En fråga främst till medbukefalister av honkön...

Jag råkade skicka inlägget innan jag var klar.
Fortsättningen var den att jag och sambon skulle laga avgasröret på bilen idag. Och när han frågar om det är något han kan göra för mig där jag skruvar så svarar jag "nej, inte om du inte kan förvandla dig till en händig typ" trettio sekunder senare dyker våra grannar upp och börjar hjälpa till. efter en del trixande, svordomar och språkförbistringar senare så sitter avgasröret ihop igen.
Jag höll visserligen på att krevera av frustration när grannen tog min plats med hylsnykeln men just där behövdes lite starkare nypor, men åh vad skönt det var att jobba ihop med en praktiskt lagd person. Någon som själv fattar på ett ungefär hur det ska vara och inte behöver detaljstyras. När vi skulle hänga upp ljudämparen tog det cirka 30 sekunder jämfört med de tio minuterna det tar med sambon...
Grannens fru deltog visserligen inte aktivt i skruvandet idag men berättade att när hon fick sitt körkort och sin bil när hon var 18 skickade pappan ut henne i garaget för att byta stötdämpare. Skulle hon ha bi l så skulle hon också kunna laga den... Och det hade hon löst. Bilarna var visserligen lite mer lättmekade på den tiden än moderna bilar.
Åh! Som en av mina jobbarkompisar! Det är så sjukt roligt att jobba med någon som är på samma nivå. Det blir utvecklande på ett helt annat sätt. Vi kör så pärmarna ryker när vi sätter igång ;-)

Min började säga något dumt och så gled det över i ett dumt skämt istället:
- Jag kunde haft en snyggare fru, men då hade jag inte haft någon att diskutera med.
(Detta är ju givetvis inte sant för någon snyggare fru hade han aldrig fått :-D)

Jag byter däck själv, olja + filter, kylarvätska, motor, motordetaljer, förbereda helt inför lackering, och lite till..
Eller det mesta kan jag göra själv men ibland behövs det starkare nypor och starkare kropp överlag. Jag dras med diverse sjukdomar så nu på slutet har jag faktiskt börjat lämna in bilen ifall jag känner att det kommer bli för mycket för kroppen. Sen har jag blivit lite lat också!

Frågan är helt enkelt ;) med lite humor, finns verkligen de manliga uppgifterna i en traditionell uppdelning i ett hem eller är de en chimär (som finns för att mannen kan låtsas att han gjort ett nödvändigt jobb :p).
Exakt det undrar jag också. Vad är de manliga uppgifterna? Som måste utföras?
Jag har kvinnliga vänner som bor själva i hus. De klarar sig jättebra. Trots att ingen av dem är speciellt händiga. Vi pratade just om det och en av den sa just att det finns hantverkare att ringa och att hon aldrig skulle låta bli att bo i hus bara för att hon inte är händig.

Det är ovanligt. Det är åtminstone 9 gånger av 10 mannen kör om det är både en man och en kvinna i bilen.
Det där känner jag igen, i mitt förra förhållande körde han väldigt ofta. Ofta berodde det på att det var "hans" bil och den fick jag knappt köra även om jag ville. Det hände emellanåt att jag fick köra den ändå, kanske efter lite tjat. Vet inte om det var att han inte riktigt litade på mig.
Jag körde dock aldrig sönder något eller fick panik. Han fick panik en gång då han trodde att en hjullastare skulle backa på oss (men det skulled en inte) och kastade i backen och backade utan att se sig för, backade rätt på en stolpe. Bilen fick ett fint märke på kofångaren och numera äger jag den bilen som detta hände på. Jag har förvisso bättrat på kofångaren en gång när jag skulle backa med släp och hjulen på släpet låste sig så att släpet knöt sig fortare än vad det ska, så hann inte med där, men tänkte att det inte gjorde något då kofångaren redan är ful. :angel:

Idag blev jag varse att min man - ingenjör, som verkar ha en förmåga att tro sig veta hur man gör precis allt - inte hade en aning om hur man gör när man knuffar/bogserar igång en bil. Det trodde jag, i min enfald, att alla kunde... O_o Uppenbarligen inte...

Jag är ingenjör och jag kan det då inte.. Tror inte ens att jag visste att man kunde göra det. Frågade min man (också ingenjör). Han visste att det var möjligt men hade ingen aning om hur :p

Båda är väldigt ointresserade av att lära oss. Kanske vi inte borde ha körkort då ;)

Jag är ingenjör och jag kan det då inte.. Tror inte ens att jag visste att man kunde göra det. Frågade min man (också ingenjör). Han visste att det var möjligt men hade ingen aning om hur :p

Båda är väldigt ointresserade av att lära oss. Kanske vi inte borde ha körkort då ;)
I den mån det har med yrke att göra, är det väl biltjuvar och kanske bilmekaniker som kan det. Jag lärde mig i unga år av just en ung biltjuv. (Vet inte om det funkar likadant med mer moderna bilar.)

Jag skulle tycka att det var väldig konstigt om det ingick som moment i civilingenjörsexamen (tex i kemi).

Jag bytte dack sjalv, pa en hyrbil i Stockholm, for att ut-hyrarna inte skulle komma forran om flera timmar. Det var nog 20 ar sedan ... Da hade jag en av sonerna (runt 16 ar) med sa jag fick hjalp med hjulbultarna som jag har lite problem att fa upp.
De enda ganger efter det som jag haft punka ar pa hastslapet med tre hastar i efter en motorvag (ringde special bargare/dacksbytare som hade en domkraft stor och stadig nog att hissa upp hast slapet.
Pa husvagnen tva ganger da dacken exploderat och slagit ut aven hjulhusen. dar kan jag inte fa ut reservdacket sa aven om bara ett dack pa ena sidan gar kan jag inte byta sjalv och da det hant efter motorvag byter jag i alla handelser inte sjalv.

Nar vi ar ute och kor med slap kor jag och jag backar alltid slapet. Maken kan kora om det bara ar motorvags korning, men blir det trangt eller behover backas ar jag battre pa det och utfor alla sadana manovrar. Kor vi bara runt kor maken ofta bara for att han gillar att kora och jag kan gora annat.

Sambon fick punktering när han körde på körskolan idag. Körskolelbilen hade varken reservdäck eller punkteringsspray utan fick började bärgas från platsen...

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)
Jag byter själv och sätter igång med det, eller använder reservhjul på burk.
Men stannar en av andra könet och propsar på att få göra det för att känna sig behövd eller lite manlig så.... Säger jag givetvis: -Tack! :) Och tar emot och slipper skita ned mig.
Jag tvättar bilarna i vår familj och grabbarna sköter diskmaskin och sophantering.

Jag gör det jag kan och lejer bort resten.

Igår kom ödehusgrannen på ett av sina sällsynta besök. Jag har krattat och eldat runt fornminnet och på samfällighetsmarken -eftersom jag vill ha det så. Och jag planerar att hyra en container för att få bort det sista av skräpet från takbytet för ett par år sedan.
Han undrade om jag kört undan allt till förra containern helt själv? Ja det har jag.

Jag undrar fortfarande varför man inte kan göra saker själv - varför man måste ha hjälp? För min del finns ingen naturlig hjälp att få. Skulle jag behöva be någon om hjälp så skulle den personen behöva offra en hel del av sin tid och mina vänner har ingen över. Tid alltså.
Jag har inte ens tänkt tanken att fråga runt i bekantskapskretsen om hjälp med något så simpelt som att frakta byggskräp från hörn i trädgården till container.

Kan jag göra det själv så gör jag. Måste det vara svårare än så? Är man intresserad eller tvungen så lär man sig. Åtminstone jag. Jag tänker oerhört sällan på om det jag gör är "manligt" eller "kvinnligt".

Varför är detta så krångligt?

Idag blev jag varse att min man - ingenjör, som verkar ha en förmåga att tro sig veta hur man gör precis allt - inte hade en aning om hur man gör när man knuffar/bogserar igång en bil. Det trodde jag, i min enfald, att alla kunde... O_o Uppenbarligen inte...

Notera gärna mitt tillägg "ingenjör, som verkar ha en förmåga att tro sig veta hur man gör precis allt". Det gäller alltså just min man, som verkar ha förmågan att inte se några som helst begränsningar i kunskapsrepertoaren, bara för att han råkar vara högutbildad inom ett specifikt område. Han tror att han är allt från skogshuggare och snickare till datorprogrammerare och elingenjör. Och han har alltid en massa mer eller mindre fantasifulla ideer om vad som är fel på bilarna när det är fel på dem, oftast en bra bit från sanningen...

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)

Japp!

Byta punktering själv? Jajjamän, även i mörkret med sto och föl i transporten och punka på släpet. Utan ficklampa. En och annan svordom blev det den gången. Men får väl erkännas att det är jag som skruvar bilarna här mestadels, även om jag efter viss uppmuntran till sambon lyckades få honom att byta handbromsen på saaben i helgen. Så här lämnas inte bilarna till verkstad i första taget. Learning by doing råder.
Hmm backa släp? Min åsikt; Kan man inte backa med släp så ska man inte köra med släp. Punkt.

Ni ska definitivt inte ha körkort, men framförallt borde högskolan ni gick på förlora examensrätten! :rage:

har alla haft bara lyxiga bilar som funkat att starta hela tiden?
Jag är bergis ensam om att ha köpt en bil under rubriken "reservdelar" i DN (ja det var strax efter Hedenhös) - en Fiat som var helt kass förutom bromsarna, sen hade jag en annan Fiat som behövde bromsar - när bromsar flyttats från bil A till bil B så visade det sig att startmotorn var kajko, så jag var alltid tvungen att parkera i en backe annars gick biljävlen inte att starta. Största utmaningen var när det var datumparkering och starta genom att rulla bakåt för varannan natt så ställdes aset i uppförsbacke.

har alla haft bara lyxiga bilar som funkat att starta hela tiden?
Jag är bergis ensam om att ha köpt en bil under rubriken "reservdelar" i DN (ja det var strax efter Hedenhös) - en Fiat som var helt kass förutom bromsarna, sen hade jag en annan Fiat som behövde bromsar - när bromsar flyttats från bil A till bil B så visade det sig att startmotorn var kajko, så jag var alltid tvungen att parkera i en backe annars gick biljävlen inte att starta. Största utmaningen var när det var datumparkering och starta genom att rulla bakåt för varannan natt så ställdes aset i uppförsbacke.
Haha jag får skruva ihop mitt avgasrör med jämna mellanrum och jag har filar och en kniv i handsfcket för att kunna fila bort all ärg som bildas på säkringshållaren som gör att den inte startar...

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV