En fråga främst till medbukefalister av honkön...

Nej, jag byter varken lampor eller torkarblad heller.
Skäms inte ett dugg för det.

Äsch vad är det att skämmas över!

Jag kan inte byta lampor på vår Saab. Alldeles för byngligt och pillrigt. Och tekniskt sett är det sambons bil så att.. Samma sak med däckbyte och service, hans bil så han fixar. Hästtransporten står med på honom så några gånger om året är han ansvarig för den.
Är så löjligt ointresserad av allt sånt, jag kan om jag måste men har jag ett val tar jag det.

Såklart jag kan byta däck själv, men det förutsätter att jag får loss däcket själv och där har jag gått bet ett flertal gånger. Jag har fått punka massa gånger, och det är väl 50/50 om jag fått loss däcket.

Däckspray är ett big no-no - det häller en ju inte i om det är ett däck det finns hopp om lagning på. Jag vet inte hur ni andra som svarat däckspray tänker eller vad ni har för ekonomi, men jag har i alla fall inte den typen av ekonomi att jag hellre skulle använda däckspray än att be om hjälp med däckbyte om jag inte skulle klara av det.

Senast ändrad:
Äsch vad är det att skämmas över!

Jag kan inte byta lampor på vår Saab. Alldeles för byngligt och pillrigt. Och tekniskt sett är det sambons bil så att.. Samma sak med däckbyte och service, hans bil så han fixar. Hästtransporten står med på honom så några gånger om året är han ansvarig för den.
Är så löjligt ointresserad av allt sånt, jag kan om jag måste men har jag ett val tar jag det.

Så länge jag bor vid en verkstad med gulliga, hjälpsamma grabbar tänker jag inte lära mig heller :D

Jag har fått punktering två gånger och det har löst sig jättebra varje gång. Varför kräla runt och bli skitig i onödan.

Jag kan byta däck. Fick lära mig tidigt då jag alltid bytte på släpet själv, så ett tag innan körkort fick jag lära mig. Dock så har väl båda mina ex haft en ganska förlegen syn när det gäller sånt, så där har jag inte direkt "fått". Tycker det är tråkigt dock och har inget direkt intresse, så vill någon annan göra det - varsågod! Men jag lever efter "bra kvinna reder sig själv".

Såklart jag kan byta däck själv, men det förutsätter att jag får loss däcket själv och där har jag gått bet ett flertal gånger. Jag har fått punka massa gånger, och det är väl 50/50 om jag fått loss däcket.

Däckspray är ett big no-no - det häller en ju inte i om det är ett däck det finns hopp om lagning på. Jag vet inte hur ni andra som svarat däckspray tänker eller vad ni har för ekonomi, men jag har i alla fall inte den typen av ekonomi att jag hellre skulle använda däckspray än att be om hjälp med däckbyte om jag inte skulle klara av det.
Jag använde punkasprej häromveckan. Verkstadsgubben lade pannan i bekymrade veck på verkstadsgubbars vis, och sen kostade det 269 kronor. Det tycker jag inte var orimligt.

Så länge jag bor vid en verkstad med gulliga, hjälpsamma grabbar tänker jag inte lära mig heller :D

Jag har fått punktering två gånger och det har löst sig jättebra varje gång. Varför kräla runt och bli skitig i onödan.
Problemet uppstår ju när man är många mil ut i tjotaheiti på väg nånstans viktigt- då är inte hemmaverkstan så hjälpsam.

Problemet uppstår ju när man är många mil ut i tjotaheiti på väg nånstans viktigt- då är inte hemmaverkstan så hjälpsam.
Det är då Falck kommer in i bilden! Försäkringen gäller i hela Europa, även glesbygden.

Pappa/bror/sambo kan väl inte heller väntas komma åkande då, de har väl inte jour för ens däcks skull.

Det är då Falck kommer in i bilden! Försäkringen gäller i hela Europa, även glesbygden.

Pappa/bror/sambo kan väl inte heller väntas komma åkande då, de har väl inte jour för ens däcks skull.

Men jag fattar ändå inte. Att själv byta däck tar (i värsta fall) 15 minuter. Om det är nått jag inte tycker om så är det att sitta hjälplös och vänta... Oavsett om det är på Falck eller pappa! :)

(Sen förstår jag att det finns massa bra skäl till att inte alla fixar däckbyte på 15 min)

Det innebär inte nödvändigtvis att det alltid är så.
Kan så vara. Så som gubben suckade räknade jag ju med högre kostnad, eller helt enkelt ett nytt däck. Oklart för mig varför/hur det sedan blev så billigt. (Det var mitt livs första punka, så utslaget över alla mil jag har åkt/kört, blir det en mycket liten del av kostnaderna.)

Kan så vara. Så som gubben suckade räknade jag ju med högre kostnad, eller helt enkelt ett nytt däck. Oklart för mig varför/hur det sedan blev så billigt. (Det var mitt livs första punka, så utslaget över alla mil jag har åkt/kört, blir det en mycket liten del av kostnaderna.)
Dina och mina mil (15 år som åkeriägare) ser inte lika ut. Så grattis.

Nu brukar jag inte vara det men då ringer jag assistansen :)

Kan detta vara en skiljelinje i frågan kanske. Jag kör många tusen mil om året, oftast på små skitvägar ute i obygden. Då blir alternativen till att byta själv väldigt omständiga... Många stopp på olika gårdsplaner gör dessutom att skruv i däcken och liknande är vanligt förekommande, så punktering är nått jag får hantera titt som tätt.

Jag är mest förfärad över att alla "bara ringer" någon som kommer ut och fixar det åt dom?

Vad händer om det är på ett ställe där det är radioskugga och noll i mottagning?

Då trycker man i sprayen och rullar långsamt vidare tills man får mottagning. Eller liftar så man tar sig till mottagning.

Alternativt, vi är inte ute och kör i obygden. Vilket stämmer på mig.

I uppkörningen borde det ingå att bilinspektören bad den uppkörande att byta däck. Klarar man inte = gå hem och öva och beställ ny tid för uppkörning
Kanske inte riktigt relevant på en sprillans ny och välservad trafikskolebil med en dyr såväl inspektörstid men också närvarande trafikskolelärares taxa tickande, som går i uppkörning ett par gånger i veckan och då alltså skulle få däcket av och påtaget lika många gånger i veckan. Nja. (mina barns far är trafikskolelärare, frågan har dryftats)

Kan detta vara en skiljelinje i frågan kanske. Jag kör många tusen mil om året, oftast på små skitvägar ute i obygden. Då blir alternativen till att byta själv väldigt omständiga... Många stopp på olika gårdsplaner gör dessutom att skruv i däcken och liknande är vanligt förekommande, så punktering är nått jag får hantera titt som tätt.

Är jag i obygden har jag släp och häst med mig och då vill jag inte hålla på att byta däck ensam så ännu en anledning att ringa assistansen.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar