En fråga främst till medbukefalister av honkön...

Jadå, jag kan byta däck. Mamma lärde mig när jag var tonåring, sen bytte jag däck själv varje säsong på min första bil jag köpte när jag var 19. Med nuvarande bilen brukar jag och maken hjälpas åt, det går fortare och så får man sällskap. Däremot skulle jag inte sätta mig vid vägkanten hur som helst och byta däck, det beror på var jag tvingats stanna.

Obygden? Du kan ha radioskugga efter tex E18 med och då är man oftast inte så långt ute i obygden. Räcker med att det är ett strömavbrott som bryter spänningen till masten så står du där utan mottagning.

Och man lär inte stå ensam på E18 så då tar man något av de tidigare alternativen.

Oj trodde det var det att det var pappa/bror/manlig sambo du studsade för och inte att be någon att komma för att fixa oavsett kön på personen.
Jag studsade både över det självklara - för många - i att be någon komma och fixa och det till synes självklara i att denne någon ganska undantagslöst tycks vara en man. När man ringer assistansen, kan man förvisso lugnt gissa att det blir en man som kommer åkande, men man vänder sig inte till assistansen i dess egenskap av man, utan i dess egenskap av att vara just assistansen.

Dina och mina mil (15 år som åkeriägare) ser inte lika ut. Så grattis.
Tack!

Men varför får man punktering så olika ofta? Jag har alltså upplevt en på 50 år. I nuvarande takt är det god chans att det blir min enda.

Berättelser om punkteringar i min familj, handlar främst om att min mamma ideligen fick åka och rädda min pappa i hans fattiga ungdom. Innan de ens blivit mina föräldrar alltså. Det ansågs bero just på att han då var så fattig, men jag tänker att hur fattig man än är så gäller ju vissa regler för däcken och mönsterdjup etc? (Nu kan ju reglerna ha varit annorlunda då, men ändå, det förklarar ändå inte varför en del får punktering ideligen och andra nästan aldrig. Inte heller verkar antal mil på vägen vara ensamt avgörande.)

Själv tycker jag trafikskoleutbildning delvis skulle utföras på bilar av modell typ Golf årsmodell -99 med fastrostade däckbult och odefinierbart rassel och gnäll från skrället och aktiv och åtgärdande felsökning på schemat. Obligatoriskt och oavsett däckspray eller assistanskårens eller killars existens.:)
Jag fick en intensivkurs när jag köpte min första 240 ochknappt hade pengar till bensin.

(Sen kan det ju som förra måndagen visserligen hända att det kommer ut en ung och söt kille och hjälper en även efter att man ringt @Ragatan för hjälp. ..; )

Jag tror inte att min sambo vet vad ett fällkors är och även om han levt hade min pappa varit den sista personen i världen att ringa. Han hade nog föreslagit att köra på fälgen...

Jag skulle inte våga byta en punktering, efter att nyligen ha fått erfara hur dumt det kan bli. Jag lånade ut min bil till en vän som i en korsning blev trängd och körde in i en trottoarkant så däcket gick sönder. Vännen är en händig gördetsjälvare och skulle byta till reservdäcket, men satte domkraften fel så den tryckte in stora bucklor i plåten som går in en bit under bilen.

Den lilla missen kostade 20 000 att fixa, (fast 6250 i självrisk, tack och lov).:nailbiting: Dråpligast av allt är väl att jag faktiskt har assistansförsäkring, så om vännen bara hade ringt till mig och berättat om punkteringen, hade hen inte behövt försöka fixa det själv. En del saker kan vara bra att överlåta till folk som är säkra på vad dom gör, oavsett om man är man eller kvinna.:up:

Jag skulle inte våga byta en punktering, efter att nyligen ha fått erfara hur dumt det kan bli. Jag lånade ut min bil till en vän som i en korsning blev trängd och körde in i en trottoarkant så däcket gick sönder. Vännen är en händig gördetsjälvare och skulle byta till reservdäcket, men satte domkraften fel så den tryckte in stora bucklor i plåten som går in en bit under bilen.

Den lilla missen kostade 20 000 att fixa, (fast 6250 i självrisk, tack och lov).:nailbiting: Dråpligast av allt är väl att jag faktiskt har assistansförsäkring, så om vännen bara hade ringt till mig och berättat om punkteringen, hade hen inte behövt försöka fixa det själv. En del saker kan vara bra att överlåta till folk som är säkra på vad dom gör, oavsett om man är man eller kvinna.:up:

Fast i "kunna byta däck" räknar jag att veta hur en ska placera domkraften...

Jag fick en intensivkurs när jag köpte min första 240 ochknappt hade pengar till bensin.

(Sen kan det ju som förra måndagen visserligen hända att det kommer ut en ung och söt kille och hjälper en även efter att man ringt @Ragatan för hjälp. ..; )

Jag tror inte att min sambo vet vad ett fällkors är och även om han levt hade min pappa varit den sista personen i världen att ringa. Han hade nog föreslagit att köra på fälgen...
Fälgkors!

Och man lär inte stå ensam på E18 så då tar man något av de tidigare alternativen.

Och låter en okänd hjälpa en? Skulle jag aldrig våga, man vet inte vad det är för tokar som stannar :nailbiting:

( Jag är livrädd för människor jag inte känner, orimligt rädd alltså så jag hade inte fixat det. Låter helknäppt och det vet jag men jag är ärlig om det. )

Tack!

Men varför får man punktering så olika ofta? Jag har alltså upplevt en på 50 år. I nuvarande takt är det god chans att det blir min enda.

Berättelser om punkteringar i min familj, handlar främst om att min mamma ideligen fick åka och rädda min pappa i hans fattiga ungdom. Innan de ens blivit mina föräldrar alltså. Det ansågs bero just på att han då var så fattig, men jag tänker att hur fattig man än är så gäller ju vissa regler för däcken och mönsterdjup etc? (Nu kan ju reglerna ha varit annorlunda då, men ändå, det förklarar ändå inte varför en del får punktering ideligen och andra nästan aldrig. Inte heller verkar antal mil på vägen vara ensamt avgörande.)
Jag tror Migo har en poäng. Risken beror nog på vilka slags vägar man kör på.

Jag är rätt snål men få saker njuter jag så av som att sitta i solen med en glass och titta på när verkstaden byter däck.
Jag tror överlag mycket på det här med arbetsdelning i det moderna samhället. Inte heller glassen har du väl vanligtvis gjort själv? (Sådan man kan göra själv, är ju inte alls samma sak som en köpt.)

Jag är rätt snål men få saker njuter jag så av som att sitta i solen med en glass och titta på när verkstaden byter däck.

För några år sedan så hade jag både bilverkstad och däckverkstad i samma hus som jag jobbade i, jag kan skfta däck själv, byta olja, lampor mm men nog var det ganska soft att bara slänga åt dom nycklarna på väg till jobbet och sedan hämta den när jag slutade.

Jag kan inte byta däck. Jag har inget intresse eller behov av att lära mig. Har heller inget intresse/behov av att lära mig stoppa strumpor, sticka, laga knapphål, odla blomlökar, renovera badrummet, uppfostra barn eller välja färg på köksluckorna (eller vad som nu är typiskt "kvinnligt").
Vid eventuellt bilproblem har jag en man som har haft skrothögsbilar i hela sitt liv, en mekaniker till far, plus att en av mina nära vänner bilmekaniker och jobbar bredvid stallet. Jag ser ingen anledning att kunna mer än nödvändigt om bilar för det är skittråkigt.

Fast det är inte för att jag är kvinna. Vad jag vet byter männen inte däck med sin penis ;)
Allmänt ang "kvinnliga" och "manliga" sysslor: Min man bakar bröd varje helg och jag backar med släpet medan han borstar hästen. Vi gör det vi orkar med helt enkelt (dvs han gör 90% av hushållssysslorna medan jag ligger på soffan).

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)
Jag ringer Volvo Assistans.. Eller pappa om han skulle finnas i närheten.

Jag vet väl rent teoretiskt hur man gör.. En gång har jag försökt byta till vinterdäck men gav upp eftersom jag inte ens lyckades rucka muttrarna.. Eller vad det nu heter.

Jag tänker att jag helt enkelt får betala någon annan att göra det eftersom jag inte kan själv. Om nu inte pappsen finns tillgänglig.

Lägger till.. Mitt reservhjul ligger under hundarnas bur som är så stor/tung att jag inte kan lyfta ut den ur bilen ensam. Så nej, där sket det sig ju direkt även om jag nu skulle vilja försöka ;)

Senast ändrad:
Jag tror överlag mycket på det här med arbetsdelning i det moderna samhället. Inte heller glassen har du väl vanligtvis gjort själv? (Sådan man kan göra själv, är ju inte alls samma sak som en köpt.)
Jag tänker att orsaken till varför man låter bli är viktig att fundera över.
Man byter inte däck med kuken.
Jag har haft lite svårt att övertyga mina kvinnliga arbetskamrater om att det faktiskt är lätt att byta olja + filter på de flesta bilar. Kan man byta en propp eller glödlampa kan man göra byta olja själv.

Ansvarsområden i hemmet kan ju bli rätt skevt fördelade om inte bägge vet hur svåra uppgifterna är

Jag tänker att orsaken till varför man låter bli är viktig att fundera över.
Man byter inte däck med kuken.
Jag har haft lite svårt att övertyga mina kvinnliga arbetskamrater om att det faktiskt är lätt att byta olja + filter på de flesta bilar. Kan man byta en propp eller glödlampa kan man göra byta olja själv.

Ansvarsområden i hemmet kan ju bli rätt skevt fördelade om inte bägge vet hur svåra uppgifterna är

Eller hur!! Man kan ju göra precis som man vill men det är ju bra att reflektera över varför man gör saker och ting (gäller allt!).
Jag har supersvårt att lära mig och utföra saker jag inte är intresserad av. Därför dammsuger jag aldrig, eller gör nåt med bilen (har fått lära mig att tanka men det var för att jag var tvungen och det är lika jobbigt varje gång!).

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)

Nej, det kan jag inte. Däremot kan jag byta lampor, fylla på olika vätskor, etc. Jag har faktiskt inte ens provat, men jag har sett att det brukar kräva en hel del styrka så jag antar att det skulle vara hyfsat svårt för mig av den aspekten.

Nä, är helt ointresserad. Kan fylla på spolarvätska och olja på sin höjd.
Om punkan är så illa så att det inte går att köra så ringer jag väl en bärgare.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA