En fråga främst till medbukefalister av honkön...

När jag fick punka så visade det sig till min stora förvåning att jag faktiskt kunde byta däck. Visst har varit med när mina föräldrar o sambon bytt så har hjälpt till lite o sett hur de gör men aldrig genomfört ett däckbyte själv innan. Sen kan tilläggas att jag var synnerligen motiverad då jag hade en hel del kyl- och frysvaror i bilen och utetemperaturen låg på ca 20 C med gassande sol (vad temperaturen i bilen var vågar jag inte ens tänka på :nailbiting: men med övertäckta kassar så klarade sig maten).

Nej jag kan inte byta däck för jag har aldrig gjort det. Har fått punka en gång, upptäcktes på arbetsplatsen och en kollega bytte åt mig. Lyktor byter jag själv. Lämnar in för däckbyte vinter/vår.

Erkänner att jag inte kan byta cykeldäck. Där är de iofs inte på fälg utan själv däcket måste bytas också. Det känns bara så himla krångligt med växlar och grejer (ehm jag har tre växlar...). Valla skidor kan jag inte heller, tänker att det vore bra att kunna men jag tycker det verkar så svårt och jobbigt.

Oh, det där kommer jag ihåg, jag cyklade mycket under min uppväxt och jag var en jäkel på att laga punka på cykelslangen. Skulle jag göra det idag får jag nog tänka till lite, men det sitter säkert där inne någonstans. Ungefär som när man lärt sig cykla en gång så kan man det sen.

Välkommen till min del av världen - i sverige. på landsbygd med lappade vägar med potthål och tvättbrädor, grusvägar där stenkross ligger som lagningar, grusgårdar med mutter nubb spik och metall som inte helt sällan kan skära in i däcken. Jag har fått punktering på helt nytt däck som rullat 700 meter efter att ha kört över en barkgrav som vi kallar det - när de lastat och barkat av och massa material ligger på vägen som skurit in i däck och orsakat punktering. Jag förstår inte varför du ifrågasätter att folk får punktering egentligen - vad är det du vill säga? Att "landet" ute i landet ser lika ut som vägarna till din stuga och att det här med vanliga punkteringar år 2016 skulle vara som mark twain skrev: "ryktet om min död är starkt överdrivet?" eller kanske bara att folk kör illa? :confused:
Nej. Jag ifrågasätter inte punkteringar. Jag undrade, utifrån okunskap på området, hur det kan vara så olika vanligt. Jag förstår inte varför frågor om hur saker förhåller sig tolkas som misstro.

Men alltså, hade min mamma frågat mig samma sak när jag var i den åldern så hade jag också självklart förklarat att jag absolut skulle göra det. Det finns väl ingen unge i yngre tonåren som inte kan allting och klarar allting? (speciellt när det rör sig om en totalt hypotetisk situation och de inte riskerar att behöva bevisa något inom överskådlig framtid) ;)
Jag ska då tillägga fortsättningen på dotterns kommentar:
"Vi har ju alltid hjälpt er med det, när vi var små blev vi ju arga om vi inte fick hjälpa till."
Underförstått att de har gjort det massor av gånger under uppväxten.
Sen vill jag nog inte påstå att mina döttrar är av den sorten att de nödvändigtvis måste skryta med att de kan ditten och datten, de är ganska jordnära.

Nej det kan jag inte. Eller rättare sagt jag har aldrig prövat, så hur svårt det skulle vara om jag skulle försöka har jag ingen aning om.

Men det känns ungefär som det minst intressanta jag skulle kunna tänka mig att lägga energi på för att lära mig :p

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)
Nope, jag kan inte byta hjul, alls. Har inte ens reservhjul, jag skulle vara helt hänvisad åt instruktionerna på ngt slags fånig tub i bakluckan som garanterat skulle förstöra däcket.

Jag har en tendens att smita när det gäller datorerna hemma också, men jag vet iofs att om jag själv hade ansvaret skulle jag helt enkelt bara köpa en burk som jag kunde hantera. (datorer är ju relativt problemfria tills någon bär hem en massa småbitar och sätter ihop dem till en.)

Å andra sidan hamnar jag inte så ofta i situationer där jag behöver "manskunskaper" om det inte finns en man i närheten. De verkar nästan orsaka problemen som sedan ska lösas när man läser trådar här. Vuxit upp med mamma och helgpappa och det hände då aldrig någonting hemma som krävde en "man". Fanns liksom inga uppgifter för en "man" att utföra om man skulle fördelat hushållsarbetet. Jag skulle aldrig komma på tanken att bygga en altan, eller vilja ha en, men skulle vara helt hjälplös om min man bestämde sig för att bygga en. Skulle bara kunna bära tungt och hamra där någon sa åt mig.

Jag kan hugga med yxa och lie och bära tungt, hamra i en spik det är väl det. Det räcker bra för att överleva, finlir med att meka saker känns mer som garnityr? Ingen man tillfrågades någonsin om hjälp tills dess att jag fyllde 29 och skaffade en på mer permanent basis. Tills dess räckte mamma och tjejkompisarna till allt från flytt till tja vadå det är nog det enda "manliga" som gjorts.

Senast ändrad:
Jo, jag kan. Men nya bilen får jag nog inte fram reservhjulet på. Och på den andra bilen har vi inget utan har punkaspray. Vet inte hur den fungerar men det går väl att läsa på flaskan antar jag.
Skifta mellan sommar och vinterdäck brukar jag hjälpa till med ibland. Men oftast åker maken till sin kompis garage och gör det där, fort och enkelt eftersom han har lyft och mutterdragare. Så jag ser inte anledningen till att jag skulle göra det då :p

Nej det kan jag inte, eller jag har aldrig försökt. Men min sambo har heller aldrig gjort det och jag undrar om min pappa kunde det (han lever inte längre så kan inte fråga...). Hände något med bilen i min uppväxt lämnades bilen in och sommar-/vinterdäcksbytet skedde på däckfirma varje år.

Jag kör dock alltid bilen om jag och sambon ska iväg tillsammans. Det brukar folk tycka är ovanligt.

En vecka efter att jag fått hem bilen från verkstaden efter att ha bytt generator två (!)gånger så går avgasröret av i någon krök bakom bakhjulet. Planen är att lita loss den imorgon. Kapa. Och skarva ihop den provisoriskt till besiktningen på onsdag.
Jag behöver nämligen vet vad annat jag måste fixa och se om det är värt att byta hela systemet.
Att framrutan sprack 40 cm igår har jag inte ens orkat berätta för sambon.

Jodå det kan jag.
Byter alla däcken själv vår och höst på bil och hästtransport.

Jag kan spika såga och diverse annat också, sy är det sämre med.

Jag jobbar inom ett teknisk yrke och är rätt bra på både det ena och det andra. Jag kan ibland uppleva det som rätt trist att jag alltid ska vara brs på både mat och på traditionella mansgrejer. Jag får liksom aldrig luta mig tillbaka och säga att det där kan då inte jag.

Det är lite tragikomiskt att vi har så dubbla krav på oss. En kvinna ska helst både kunna baka bullar, sy i en knapp, backa med släp och skifta däck(de två sistnämnda är dock viktigast). Ställs det någonsin frågor på mansdominerade forum om medlemmarna kan sy i en knapp, för att personen som startar tråden upplever att män i allmänhet brukar vara så hjälplösa när det kommer till den typen av sysslor?

Jag har blivit tillfrågad av flera ex om jag inte kunnat hjälpa dem med att sy i knappar och svaret har alltid blivit att jag fick 2 i syslöjd och jag möjligtvis kan limma fast deras knappar. Naturligtvis kan jag hjälpligt sy fast en knapp, det är nämligen inte svårare än att byta däck. Jag har till och med stoppat strumpor när jag varit fattig student.

Det är lite tragikomiskt att vi har så dubbla krav på oss. En kvinna ska helst både kunna baka bullar, sy i en knapp, backa med släp och skifta däck(de två sistnämnda är dock viktigast). Ställs det någonsin frågor på mansdominerade forum om medlemmarna kan sy i en knapp, för att personen som startar tråden upplever att män i allmänhet brukar vara så hjälplösa när det kommer till den typen av sysslor?

Jag har blivit tillfrågad av flera ex om jag inte kunnat hjälpa dem med att sy i knappar och svaret har alltid blivit att jag fick 2 i syslöjd och jag möjligtvis kan limma fast deras knappar. Naturligtvis kan jag hjälpligt sy fast en knapp, det är nämligen inte svårare än att byta däck. Jag har till och med stoppat strumpor när jag varit fattig student.
Men exakt det. Ibland känner jag mig som en levande hjälpinrättning. Åt alla.

Knappar lärde jag mig sy i med symaskin och sen lagade jag allas knappar en period :-D Det var faktiskt en rolig teknik!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV