En fråga främst till medbukefalister av honkön...

Jag kan byta däck men slipper helst (jag skiftar oftast däck på däckfirma).

MEN jag skulle aldrig ställa mig på en starkt trafikerad väg och göra det (oavsett om det är en motorväg eller ej, starkt trafikerad räcker). Jag riskerar inte livet på mig själv med tanke på att det är blåljuspersonal, bilbärgare och vägarbetare som ändå blir påkörda fast de har saftblandare på fordonen och är klädda i varselkläder. Det är inte värt risken.

Tillägg: Måste jag av någon anledning kliva ur bilen och jag inte står på en rastplats har jag ALLTID varselväst. Den ligger så jag kommer åt den från förarsätet. Jag såg en idiot som hade ställt upp en varningstriangel efter ett fordon nästan bli överkörd pga av att han inte hade varselväst (jag flyttade triangeln åt honom också, den stod kanske 15 m bakom bilen på en 90-väg :grin:). Det hände på vintern när det var mörkt ute.

Senast ändrad:
Jo, jag kan byta däck. Men jag har en extra försäkring där jag får ringa ut hjälp utan kostnad, så istället för att ställa mig och slita själv skulle jag nog göra det.
Och jag skulle aldrig göra det om jag stod dåligt till på nån väg.

Bara nyfiken, kan det inte ta väldigt lång tid innan hjälpen kommer om man inte befinner sig nära nån stad?

Det kan det säkert göra. Jag har ännu inte behövt använda mig av dem. Så det är därför jag är tacksam att jag kan byta däck om det behövs.

Ja, det var det jag tänkte: att det låter lite naivt att förlita sig på någon sådan assistanshjälp.

Tillägg: menade inte att du gjorde det, men jag hört folk som gör det.

Jag har faktiskt ingen aning om hur man byter däck på bilen och skulle nog ringa sambo eller pappa om det hände.. Har ingen bil just nu men har haft tidigare. Ska nog ta och lära mig dock, bra att kunna såklart :up:

Kan, trots att jag inte har körkort. Har bytt däck på bilen flera gånger. Men, vill inte. Så kan jag undvika låter jag bli.

Ja jag kan byta en hel del saker på bilen och ställa rätt många diagnoser också. Helst undviker jag det ändå, främst för att det är jobbigt, men får kallt om händerna och en blandning av sand och olja under naglarna.

Min pappa släpade ut mig för att lära mig däckbyte, mamma såg till så att jag kunde köra båt och allt kring det.

Jag var med om att få punka en gång förrförra året. Eller ja, punka och punka. Hela jäkla däcket for av och allt blev åt helvete.

Det var då ca kl 3 på natten, jag hade hunden i bilen, det var ingen belysning längs vägen, jag hade lånat min pappas bil och befann mig på en helt okänd väg eftersom jag skulle tvärs genom landet till hundtävling. Vad jag gjorde? Fick panik. Jag ställde mig helt enkelt vid vägkanten med varningsblinkers på, skakade, grät och hade absolut ingen koll alls på vad jag skulle göra. Som tur var dök det upp en bil med några duktiga män som snabbt och enkelt hjälpte mig att byta till reservhjulet...

För att inte hamna i samma situation igen såg jag sedan till att lära mig byta däck (vilket jag lärde mig av en kvinnlig vän ;) ) och nu när jag har egen bil så har jag kollat upp så att det finns ett fungerande reservhjul, har koll på var varningstriangeln är osv. Det betyder inte att jag kommer reagera ett dugg bättre om samma sak händer igen, men då kan jag åtminstone göra något åt situationen när jag väl lugnat mig.

Och justja, går lampor sönder så är det jag som byter dem, både på min, vänners och farsans bil.

Jag kan byta däck, men det är något jag tycker illa om att göra så jag gör det bara om jag verkligen måste. Har aldrig varit nöjdare med ett beslut än det om att ha däcken på däckhotell och att den firman gör alla skiften åt mig när jag dricker kaffe. Välinvesterade pengar! :D

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)

Jag har inte haft möjlighet att lära mig det, men det skulle väl gå bra. Men någon större användning för kunskapen skulle jag tyvärr inte ha då bilen saknar plats för reservhjul. Så punkteringssprej eller assistans är väl alternativen för mig.

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Jag vet hur man gör, men jag skulle nog inte kunna göra det vid en vägkant. Bultarna sitter för hårt även med en hävstång. Sist jag försökte gav hylsnykeln upp innan muttrarna.
Jag har en punkteringsspray. Och assistansförsäkring.

Senast ändrad:

Ja det kan jag. Skulle garanterat inte kunnat (eller jo i teorin men inte väl ute på vägen) innan jag träffade min nuvarande man. Jag är med i garaget varje helg och hjälper till och ffa lär mig mecka. Kan till och med serva bil, renovera bromsar, varit med o bytt koppling etc. Stolt ;).

Ja, det var det jag tänkte: att det låter lite naivt att förlita sig på någon sådan assistanshjälp.

Tillägg: menade inte att du gjorde det, men jag hört folk som gör det.

Enda gången jag är längre bort från en stad än att det inte vore värt att vänta så är jag på semester till fjällen. Då kan jag klara mig om jag så måste vänta flera dygn

Jag kan byta olja , filter, lampor, säkringar osv och har bytt tex fläkt, kylare. Jag kan dessutom plocka upp avgassystemet från vägen utan att röra en min...

Jag kan inte byta däck ock skulle inte stå och göra det heller.
Ytterst tveksam till att jag ens får upp bultarna och sen kommer jag ha ryggskottet from hell med min dåliga rygg.
Så jag betalar gladeligen min extra assistans försäkring och överlåter däckbytet två gånger om året till proffs för en liten slant. Då vet jag att bultarna blir ordentligt åtdragna!

Kanske ska skaffa mig punkteringssprej, men måste då läsa på hur och var man använder det. Är hela däcket platt lär ju inte det hjälpa något?

Har för övrigt krockat på E4:an i rusningstrafik och assistansen var där på mindre än 5 minuter.

Jag kan byta däck själv, men jag gör det inte i annat fall än att det är nödläge. Jag sliter inte på kroppen i onödan helt enkelt. Skulle jag få punktering så måste jag nog ändå invänta hjälp, jag har en 35 kilos otymplig hundbur i bagaget över reseevdäcket som jag inte får ut själv, hur gärna jag än vill.

Jag tog körkort i juni förra året, vi köpte bil i torsdags. När vi ska sätta på sommardäck så lämnar jag nog in den. Har sån punkaspray där bak i bilen ifall det blir akut någon gång. Finns inget extradäck. Dock så tror jag inte jag skulle ha problem att byta däck om jag var tvungen, likaså det mesta annat man kan laga själv hyfsat enkelt, jag får väl ta reda på hur man gör, inte svårare än så.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV