Det där är jag väldigt kluven till och jag tycker att det är intressant.Här tänker jag - utan att lägga någon som helst moralisk eller åsikt överhuvudtaget i "otrohet" som sådan - att om jag har en hemlighet, något som jag utövar då och då (?) och som är stort och viktigt för mig, men som skulle få min partner att ev lämna mig om hen fick reda på det så därför väljer jag att hålla det hemligt, så är det smusslande och en slags lögn. Jag är rädd att förlora min partner, därför undanhåller jag mitt beteende för henom till varje pris (?) och tycker att det är ok. För mig.
OBS att jag nu inte tänker på enbart otrohet utan det kunde vara annat, där jag tror mig veta att min partner skulle avsluta sitt förhållande med mig om hen fick reda på det. Därför att det är en viktig information för partnern.
Det tycker jag personligen känns oschysst. Inte brottsligt eller detvärstamankangöramotnågon, men oschysst. Där tycker jag man gott kan vara lite rakryggad och stå för det man gör. Vad det nu är.
På ett sätt förstår jag ju precis hur du tänker och det är ett rimligt tänkesätt för mig.
Å andra sidan: om nu båda parter trivs i relationen, så riskerar ju öppenhet om sidohistorierna att sabotera att trevligt förhållande. Vilket väl ingen av dem vill. Så sett kan man fråga sig med vilken rätt den "otrogna" parten helt i onödan "lättar sitt samvete" och berättar för den andra. Först då blir ju otroheten ett problem, dessutom ett problem som riskerar att förstöra ett förhållande.
Kan vi komma på andra realistiska saker än just sex vid sidan av som skulle kunna funka på samma sätt? Bara för att få lite perspektiv på frågan?