Är det?
Jag kör helst själv. Är det en långresa och någon jag vet kör bra som är med, så delar vi. Oavsett kön.
Ja, bara att titta in i bilarna så ser du.
Vi delar också men det är ju ett väldigt litet statistiskt underlag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det?
Jag kör helst själv. Är det en långresa och någon jag vet kör bra som är med, så delar vi. Oavsett kön.
Är det?
Precis. Prioritering. I princip allt man gör, prioriterar man ju framför något annat. Det finns ju så gott som alltid mer än ett alternativ. Tex, ska jag svara dig nu eller ska jag gå och sätta på kaffe. Så håller det ju på.Sen är det ju upp till var och en vad man vill prioritera att lägga sin tid på.
Det utesluter vartannat i den meningen att ingen i hela världen gör allt. Vi väljer ut saker att göra, på en eller annan grund.Det ena utesluter ju inte det andra...
Kunskap är aldrig tungt att bära, inte ens om man väljer att låta bli att använda den.Det utesluter vartannat i den meningen att ingen i hela världen gör allt. Vi väljer ut saker att göra, på en eller annan grund.
jag tänker att det beror mkt på vilken livsstil man vill ha.Och vill man inte så vill man inte. Då slipper man.
Ok, får man punktering flera gånger i veckan när man är ute och åker, då måste man stå ut med att byta däck i ett kör. Det förstår jag. (För mig låter det som en mardröm, och jag hade i första hand försökt ändra mina körvanor.)
Jag har funderat mycket på den här gör-det-själv-uppfostran, men jag lyckas inte övertyga mig om att den är så viktig när det gäller de exempel du nämner. När jag tänker på viktiga kunskaper, tänker jag på matlagning och på högre utbildning (inom vilket område som helst) i första hand.
Fixa och laga kan man ju ofta enkelt leja bort. Att skaffa utbildning och arbete så att man själv kan betala sådana räkningar, är nog snarare vad jag har uppmuntrat mina barn till.
Ok. Alltid kaffet först. Get your ducks in a row.Tex, ska jag svara dig nu eller ska jag gå och sätta på kaffe. Så håller det ju på.
Visst är det så. Bor man långt ute på landet finns det ju inte alltid service tillgänglig direkt heller. Då är det skönt att vara lite självgående.jag tänker att det beror mkt på vilken livsstil man vill ha.
Kunskap är aldrig tungt att bära, inte ens om man väljer att låta bli att använda den.
Precis det jag tänkte.Nej, det låter jättefint, men ingen kan/hinner lära sig allting. Och då är inte tex däckbyten nödvändigtvis viktigare än att kunna spela piano och prata franska, tex, eller sätta upp en vävstol.
Det är lite tragikomiskt att vi har så dubbla krav på oss. En kvinna ska helst både kunna baka bullar, sy i en knapp, backa med släp och skifta däck(de två sistnämnda är dock viktigast).
Hade haft körkort i mååååånga år innan jag ens fattade att det finns folk som betalar för att skifta däck vår och höst, upptäckte det när jag behövde nya sommardäck och lämnade in bilen för däckbyte (med vinterdäcken sittandes på bilen och de gamla sommardäcken i bakluckan) och fick tillbaka bilen med de gamla sommardäcken sittandes på... "Jag behöver byta däck" innebar för mig att jag behövde nya däck, men för däckfirman innebar det tydligen däckskifte...
Fast man måste ju välja sort på de nya däcken
Tjaa, de byter ju modeller ganska ofta. Jag får välja varje gång och däckfirman har ju inte alltid den sorten om man inte köpte där senast och därmed har på ett av de märken de brukar köpa in till lager. (Ja jag köper nya däck jämt och ständigt verkar det som.). Däremot skulle det nog inte hända att de sätter på för gamla däck, de vill snarare alltid sälja nya lite innan man behöver byta.Samma som de gamla förstås! Och om de inte fanns längre så hade jag ju förväntat mig att de skulle fråga.
Det här vill jag lyfta fram lite till, varför är det "finare" att kunna göra manliga saker än kvinnliga saker? Och varför är det andra kvinnor som lyfter fram det? Själv blir jag imponerad av människor ska kan baka bra kanelbullar, mina blir aldrig bra så jag har gett upp mina försök att baka såna trots att jag egentligen tycker att det är gott. Annat jag bakar får jag sällan "beröm" för mer att det var gott, däremot är det många som lyfter på ögonbrynen att det är jag som har ansvaret för grillen och grillning. Jag ställer mig mest frågande till varför maken som är en katastrof i köket helt plötsligt skulle ha lyckats få anlag för grillning? Matlagning som matlagningen säger jag, kan man inte avgöra när köttet är klart i köket så är det lika omöjligt ute på grillen.Det är lite tragikomiskt att vi har så dubbla krav på oss. En kvinna ska helst både kunna baka bullar, sy i en knapp, backa med släp och skifta däck(de två sistnämnda är dock viktigast). Ställs det någonsin frågor på mansdominerade forum om medlemmarna kan sy i en knapp, för att personen som startar tråden upplever att män i allmänhet brukar vara så hjälplösa när det kommer till den typen av sysslor?
Jag har blivit tillfrågad av flera ex om jag inte kunnat hjälpa dem med att sy i knappar och svaret har alltid blivit att jag fick 2 i syslöjd och jag möjligtvis kan limma fast deras knappar. Naturligtvis kan jag hjälpligt sy fast en knapp, det är nämligen inte svårare än att byta däck. Jag har till och med stoppat strumpor när jag varit fattig student.
Såklart jag kan byta däck själv, men det förutsätter att jag får loss däcket själv och där har jag gått bet ett flertal gånger. Jag har fått punka massa gånger, och det är väl 50/50 om jag fått loss däcket.
Däckspray är ett big no-no - det häller en ju inte i om det är ett däck det finns hopp om lagning på. Jag vet inte hur ni andra som svarat däckspray tänker eller vad ni har för ekonomi, men jag har i alla fall inte den typen av ekonomi att jag hellre skulle använda däckspray än att be om hjälp med däckbyte om jag inte skulle klara av det.
Sticka är ju i alla fall betydligt svårare än att byta torkarblad! (Det kan jag inte heller men brukar läsa på paketet när jag köper nya. Jag kan inte heller sticka men vet hur man gör, håller spänningen ojämnt så det blir snett.) I teorin är väl att byta hjul bara att domkrafta upp bilen med prytteln på stabila innerdelen av karossen, vrida på fyra skruvar, lyfta av hjulet, lyfta på nytt hjul och skruva fast? Det borde också vara lättare än att sticka mosstickning eller flätor rimligen. Så jag håller med (dessutom var iofs stickning manligt en gång, så som ridning så sannolikt blir väl en vacker dag däcksskiften kvinnliga och inte så coola.)Det här vill jag lyfta fram lite till, varför är det "finare" att kunna göra manliga saker än kvinnliga saker? Och varför är det andra kvinnor som lyfter fram det? Själv blir jag imponerad av människor ska kan baka bra kanelbullar, mina blir aldrig bra så jag har gett upp mina försök att baka såna trots att jag egentligen tycker att det är gott. Annat jag bakar får jag sällan "beröm" för mer att det var gott, däremot är det många som lyfter på ögonbrynen att det är jag som har ansvaret för grillen och grillning. Jag ställer mig mest frågande till varför maken som är en katastrof i köket helt plötsligt skulle ha lyckats få anlag för grillning? Matlagning som matlagningen säger jag, kan man inte avgöra när köttet är klart i köket så är det lika omöjligt ute på grillen.
Stickning däremot blir många män imponerade av, kanske för att det ser mer komplicerat ut än vad det faktiskt är men det går nog 1 man på 20 kvinnor av de som har frågat om jag kan visa dem hur jag gör. Sen har jag fått en given plats i jaktlaget eftersom "styckmästaren" i jaktlaget har tagit upp mig som adept och helt plötsligt fick jag alla "gubbars" respekt.
Vilket är svårast då? Jag vet faktiskt inte, stickningen håller jag på med året runt och styckning blir mer säsongsbetonat och jag är lite ringrostig i början.
Men många människor har svårt att placera in mig i ett fack, det märks rätt tydligt att föräldrar som jag har träffat i samband med barnens idrottande har placerat in mig i facket "handarbetande-bakande mamma" och när jag sedan träffar på samma människor i jaktkläder och diskuterar styckning och skytte så faller deras världsbild.