska gå så långt åt det hållet man kan för hästens bästa i st f att dagligen pressa i hästen effektiva turbopreparat!

jag fodrar inte mina hästar efter vad jag anser är ett minimum för att de ska klara sig utan efter vad dom behöver för att må bra och kunna arbeta. Men sen ger jag ju inte mer än det, dels för att det blir en onödig kostnad och dels för att då spricker mitt första kriterie, nämligen att de ska må bra och kunna arbeta, det kan de inte om de skulle få mer än de behöver=övervikt!
Ahhh! Så kom då ett toppargumment för minimiutfodringen= en onödig kostnad ! :)
Konstaterar även att du gör det vanliga misstaget att tro, att allt utom minimiransoner är lika med överviktiga hästar. Tänk till lite... Exempel, om du ger din häst dubbel ranson vitaminer, blir den tjock då?
Vad är f ö en "överviktig" häst? Är det allt över de benrangel man ser ibland? Är inte sanningen den, att varje hästs vikt kan variera en hel del, utan att den därför ses som varken mager eller tjock?
Du kan slutligen vara övertygad om, att en häst både kan arbeta och må bra, även om den inte håller den minimivikt du eftersträvar.

LIA

Om du bemödat dig att läsa mina andra svar i den här (och andra fodertrådar) så hade du sett att jag INTE räknar milligram och millimeter, utan utgår från grovfoderanalysen och dessutom analyserna på de kraftfoder och mineraler jag behagar använda.
Eh, det där förstår jag inte konsekvensen i. Ska jag förstå det som, att du noterar analysernas siffror men sedan inte räknar efter dom??? Tar på ett ungefär alltså, grundat på analyserna?
Om så är fallet, tycker jag du ska titta på vad majoriteten skriver i det här forumet. Uppenbarligen har även dom totalt misslyckats med att tyda budskapet.

När det gäller resten av ditt svar, om foderval, fetma mm, är det enklast för mig att hänvisa till det, jag svarat dom övriga här.

LIA

Det var ett tag sen jag läste kemi på högstadiet och laborerade med estrar. Men jag har helt klart för mig att vi tillverkade 2, en luktade päronglass = gott, och en luktade smörsyra = inte gott. Vad jag vill säga med detta är att estrar inte alltid är samma sak som att det luktar gott...

LIA skrev:
Exempel, om du ger din häst dubbel ranson vitaminer, blir den tjock då?

LIA

Nej, den blir inte tjock. Vattenlösliga vitaminer är det inte någon som helst risk med att överdosera - ett ev överskott kissas ut. Fettlösliga vitaminer däremot, lagras i kroppen och det är INTE nyttigt att överdosera, vare sig för människor eller hästar!

LIA skrev:
Det var ena märkliga hästar! Du får ursäkta att jag tror, du överdriver en hel del här.
Det är inte ett dugg märkligt! jag har precis samma "problem" just för att jag har samma ras som I_U; islandshästar. Naturligtvis är även de individer. Men hittills har jag träffat på 90% som är extremt lättfödda och bara några få som varit svårfödda.

LIA skrev:
Och hur vet du det, om du inte gör analyser av all basmat och portionerar ut efter tabeller? Vet du verkligen vad kroppen behöver? Allting?? Visste du t ex om behovet av selen för några år sedan??? :confused:

LIA
Ursäkta, men har du aldrig sett att det allra mesta i matväg idag har en "analys" på sidan av paketet? Där står innehåll av fett, kolhydrater och protein. :crazy:

jag kan hålla med om att just vad gäller vissa mineral och vitaminbehov så tycks detta vara rätt osäkert vad hästens (och människans) behov egentligen är. Men; just därför lägger jag mest krut på att få till protein, energi och Ca/P där det tycks vara mer tydligt vad som är bra kvoter respektive mängder.

Det jag försöker få fram, är att man ska ha en flexiblare syn på hästens mathållning. Därför tog jag till det exemplet.

LIA

LIA skrev:
Eh, det där förstår jag inte konsekvensen i. Ska jag förstå det som, att du noterar analysernas siffror men sedan inte räknar efter dom??? Tar på ett ungefär alltså, grundat på analyserna?
Om så är fallet, tycker jag du ska titta på vad majoriteten skriver i det här forumet. Uppenbarligen har även dom totalt misslyckats med att tyda budskapet.
När det gäller resten av ditt svar, om foderval, fetma mm, är det enklast för mig att hänvisa till det, jag svarat dom övriga här.

LIA

Kan du förtydliga vad du menar med det i fetstil?

LIA skrev:
Konstaterar även att du gör det vanliga misstaget att tro, att allt utom minimiransoner är lika med överviktiga hästar.

Du kan slutligen vara övertygad om, att en häst både kan arbeta och må bra, även om den inte håller den minimivikt du eftersträvar.

LIA

Jag har läst den här tråden och jag förstår inte varför du drar dessa slutsatser. Ingen jag känner räknar på foderstaten för att få en mager häst - utan för att få en häst som är "lagom" både när det gäller fett och muskelmassa.

Utfodringstabellerna är en bra utgångspunkt när man ska göra sin första foderstat. Har man ett analyserat grovfoder kan man utgå ifrån den analysen och sedan se vad som, enligt utfodringstabellen, behöver kompletteras för att få en balanserad foderstat. Har man inte ett analyserat grovfoder kan man chansa. När ett år har gått har man i båda fallen (förhoppningsvis) hunnit se om foderstaten fungerade på denna häst eller om hästen avviker från tabellernas värden i fråga om energi- eller proteinbehov.

Den stora skillnaden tycker jag kommer år 2. Har jag analyserat grovfoder så är det bara att jämföra analysen på grovfodret mellan de olika åren och kan därmed lätt se vad jag ev behöver komplettera med för att nå upp till de värden som jag nu provat ut passar för min häst. (Förutsatt att den kommer att tränas ungefär lika hårt, stallas upp i samma grad o s v.) Har jag inte haft analyserat grovfoder får jag börja om och prova mig fram igen.

LIA skrev:

LIA

Jag går givet vis efter det som kommer fram genom forskning... Ska man gå emot bättre vetande?
Åt människor har man tex fått fram tallriksmodellen... Denna visa vad vi bör äta mer av och vad vi ska äta mindre av... detta utifrån vad kroppen behöver.

Och med hästar...
Här är det ju också froskningen som visar oss vägen. Det är kunniga personer som tar fram dessa råd kring utfodring. Och dom ger inga råd som inte är genomkollade och dubbelkollade och testade.

Ang selen...
Att det har funnits ett behov av selen har man vetat väldigt länge det är hur mycket som behövs man har fått fram. Det är nog väldigt många hästar som har gått med en brist innan mängdrekomendationerna togs fram. Och vem vet vad det har gett för skador?!

Senast ändrad av en moderator:

LIA skrev:
"Ganska så" måste vara oroväckande för dom som sliter med sina decimaler!? Och är du så säker på, att man har med allt som hästarna behöver, i sina tabeller? Det är inte jag.
Ja, grovfoders tillgängliga energi och protein har ändrats för häst på senare tid.
Och man kan inte vara säker på att allt hästarna behöver är med i tabellerna.
Men det behövs inte heller.
För hästars naturliga mat är gräs, så man kan nog med fog anta att gräs, och därmed hö, innehåller det hästarna behöver och som man inte kan mäta.
Att gå och mumsa sockerbetor verkar däremot inte så där väldigt naturligt.

Det är Islandshästar och de har en halv meter längre tarm än stora hästar.
Så man kan inte ge dem så mycket mat alls, för då så blir de feta.
Smällfeta.
Jag ger så mycket som det går utan att de skall explodera.
Och det blir inte mycket alls det.

Så var vi då inne på kapitlet "undantaget som bekräftar regeln". :smirk: Så du menar att du gjort analyser av all basmat?
Det finns tabeller i en "Foderbok för Människor" som jag har.
I princip all mat som du kan tänka dig finns i dessa tabeller.
Det är den bok som man använder i vårdutbildningar.

Och att du gjort "matstater" för att ett barn inte ska bli överviktig? Det räckte inte med "inte mer mat än du gör av med"?
Ja, det var enklare så.
Varför behöva gå hungrig när det finns mat som man kan äta sig mätt på även om man skall passa på vikten.
Och så är det ju bra att få med alla näringsämnen i kosten.
Jag tror att kunskap i vad maten innehåller kommer att göra det lättare för det barnet att hålla vikten i framtiden.
För jag tror på att kunna göra ett val som är hälsosamt är bra för kroppen.
Ett bra svar på frågan "Varför är inte chips och kakor bra när det är så gott?"

Edit: I det andra barnets fall så fick jag hjälp av dietist att göra en fungerande "Matstat".

Senast ändrad:

LIA skrev:
Ahhh! Så kom då ett toppargumment för minimiutfodringen= en onödig kostnad ! :)
Konstaterar även att du gör det vanliga misstaget att tro, att allt utom minimiransoner är lika med överviktiga hästar. Tänk till lite... Exempel, om du ger din häst dubbel ranson vitaminer, blir den tjock då?
LIA

En häst, precis som en människa mår bäst om den inte är överviktig. Om vi tittar på naturfolk så har dom betydligt lägre fettprocent än "normalviktiga" västerlänningar, men dom kan vara välmusklade för det.
Hur ska man veta om man ger hästen dubbel ranson om man inte vet någorlunda vad fodret innehåller?

I-U:

Jag:
Så du menar, att om du ger din isisar liiite mer än minimum grovfoder, så blir resultatet automatiskt det ovan beskrivna? Inga som helst marginaler t ex!? Hur i all sin dar klarar dom av betet? I grannskapet finns 2 turridningsföretag, vars hästar går ute och käkar dygnet runt sommartid. Att inte dom drabbas?
Nä, du får nog hålla med om att det var överdrivet!? Åtminstone!
Ursäkta, men har du aldrig sett att det allra mesta i matväg idag har en "analys" på sidan av paketet? Där står innehåll av fett, kolhydrater och protein.
Hoppsan, det har jag missat! Ska omedelbart läsa på alla potatisarnas paket. Och köttbitarnas. Och kålrötternas. Och resten!

Ursäkta ironin (gav tillbaka ;) ), men det finns fortfarande folk som tillagar mat av råvaror. Eller är det bara vi lantisar som gör det numera? :confused:

LIA

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 509
Senast: Lavinia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 207
Senast: Madick
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter