Snurrfian
Moderator
Sen när är det ett krav? Vi slet som djur för att få till en parallellväg när vägen gjordes om till 2+1 och lyckades bara med en kortare bit. Den sköts helt och hållet av ideella krafter för trafikverket anser att den inte behöver snöröjas. Markägarna var helt villiga att släppa till mer mark, det finns till och med en gammal landsväg parallelt bitvis men den satte man viltstängsel på.Det byggs i stort sett alltid en parallell cykelväg när större vägar på landsbygden byggs om/till som 1+2 väg eller det dras en ny sträckning. Det är faktiskt ett krav hos Trafikverket. Undantag sker bara om det är verkligen omöjligt att anlägga cykelväg, t.ex. för att vägen ligger inklämd mellan en järnväg och en sjö eller något annat svårforcerbart hinder.
Det fanns utmärkta möjligheter att skapa en bra cykelväg mellan två städer med mycket hus och byar mellan men trafikverket och kommunerna sa nej. Så istället för att det skulle gå att cykla de 4 milen mellan, så är den rekomenderade cykelsträckan nu istället 5,5 mil.
Till diskussion om man inte kan ta bussen så handlar det inte om en timme i restid enbart, utan även möjligheten att utföra andra ärenden också.
Med buss finns det en enda möjlig avgång på morgonen till nya jobbet i höst, blir visserligen lite senare än vad jag skulle vilja vara på jobbet. Bussen före går en timme tidigare, hem går sista bussen 18:15, sen går det inga mer bussar.
Till mitt nuvarande jobb skulle bussåkande innebära att åka hemifrån 5:48 och komma hem med sista bussen 18:58. 13 h per dag, utan några möjligheter att handla utan det skulle innebära att jag sen måste ta bilen och åka 1,5 mil till närmsta affär.
Istället åker jag 7:00 hemifrån med bilen, handlar på vägen hem och de dagar jag handlar är jag hemma 18:00. Åker jag raka spåret är jag hemma 17:20.