En fråga om otrohet

Lever inte i en relation just nu, men föregående relation så ja, det var något vi pratade om utifrån hurdan han är som person, så han var fullt medveten att det för min del var acceptabelt och jag är rätt säker på att han periodvis låg med andra under de år som det fanns ett "vi" och det påverkade på intet vis det som var "vi".
Känns ju som upplagt för katastrof att kräva exklusivitet av någon som inte alls är lagd "åt det hållet" och kan man inte acceptera att där finns andra, så ska man inte ge sig in ett förhållande med en sådan människa.

Tack för ditt svar! Hmm. Jag tror att det som ställer till det lite för mig är att jag inte ser det som otrohet om det är ok för partnern, då hamnar man ju i en helt annan "kategori" än det monogama, exklusiva "standardförhållandet". Och eftersom att jag tror att de flesta vill ha (och framförallt tror sig ha) en exklusiv relation så blir det tokigt för mig. Obs, jag lägger absolut ingen värdering i hur man väljer att leva sitt liv, är inte alls säker på att exklusivitet är the shit för mig, än mindre för någon annan.

Är det någon som lever i en uttalat exklusiv relation men som ändå tycker att otrohet inte skulle vara hela världen?

Mvh /Tjorven - nyfiken

Jag skulle säga att det är ett oerhört otryggt beteende att inte tillåta sin partner att prata vänskapligt med andra. Kontrollerande och ...otryggt.

Ja alltså vänskapligt och kramar är lugnt, glömde lägga in "lite väl vänskapligt" :)

Jag har också massor av manliga vänner men är väääääldigt tydlig med att dom är just vänner och har givetvis inte haft något sexuellt med dom öht.

Tack för ditt svar! Hmm. Jag tror att det som ställer till det lite för mig är att jag inte ser det som otrohet om det är ok för partnern, då hamnar man ju i en helt annan "kategori" än det monogama, exklusiva "standardförhållandet". Och eftersom att jag tror att de flesta vill ha (och framförallt tror sig ha) en exklusiv relation så blir det tokigt för mig. Obs, jag lägger absolut ingen värdering i hur man väljer att leva sitt liv, är inte alls säker på att exklusivitet är the shit för mig, än mindre för någon annan.

Är det någon som lever i en uttalat exklusiv relation men som ändå tycker att otrohet inte skulle vara hela världen?

Mvh /Tjorven - nyfiken

Japp. Särbon vill ha ett exklusivt förhållande så då har vi det (inget problem för mig, jag vill ju vara med honom). Skulle det visa sig att han avvikit från det får vi diskutera det då. Alternativt har han varit otrogen och jag inte vet om det vilket inte ändrar någonting (jag vet ju inte om det!).

Jag har också massor av manliga vänner men är väääääldigt tydlig med att dom är just vänner och har givetvis inte haft något sexuellt med dom öht.

Inte så många har sex med sina vänner oavsett vilket kön det är på vännerna. En vän är en vän liksom och det är inget man behöver vara "väääääldigt tydlig med" om vännerna är i vart fall någorlunda normalt funtade.

Inte alls, jag är oerhört trygg i vår tvåsamhet och lycklig över att det fortfarande finns fina gentlemen som vill leva som sig bör med mig.

Därmed inte sagt att man måste leva man och kvinna, bara så att alla är med på det! :)

Jag vet inte om du försöket provocera eller om du verkligen är så fast i dina normer, men den enda relation du kan ha en åsikt om hur den bör vara är din egen.

Hur kommer man fram till exakt var gränsen går när det blir för vänskapligt? :confused:

När man pratar om annat än vänskap och positiva saker om sambon. Man säger aldrig något negativt om partnern eller pratar om intimitet annat än det egna sexlivet i positiva ordalag mellan än själv och sambon.

Mvh /Tjorven - nyfiken

Det skulle definitivt vara en stor grej för mig om min partner var otrogen och jag fick reda på det. Det skulle antagligen inte skjuta relationen i sank, men det skulle bli en lång diskussion om varför och på vilka grunder.

Om min partner redan nu har varit otrogen vill jag på intet vis veta om det. Det har inte påverkat mig eller relationen negativt om det nu har skett, och det skulle bara leda till en trist situation om jag fick veta. Lever alltså mycket hellre i ovisshet så länge min partners affärer inte påverkar mig på negativt sätt.

Det finns många saker en partner skulle kunna göra mot mig som skulle vara många, många resor värre för relationen än otrohet. Misshandel, att han plötsligt blev en skittrist pappa, SD-sympatier, m.m.

När man pratar om annat än vänskap och positiva saker om sambon. Man säger aldrig något negativt om partnern eller pratar om intimitet annat än det egna sexlivet i positiva ordalag mellan än själv och sambon.

Ingen av er kan alltså ventilera känsliga saker med vänner utan bara med varandra? Jag fattar inte. Jag har vänner av båda könen (flest kvinnor dock) och en del vet nog mer om mig än min partner på vissa områden.

Ja alltså vänskapligt och kramar är lugnt, glömde lägga in "lite väl vänskapligt" :)

Jag har också en massa manliga vänner och ex som jag umgås med, jag tänker aldrig ens på att jag behöver vara tydlig åt något håll. Min sambo har också en massa kvinnliga vänner och ex som han umgås med och det är ingenting jag tänker på nånsin, förutom i såna här trådar. Jag fattar inte att man ens funderar i dom banorna, det är ju liksom vänner.

Öh ja, dom har inte haft ögonen för andra sen dagen dom träffades.
Det är i alla fall din version av det hela. Och med tanke på hur du uttrycker dig i tråden så verkar det sannerligen som att du saknar verklighetsförankring och någon typ av sunt logiskt tänkande.

Ditt sätt är enligt dig det enda rätta, men för mig och andra hade det varit konstigt och fängelselikt att leva såsom du gör.

Jag älskar när jag och mina tjejkompisar ligger i bastun/badtunnan/på krogen eller vad som och pratar om sex, samlevnad, våra partners, våra tidigare partners, killar vi kanske vill vara med, problem på jobbet eller vad det nu än kan vara. Vi har en hög tröskel i gruppen och vi vill kunna bolla med varandra. Hade vi inte kunnat prata även om det negativa hade vi ju heller aldrig fått de infallsvinklarna som gör att vi förbättrar oss och våra förhållanden. Utan mina tjejkompisar hade jag varit tom, förlorad. Hade jag bara fått uttrycka mig i positiva anlag till mina kompisar hade jag ju inte varit ärlig, inte haft den där biten jag vill ha med dem där vi anförtror oss till varandra.

Vad pratar man om när man pratar om vänskap?
Om du har problem i din relation är det alltså uteslutet att bolla det med någon annan än din partner?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 379
Senast: Anders
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 415
Senast: Ramona
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V