En fråga främst till medbukefalister av honkön...

Sen är det ju upp till var och en vad man vill prioritera att lägga sin tid på.
Precis. Prioritering. I princip allt man gör, prioriterar man ju framför något annat. Det finns ju så gott som alltid mer än ett alternativ. Tex, ska jag svara dig nu eller ska jag gå och sätta på kaffe. Så håller det ju på.

Om man tex ägnar tiden mellan att man ringer en hantverksfirma för att få tex badrummet fixat åt att faktiskt vänta på hantverkarna, då har man prioriterat det. Själv skulle jag fortsätta som vanligt och tänka på annat under mellantiden.

Idag blev jag varse att min man - ingenjör, som verkar ha en förmåga att tro sig veta hur man gör precis allt - inte hade en aning om hur man gör när man knuffar/bogserar igång en bil. Det trodde jag, i min enfald, att alla kunde... O_o Uppenbarligen inte...
Så han fick sitta i bilen som drog, medan jag "startade" bilen bakom. (kortslutning i startmotorn, ville slippa bogsera hela vägen till verkstaden en mil bort...)

Och vill man inte så vill man inte. Då slipper man.

Ok, får man punktering flera gånger i veckan när man är ute och åker, då måste man stå ut med att byta däck i ett kör. Det förstår jag. (För mig låter det som en mardröm, och jag hade i första hand försökt ändra mina körvanor.)

Jag har funderat mycket på den här gör-det-själv-uppfostran, men jag lyckas inte övertyga mig om att den är så viktig när det gäller de exempel du nämner. När jag tänker på viktiga kunskaper, tänker jag på matlagning och på högre utbildning (inom vilket område som helst) i första hand.

Fixa och laga kan man ju ofta enkelt leja bort. Att skaffa utbildning och arbete så att man själv kan betala sådana räkningar, är nog snarare vad jag har uppmuntrat mina barn till. :)
jag tänker att det beror mkt på vilken livsstil man vill ha.
Tidigare bodde jag i liten lägenhet i sthlmsförort. Hade inget körkort, åkte kommunalt överallt. Då var det viktigaste att gå en universitetsutbildning, hitta till tunnelbanan och thai-kiosken. ( lite fördomsfullt)
Nu lever jag annorlunda. Bor på landet, har tagit körkort och har bil. Har behövt bli mer händig för att det passar in i den livsstilen jag har nu.

Kunskap är aldrig tungt att bära, inte ens om man väljer att låta bli att använda den.

Nej, det låter jättefint, men ingen kan/hinner lära sig allting. Och då är inte tex däckbyten nödvändigtvis viktigare än att kunna spela piano och prata franska, tex, eller sätta upp en vävstol.

Nej, det låter jättefint, men ingen kan/hinner lära sig allting. Och då är inte tex däckbyten nödvändigtvis viktigare än att kunna spela piano och prata franska, tex, eller sätta upp en vävstol.
Precis det jag tänkte.
Det är ju intressant hur det är den livsstil man har och vilken tid man lever i är det som avgör vad som anses vara viktigt att kunna.
En adelsman på 1600-talet behövde kunna något annat än en bonde på vikingatiden.
För vissa anses det idag vara livsnödvändigt att kunna använda sociala medier medan någon annan inte alls behöver det.

Det är lite tragikomiskt att vi har så dubbla krav på oss. En kvinna ska helst både kunna baka bullar, sy i en knapp, backa med släp och skifta däck(de två sistnämnda är dock viktigast).

Aha, backa med släp, det kan jag inte heller, men har gjort det några gånger ändå. Helst har man någon utanför som vrålar riktning. Speciellt om man ska svänga in på en tvärgata backandes.

Varför ska man kunna skifta däck? Däckverkstaden förvarar ju ändå däcken åt en så de kan lika gärna byta också. Det kostar 300 kr.

Kan inte laga cykelpunktering heller (tror inte min pappa kan heller, min man kanske kan men jag har aldrig sett det).

Något jag tycker är roligt är att många av de områden som har ansetts traditionellt kvinnliga tycker jag har fått ett uppsving de senaste 10 åren. Tex hantverk.
När jag idag säger att jag kan sticka eller virka får jag ofta personer- både manliga och kvinnliga som ber mig lära dom och vill veta mer.
Så var det aldrig för 25 år sedan då jag var i tonåren. Då ansågs det nog konstigt av vissa att jag lärde mig att väva och sy av min mamma.

Jag kan men av lathelssjäl undviker jag. När jag fick punktering ringde jag min kusin som fick hjälpa mig och när jag skulle byta från sommardäck till vinterdäck på syrrans Volvo ringde jag en gemensam vän då han har en riktig domkraft.

När jag bytte från sommardäck till vinterdäck på mammas bil så köpte jag ju nya däck så det fick en firma fixa.

Kan tekniskt sett byta baklysen men måste jag byta framlysen åker jag till en verkstad då det är en del som måste plockas bort innan man kan få in lampan och då är det ändå trångt så det får någon annan än en klumpig jag fixa. Baklysena verkar jag fått en hum om nu så den tänker jag fixa själv nästa gång.

Mammas bil har ingen dragkrok så har heller inte kört med vagn på så sätt, men blir till att göra det nu den 21a då mammas första lass till nya lägenheten går då.

Hade haft körkort i mååååånga år innan jag ens fattade att det finns folk som betalar för att skifta däck vår och höst, upptäckte det när jag behövde nya sommardäck och lämnade in bilen för däckbyte (med vinterdäcken sittandes på bilen och de gamla sommardäcken i bakluckan) och fick tillbaka bilen med de gamla sommardäcken sittandes på... "Jag behöver byta däck" innebar för mig att jag behövde nya däck, men för däckfirman innebar det tydligen däckskifte...

Fast man måste ju välja sort på de nya däcken :)

Samma som de gamla förstås! Och om de inte fanns längre så hade jag ju förväntat mig att de skulle fråga.
Tjaa, de byter ju modeller ganska ofta. Jag får välja varje gång och däckfirman har ju inte alltid den sorten om man inte köpte där senast och därmed har på ett av de märken de brukar köpa in till lager. (Ja jag köper nya däck jämt och ständigt verkar det som.). Däremot skulle det nog inte hända att de sätter på för gamla däck, de vill snarare alltid sälja nya lite innan man behöver byta.

Det är lite tragikomiskt att vi har så dubbla krav på oss. En kvinna ska helst både kunna baka bullar, sy i en knapp, backa med släp och skifta däck(de två sistnämnda är dock viktigast). Ställs det någonsin frågor på mansdominerade forum om medlemmarna kan sy i en knapp, för att personen som startar tråden upplever att män i allmänhet brukar vara så hjälplösa när det kommer till den typen av sysslor?

Jag har blivit tillfrågad av flera ex om jag inte kunnat hjälpa dem med att sy i knappar och svaret har alltid blivit att jag fick 2 i syslöjd och jag möjligtvis kan limma fast deras knappar. Naturligtvis kan jag hjälpligt sy fast en knapp, det är nämligen inte svårare än att byta däck. Jag har till och med stoppat strumpor när jag varit fattig student.
Det här vill jag lyfta fram lite till, varför är det "finare" att kunna göra manliga saker än kvinnliga saker? Och varför är det andra kvinnor som lyfter fram det? Själv blir jag imponerad av människor ska kan baka bra kanelbullar, mina blir aldrig bra så jag har gett upp mina försök att baka såna trots att jag egentligen tycker att det är gott. Annat jag bakar får jag sällan "beröm" för mer att det var gott, däremot är det många som lyfter på ögonbrynen att det är jag som har ansvaret för grillen och grillning. Jag ställer mig mest frågande till varför maken som är en katastrof i köket helt plötsligt skulle ha lyckats få anlag för grillning? Matlagning som matlagningen säger jag, kan man inte avgöra när köttet är klart i köket så är det lika omöjligt ute på grillen. ;)

Stickning däremot blir många män imponerade av, kanske för att det ser mer komplicerat ut än vad det faktiskt är men det går nog 1 man på 20 kvinnor av de som har frågat om jag kan visa dem hur jag gör. Sen har jag fått en given plats i jaktlaget eftersom "styckmästaren" i jaktlaget har tagit upp mig som adept och helt plötsligt fick jag alla "gubbars" respekt.
Vilket är svårast då? Jag vet faktiskt inte, stickningen håller jag på med året runt och styckning blir mer säsongsbetonat och jag är lite ringrostig i början.

Men många människor har svårt att placera in mig i ett fack, det märks rätt tydligt att föräldrar som jag har träffat i samband med barnens idrottande har placerat in mig i facket "handarbetande-bakande mamma" och när jag sedan träffar på samma människor i jaktkläder och diskuterar styckning och skytte så faller deras världsbild.

Såklart jag kan byta däck själv, men det förutsätter att jag får loss däcket själv och där har jag gått bet ett flertal gånger. Jag har fått punka massa gånger, och det är väl 50/50 om jag fått loss däcket.

Däckspray är ett big no-no - det häller en ju inte i om det är ett däck det finns hopp om lagning på. Jag vet inte hur ni andra som svarat däckspray tänker eller vad ni har för ekonomi, men jag har i alla fall inte den typen av ekonomi att jag hellre skulle använda däckspray än att be om hjälp med däckbyte om jag inte skulle klara av det.

Jo jag har funderat på att skaffa reservdäck, har sparat en fälg någonstans, ett överblivet vinterdäck går ju inte tyvärr även om jag har ett par liggandes. Men det är en del jobb inblandat, bilen kom med sprejflaska.

Så det gäller ju att ha ett reservdäck det kostar väl 1,5 tusen eller så för ett smalt och fullpris för ett stort. Sedan ska det bytas med jämna mellanrum om det är fullstort och passa med övriga däck om man vill köra långt på det. Samtidigt tror jag inte ett fullstort skulle få plats. Sedan är det tungt och drar extra bensin i flera år. Om jag sprejar ett däck med punktering så måste jag iofs köpa två nya för ca 4000, men det gör jag ändå ganska ofta, så det är inte helt orimligt med sprey. Sedan byter ju däcksfirman hjulen så jag tror de sitter som berget. Jag hoppas verkligen på att inte få punktering och har sluppit med mina två tidigare bilar, så på förra bilen sparade jag väl 1500 då på att inte köpa reservhjul som jag kan använda nu.

Det här vill jag lyfta fram lite till, varför är det "finare" att kunna göra manliga saker än kvinnliga saker? Och varför är det andra kvinnor som lyfter fram det? Själv blir jag imponerad av människor ska kan baka bra kanelbullar, mina blir aldrig bra så jag har gett upp mina försök att baka såna trots att jag egentligen tycker att det är gott. Annat jag bakar får jag sällan "beröm" för mer att det var gott, däremot är det många som lyfter på ögonbrynen att det är jag som har ansvaret för grillen och grillning. Jag ställer mig mest frågande till varför maken som är en katastrof i köket helt plötsligt skulle ha lyckats få anlag för grillning? Matlagning som matlagningen säger jag, kan man inte avgöra när köttet är klart i köket så är det lika omöjligt ute på grillen. ;)

Stickning däremot blir många män imponerade av, kanske för att det ser mer komplicerat ut än vad det faktiskt är men det går nog 1 man på 20 kvinnor av de som har frågat om jag kan visa dem hur jag gör. Sen har jag fått en given plats i jaktlaget eftersom "styckmästaren" i jaktlaget har tagit upp mig som adept och helt plötsligt fick jag alla "gubbars" respekt.
Vilket är svårast då? Jag vet faktiskt inte, stickningen håller jag på med året runt och styckning blir mer säsongsbetonat och jag är lite ringrostig i början.

Men många människor har svårt att placera in mig i ett fack, det märks rätt tydligt att föräldrar som jag har träffat i samband med barnens idrottande har placerat in mig i facket "handarbetande-bakande mamma" och när jag sedan träffar på samma människor i jaktkläder och diskuterar styckning och skytte så faller deras världsbild.
Sticka är ju i alla fall betydligt svårare än att byta torkarblad! (Det kan jag inte heller men brukar läsa på paketet när jag köper nya. Jag kan inte heller sticka men vet hur man gör, håller spänningen ojämnt så det blir snett.) I teorin är väl att byta hjul bara att domkrafta upp bilen med prytteln på stabila innerdelen av karossen, vrida på fyra skruvar, lyfta av hjulet, lyfta på nytt hjul och skruva fast? Det borde också vara lättare än att sticka mosstickning eller flätor rimligen. Så jag håller med :) (dessutom var iofs stickning manligt en gång, så som ridning :D så sannolikt blir väl en vacker dag däcksskiften kvinnliga och inte så coola.)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV