En liten stilla undran....

Sv: En liten stilla undran....

HelenaHandberg skrev:
Nog är det väl så att aceton lukten kommer av kommer av en viss jästsvamp som i sig själv inte är farlig och inte indikerar pHförändring?
Som sagt, det har inte visats nån analys..............ännu

HelenaHandberg skrev:
Går det verkligen att i efterhand att skicka in och analysera ngt meningsfullt i en ensilagebal som man öppnat och funnit acetonproducerande jäst i? HH
Acetonproducerande jäst har jag aldrig hört talas om. Sedan var ju frågan, ska det slängas eller kan det utfodras

Jäst tillsammans med alkohol kan bilda etylacetat, ett ämne som kan påminna om aceton..
Rent teoretiskt sett, Kan det kanske bli någon sådan kemisk reaktion i ensilage, säg om sockerhalten varit hög i råvaran(gräset) + att balen inte varit helt lufttät/dåligt packad i kombination med "rätt" temperatur..:confused:

Senast ändrad:

Gammeln skrev:
Som sagt, det har inte visats nån analys..............ännu

Acetonproducerande jäst har jag aldrig hört talas om. Sedan var ju frågan, ska det slängas eller kan det utfodras

Jag uttryckte mig förkortat – jästen som producerar etyl- och metylacetat sprider en doft av aceton menade jag. Har namnet ngnstans men hittar det inte just nu. Men frågan kvarstår – vad är relevant att analysera om man påträffar acetondoft i sitt foder? HH

Jag är ju för paleolitisk kost, dvs biologiskt anpasssad föda, sånt vi ätit under årmiljonerna. Framförallt undvika sånt som vi DEFINITIVT INTE ätit. Ungefär som att hästar ska ha mycket grovfoder och lite kraftfoder eftersom det är det dom är anpassade för.

Tyvärr är det ju så att vi har valmöjligheter, till skillnad från hästarna. Det ÄR gott med viss mat och njutningen gå före förnuftet, medans hästarna helt sonika får äta det vi tillhandahåller. Det ger oss ett väldigt stort ansvar att ta reda på fakta för att kunna tillgodose hästens behov.
Hade jag haft en personlig kock som bara lagade nyttig, god, paleolitisk kost hade det varit mycket enklare att hålla linjen fullt ut, nu blir det en hel del undantag av olika anledningar. Lathet, lust, tidsbrist, stress på jobbet etc.

När det gäller träningen så är det si och så för egen del. Försöker styrketräna nån gång i veckan och så ger ju ridningen/träningen lite iallafall. För liksidigheten tänker jag tex på att byta håll på grepen när jag mockar och ryktar med den handen som är närmst hästens huvud. Men i övrigt finns det en del att önska vad gäller träning tyvärr. Tidsaspekten finns förstås också där. Heltidsarbete, två hästar och hund lämnar inte så mycket tid över till annat.
Sen är det väl helt enkelt är roligare att träna hästen än sig själv.

När det rekommenderas foder är det enbart färdigfoder som påtalas då helst Groov, som många hästar faktiskt kan vara ganska känsliga för. Används inte sådana foder längre som är bra för hästarnas magar såsom tex kli och linfrökaka? Och de mer traditionella kraftfoderna havre, korn och betfor? :confused:

*Hur gjorde ni innan analyserna fanns ??
Jag gjorde som "alla" andra... Slumpade fram en foderstat. Som tur var hade jag en mycket kunnig person som "övervakade" min handlingar så någon jätte katastrof behövde jag alldrig hamna i..

*Funkade inte era hästar bra då i jämförelse med nu ??
Jo, dom funkade men de hade antagligen funkat ännu bättre om jag hade haft samma koll på fodret då som nu.

*Växte inte era unghästar som dom skulle??
Jo, nog växte dom men på ungdjur märktes det väldigt mycket de år som höet var riktigt dåligt. Och detta kan ju ha påverkat deras hållbarhet senare i livet, det är det ingen som vet.

*Var era hästar sjukare/mer skadad då mot nu ?
Nej. Mina hästar har varit friska både då och nu.

*Varför bedöms de som inte har analyserat grovfoder, som "sämre" hästägare?
Jag ser dom inte som sämre.
Det jag dock kan tycka är att vissa som inte analyserar och räknar försöker att få oss som räknar att framstå som "hysteriska" och det gillar jag inte.
Jag tycker att man alltid ska försöka att bli bättre och sträva efter kunskap för att göra det så bra som möjligt för sina djur. Och jag personligen tror att om jag räknar på foderstaten till min häst och verkligen ser till att hon får i sig allt hon behöver så kommer hon att må bättre, prestera bättre och leva länge.

*lån*
Puttar lite nu, då jag tycker det är intressant att se era erfarenheter angående tiden innan analys vs nu, med analys.

Gammeln skrev:
Antag att dessa 10 balar betingar ett värde på 500kr st. Detta blir då 5000kr ......som ni säger ska slängas. Detta betyder kanske att 10 balar i värsta fall måste ersättas. Kostnad 5000kr slängs och 5000kr för inköpt nytt foder. Totalt 10 000kr kostar då era påståenden, i bästa fall 5000kr om man bara behöver slänga balarna och inte behöva köpa in nytt. Det fanns i övringt inget fel på fodret.

Dina foderkunskaper lägger jag mig inte i, men som matematiker måste jag kraftigt protestera mot dina uträkningar. Om du köpt 10 balar för 5000kr, kasserar dessa och köper 10 nya för 5000kr så är det ändå bara 5000 kr som går till spillo. 10 balar ska faktiskt konsumeras av hästarna i exemplet, och är därmed inget spill.

HelenaHandberg skrev:
– jästen som producerar etyl- och metylacetat sprider en doft av aceton menade jag.
Nu vet jag inte hur du resonerar eller om du har fått allt om bakfoten :confused:

Etyl- och metylacetat är ju ESTRAR och estrar luktar GOTT :d ...... estrar har man ju i bla karameller :d .....å mej veterligt så producerar inte jäst tex etylacetat. Etylacetat blidas då etanol och ättikssyra reagerar med varandra. Etanol o ättikssyra hittar vi rätt ofta i ensilage. Men frågan är om det finns var för sig i ensilaget eller i form av etylacetat. Jag vet inte. Men när man analyserar ensilaget så gör man det i sur miljö och man spjälkar då upp de olikga ämnena så att man då får etanol och ättiksyra var för sig. Men lika ofta så hittar man mer eller mindre enbart etanol och inget eller väldigt lite ättikssyra.

Metylacetat bildas ju då metanol o ättikssyra reagerar med varandra. Skulle vi hitta detta i fodret så skull ju våra kor hästar vara blinda :D Man blir ju faktiskt blind då man dricker metanol, detta är ju giftigt :crazy:

Att ett grovfoder "är grönt, luktar gott och inte dammar" är ju det allra viktigaste, hästen är byggd för att klara en fattig kost men är extremt känslig för damm och mögel, om inte alla kvoter och värden är på topp har mindre betydelse då dessa kan förändras med kraftfoder, mineraler och andra tillskott.

Sock skrev:
Att ett grovfoder "är grönt, luktar gott och inte dammar" är ju det allra viktigaste, hästen är byggd för att klara en fattig kost men är extremt känslig för damm och mögel, om inte alla kvoter och värden är på topp har mindre betydelse då dessa kan förändras med kraftfoder, mineraler och andra tillskott.

Fast om man inte har analys vet man inte vad som behöver kompletteras.

Sen tycker inte jag att kvoterna har "mindre betydelse" för hästar är inte gjorda för att äta kraftfoder och jag vill hålla ex sädprodukter på ett absolut minimum.

Gammeln skrev:
Nu vet jag inte hur du resonerar eller om du har fått allt om bakfoten :confused:

Etyl- och metylacetat är ju ESTRAR och estrar luktar GOTT :d ...... estrar har man ju i bla karameller :d .....å mej veterligt så producerar inte jäst tex etylacetat. Etylacetat blidas då etanol och ättikssyra reagerar med varandra. Etanol o ättikssyra hittar vi rätt ofta i ensilage. Men frågan är om det finns var för sig i ensilaget eller i form av etylacetat. Jag vet inte. Men när man analyserar ensilaget så gör man det i sur miljö och man spjälkar då upp de olikga ämnena så att man då får etanol och ättiksyra var för sig. Men lika ofta så hittar man mer eller mindre enbart etanol och inget eller väldigt lite ättikssyra.

Metylacetat bildas ju då metanol o ättikssyra reagerar med varandra. Skulle vi hitta detta i fodret så skull ju våra kor hästar vara blinda :D Man blir ju faktiskt blind då man dricker metanol, detta är ju giftigt :crazy:

Så här står det i ett kompendium om silage hantering

” An acetone odor results when yeast produce methyl-
and ethyl-acetates”

http://www.das.psu.edu/dcn/catforg/PDF/silage2004.pdf

Tyvärr är texten i kompendiet lika hemlighetsfull som du vad gäller om detta föranleder någon åtgärd när man upptäcker doften och vad man ska analysera! HH

Jag tyckte DÅ inte att jag hade några problem. Men när jag ser foton från så kort tid som 12-15 år sen så är det så PINSAMT att se bilderna från ett par av åren eftersom hästarna jag red (dock inte hade foderansvar för, men ifrågasatte inte heller) hade så otroligt tydlig proteinbrist.

Samma sak med hästen min mamma delade med en kompis när jag var ca 8 år, proteinbrist så det skrek om det.

HannaZ skrev:
Fast om man inte har analys vet man inte vad som behöver kompletteras.

Sen tycker inte jag att kvoterna har "mindre betydelse" för hästar är inte gjorda för att äta kraftfoder och jag vill hålla ex sädprodukter på ett absolut minimum.
Vad hjälper det om du vet alla exakta värden på din foderstat när man bara kan uppskatta hästens behov av energi och protein... där är alla hästar unika och passar inte i "samma mall". Du vet ju ändå inte om den får för mycket eller för lite...

Det är av EXAKT den anledningen jag räknar foderstat. Efter ett tag vet jag vad individen behöver, slipper gissa och hatta. Lägga ner pengar på fel foder etc. Jag kan ta den nya grovfoderanalysen och komplettera och få fram en korrekt foderstat redan från början. För jag vet vad den förra (som fungerade) innehåll.

Varför är alla anti-foderstatsberäknare så förbaskat korttänkta?

Gnist skrev:
Efter att ha läst mååånga av dessa foderfrågor på detta forum, så har jag märkt att väldigt många kan inte rek. ett kraftfoder, mineralsort eller andra tillskott, om någon vill ha tips om något som är bra..

Varför ??

Gnist skrev:
Varför bedöms de som inte har analyserat grovfoder, som "sämre" hästägare?

Lite lösryckta "spånerier" här, men med tanke på att detta är ett diskussionsforum och många kanske vänder sig hit när de upplever svårigheter eller problem så blir den naturliga frågan hur grovfodret är. Och om man upptäckt att allt inte funkar efter önskemål så känns det som det första man borde kolla är vad större delen av foderstaten innehåller - eller saknar, om man så vill.

Är man därtill beredd att lägga pengar på tillskott (såväl med dokumenterad funktion/ innehåll som på nya trendiga underburken som X använder) så kan man väl lika bra börja med att undersöka vad hästen käkar i dag?
Visst, alla gånger är det inte görligt av diverse orsaker men vissa gånger så är det det - men det kanske inte är nåt som prioriteras.

Jag tycker inte man per automatik är en sämre hästägare bara för att man inte analyserar grovfodret, men ibland kan jag tycka att det är svårt att förstå att man vill ha så pass konkreta svar på sina frågor som möjligt samtidigt som man inte begagnar den utveckling och teknik som faktiskt finns i dag.

Sock skrev:

Hur ska du veta att du måste komplettera dåliga kvoter med t ex kraftfoder/mineraler om du inte gör en analys?? Blir ju svårt att räkna ut några kvoter då!

Sock skrev:
Vad hjälper det om du vet alla exakta värden på din foderstat när man bara kan uppskatta hästens behov av energi och protein... där är alla hästar unika och passar inte i "samma mall". Du vet ju ändå inte om den får för mycket eller för lite...

Just precis. Alla hästar är unika. Så har jag ett år laborerat mig fram till vad just DEN hästen behöver så behöver jag inte göra det mer eftersom jag då vet vad den funkar på. Ändrar jag arbetet får jag självklart ändra, men har man en grund är det lättare att veta ungefär vad jag behöver ändra för att det ska bli rätt med nya variablerna.

Frågar eftersom du har barn på ryggen (men bara därför just dig, annars allmänt), om du är lika petig med kosten till barnet som till hästen? Skickar "grovfodret" (potatis, kött, fisk morötter etc) på analys och sedan följer div bibellistor om nödvändigheten av kvoter hit och milligram dit?

För inte kan det väl vara så, att alla "foder-upplysta" hästägare serverar sina barn div mat utan att ens tänka på balansen mellan olika vitaminer osv?

Det är ju faktiskt som så, att det inte bara är intressant om vi stoppar i oss (eller våra barn) fel/för mycken föda, så vi blir tjocka. Vem här tänker t ex på att barnen kan behöva extra selen?

Så ser man även i denna tråd det vanliga försvaret för bristande analyser och beräkningar av människomaten: Vi äter så varierat! Jaha ja, är det en garanti då? Tänker man så lite längre, kommer den logiska frågan... Varför får inte hästarna äta varierat, om det är så enkelt?

En tanke har slagit mig, sedan jag tittat in i foder-forumet ett tag. Är det inte så, att man har minimal utfodring som ledstjärna? Att man utgår från vad (man tror) hästen minst behöver, och så utfodrar efter det? Så förefaller det faktiskt att vara.
En annan tanke. Är det så säkert, att "experterna" vet vad hästarna behöver stoppa i sig? Är det så säkert, att dom i sina tabeller får med allting hästarna behöver? Är det så säkert, att dom vet hur alla olika medel påverkar varandra? Är det ens så säkert, att dom känner till allting en häst "i frihet" väljer att stoppa i sig, för att den behöver det? Att dom ens känner till alla ämnen, mineraler, vitaminer etc, osv som finns i marker och växter därute?
En tanke till jag inte kommer från. Har var och varannan här tävlingshästar som måste vara optimerade som den värsta elitsprinter?
Har man själv kunskaper och förmågor som matchar, t ex, en elithopphäst? Tränar man både häst och sig själv effektivt 6-7 dagar i veckan, året runt? Har man den allra bästa utrustningen som finns? Åker man och tävlar på internationella tävlingar flera gånger per år? Har man en häst från bästa hoppavel? Osv...
Om inte svaren på frågorna ovan är ja, varför foderhysterin? Varför extremkraven på hästens föda? Och för den delen, en utvikning, varför boxliv osv för att hästen "skall prestera"?

Slutligen påpekas ofta att så många ovana, osäkra vänder sig till forumet för att få upplysningar och det därför är viktigt, att dessa är korrekta. Instämmer givetvis i detta, men undrar vad som är det mest korrekta. Att se till att hästen har tillgång till ett varierat utbud av mat, jmfr människan, eller att man slaviskt ska följa "experternas" tabeller och formler? Vilka dessutom tenderar att ändras lite då och då, allteftersom man får reda på att man trott fel.

Nej, tona ner foderhysterin och ge hästarna en allsidig kost i ordentliga mängder, så plockar hästkroppen själv åt sig det den behöver. Ordentliga mängder, alltså!

LIA, som hukar sig inför stormen!

Jag blir bara matt av alla som stirrar sig blinda på siffrorn i analysen...
Analysen är kalas om du använder den som RIKTVÄRDEN och sedan fodrar utefter hästens allmänntillstånd.
Hästar är individer och har olika behov.
Sitter du hemma och räknar lika väl på din egen "foderstat"?????
Och om man rekommenderar ett nytt kraftfoder är det viktigt att poängtera att man gör en försiktig övergång från det gamla fodret till det nya, blandar upp och ökar succesivt med det nya, samtidigt som man minskar det gamla, för att i tid kunna upptäcka om hästen reagerar på ett icke önskvärt sätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 509
Senast: Lavinia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama