En fråga främst till medbukefalister av honkön...

Varför då? Jag har haft bil i åtta år och varit passagerare innan dess.
Jag har ALDRIG varit med om punktering.
Däremot att generaton lagt av i tre bilar. Bland annat körskolans (!)
Ska jag inte ha körkort eller bil för att jag inte byter den vid vägkanten?
Rättning - fyra gånger! Nu fick ju verkstaden byta generator två gånger inom en vecka eftersom den fabriksnya de satte in var trasig redan från början så jag blev stående några mil hemifrån. Igen.

Kan byta däck, lampor mm när det behövs och är en jävel på att backa med släp. Har Falck assistans vid större haverier.
När jag ska byta till sommar/vinterdäck är det bekvämare att verkstan gör det.

Jag kan byta däck själv om det skulle behövas, jag har bytt mellan vinter och sommardäck på våran bil dels när maken hade problem med ryggen och dels när han hade gipsad fot... Men slipper jag så är jag glad. ;)

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)
Ja det kan jag. Jag brukade alltid byta mellan sommar- och vinterdäck själv tidigare.

liksom @purity_666 har jag oxå fått funka och fått stå och byta däck vid vägkanten.

Förresten, ingår det inte när man tar körkort att kunna byta däck? Har bestämt för mig att det gicks igenom på körskolan, men det var 11 år sen.
nu är det över 20 år sedan jag tog körkort och då ingick det inte.

Däremot ingick det att ta ett varv runt bilen och kolla att alla lampor var hela (vilket verkar vara ngt som även körskolelärarna missar idag.....)

Jag kan byta däck, och lampor, olja etc också, det fick jag lära mig som tonåring. Min man kan det inte, han vet inte ens hur man fyller på luft i däcken... Sådär är han med det mesta (läs allt) och jag är lite less på att vara den som vet och kan allt, så vi har Assistans och andra hyrbara tjänster för att underlätta livet...

Nä - jag vet knappt vad som är fram och bak på en bil - och då jobbar jag ändå i fordonsindustrin! Men, har inget körkort och inget motorintresse överhuvudtaget, så jag kan absolut inte byta några hjul.

Men - hade jag haft körkort och bil hade jag absolut sett till att lära mig :-)

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Ja, jag kan byta däck och jag skulle göra det om det behövdes.

Jag vet hur man gör och har utrustningen inklusive punkteringspray. Men på grund av trasig rygg och artros i händerna skulle det inte bli så bra. Så jag har assistansförsäkring för att lösa problemet om det uppstår.
Har haft bil i tolv år och hittills ingen punktering.

Jag kan inte. Har assistans och är sällan långt ute i ingenstans. Jag har inte heller någon plan på att lära mig då min rygg inte kommer kunna hantera det.

Det finns mycket annat jag gör som tydligen många tjejer inte gör. Hörde häromdagen om en som hade ringt sin sambo i tårar för att en propp hade gått...

Jag kan byta däck på bilen och gjorde det ofta själv förr när det skulle skiftas. Sen gifte jag mig med en bilmekaniker :angel: Beroende på så skulle jag absolut kunna byta ett punktera däck efter vägen. Men är jag inte långt hemifrån och har båda barnen med så skulle jag nog ringa efter hjälp. Men hade jag vart tvungen så skulle jag göra det.

Jag kan backa med släp också. Har BE kort och då anser jag att jag ska kunna det. Svärfar var imponerad av att jag kunde backa med släp när han åkte med en gång. Det trodde han inte om mig som är tjej ;)

Jag kan, men avskyr det. Fast jag ser stor och stark ut är mina händer jättesvaga i nypet och det är med mycket svett och svordomar jag fixar saker på bilar eller hästsläp.

Jag vill bara att det ska funka. Eller att nån annan fixar åt mig.

Jag kan backa med släp, men avskyr det. Jag kan fälla ett träd och skotta snö och köra skoter och fyrhjuling. Jag kan köra bil i ett sträck från Umeå till Gbg eller i snöstorm och oplogat. Men jag slipper gärna.

Två "manligt kodade" saker jag gillar att göra: snickra och spela dataspel (rollspel online).

Jag byter mina däck själv.
Om jag skulle stanna för att byta däck vid punka beror, som många sagt tidigare, på situationen. Vägen, trafiken o.s.v.

Jag skiftar däck på bil och transport själv vår och höst men om jag får punktering ringer jag efter hjälp... Beror mest på att jag bara har en sån där ynklig domkraft med i bilen och jag tycker man behöver lite bättre grejor för att göra ett däckbyte. Men i nödfall skulle jag klara det.

Nej, jag kan inte och är inte intresserad av att lära mig. Om det skulle bli punktering ringer jag någon eller kör på fälgen till en verkstad. Betalar hellre än tar fram domkraften.

Under alla år har jag bara fått punktering en gång, på E18 vid Rinkeby. Körde av vägen och innan jag hann reagera dök det upp tre vänliga, runda medelålders män som bytte till reservhjulet, och vägrade betalning med orden "Nej, vi hjälper varandra, nästa gång hjälper du oss.".

Efter detta ställde jag frågan till mina döttrar, som nu är 12 respektive 14 år. "Skulle Du kunna byta däck själv på bilen, om det skulle behövas?" Och båda säger med en suck, att "Ja, det skulle jag säkert kunna göra"...

Men alltså, hade min mamma frågat mig samma sak när jag var i den åldern så hade jag också självklart förklarat att jag absolut skulle göra det. Det finns väl ingen unge i yngre tonåren som inte kan allting och klarar allting? (speciellt när det rör sig om en totalt hypotetisk situation och de inte riskerar att behöva bevisa något inom överskådlig framtid) ;)

Jag har haft körkort i 6 år och kör dagligen. Jag kör inte alls illa, om jag får säga det själv, har koll på vad motorns delar heter och sitter och fyller på de vätskor som behövs under huven vid behov. Har dock aldrig bytt ett däck och skulle inte våga mig på att försöka. (Skulle säkert kunna lista ut hur jag skulle göra, men skulle inte våga köra på ett däck som jag själv skruvat fast högst amatörmässigt.)

Jag ser inte det som något typiskt "kvinnligt" hos mig, jag behärskar en stor del andra egenskaper och talanger som säkert ses som typiskt "manliga" om man nu ska vara sån. Min man kan för övrigt ännu mindre om bilar än jag, om det nu spelar någon roll. Vi har noll koll bägge två. Får vi problem med bilen så har vi assistansförsäkring, av just den anledningen. :D

Jag har aldrig bytt däck så jag vet inte om jag kan. Har inte körkort heller och har inga planer på att ta det :)

/fd. Mammadutt

Du ställer frågan här, och därför tror jag inte riktigt att svaren är representativa för alla kvinnor. Tror nog att de flesta hästtjejer är lite mindre rädda för att bli skitiga och bryta naglar än genomsnittet.

Ja jag kan byta däck, gör det dock inte eftersom maken har sån där tryckluftsgrej som proffsen, så det går på ingen tid alls när han gör det.
Men har bårder reservdäck och punkaspray i bilen, och monterade dit hållare för extradäck även på släpet och har domkraft och andra verktyg liggande i släpet.

Jag kan byta däck, men undviker det helst.
Min man och jag är ungefär lika dåliga på bilfix; vi tankar och kollar oljan och fyller på spolarvätska, resten lejer vi bort.

Jag är dock hopplös på att bygga saker, konstruera, mäta, såga. Jag fullkomligt HATAR det. Det gör min man gladeligen, så där är vi tyvärr gaska traditionella. Men det händer ju inte sådär jätte ofta. Laga saker däremot, är jag ganska bra på, typ spolningsmekanismen på toa eller lås som krånglar.

Jag är mycket fascinerad av kvinnor, särskilt ensamstående, som knappt kan byta en glödlampa. Hur är det ens möjligt att klara vardagen? Och män som inte kan laga mat. Jag fattar inte hur man kan sätta sig i en sån sits, att vara utlämnad till andra för grundläggande överlevnad.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV