En liten stilla undran....

Sv: En liten stilla undran....

*Hur gjorde ni innan analyserna fanns ?? jag hade inte häst innan analyser fanns.
*Funkade inte era hästar bra då i jämförelse med nu ?? som sagt...
*Växte inte era unghästar som dom skulle?? som sagt...
*Var era hästar sjukare/mer skadad då mot nu ? som sagt... :angel:
*Varför bedöms de som inte har analyserat grovfoder, som "sämre" hästägare? äh, sämre skulle jag inte kalla dem. däremot kan jag undra när de köper massor av tillskott som de inte har en aning om hästen ens behöver. eller tycker det är dyyyyrt med analys och istället köper ett superdyrt KyraK -träns fast det gamla dög bra.

Den enkla anledningen till att jag inte tänker ge generella råd är att jag inte kan se hästen. Jag kan inte lita på att hästägaren och jag uppfattar uttryck på samma sätt (är hästen smal eller är den lagom egentligen?).

Undrar detsamma.
Man hugger friskt och "idiorförklarar" ibland.
Jag analyser delvis, men inte allt. Våra hästar är friska, hästar på hög nivå i tävling och avelsston.
Jag anser att detär en analyseirngshysteri. Spelar nästan ingen roll vilken ananlys, bara jag har en analys. Eftersom jag är i branschen vet jag också att det finns gott om fuskare/slarvpellar som använder analysen som säljare så där lite slarvigt.
Vi klarade av hästar i många år innan analysernas tid.
Visst analyser är bra OM de används med sunt förnuft och de säger säkert den ovana en massa. Samtidigt så är det ju risk att hökunskapen dör ut. Nu är det ju hösilage som gäller och det har vi använt i 18 år. Vårt företag har bra kunskap i vad/hur hösilaget blir.

Visst har jag fått en del svar, men det är väl inget fel i att vilja ha fler svar, för att se om alla har samma tankar och ideér runt detta ?..

Går inte för mig att förstå det hela riktigt bra från andras synvinkel, om jag ska plocka i hop ett svar här och ett svar där.

Tvivlar dessutom på att jag genom att pussla ihop svaren lyckas få i hop en riktigt rättvis bild av hur folk tycker och tänker...

Lånar knapp

Hur många av er som analyerar och räknar på era hästarsfoderstater sitter å räknar och fixar med eran egen mat?

Nu kommer jag nog få massa skit för att jag frågar men de är bara en tanke som flugit genom mitt huvud många ggr. Bla med träningen oxå. Man tränar upp hästen och ser hästens brister och ska göra de så bra som möjligt för hästen men själv står man där smällfet (överdrift) och ska plocka bort de sista fettlagrena på hästen så den blir i bra hull eller kanske till en superatlet.

CrazyPiggelin skrev:
Lånar knapp

Hur många av er som analyerar och räknar på era hästarsfoderstater sitter å räknar och fixar med eran egen mat?

Nu kommer jag nog få massa skit för att jag frågar men de är bara en tanke som flugit genom mitt huvud många ggr. Bla med träningen oxå. Man tränar upp hästen och ser hästens brister och ska göra de så bra som möjligt för hästen men själv står man där smällfet (överdrift) och ska plocka bort de sista fettlagrena på hästen så den blir i bra hull eller kanske till en superatlet.

Hehe jag har också tänkt på det. Man är supernoga med hästen men med sig själv så spelar det inte så stor roll!

Jag kan bara tala för mig själv och anledning till att jag slarvar med mig själv är för att jag helt enkelt inte bryr mig om mig själv lika mycket som jag bryr mig om hästen :D Dessutom är det så himla mycket godare med McDonalds o Pizza än med nyttig mat!

Vad det gäller min egen träning så faller den bort pga tidsbrist. Och med egen träning menar jag träning utan häst! Jag skulle nog behöva springa ett par mil i veckan och köra ett par styrkepass för att orka ridningen och stallarbetet bättre men det hinns helt enkelt inte med!

Amateur skrev:
Våra hästar är friska, hästar på hög nivå i tävling och avelsston.
Men om man inte har något problem, så har man ju inte.
Det är ju när man får problem och kanske frågar här på forumet, som det behövs en analys för att kunna ge vettiga råd över nätet.

Amateur skrev:
Visst analyser är bra OM de används med sunt förnuft och de säger säkert den ovana en massa. Samtidigt så är det ju risk att hökunskapen dör ut.
Vad är då att inte använda analysen med sunt förnuft?
Och varför skulle hökunskapen dö ut av det?
Tvärt om tycker jag.
Om man som hästägare utan hökunskaper alltid får en analys till sitt hö, så lär man ju sig med tiden hur ett bra resp. dåligt hö ser ut.

Amateur skrev:
Vårt företag har bra kunskap i vad/hur hösilaget blir.
Men använder ni inte då analysen som ett kvitto på att det verkligen blev som ni trodde?
Min höbonde är knivskarp i att gissa vad som finns i hans hö.
Det slår inte mycket fel mot analysen där inte.
Inte något år på 13 år som jag har köpt av honom så har han haft fel.
Men han tycker fortfarande att det är roligt att få kvittot på det.
Och andra kunder än jag vill nog ha analysen för att förstå att höet faktiskt är så bra som han säger.
Med ett papper på höet, så kan han ta mera betalt.

Hans gissningar utgår dessutom från en analys ett år, och sedan så blir det:
"Bättre än förra året" eller "Lika bra som år XXXX" eller "I år så gick det litet sämre".
Litet sämre betyder smrp under 40g och låg kvot på Ca/P.
Men det är klart, man måste ju kunna tolka vad han menar också.
Till det har jag 13 års analyser hängande i en pärm.

CrazyPiggelin skrev:
Jag räknar.
Men jag erkänner att jag inte alltid har karaktär till att följa det.
Jag missar i alla fall inte att få i mig något som jag behöver.

Det finns ju vissa skillnader mellan hästar och människor. Dels äter vi en mer varierad kost vilket gör att det är mer sannolikt att vi får i oss det vi behöver, dels vet vi mer vad vår mat innehåller (det finns ju innehållsdeklarationer på det mesta nuförtiden och hursomhelst skiljer det aldrig lika mycket som det kan göra med ett hö), dels kan vi välja själva.

Jag är dessutom noga med vad jag själv äter också, jag räknar iofs inte. Men jag ser till att äta varierat med mycket av det jag vet är nyttigt och jag vet att jag behöver. Jag håller koll på mitt eget hull och kondition också, och drar ner eller upp om det barkar hän åt något håll...

Innan annalys fanns använde jag mig av fel foder till min häst. Vilket ledde till att hon inte bygde sina muskler som hon ska. Hon är även mycket finare nu när hon går på foderstat uträknad efter analys på höet.
Hon är mer villig till arbete nu än förut. Förut var hon lite tokig om man så ska säga.
Nej inte sämre hästägare, men om dom kommer med en förfrågan hur man ska fixa till sin häst som inte bygger muskler så säger jag att det är bäst med analys, eftersom att man annars inte vet exakt vad som blir bra för att hästen ska kunna bygga muskler. Många lyckas med att fodra med ögat det gör dom, men folk som inte lyckas lika bra och vill ha hjälp tycker jag att analys på höet är svaret i mina ögon.

Men om någon skriver: Jag tycker Fibergi är bra, och sen skriver jag: Jag tycker absolut inte Fibergi är bra. Hur ska den som fråga få någon uppfattning om Fibergi verkligen är något att satsa på eller inte ? Kan tala om varför jag anser Fibergi inte vara bra, det är för dåliga värden i det helt enkelt. Passar sällan om man inte har ett bra hö med ganska mycket protein i....och hur många har det egentligen ?

*Funkade inte era hästar bra då i jämförelse med nu ??
Nej, min gammelhäst som jag hade och som jag då var fodervärd på hade magproblem, satte inte muskler och var alltid glanslös....Tog analys på dåvarande ägares hö, och hästen hade gått många år med underskott av det mesta. En stor ändring i den hästens foderstat gjorde skillnad i utsweende, muskler och mage.

*Växte inte era unghästar som dom skulle??
Det var ingen unghäst

*Var era hästar sjukare/mer skadad då mot nu ?
Ja, hon var definitivt sjukare då när ägaren bara gick på känn, stora magproblem som jag skrivit om samt dålig muskulatur.

*Varför bedöms de som inte har analyserat grovfoder, som "sämre" hästägare?)
Det dära är DIN bedömningsfråga eftersom jag faktiskt inte läst att någon skrivit det.

Det finns nog en hel del som gör det också. Men jämföra ett djur med en människa är ganska långsökt. Men nog borde många människor räkna lite på vad dom stoppar i sig, med tanke på hur fettman breder ut sig.

Gnist skrev:
(*Hur gjorde ni innan analyserna fanns ??
*Funkade inte era hästar bra då i jämförelse med nu ??
*Växte inte era unghästar som dom skulle??
*Var era hästar sjukare/mer skadad då mot nu ?
*Varför bedöms de som inte har analyserat grovfoder, som "sämre" hästägare?)

:

Innan analyserna fanns så fanns det inte heller så många hästägare som inte odlade sitt hö själv och genom egna och förfädernas erfarenheter lärt sig att hö skördat före axgång på den och den åkern gav massor av tjock mjölk eller bra ork till hästen. Man kunde ”ärva” kunskapen att fick man inte in höet före midsommar måste man ge dubbelt så mkt ärtor till djuren för att de inte skulle sina eller bli orkeslösa inför vintern. Nog fanns det fler magra hästar förr. Det berodde nog oftast inte på frånvaro av analys dock utan på frånvaro av foder.

Idag är det i allmänhet långt mellan produktionen av grovfoder och utfodringen och de flesta hästägare har ingen relation till hur och var grovfodret tillverkats och kan inte bedöma näringsvärdet på annat sätt än med analys.

Vissa missväxtår gav utan tvekan sämre hästar. De som var föl och åringar då kunde inte växa ordentligt.

Sjukdomspanoramat är klart annorlunda idag jämfört med för 100 år sen. Idag är välfärdssjukdomar vanliga.

Min uppfattning är att en bra hästägare ska göra en beräkning av ungefär hur mkt och vad han stoppar i sin häst. Om man gör den ungefärliga beräkningen utifrån en grovfoderanalys eller anser sig kunna bedöma det på annat sätt spelar mig ingen roll bara man vet vad man gör. HH

Senast ändrad av en moderator:

Magdalena skrev:
Den enkla anledningen till att jag inte tänker ge generella råd är att jag inte kan se hästen. Jag kan inte lita på att hästägaren och jag uppfattar uttryck på samma sätt (är hästen smal eller är den lagom egentligen?).
Mycket bra sagt, håller helt med dig. Dessutom är det här stället ingen rådgivningsbyrå, utan ett diskussionsforum.

Nu blir det *Knapplån*
Gnist skrev:
Hur gjorde ni innan analyserna fanns ??
Att analysera foder började man med redan på slutet av 1800-talet, dock inte med så modern apparatur som idag. Så frågan borde istället bli "Hur gjorde ni innan ni började analysera"........ :D

Men det som irriterar och gör mig förvånad är då man går ut o säger till någon, som har ett lite annorlunda problem med sitt grovfoder, att det ska slängas, kasseras. Ett bra exempel är aceton-doft tråden. Utan några som helst belägg så var det vissa som sa att fodret skulle slängas. Dessa hade ju ingen aning om vad det var frågan om. Kom ihåg att ni leker med andras pengar. Antag att denna person hittade 10 balar med acetondoft och ni säger att dessa ska slängas, på vilka grunder? Ni är ju inte utbildade :confused: Antag att dessa 10 balar betingar ett värde på 500kr st. Detta blir då 5000kr ......som ni säger ska slängas. Detta betyder kanske att 10 balar i värsta fall måste ersättas. Kostnad 5000kr slängs och 5000kr för inköpt nytt foder. Totalt 10 000kr kostar då era påståenden, i bästa fall 5000kr om man bara behöver slänga balarna och inte behöva köpa in nytt. Det fanns i övringt inget fel på fodret.

Men om den peronen som hade fodret istället hade kontaktat en expert (Uppsala) och betalat för rådet typ en timmes rådgivning, så hade denne person förmodligen sparat åtskilliga 1000-lappar och en himmla massa besvär. Dessutom så hade personen ifråga lärt sig en massa saker runt omkring det hela, av expertis som kan det här. Så ni ser vad era sk råd ibland kan ställa till det, men det tänker ni ju inte på.

Senast ändrad:

Du som utger dig för att var väldigt kunnig inom grovfoderområdet kunde kanske försökt ge ett mer hjälpsamt svar istället för att på ditt vanliga sätt ge en kryptisk hänvisning till något som de flesta inte har en aning om att det är en analysmetod.
Det kunde varit intressant för oss alla att veta vilken process som kan ge upphov till acetonlukt. Men som vanligt är du bättre på att skryta med din kunskap än att dela med dig.
PL

Här har du en som är noga med att ha koll på vad jag äter. Räknade (mha dataprogram) i ett år innan jag nu äntligen har hyfsad koll på rätt balans på maten.

Men den stora skillnaden i hästar och människor är att hästarna får serverat det den får. Är höt dåligt får den hålla tillgodo med det, den kan inte gå till kylskåpet och ta vad den känner att den kan behöva.

Människor äter varierat (de flesta).

Dock håller jag med om att vissa millimeterräknare borde bli mer noggranna med vad de själva stoppar i sig. Vill man att hästen ska prestera gäller det ju att ryttaren/kusken också är i topptrim. Det tas också upp i både TV-program, tidningar, kurser osv, vad man kan ta med sig till stallet och äta så man orkar (istället för att strunta i att äta tills man kommer hem) osv.

peter_lundin skrev:
Det kunde varit intressant för oss alla att veta vilken process som kan ge upphov till acetonlukt.
Till skillnad från andra så häver jag inte ur mig saker hur som helst utan att ha nåt på fötterna. Vi har ingen aning om på vilka nivåer det ligger och vad som finns och inte finns. Det kanske är helt åt helvete å andra sidan kanske det är betydelselöst. Hur ska du annars klara ut o göra en bedömning utan en analys. Jag gjorde bara en liten hint ang HPLC bara för att personen ifråga inte skulle kasta sina analyspengar i sjön på nåt som inte skulle ge någonting. Beroende på resultatet får man kanske för säkerhets skull komplettera.....

Vad tycker du själv då man bara häver ur sig ordet "kasta" eller "kassera". Den stackars bonden då som kanske har 300 balar, där kostar ju ett "kasta-råd" mulltum

Senast ändrad:

CrazyPiggelin skrev:
Lånar knapp

Jag har gjort det i perioder av mitt liv. Jag äter inte särskilt jättebra idag. Däremot finns en stor radikal skillnad på mig och hästen - hästen är helt beroende av vad jag ger den. Jag har däremot ett kylskåp jag kan öppna. Dessutom känner jag ju inom mig själv när jag är hungrig eller sugen på ngt speciellt, jag känner en begynnande förkylning i min egen kropp, jag känner när jag är ovanligt trött - långt innan omgivningen märker det. Hästen kan ju inte tala om för mig i ett tidigt skede att den har såna problem på gång - det märks ju inte förrän den redan är förkyld, tunnar ur eller liknande. Därför vill jag låta bli att ta den risken för min häst.

Gammeln skrev:
Till skillnad från andra så häver jag inte ur mig saker hur som helst utan att ha nåt på fötterna. Vi har ingen aning om på vilka nivåer det ligger och vad som finns och inte finns. Det kanske är helt åt helvete å andra sidan kanske det är betydelselöst. Hur ska du annars klara ut o göra en bedömning utan en analys. Jag gjorde bara en liten hint ang HPLC bara för att personen ifråga inte skulle kasta sina analyspengar i sjön på nåt som inte skulle ge någonting. Beroende på resultatet får man kanske för säkerhets skull komplettera.....

Vad tycker du själv då man bara häver ur sig ordet "kasta" eller "kassera". Den stackars bonden då som kanske har 300 balar, där kostar ju ett "kasta-råd" mulltum

Nog är det väl så att aceton lukten kommer av kommer av en viss jästsvamp som i sig själv inte är farlig och inte indikerar pHförändring? Sen kan man förståss inte över nätet bedöma om ett visst silage är hälsosamt eller onyttigt.

Går det verkligen att i efterhand att skicka in och analysera ngt meningsfullt i en ensilagebal som man öppnat och funnit acetonproducerande jäst i? HH

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 509
Senast: Lavinia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama