En fråga främst till medbukefalister av honkön...

Nej kan inte byta och är inte intresserad av att lära mig. Får jag punka ringer jag min man/pappa/styvpappa. Min syrra är irriterad på mig för att jag inte lär mig. Hon är typen jagkansjälv. Men hon har alltid varit sån;skruvat ihop möbler sen hon kunde förstå ritningar typ.

Om jag känner mig sämre för det? Näe. Inte är jag speciellt fin av mig heller så det är inte det.

Jag vet ärligt talat inte om jag får loss bultarna iom att jag lämnar in bilen för däckbyte.

Jag har alltid innan varit en såndär som kan själv. Det har varit viktigt att kunna klara sig själv och jag vill inte vara beroende av någon. Även när jag och min partner flyttade ihop bytte jag däck (han är INTE praktiskt lagd så det var mitt jobb oavsett :D ). Sen när bultarna ibland satt för hårt så jag behövde lite hjälp, eller när gravidmagen var i vägen och han fick fixa medan jag stod och pekade, bad han om att få betala sig fri från däckbytet, dvs säga "kan du inte köra den till verkstad?" och till slut gjorde jag ju det och har faktiskt kört vidare på det. Skulle jag få punka skulle jag med stor sannolikhet ringa och kolla om bärgare var tillgänglig. Om de inte var skulle jag väl sucka och försöka byta eländet antar jag, om bultarna gått att få loss.

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)

Jag KAN byta det själv. Om jag gör det beror nog på om jag kan få någon annan att göra det eller ej :angel:

Varför då? Jag har haft bil i åtta år och varit passagerare innan dess.
Jag har ALDRIG varit med om punktering.
Däremot att generaton lagt av i tre bilar. Bland annat körskolans (!)
Ska jag inte ha körkort eller bil för att jag inte byter den vid vägkanten?
Det är en jäkla skillnad på ett däck och en generator

En fråga till er som har punkteringsspray - hur förvarar ni den i bilen, framför allt om sommaren? Det verkar ju vara väldigt praktiskt, särskilt som jag har en hundbur i skuffen. Dock känns det ju en smula riskabelt att åka omkring med sprayburkar eftersom de kan explodera när det blir för varmt. Men det kanske aldrig blir tillräckligt höga temperaturer i en bil?

Jag har för mig att den inte får förvaras fryskallt heller... men det var någon gång på stenåldern jag hade en burk.

Jag är en kan-självare. Får jag punka går jag ut o byter däck, sen åker jag vidare. När det är dags för sommar/vinterbyte svänger jag förbi verkstan; det är snabbare och enklare.

Lastar utan att blinka in hästar, hundar, katter och kanin och ger mig iväg tvärs igenom landet i vintertrafik. Älskar att köra bil och har inga problem att backa med släp el dyl.

Snickrar, rörpular, målar, kaklar, tapetserar, installerar vitvaror, kör röjsåg, lastar fodersäckar och bär annat tungt. Är betydligt starkare än vad jag ser ut att vara och både praktiskt och teoretiskt lagd. Det jag inte kan lär jag mig. Uppskattar mitt oberoende och känner stor trygghet i att vara kapabel till det mesta som ligger framför mig.

För att ytterligare komplicera folks försök att stoppa mig i en låda så älskar jag även inredning och andra aktiviteter som oftare kopplas till mitt yttre eller mitt kön.

Det är en jäkla skillnad på ett däck och en generator
Jepp men om vi bortser från att jag faktiskt VET hur man byter däck (jag betalar dock gärna för det) så har jag på åtta år som bilägare och 30 år som passagerare inte haft någon nytta av kunskapen.

Att kunna byta generator själv hade helt klart varit mer användbart . Faktum med att elmätare för att se om generatorn faktiskt laddar till fullo i bilen skulle ha varit bättre utrustning att ha i skuffen än ett reservdäck.

Så varför ska man inte ha körkort om man inte kan byta däck? Hur motiverar du det påståendet?

Det där med släpvagnar är skrämmande! Jag har sett så många på återvinningen som man undrar hur de tog sig dit och hur de ska ta sig hem utan att demolera omgivningen och släpet. Någon lektion i hur man kör med släp tycker jag borde ingå i körutbildningen eftersom alla får köra släp.

En fråga till er som har punkteringsspray - hur förvarar ni den i bilen, framför allt om sommaren? Det verkar ju vara väldigt praktiskt, särskilt som jag har en hundbur i skuffen. Dock känns det ju en smula riskabelt att åka omkring med sprayburkar eftersom de kan explodera när det blir för varmt. Men det kanske aldrig blir tillräckligt höga temperaturer i en bil?

Den följde med bilen (nytillverkad från Volvo) och jag utgår ifrån att platsen de valt att lägga sprayen på (packutrymmet under golvet i skuffen) är säker.

Måste tillägga att jag annars gärna gör "grovjobb", t.ex röjer i skogen, använder motorsåg, trimmar gräs, hugger/klyver ved. Bilar har jag lämnat åt männen i mitt liv; både pappa och styvpappa är bilmekaniker och min man älskar att skruva med bilar..

Var det @stjarnhimmel som skrev ett inlägg om man svänger på steken? bra tanke där, tål att tänkas på.

Jag kan, om jag bara får loss på bultarna! De brukar ju sitta så hårt. Men om jag ska vara ärlig så undviker jag att göra det om jag kan.. Jag är också en sån som ringer pappa om allt när det kommer till bilen :o Pappa är utbildad bilmekaniker och skruvar bil alldeles för många timmar på fritiden ;)

Jag ringer också pappa direkt om jag behöver hjälp med något som inte min sambo har lösningen på. Jag gör gärna vad som ska göras själv, så jag kan det nästa gång - men min pappa kan typ allt om allt så använder honom som bruksanvisning ungefär. :up:

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)

Har både verktyg, domkraft och reservdäck med i bilen. Byter själv.

Nej jag byter inte däck på bilen, får jag punktering så ringer jag efter hjälp ska det bytas mellan vinter och sommardäck ringe jag däckfirman.
Ska bilen servas bokar jag tid på bilfirman.

Japp, jag kan byta hjul på bilen. Fick lära mig det redan i 8-10 års åldern, pappa tyckte det kunde vara bra att kunna så både jag och brorsan fick lära oss tidigt :up: Har även fått tillämpa den kunskapen påväg hem från en hopptävling i 15-års åldern. :cool:

Men skulle jag få punktering idag så skulle jag med stor sannolikhet ringa bägare, har assistansförsäkring på nuvarande bil och sambon har det på sin hobbybil. Till vardags åker jag oftast E18 och det är inte värt risken att bli påkörd. Har även en reflexväst i facket i förardörren så jag ska kunna kliva ut för att sätta upp varningstriangel och ställa mig på sidan av vägen och ändå synas. :up:

Bor ihop med en bilmekaniker så han har fått fixa med våra bilar, men jag försöker vara med och kolla/lära mig när jag har möjlighet. Är orimligt stolt över att att lyckats byta en del saker på våran gemensamma bil :cool: Vi har dessutom valt att precis byta till en helt ny bil för att han ska slippa krångla och serva vår bruksbil(3 års fri service), sin hobbybil skruvar han mer än gärna på men på bruksbilen så blir det oftast sånt jobb som han hela dagarna och jag förstår att han blir less på det :(

Jag har bara ägt bil sedan i oktober och jag har nog inte reflekterat över det. Men samtidigt tänker jag mig att det finns massor av människor, t.ex. hantverkare, som åker runt med sprejburkar i bilen utan att burkarna exploderar. Så det borde inte vara någon större fara. Och skulle det bli så varmt att det inträffar så har jag ändå inte hundarna i bilen.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA