Nu har jag funderat både på ditt exempel och
@Lena Furberg s exempel med Ku Klux Klan.
Jag tror att jag är väldigt krass här.
1. Man får ha precis vilka hemligheter man vill, även för sin partner. Ingen har någon rätt att bestämma vad av sig själva andra människor ska visa.
2. Det finns en massa saker som vi skulle göra slut för, om våra partners gjorde det. (Allt från att äta kött, till att ha sex med andra till att vara med i någon otäck organisation eller begå brott, tex.)
3. Det man inte vet lider man faktiskt inte av. Om partner lyckas med allt det där samtidigt som vi upplever relationen som bra - så, tja. Vad är problemet? Alla är ju nöjda.
4. Kan partner själv uppleva att hen står oss nära, om hen döljer stora saker för oss? Upplever partner själv att hen ljuger och förställer sig? Om så, trivs ju antagligen inte partner i relationen.
5. Den brist på närhet som följer av 4. är antagligen sådan i de flesta fall att många av oss skulle vantrivas, även om vi vantrivs pga bristande närhet snarare än därför att partnern gör det där som vi inte hade gillat om vi hade vetat om det.
För min personliga del betyder det där i praktiken att partner "får" ha vilka hemligheter hen vill. (Jag vet ju inte om hemligheterna, så det är väldigt lite jag kan göra åt dem.) Jag själv däremot, kan inte ha större hemligheter om jag samtidigt vill bevara min känsla av närhet i förhållandet, vilket jag vill.
Vad som sedan är de större hemligheterna, är ytterligare en fråga. För mig passerar rakt av transande och lite sex vid sidan av som mindre hemlighetet, medan medlemsskap i Ku Klux Klan skulle rasera min världsbild och visa mig att min människokännedom är helt obefintlig.