En fråga främst till medbukefalister av honkön...

Jag har nog gjort det en gång, för länge sedan. Senaste gången jag fick punka lämnade jag bilen, gick tillbaka hem och tog en annan bil. I ett krisfall skulle jag nog kunna med assistans på telefon kunna byta även efter vägen (så till vida att det inte var livsfarligt). Sommartid när jag ofta kör långa sträckor med hästtransport är jag alltid noga med att ha spolarvätska, kylarvätska, olja, fälgkors och punkaspray med mig. Har ingen extra försäkring och bor så glesbefolkat till att jag vet att det tar länge innan bärgare kommer så då känns det bättre att ha grejer med sig. Annars skulle jag gladeligen betala för en sådan försäkring, ser ingen poäng i att göra saker som är jobbiga och jag inte vill göra.

Ja, det tycker jag hör till när man har bil, liksom att kunna kolla oljan, fylla på vätskor, kolla lufttryck i däcken och andra mindre vardagsåtgärder. Koppla på, köra (och backa) med hästsläp fick jag göra själv redan som 19-åring med nytaget körkort eftersom min häst behövde köras till veterinärkliniken. Jag känner många kvinnor som ber sin pappa /bror /man köra hästsläpet för att de typ inte vågar själva, jag har alltid tyckt att det är lite märkligt, men alla gör ju som de själva vill.

Jag skulle gärna alltid ha chaufför (särskilt de gångerna när jag är trött efter en tävlingsdag och det är 20 mil hem) men de är så svåra att få tag i, alltid upptagna på annat håll. Så jag får köra själv.

Kan kan jag säkert, har dock aldrig fått punka -ta i trä- ;)

Byta däck vid säsongsbyte gjorde jag första åren men tycker det är värt att betala ngn med bra verktyg o som gör det fort! Ser inte nöjet i att byta däck, om jag ej måste.
Sambon har ej körkort men är inte särskilt händig heller så... ;)

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)

Ja det kan jag.

Första gången jag fick punka googlade jag hur man skulle göra. Aldrig att jag skulle ringa o be om hjälp.

Jag har aldrig bytt hjul själv faktiskt (:o), mest för att jag är lat och tycker att det är otroligt smidigt att ha hjulen på däckhotell och köra bilen de 200 meter jag har till närmsta verkstad och låta dem skifta. Om nöden krävde skulle jag nog med lite hjälp av Google kunna skifta själv, men jag ser ingen prestige i att jag måste göra det.

Jag har fått punktering en gång, då var jag 18. Ringde gråtande till pappa och bad honom komma och hjälpa mig (grät dock inte främst pga att jag kände mig hjälplös i punkteringssituationen, utan för att jag hade parkerat vid en busshållplats och en polisbil körde förbi och skällde på mig för att jag stod där. "Är det inte bättre att jag står här än att jag blockerar vägen?" sa jag, och polisen bara suckade och körde iväg. Då blev jag skitledsen och kände mig supermisslyckad. Obs det var en stor busshållplats, Gullmarsplan i Stockholm, och fanns gott om plats för bussarna att plocka av passagerare. Dessutom var det efter 22 en vardag...)

Däremot kan jag laga en punktering på cykeln; det får jag också betydligt oftare (på 10 år med körkort har jag haft punktering en gång på bilen. Jag cyklar mycket och har säkert haft 100-tals punkteringar). Jag kan även justera växlar hjälpligt, byta bromsbelägg, lufta skivbromsar (fast det tycker jag är så meckigt och kladdigt att jag hellre lämnar in till verkstaden numera), rikta hjul, byta drivlina, etc etc, om jag måste. Nu för tiden när jag har mer pengar och mindre tid lämnar jag gärna in cyklarna också, faktiskt.

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Svär över att jag är för lat för att ens kolla om bilarna jag kör har reservdel o utrustning att byta däck.

Det är ju inte rocketscience att använda en domkraft o byta däck men jag skulle svära ännu lite mer och lyckas rimligt fort om grejerna fanns i bilen.

Hade jag varit singel hade jag haft mer koll, nu är jag för omotiverad för det.

Mvh det där om att man ska dela lika i tid på hemarbetet. Min sambo håller fordon o gård rullande för jag är helt enkelt inte vill bry mig. Det är rätt uppenbart att jag lägger minst tid på vårt gemensamma liv.

Nu ska jag läsa resten av tråden :D

Jag har bytt sommar- och vinterdäck ett antal gånger på både bil och transport sedan jag skaffade dessa fordon, även bytt flera gånger vid punktering på bilen. Lite för att veta att "jag kan själv", inte av snålhet utan mest på grund av prokrastinering med att beställa tid hos däckfirma. Och sedan blev det jämt ojsan hoppsan nu MÅSTE jag byta denna helg. Då kan det vara bra att kunna lösa problemet på egen hand. (Även om den totala tidsåtgången blir längre än däckfirman)

När jag bytte bil senast har tillverkaren sparat in på reservhjul så f n har jag en assistansförsäkring och är nöjd med det. Angående sommar- och vinterdäck så känns det med de skånska vintrarna enklare att strunta i att köra när det är vinterväglag och välja kollektivtrafik hela vägen. Så de senaste åren har jag hoppat över de däckbytena också.

Nu tillhör jag dem som inte byter däck eller gör något som helst med bilen mer än kör den, om jag inte måste.

Men det har aldrig någonsin slagit mig att min pappa, bror eller (manlige) partner skulle sköta sådant åt mig. På vilket sätt skulle det vara mindre smutsigt, tråkigt och obekvämt för dem än för mig att göra sådant? Jag studsar när jag läser flera inlägg där manliga anhöriga skulle vara lösningen på alla bilrelaterade problem. (Dessutom är jag ofta ute och åker på egen hand, utan att min pappa eller partner följer med. Det kan inte vara vanligt att vuxna kvinnor har sin pappa med sig i bilen?)

Tack och lov, så finns det ju försäkringar och verkstäder med personer anställda för ändamålet.

Nu tillhör jag dem som inte byter däck eller gör något som helst med bilen mer än kör den, om jag inte måste.

Men det har aldrig någonsin slagit mig att min pappa, bror eller (manlige) partner skulle sköta sådant åt mig. På vilket sätt skulle det vara mindre smutsigt, tråkigt och obekvämt för dem än för mig att göra sådant? Jag studsar när jag läser flera inlägg där manliga anhöriga skulle vara lösningen på alla bilrelaterade problem. (Dessutom är jag ofta ute och åker på egen hand, utan att min pappa eller partner följer med. Det kan inte vara vanligt att vuxna kvinnor har sin pappa med sig i bilen?)

Tack och lov, så finns det ju försäkringar och verkstäder med personer anställda för ändamålet.
Ja det där funderar jag också på.
Antingen ordnar jag saker själv eller så köper jag tjänsten.

Om man vänder på det- en man som säger att "Jag kan inte städa eller laga mat. Men jag köper inte tjänsten.Jag förväntar mig att min flickvän gör det eller så ringer jag mamma."
Då hade jag undrat...
Sen vet jag att folk säger att sambon gör det för att han tycker det är kul och vi lever så för att vi vill det och folk ska få leva som de vill etc.....
Men jag började fundera när jag läste tråden...

byte däck, lampor, vätskor och fixar annan enklare service på bilen. Har jag lust att lägga pengarna på det så lämnar jag in bilen när det är dags för skifte av alla hjul.
Jag installerade extraljus på min första bil också, jag blev less på att jag hade så dåliga helljus.

Ja jag byter hjul, fixar bromsar, byter olja och filter m.m. I bland byter däcksverkstaden hjul när jag har lust att slippa.
Jag avskyr att sticka o virka o brodera o lägga pussel... Det är urk! Ogillar att möblera om och o annat lull lull är inte min grej.
Mycket trevligare att meka i garaget, skjutbanan, vara på jakt eller med hästarna :)
Mvh
Pudlan

Om man vänder på det- en man som säger att "Jag kan inte städa eller laga mat. Men jag köper inte tjänsten.Jag förväntar mig att min flickvän gör det eller så ringer jag mamma."
Det där tänkte jag också på. Vi ser ju också en hel del trådar här på buke, som kan tolkas som att det är ungefär så en del män resonerar, även om de nog uttrycker det lite annorlunda.

Jag har bytt sommar- och vinterdäck ett antal gånger på både bil och transport sedan jag skaffade dessa fordon, även bytt flera gånger vid punktering på bilen. Lite för att veta att "jag kan själv", inte av snålhet utan mest på grund av prokrastinering med att beställa tid hos däckfirma. Och sedan blev det jämt ojsan hoppsan nu MÅSTE jag byta denna helg. Då kan det vara bra att kunna lösa problemet på egen hand. (Även om den totala tidsåtgången blir längre än däckfirman)

När jag bytte bil senast har tillverkaren sparat in på reservhjul så f n har jag en assistansförsäkring och är nöjd med det. Angående sommar- och vinterdäck så känns det med de skånska vintrarna enklare att strunta i att köra när det är vinterväglag och välja kollektivtrafik hela vägen. Så de senaste åren har jag hoppat över de däckbytena också.

Jag kan inte poängtera nog hur nöjd jag är att de från mitt däckhotell ringer och säger att det är dags att boka tid nu. Annars hade det aldrig hänt i tid. Det är värt nästan lika mycket som att inte behöva ha hand om däcken själv.

Kan och har gjort själv många gånger, körde ju inte direkt dyra bilar som ung med häst... men nu med bättre ekonomi och andra prioriteringar betalar jag gärna för att få det gjort. Skulle jag få punka mitt ute i ingenstans i bilen som inte har assistans skulle jag byta själv.

Gör det mesta själv, var ensamstående med hus i en massa år och då finns det inget "kan inte", det går ju inte att hyra in folk för minsta lilla :-)

Ja, det tycker jag hör till när man har bil, liksom att kunna kolla oljan, fylla på vätskor, kolla lufttryck i däcken och andra mindre vardagsåtgärder. Koppla på, köra (och backa) med hästsläp fick jag göra själv redan som 19-åring med nytaget körkort eftersom min häst behövde köras till veterinärkliniken. Jag känner många kvinnor som ber sin pappa /bror /man köra hästsläpet för att de typ inte vågar själva, jag har alltid tyckt att det är lite märkligt, men alla gör ju som de själva vill.

Jag övningskörde en hel del med släp just för att jag visste att jag ju självklart kommer köra runt med hästen så fort jag får mitt körkort. Min pappa har jobbat som lastbilschaufför och har alla körkortsbehörigheter som finns, så han var superbra att ha som instruktör för att lära sig köra och backa med släp! Även min körlärare visste att jag hade häst och kom med mycket bra tips och råd medan vi körde, "Om du hade haft hästsläp bakom bilen här så skulle du gjort så här istället".

Egentligen tycker jag nog att lite släpkörning borde ingå i körkortsutbildningen, man skulle ju kunna ha en dag med lite olika övningar som man ska köra igenom, ungefär som halkbanan. Eller så skulle man inte få köra släp alls utan E-kort. Det är skrämmande att se hur en del kör med flyttsläp/husvagn o dyl... Ingen koll alls på att släpet är bredare än bilen, genar i svängar osv.

På vilket sätt skulle det vara mindre smutsigt, tråkigt och obekvämt för dem än för mig att göra sådant?
Nu har jag inte körkort men hade jag haft det hade jag absolut varit typen som hade ringt pappa. Min pappa kan fixa allt, oavsett vad det är, så han är min go to-person när nåt inte funkar, oavsett vad det är.

Stackars pappa :o

Jag kan, har alltid bytt däck själv vid skifte av sommar/vinterdäck. Dock har jag aldrig fått punka så har inte bytt däck någon annanstans än hemma. Men det beror nog helt och hållet på var jag i så fall skulle få punka om jag skulle byta själv eller inte.

Förresten, ingår det inte när man tar körkort att kunna byta däck? Har bestämt för mig att det gicks igenom på körskolan, men det var 11 år sen.

Tog också körkort för 10+ år sedan och det var inte på tal om att man var tvungen att kunna byta däck.

Jag övningskörde en hel del med släp just för att jag visste att jag ju självklart kommer köra runt med hästen så fort jag får mitt körkort. Min pappa har jobbat som lastbilschaufför och har alla körkortsbehörigheter som finns, så han var superbra att ha som instruktör för att lära sig köra och backa med släp! Även min körlärare visste att jag hade häst och kom med mycket bra tips och råd medan vi körde, "Om du hade haft hästsläp bakom bilen här så skulle du gjort så här istället".

Egentligen tycker jag nog att lite släpkörning borde ingå i körkortsutbildningen, man skulle ju kunna ha en dag med lite olika övningar som man ska köra igenom, ungefär som halkbanan. Eller så skulle man inte få köra släp alls utan E-kort. Det är skrämmande att se hur en del kör med flyttsläp/husvagn o dyl... Ingen koll alls på att släpet är bredare än bilen, genar i svängar osv.
Ja det är intressant att man får behörighet med B-körkort att köra släp trots att man aldrig övat och kanske inte alls har koll på det..

En fråga till er som har punkteringsspray - hur förvarar ni den i bilen, framför allt om sommaren? Det verkar ju vara väldigt praktiskt, särskilt som jag har en hundbur i skuffen. Dock känns det ju en smula riskabelt att åka omkring med sprayburkar eftersom de kan explodera när det blir för varmt. Men det kanske aldrig blir tillräckligt höga temperaturer i en bil?

I teorin klarar jag av det, men i praktiken vet jag inte om jag får ur hundburen själv för att komma åt däcket. Har aldrig provat att lyfta in den själv, tung som attan och den får preciiis plats...
Men nu när jag tänker på saken vet jag inte om jag har rätt verktyg med mig i bilen. Så det måste jag nog kolla upp känner jag!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV