En fråga främst till medbukefalister av honkön...

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)

Ja jag _kan_ byta däck själv men bilen är helförsäkrad så jag byter bara om det är på ett säkert ställe.

Jag skiftade alltid själv bil och släp förr.

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Jag kan.
Jag byter däck själv på höst och vår, både på bil och transport. Finge jag punktering skulle jag dock ringa bärgare eftersom det är krångligt att bli stående längs vägen.

Ja, det kan jag och har gjort det många gånger, men nu är min kropp så dålig att jag skulle få men i veckor efteråt. Så jag betalar glatt för att göra det. Kan göra fler saker med bil som jag gärna slipper, MEN att ha kunskapen i botten om hur man gör och hur det fungerar är en frihet om jag någongång verkligen skulle sitta i skiten. Kunskap är frihet.
Att det skulle finnas könskodad kunskap är sånt nonsens. Ingen kan allt, men att skylla på sitt kön är lite löjligt. Jo, jag kan inte kissa med snopp, eftersom jag inte har någon, men utöver sånt?
Hqr jag hamnat i en situation där jag behöver hjälp tar jag glatt emot den, oavsett kön på den som vill hjälpa. På samma sätt som jag gärna hjälper andra när det behövs. Medmänsklighet, helt enkelt.

Ja, jag tycker att det hör till att kunna det när man har körkort.

Därmed inte sagt att jag skiftar sommar/vinterdäck själv, men det är bara för att jag är för lat! ;)

Ja jag kan, tycker det är roligt att kunna en del kring bilen. Fick frågor kring det i höstas när jag bytt till vinterdäck: " kan du då sånt själv"

Dock tycker jag inte det är fel att tex ha vägassistans.
Det viktiga är ju att fundera på vad som funkar för en skälv.
Dessutom skulle jag hamna i det läget och står tokigt till ute i mörker skulle jag nog först ringa assistansen och se hur lång tid det skulle ta..

Kan byta och gör så när det blir punka på jobbilen, vilket varit lite väl ofta de senaste åren pga vägbygge. Skulle jag invänta hjälp så ryker en timme, tar strax under en kvart att byta själv utan stress.

Jag kan byta däck om det behövs men jag gör det helst inte.

Jag fick punktering på jobbilen hos en kund. Reservhjulet sitter under bilen och jag nådde inte att skruva loss det. Två hantverkare skulle hjälpa mig, de fick inte heller loss däcket. Slutade med bärgning och tre timmar på en verkstad. De fick skära loss reservhjulet..

Också jobbrelaterat:
Var på möte på grannkontoret, skulle prata fågelsäkring. Det var jag och sju män. "Föreläsaren" tog fram grejer vi skulle titta på men tittar på mig och säger "det här blir nog för tungt för dig" (det var en helt vanlig stenplatta med en pinne på ..)
Alla andra börjar skratta, de vet att jag är gammal tyngdlyftare och inte har några som helst problem att lyfta sånt. "Föreläsaren" bad om ursäkt efteråt, att han antagit att enda tjejen på något sätt skulle vara svagare än de manliga kollegorna.

Jag har tappad däck två gånger, båda gångerna efter däckskifte på verkstad och innan rekommenderad efterdragning av bultarna.
Byter helst själv numera.

Men alltså, hade min mamma frågat mig samma sak när jag var i den åldern så hade jag också självklart förklarat att jag absolut skulle göra det. Det finns väl ingen unge i yngre tonåren som inte kan allting och klarar allting? (speciellt när det rör sig om en totalt hypotetisk situation och de inte riskerar att behöva bevisa något inom överskådlig framtid) ;)

Äsch, det är en lika förutfattad mening som alla andra.
Jag skulle inte gjort det i den åldern och mina barn har aldrig gjort det, försökt komma ifrån genom att säga att jag kan. Inte heller ansåg jag och de att vi kan och klarar allt. ;)

Jag kan byta däck (eller hjul då, jag kränger ju inte av och på däck från fälgen). Jag var förvånad första gången jag gjorde det eftersom det var så enkelt. Numera har jag en man som är snäppet mer bilintresserad än jag som sköter om bilen. Vi brukar hjälpas åt att skifta däck. Han byter lampor, bromsar mm själv och fixade krånglande fönsterhissar på förra bilen. Det finns tydligen instruktionsfilmer och manualer för det mesta på internet. Så skulle jag få lust att meka med bilen vet jag var det finns hjälp att finna.

Självklart kan jag byta däck! När jag tog körkort ingick det i utbildningen, med en särskild "verkstads-lektion" där man fick byta däck, fylla på olja, kolla div vätskenivåer o dyl. Men även innan dess hade pappa lärt mig.

Hade haft körkort i mååååånga år innan jag ens fattade att det finns folk som betalar för att skifta däck vår och höst, upptäckte det när jag behövde nya sommardäck och lämnade in bilen för däckbyte (med vinterdäcken sittandes på bilen och de gamla sommardäcken i bakluckan) och fick tillbaka bilen med de gamla sommardäcken sittandes på... "Jag behöver byta däck" innebar för mig att jag behövde nya däck, men för däckfirman innebar det tydligen däckskifte...

Förresten, ingår det inte när man tar körkort att kunna byta däck? Har bestämt för mig att det gicks igenom på körskolan, men det var 11 år sen.

Nej, det ingår inte. Det som ingår är att man ska kunna göra en säkerhetskontroll dvs. man ska kunna göra en yttre besiktning och se att däcken är okej att köra med.

Jag skulle klara det under många svordomar om jag hade rätt grejer men tror inte den där man lossar bultarna med passar så jag kommer få ringa sambon och rikta svordomarna åt honom.

Framljus kan jag byta själv på äldre bilar, dessa nya är ofta så svåra att min sambo ser helt förstörd ut när mina ljus går minst var tredje månad
(han är mekaniker)

Jag kan också kolla olja och fylla på den och såna basic grejer men min sambo är ofta den som gör det med då han byter ljusen

Jag byter själv.

Är också en 'kan-själv' och vill inte känna mej beroende. Även om jag har folk att ringa som jag vet skulle komma på stört.

Sen kan jag inte laga en bil och göra felsök men jag byter lampor, batteri, kan hänga upp ett avgasrör provisoriskt som tappat ett fäste, fylla på och köpa rätt tex styrservoolja/glykol eller liknande. Byta rätt säkringar, Sätta startkablar osv.

Men- jag byter inte torkarblad. Jag FATTAR bara inte hur de ska fästas och har blivit visad och jag har provat såå många gånger.
Jag har slängt några helt nya :angel: någon gång har jag bundit fast det provisoriskt med ett snöre :o

Bara nyfiken, kan det inte ta väldigt lång tid innan hjälpen kommer om man inte befinner sig nära nån stad?
I min försäkring ingår det att bärgare dyker upp senast efter en timme. Den enda gång jag har använt försäkringen tog det nog lite längre tid än så, men det var mitt i sommarsemestern, så det tyckte jag inte var upprörande.

(Punkasprej är ju utan jämförelse den snabbaste lösningen på punkaproblemet. Att byta däck kan också ta lite tid och man riskerar att bli smutsig.)

Byter oxå 50 däcket mot ett riktigt då jag ibland kör långa sträckor, körde från Högakusten till Göteborg för några år sedan och fick punka i höjd med Sandviken, hade ju varit lagom roligt att puttra fram på 50 däck den sträckan som var kvar:crazy:.

Först; jag kan byta däck och har gjort det, men skulle troligen inte göra det om jag inte var absolut nödtvungen eftersom jag är helt övertygad om att ett proffs gör det bättre. Dessutom har jag fått mig berättat att det numera är väldigt svårt att få loss ett däck, något som jag vet av egen erfarenhet när vi råkade få punktering en mycket tidig morgon i Alsace för några år sedan. Fyra personer lyckades inte få av däcket utan då kom snillet (=jag, sa hon blygsamt) ihåg att vi har assistansförsäkring. Sagt och gjort, först ringde jag assistansförsäkringen som hänvisade mig till att ringa ett assistansbolag i Paris.

Därför har jag nu erfarenhet att av på den franska jag inte behärskar försöka förklara att vi stod i en liten by i Alsace med ett punkterat däck. "Puncture" bestämde jag mig för att det hette. Det tyckte inte fransmannen i andra änden som sa ??!!??. Till slut fick vi dock dit en bärgare från nästa by som slog av bultarna med en slägga och sen körde vi (eftersom detta var en söndag och inga bilverkstäder öppna) upp genom hela Tyskland på reservhjulet, i en fart som inte fick överstiga 70. Vi blev t.o.m. omkörda av gamla Trabanter, nesan var total. Men vi kom hem, om än några timmar senare än planerat.

Jag kan både skifta hjul på bilen och lägga om däck på fälgen.
Hur nödvändigt det är att kunna byta hjul själv vid en punktering beror väl mera på var det är störst risk att bli stående, än vilket kön bilföraren har.

Ja, det tycker jag hör till när man har bil, liksom att kunna kolla oljan, fylla på vätskor, kolla lufttryck i däcken och andra mindre vardagsåtgärder. Koppla på, köra (och backa) med hästsläp fick jag göra själv redan som 19-åring med nytaget körkort eftersom min häst behövde köras till veterinärkliniken. Jag känner många kvinnor som ber sin pappa /bror /man köra hästsläpet för att de typ inte vågar själva, jag har alltid tyckt att det är lite märkligt, men alla gör ju som de själva vill.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV