På något underligt sätt så förvånar det mig inte och det förvånar mig på samma gång.Här blev storföretagen förbannade på kollektivtrafiken och hyr nu in bussar som transporterar arbetarna till och från tåget till företaget på lämpliga tider.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På något underligt sätt så förvånar det mig inte och det förvånar mig på samma gång.Här blev storföretagen förbannade på kollektivtrafiken och hyr nu in bussar som transporterar arbetarna till och från tåget till företaget på lämpliga tider.
Nej jag skrev heller inte varje dag, men man behöver handla, för nej man kan inte beställa mat på nätet och få det hemkört när man bor som jag bor. De dagarna jag behöver handla är kollektivtrafiken inte möjlig. Däremot storhandlar jag vilket gör att jag oftast klarar mig på en handling i veckan, planera maten och därmed få mindre svinn.
Det blir liksom omöjligt att diskutera om det ska läggas fokus på de små detaljerna som om jag skulle handla varje dag eller inte.
Det behövs en utökad kollektivtrafik för att göra den mer attraktiv, det går liksom inte att tro att folk börjar åka innan det funkar att åka.
Här blev storföretagen förbannade på kollektivtrafiken och hyr nu in bussar som transporterar arbetarna till och från tåget till företaget på lämpliga tider.
Men det rimliga vore kollektivtrafik så även andra som ska åt samma håll kunde åka samtidigt. Här är det ett företag som hyr in bussar på egen hand, på andra sidan gatan ligger ett lite mindre storföretag där man istället erbjuder parkering, nästa tvärgata ligger ytterligare ett företag med många anställda som istället tar bilen.Jag har arbetat på ett företag som hade egna pendlingsbussar åt de anställda. De passade inte alla förstås, beroende på ens tider, men det både minskade behovet av parkering och uppskattades också av de anställda. De stannade vid tågstationen samt ett par knutpunkter dit folk kom på andra sätt, t ex annan buss, bil eller cykel.
Jag tänkte mer på den generella diskussionen om att kunna byta bilresor mot kollektivtrafik (eller cykel för den delen), varför det skulle vara ett argument för att inte kunna göra det eftersom man måste handla ibland. Javisst, men då funkar det ju att åka buss eller cykla övriga dagar. Det är ingen som krävt av någon att man aldrig mer ska köra bil. Varje bilresa som avstås ifrån (eller konsumtion, eftersom det efterfrågades mer än bilfokus) är ju en besparing.
Men det rimliga vore kollektivtrafik så även andra som ska åt samma håll kunde åka samtidigt. Här är det ett företag som hyr in bussar på egen hand, på andra sidan gatan ligger ett lite mindre storföretag där man istället erbjuder parkering, nästa tvärgata ligger ytterligare ett företag med många anställda som istället tar bilen.
Nu kommer det att bli bättre inom ett par år när de äntligen får till ett tågstopp och en station. Det kommer minska den vägbundna trafiken rejält och det finns planer på elektriska skyttelbussar från tågstationen istället. Det krävdes att ett storföretag med långt över 2000 anställda hotade att flytta hela sin verksamhet för att få till en förändring. Här borde stat och kommuner ta ett betydligt större ansvar.
Det är det här som skaver hos mig. Det finns månadskort för de som byter ut bilen helt (eller nästan helt). Då blir varje resa billigare än att köpa dem styckevis. Men för mig som jobbar delvis hemifrån sen pandemin och kommer fortsätta göra det finns det inget som ger mig bättre pris än att köpa resorna styckevis. Det finns ett kort där man får åka 10 dagar under en 30-dagars period. Som det är nu så är jag på kontoret exakt 10 dagar per 30 dagar. Vilket inte ger mig nån marginal alls att vara sjuk eller behöva komma hem tidigare än kollektivtrafiken kan erbjuda p.g.a. mitt barn eller annat om jag inte vill förlora pengar på det. Överblivna dagar kan tyvärr inte sparas. Jag kan de flesta dagar acceptera att det tar längre tid att resa kollektivt till och från jobbet (om jag inte har en tid att passa, vilket jag haft hela våren en av dagarna). Men när det samtidigt är dyrare än att ta bilen så tar det emot. Min man har ett månadskort så de få dagar han är ledig/sjuk och inte behöver det så lånar jag det och åker kollektivt till jobbet. Tidigare fanns det ett rabattkort man kunde skaffa och ladda med pengar och få rabatt på enskilda resor men det har de plockat bort tyvärr.
Det måste blir billigare än det är idag att byta ut enstaka bilresor mot kollektivtrafiken. Idag är det allt eller inget som gäller ekonomiskt. Det är där jag tror att det skaver för många.
Sen borde jag bli bättre på att cykla inom stan. Den är inte så stor. Men på vinterhalvåret brukar jag ta bilen för det är inte så roligt att cykla i snålblåst och regn (ja, så ser vintern ut här). Komma fram antingen dygnblöt eller med blöta regnkläder man måste bära runt på medan man gör sina ärenden. Stadsbussen är svindyr! 28 kr för 6 min bussresa.
Jag håller med er båda två om att det vore bra om det var billigare att resa med kollektivtrafiken. Dock innebär det att om inte kostnaderna tas ut av resenären så behöver de finansieras med skatten. Och då behöver även de som inte nyttjar kollektivtrafiken inse att det är bra om andra åker med den och vara villig att betala för den. Yyvärr är den betalningsviljan låg hos många.
De har ju kunnat ha ett 10-kort. Man betalar för 10 resdagar (får rabatt) och sen ha längre tid på sig än 30 dagar att använda dem. Man har ju ändå betalt för dagarna i förskott så de har ju redan fått in pengarna. Det är den där 30-dagars gränsen som stoppar det för mig.
Jag tyckte mycket om rabattkortet de hade innan. Man laddade det med pengar och fick en liten rabatt när man betalade en resa med kortet. Denna möjlighet till rabatt på enskilda resor har de helt tagit bort. Jag reste oftare kollektivt när de hade det. Nu tar det emot när jag måste betala fullpris.
Ja självklart måste vi ta tag i alla bitar. Det är ju inte som om att vi tar tag i bilåkningen omöjliggör att vi också tar tag i konsumtionen. Det är inte som om att om hästen har regnskållor så kan man inte åtgärda det innan hältan är över. Utan det rimliga är ju såklart att göra båda saker, eller rent av alla för det finns mycket att göra. Det är tillåtet att både flyga mindre OCH åka mindre bil, samtidigt! med betoning på ordet mindre. För mindre är mycket faktiskt. Det behöver inte vara Aldrig.Resursanvändning är inte samma sak som koldioxidutsläpp.
Svenskar har som alla andra "västländer" enorma fotavtryck pga det vi konsumerar.
Det vill säga, den riktigt stora frågan som ingen vill ta tag i är inte utsläpp från privatbilismen. Det är utsläppen från hela cirkusen, alltså den globala ekonomin. Alla råvaror och beståndsdelar som fraktas hit och dit för att bli produkter som fraktas hit och dit, och så vidare.
Grundproblemet är liksom att vi kan inte ha den här levnadsstandarden och livsstilen (ha extremt stor tillgång till mat och produkter från alla jordens hörn).
Och börjar man prata om vad vi skulle behöva göra för att lösa problematiken *på riktigt* så blir man kallad ecofascist.
Rent bortsett från det som föraren tjänar själv såklart https://www.svd.se/a/98322016-f44c-397d-a158-b42b647c0803/bilen-sex-ganger-dyrare-an-cykelnNu har han, tillsammans med forskare vid University of Queensland, granskat Köpenhamns analys närmare. Och slutsatsen är nästan komisk i sin exakthet: för varje kilometer som cyklas, tjänar samhället ungefär 1,40 kronor - mycket på grund av cykelns positiva hälsoeffekter. Varje kilometer bilkörning kostar i stället samhället 1,50 kronor.
Så du ser detta som en personlig sak som du kan göra.Jag tycker det är bra, hälsosamt, att ändå försöka göra litegranna. Man mår åtminstone bättre av det mentalt. Men att tro att svenskars ändrade bilåkande kan rädda oss från en (relativt) nära stundande klimatkalops är naivt. Hela samhällsbygget behöver göras om i grunden, och de krafter som inte vill ändra på det är oerhört starka.
Så lika bra att påta på i status quo. Gör det du kan och orkar. Men orka hålla på att skamma medmänniskor. Så vill åtminstone inte jag spendera dessa sista decennier av lyxliv.
Ja, jag gillar också att ha flexibilitet i biljettsystemet. "För att göra systemet enklare" brukar vara argumentet när de tar bort rabatter, men jag tror man skjuter sig i foten då. Enkelhet är inte alltid lösningen på allt, och jag tycker det är viktigare med flexibilitet för att nå många olika målgrupper.
Och på tal om störningar i biljettsystemet så stör jag mig något oerhört på när man blir hänvisad till att ladda ner en app för att kunna åka buss när man är på besök i en stad!
Jag förstår att du inte kan åka buss för att det tog, vad var det 13 timmar.Nej jag skrev heller inte varje dag, men man behöver handla, för nej man kan inte beställa mat på nätet och få det hemkört när man bor som jag bor. De dagarna jag behöver handla är kollektivtrafiken inte möjlig. Däremot storhandlar jag vilket gör att jag oftast klarar mig på en handling i veckan, planera maten och därmed få mindre svinn.
Det blir liksom omöjligt att diskutera om det ska läggas fokus på de små detaljerna som om jag skulle handla varje dag eller inte.
Det behövs en utökad kollektivtrafik för att göra den mer attraktiv, det går liksom inte att tro att folk börjar åka innan det funkar att åka.
Jag förstår att du inte kan åka buss för att det tog, vad var det 13 timmar.
Men det där med handla förstår jag inte alls. Det är ju bara att ta bussen tre dagar i veckan och bilen två dagar i veckan, de dagar man ska handla. Voila du har skurit ned bilresorna till mer än hälften.
Varför är det så att om man sätter en fot på en buss eller en pedal så låser den fast där, du kan aldrig komma loss. Bilen är för evigt förlorad och går inte längre att köra?
Problemet som vanligt är att så länge något parti ser en möjlighet att låta folk fortsätta leva med skygglappar, så kommer inget hända, för de politiker som vill gå mot ett mindre miljöförstörande samhälle kommer inte få stanna kvar i en position där de kan påverka. Så då är vi helt plötsligt tillbaka till att det är vi enskilda som måste ta ansvar för att få till förändring, och vi har ju visat att vi bryr oss inte om klimat och miljö, när det väl kommer till kritan. Tyvärr.Helt ärligt gång på gång på gång skriver jag att det här är en fråga för samhället, för politikerna.
Att samhället måste agera Nu, så som samhället gjorde vid Corona.
För en person kan inte göra någonting själv. Det är inte en individfråga. Hela samhället är vinklat mot att det är lättast att förstöra miljö och svårast att inte göra det.
Men gång på gång på gång svarar folk med orsaken till att just de skiter i miljön. Men det struntar väl jag i! Jag skrev ju precis, tio gånger, att människor inte har något annat val! Det är ju staten som måste agera! inte du!
Tänk dig själv? om Corona hade varit bara ditt personliga samvete, hade du gjort ett jota då? Nej! du skulle ha rest runt hela Europa med flyg, sittandes bredvid någon som snörvlar, och gått på varje studentfest och hälften skulle inte vaccinerat sig ens. Det skulle drypt in turister med alla möjliga och omöjliga varianter av Corona via flyget. Det hade inte ens gått att vaccinera sig på den korta tiden, för det hade inte funnits något vaccin om staterna inte hade brytt sig! Så hade man sagt att ja jag känner en gammal tant Agda så jag nyser lite i armvecket (sopsorterar) för att hon ska bli glad, det är mitt lilla bidrag mot corona.
Varje bytt resa är ju en vinst!Det är det här som skaver hos mig. Det finns månadskort för de som byter ut bilen helt (eller nästan helt). Då blir varje resa billigare än att köpa dem styckevis. Men för mig som jobbar delvis hemifrån sen pandemin och kommer fortsätta göra det finns det inget som ger mig bättre pris än att köpa resorna styckevis. Det finns ett kort där man får åka 10 dagar under en 30-dagars period. Som det är nu så är jag på kontoret exakt 10 dagar per 30 dagar. Vilket inte ger mig nån marginal alls att vara sjuk eller behöva komma hem tidigare än kollektivtrafiken kan erbjuda p.g.a. mitt barn eller annat om jag inte vill förlora pengar på det. Överblivna dagar kan tyvärr inte sparas. Jag kan de flesta dagar acceptera att det tar längre tid att resa kollektivt till och från jobbet (om jag inte har en tid att passa, vilket jag haft hela våren en av dagarna). Men när det samtidigt är dyrare än att ta bilen så tar det emot. Min man har ett månadskort så de få dagar han är ledig/sjuk och inte behöver det så lånar jag det och åker kollektivt till jobbet. Tidigare fanns det ett rabattkort man kunde skaffa och ladda med pengar och få rabatt på enskilda resor men det har de plockat bort tyvärr.
Det måste blir billigare än det är idag att byta ut enstaka bilresor mot kollektivtrafiken. Idag är det allt eller inget som gäller ekonomiskt. Det är där jag tror att det skaver för många.
Sen borde jag bli bättre på att cykla inom stan. Den är inte så stor. Men på vinterhalvåret brukar jag ta bilen för det är inte så roligt att cykla i snålblåst och regn (ja, så ser vintern ut här). Komma fram antingen dygnblöt eller med blöta regnkläder man måste bära runt på medan man gör sina ärenden. Stadsbussen är svindyr! 28 kr för 6 min bussresa.
Fast Coronaomställningen gick på under ett år, hela episoden har varit mellan två val. Så snabbt kan en omställning gå. En person som brydde sig mycket om samhället och lite om makt skulle gjort det och offrat nästa val. Agerat inom sin ideologiska grund naturligtvis.Problemet som vanligt är att så länge något parti ser en möjlighet att låta folk fortsätta leva med skygglappar, så kommer inget hända, för de politiker som vill gå mot ett mindre miljöförstörande samhälle kommer inte få stanna kvar i en position där de kan påverka. Så då är vi helt plötsligt tillbaka till att det är vi enskilda som måste ta ansvar för att få till förändring, och vi har ju visat att vi bryr oss inte om klimat och miljö, när det väl kommer till kritan. Tyvärr.
Ok nu såg jag att du också skrev om samhällsbygget men att det inte var sannolikt att vi kunde ändra det. Ursäkta.Resursanvändning är inte samma sak som koldioxidutsläpp.
Svenskar har som alla andra "västländer" enorma fotavtryck pga det vi konsumerar.
Det vill säga, den riktigt stora frågan som ingen vill ta tag i är inte utsläpp från privatbilismen. Det är utsläppen från hela cirkusen, alltså den globala ekonomin. Alla råvaror och beståndsdelar som fraktas hit och dit för att bli produkter som fraktas hit och dit, och så vidare.
Grundproblemet är liksom att vi kan inte ha den här levnadsstandarden och livsstilen (ha extremt stor tillgång till mat och produkter från alla jordens hörn).
Och börjar man prata om vad vi skulle behöva göra för att lösa problematiken *på riktigt* så blir man kallad ecofascist.
Jag tycker det är bra, hälsosamt, att ändå försöka göra litegranna. Man mår åtminstone bättre av det mentalt. Men att tro att svenskars ändrade bilåkande kan rädda oss från en (relativt) nära stundande klimatkalops är naivt. Hela samhällsbygget behöver göras om i grunden, och de krafter som inte vill ändra på det är oerhört starka.
Så lika bra att påta på i status quo. Gör det du kan och orkar. Men orka hålla på att skamma medmänniskor. Så vill åtminstone inte jag spendera dessa sista decennier av lyxliv.
Varje bytt resa är ju en vinst!
Håller med om kollektivtrafikens usla biljettsystem. För mig kostar en dags kollektivtrafiksresa runt hm 380 kronor. En bilresa 150 kr (lite mer nu kanske), räknat på bara bensinen den resan, för det är så man tänker om en enda resa. Det är helt vansinnigt, om man skulle en helg till stan med familj blir bilen oerhört mycket billigare, och dyrare har det blivit senaste 20 åren.
Men en månadsbiljett är så mycket billigare att den matchar bilen precis om man åker två dagar i veckan till jobbet.
(trafiken är dock så opålitlig att den inte fungerat med förskolehämtningar. Men dessa är ju inte för evigt.)
Så det finns mycket för politiken att göra där! onekligen! men ganska lite för mig att göra! Jag kan inte se till att tågen går mer än 50% i tid, och att det bästa tåget blir mindre än 50% inställt faktiskt.
Ja 2 200 kr kostar den. Det är riktigt bra.Oj! Så billig en månadsbiljett är hos dig! Jag skulle förlora mer än 200 kr i månaden på att åka med månadskort (2 dagar i veckan) jämfört med bilen.
Sen finns det så att man kan köpa 10 enkla biljetter och få lite rabatt (50,35 kr istället för 53 kr) men nackdelen med det är att de dels måste aktiveras inom en 30-dagars period och dels gäller de ju bara på just den sträckan. Om jag skulle vilja åka 10 gånger kollektivt under 30 dagar men olika sträckor så lönar det sig ju inte. Jag skulle kanske behöva åka 4 gånger med regionbussen till/från annan kommun och 6 gånger i hemkommunen med stadsbussen. Detta hade underlättas om man hade haft kvar det gamla rabattkortet. Nu måste man binda sig för en specifik sträcka alla dessa 10 resor per 30 dagar. För dålig flexibilitet.
Regionbussen är dock pålitlig enligt min erfarenhet så den biten är inget problem för just mig. Men jag vet inte om jag hade vågat vara beroende av tåget på vägen till jobb eller nåt viktigt ärende faktiskt. Inte utan att ta en avgång innan jag egentligen behöver åka. Då tågen ofta strular. Är det inte nåt tekniskt så är det obehöriga på spåret som gör att de måste stänga ner allt ett tag och försenar jättemycket.
Oj! Så billig en månadsbiljett är hos dig! Jag skulle förlora mer än 200 kr i månaden på att åka med månadskort (2 dagar i veckan) jämfört med bilen.
Sen finns det så att man kan köpa 10 enkla biljetter och få lite rabatt (50,35 kr istället för 53 kr) men nackdelen med det är att de dels måste aktiveras inom en 30-dagars period och dels gäller de ju bara på just den sträckan. Om jag skulle vilja åka 10 gånger kollektivt under 30 dagar men olika sträckor så lönar det sig ju inte. Jag skulle kanske behöva åka 4 gånger med regionbussen till/från annan kommun och 6 gånger i hemkommunen med stadsbussen. Detta hade underlättas om man hade haft kvar det gamla rabattkortet. Nu måste man binda sig för en specifik sträcka alla dessa 10 resor per 30 dagar. För dålig flexibilitet.
Regionbussen är dock pålitlig enligt min erfarenhet så den biten är inget problem för just mig. Men jag vet inte om jag hade vågat vara beroende av tåget på vägen till jobb eller nåt viktigt ärende faktiskt. Inte utan att ta en avgång innan jag egentligen behöver åka. Då tågen ofta strular. Är det inte nåt tekniskt så är det obehöriga på spåret som gör att de måste stänga ner allt ett tag och försenar jättemycket.