En fråga om otrohet

Det innefattar inget antagande att göra som @et_flickan skriver. Hon tillskriver inte sin partner någon uppfattning om trohet/otrohet i det du citerar. Det hon skriver är att den som vill ha upp ett samtalsämne får ta upp det.

Hon skrev att hennes man borde tagit upp det för länge sedan om det var viktigt för honom. Jag tolkade det som att hon då gjorde ett antagande utifrån det att det inte var det, men så behöver det såklart inte vara.

Det finns ju rätt mycket mer man kan prata om än varianter av regelverk för sitt relaterande. För mig är det självklart att man pratar om livet och tingen och relationerna hela tiden, men det brukar inte komma in på frågor om trohet. Möjligen pratar vi ibland om fenomenet trohet/otrohet och de tabun det är omgivet av och liknande. Jag skulle också kunna få för mig att ta upp din frågeställning, som exempel på en lite underligt frågeställning som hänger ihop med den kulturella laddningen hos otrohet.

Visst, för jag har ju satt mig ner med mina partners och tagit ett allvarligt snack om vilka regelverk vi nu ska förhålla oss till nu. Herregud, det klart att man pratar om livet och tingen och relationerna hela tiden precis som du. För mig innebär det också att kommunicera vilka behov jag har i livet och i relationen för att må bra och vara lycklig, och fråga honom om detsamma. För att helt enkelt ta reda på om vi har samma förväntningar på relationen. Inte rocket science enligt mig.

Nej vet ni, jag tror inte vi kommer mötas i detta så jag avslutar diskussionen här. Jag vet vad jag själv behöver i en relation och kommer inte kompromissa på det. Jag är glad att höra att ni verkar ha hittat vad som funkar bra för er så jag ser egentligen ingen anledning till att vi vrider och vänder ytterligare.

Sov gott!

@Roheryn här har du den där halmbocken @Singoalla nämnde.
Ingen som jag har läst har påstått annat än att relationen ska parterna i relationen hantera.
Du har en av anledningarna ovan varför man kan undra när någon som vill ligga med en har en relation.
Sedan är det ett annat ställningstagande gällande om någon part har rätt att få veta. Inte för att kontrollera partnern , utan för kunna välja själv gällande sig eget liv. Vill man riskera hälsan, vill man fortsätta i en relation där kommunikationen är dålig. Det kan ju vara så att en otrohet från ens partner är skjutsen man behöver för att lämna denne. Det kan även vara skjutsen till att börja kommunicera och mötas.
Då uttryckte jag mig möjligen klumpigt. Jag menade inte att någon sagt att parterna i relationen inte skulle prata med varandra. Jag menade att även om jag helt håller med dig om att det är bättre att ta sig ur en dålig relation än att vara otrogen i smyg, så tycker jag ändå inte att det rättfärdigar någon utomstående att berätta/lägga sig i. Ungefär så...

Och apropå halmdockor, så har jag aldrig argumenterat mot att man kan vilja veta om någon som vill ligga har en relation eller inte... Självklart kan man vilja veta det! Inte minst för sin egen skull, om man till exempel vill ha en seriös, långvarig och monogam relation... Då är en som redan är i en relation ett dåligt val!

Och som du redan förstått så tycker jag inte att någon som blir bedragen har "rätt att veta" - det skulle ju ge den som vet en skyldighet att berätta, och det tycker jag aldrig att man har!

Hon skrev att hennes man borde tagit upp det för länge sedan om det var viktigt för honom. Jag tolkade det som att hon då gjorde ett antagande utifrån det att det inte var det, men så behöver det såklart inte vara.
Om en person aldrig nämner otrohet/trohet, är det väl ett rimligt antagande att den personen inte tänker så mycket på det iofs. Vad jag minns har min partner aldrig sagt vad hen tänker om ishockey, och jag antar att hen är ointresserad av frågan. Vill hen prata om hockey får hen väl göra det.

Visst, för jag har ju satt mig ner med mina partners och tagit ett allvarligt snack om vilka regelverk vi nu ska förhålla oss till nu. Herregud, det klart att man pratar om livet och tingen och relationerna hela tiden precis som du. För mig innebär det också att kommunicera vilka behov jag har i livet och i relationen för att må bra och vara lycklig, och fråga honom om detsamma. För att helt enkelt ta reda på om vi har samma förväntningar på relationen. Inte rocket science enligt mig.

Om då trohet/otrohet inte kommer upp, så kan det ju tex betyda att ingen av parterna ser det som en del av relationen överhuvudtaget. Jag tex tänker mest på det som något som verkar viktigt och lite laddat i en del andras relationer.

Ni som anser att det är bättre att inte säga något, hur tänker ni runt att den bedragna får reda på vad som hänt ifrån annat håll?
Min grundinställning är att det allra mesta kommer fram till slut, så antingen säger jag något idag eller så kommer det fram på annat sätt. Alltså den stora skillnaden mellan att säga eller inte säga till handlar om när informationen når fram, alternativet att det aldrig kommer fram finns inte riktigt.
Och jag säger emot dig.
Den absoluta majoriteten av korta tillfälliga otroheter uppdagas aldrig.

Förstår mig inte på er som struntar i om er partner ligger med halva Sverige, ljuger och bedrar er, men bara ni inte får redo på det är allt perfekt?? O_o

Är man otrogen och tycker att det är helt okej att ljuga om det så är det högst troligen inte det enda man ljuger om. Lögn föder lögn.Stora delar av ert förhållande är mao baserade på lögn och oärlighet, gud vet vad som faktisk är äkta och sanning i ett förhållande som byggs på lögn och sticka huvudet i sanden strategin... Jag tycker det låter fruktansvärt att leva i en sån relation.

Men ni tycker alltså detta är ett sunt och bra förhållande och skulle bli arga på budbäraren som informerar er och slår hål på livslögnen? :confused::confused::confused:
Stora ord. Ljuger och bedrar...

Jag är rätt säker på att otrogna personer inte tänker ljuga eller anser att otroheten berör partnern alls.

en vän som är otrogen mot sin fru sa -det berör inte henne för det berövar inte henne något alls.
Han känner sig mer kärleksfull och tror sig vara en bättre make när han tillåter sig sina - för honom känslomässigt betydelselösa - otroheter
Han och frun talar inte om trohet eller affärer alls. Så krasst sett ljuger han inte. Han säger att han älskar henne. Han säger inte att han bara knullar henne.

Jag tror inte att han är unik.

Som sagt, jag är inte den som har tagit upp ansvar här. Det var inte jag som sa. Jag har enbart sagt att det man inte kommunicerar kring kan man inte veta kring.
Jag håller helt med om att om man inte kommunicerar kan man inte veta. Jag tolkade dock ditt tidigare inlägg precis som @et_flickan att du tyckte att det åligger även den parten som är ointresserad av att sätta en etikett på relationen, att kolla hur den andra vill ha det och där håller jag inte med. Jag anser att det är upp till den som lägger vikt vid det att ta upp det. Innan man kommunicerar kan man inte veta, dock innebär det inte per automatik att man gjort ett antagande om hur den andra personen vill ha det bara för att man inte frågat.

Då uttryckte jag mig möjligen klumpigt. Jag menade inte att någon sagt att parterna i relationen inte skulle prata med varandra. Jag menade att även om jag helt håller med dig om att det är bättre att ta sig ur en dålig relation än att vara otrogen i smyg, så tycker jag ändå inte att det rättfärdigar någon utomstående att berätta/lägga sig i. Ungefär så...

Och apropå halmdockor, så har jag aldrig argumenterat mot att man kan vilja veta om någon som vill ligga har en relation eller inte... Självklart kan man vilja veta det! Inte minst för sin egen skull, om man till exempel vill ha en seriös, långvarig och monogam relation... Då är en som redan är i en relation ett dåligt val!

Och som du redan förstått så tycker jag inte att någon som blir bedragen har "rätt att veta" - det skulle ju ge den som vet en skyldighet att berätta, och det tycker jag aldrig att man har!
Gällande att vilja veta om den man ska ligga med har en relation eller inte var egentligen inte riktat mot dig, utan det hamnade med av bara farten då ämnet tagits upp i tråden där andra nämnt att de då känt sig sexuellt kontrollerade. Så ber om ursäkt att du fick stå tillsvars för det.

Jag kan inte påstå att jag springer runt och letar otrogna. Tvärtom. Men skulle Jag bli varse om att min väns partner är otrogen så skulle jag göra ett val, likaså om jag blir tillfrågad så gör jag ett val. Situationen skulle påverka mitt val.

Jag är rätt säker på att otrogna personer inte tänker ljuga eller anser att otroheten berör partnern alls.

en vän som är otrogen mot sin fru sa -det berör inte henne för det berövar inte henne något alls.
Han känner sig mer kärleksfull och tror sig vara en bättre make när han tillåter sig sina - för honom känslomässigt betydelselösa - otroheter
Han och frun talar inte om trohet eller affärer alls. Så krasst sett ljuger han inte. Han säger att han älskar henne. Han säger inte att han bara knullar henne.

Samtidigt gör han valet åt henne. Är det då inte bättre med ett öppet förhållande?

Nu antar jag att din väns relation enligt överenskommelse dem emellan ska vara monogam, hade de haft en öppen relation hade det ju inte rört sig om otrohet längre.
Frun går alltså med på en monogam relation, och lever i tron att de har en monogam relation. Mannen tar sig rätten att över kvinnans huvud bestämma att deras relation inte ska vara monogam, och informerar inte henne om att han numera anser deras relation vara öppen i hans ände.
Hur kan det inte i allra högsta grad beröra frun?

Om man anser otrohet vara något av det värsta som kan hända så kanske det är skönt med ett Snack. Jag skulle nog mest bli stressad av ett dylikt.

så.[/QUOTE[/QUOTE
Om alltså på riktigt om otrohet är det värsta som kan hända ( jag tror ingen menar det om jag ska vara ärlig) så måste det enklaste vara att avstå från sådana relationer. Det måste ju vara vidrigt att veta att det är supervanligt att någon gång råka ut för det allra värsta![/
Om man anser otrohet vara något av det värsta som kan hända så kanske det är skönt med ett Snack. Jag skulle nog mest bli stressad av ett dylikt.

så.[/QUOTE[/QUOTE
Om alltså på riktigt om otrohet är det värsta som kan hända ( jag tror ingen menar det om jag ska vara ärlig) så måste det enklaste vara att avstå från sådana relationer. Det måste ju vara vidrigt att veta att det är supervanligt att någon gång råka ut för det allra värsta!

[

så.[/QUOTE[/QUOTE
Om alltså på riktigt om otrohet är det värsta som kan hända ( jag tror ingen menar det om jag ska vara ärlig) så måste det enklaste vara att avstå från sådana relationer. Det måste ju vara vidrigt att veta att det är supervanligt att någon gång råka ut för det allra värsta![/QUOTE]

Ja, det är hans antaganden. Istället för att ha ett öppet förhållande smusslar han. Vi och han vet ju inte hennes inställning ifrågan. Verkar troligen som är det inte är ok eftersom de inte kan prata om det.
Ingen aning om de inte KAN prata om det. De pratar helt enkelt inte. Att de inte kan är din tolkning.
Kanske är det en gemensam överenskommelse att itne ta upp ämnet?

*det som är självklart är klart bara för en själv*

Om alltså på riktigt om otrohet är det värsta som kan hända ( jag tror ingen menar det om jag ska vara ärlig) så måste det enklaste vara att avstå från sådana relationer. Det måste ju vara vidrigt att veta att det är supervanligt att någon gång råka ut för det allra värsta!

För min del är otrohet inte det värsta som kan hända, däremot så hamnar det i kategorin "Saker jag skulle lämna ett förhållande över".

Ja, det är hans antaganden. Istället för att ha ett öppet förhållande smusslar han. Vi och han vet ju inte hennes inställning ifrågan. Verkar troligen som är det inte är ok eftersom de inte kan prata om det.
Här tänker jag - utan att lägga någon som helst moralisk eller åsikt överhuvudtaget i "otrohet" som sådan - att om jag har en hemlighet, något som jag utövar då och då (?) och som är stort och viktigt för mig, men som skulle få min partner att ev lämna mig om hen fick reda på det så därför väljer jag att hålla det hemligt, så är det smusslande och en slags lögn. Jag är rädd att förlora min partner, därför undanhåller jag mitt beteende för henom till varje pris (?) och tycker att det är ok. För mig.

OBS att jag nu inte tänker på enbart otrohet utan det kunde vara annat, där jag tror mig veta att min partner skulle avsluta sitt förhållande med mig om hen fick reda på det. Därför att det är en viktig information för partnern.

Det tycker jag personligen känns oschysst. Inte brottsligt eller detvärstamankangöramotnågon, men oschysst. Där tycker jag man gott kan vara lite rakryggad och stå för det man gör. Vad det nu är.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 379
Senast: Anders
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 415
Senast: Ramona
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2