Men varför? Då borde inte min pappa ha bil, han lämnar in den på verkstad (Har sett honom byta ett punkadäck en gång, men inte graciöst direkt, på den nivån kan nog jag med om jag hade haft ett reservdäck.).
kn: Jag undrar fortfarande över de här sakerna som är manliga. Folk som inte har "en man" som kan göra sakerna har ju inte heller problemet. De flesta av mina vänner när jag var liten hade ensamstående mammor och det var ingen som ringde "en man" för någonting eller hade problem med bilen eller cykeln som inte en verkstad kunde fixa. Väninnor utan händiga män behöver inte heller få saker mekade alls. Den enda väninna jag har som behöver få "manliga" saker gjort är den som har en manlig man hemma och som delar upp hushållsarbetet traditionellt. Lite krasst ser jag det som (även om jag inte säger det) att hon gör det som behöver göras och han gör det som verkstaden lika gärna kunde göra men som är kul att göra själv och så slipper han hänga tvätt då. I övrigt verkar inte manliga uppgifter existera.
Men det handlar nog iofs om att bosätta sig utanför stan så kanske det akuta behovet av att själv bygga en altan eller byta bromsbelägg dyker upp?
(Jag har hand om bilen och är den enda med körkort i familjen och är inne på min tredje nu, som körs ofta. (kolla olja och fylla på spolarvätska och kylarvätska och byta torkarblad är ju alltså inte ens en uppgift, det tar minutrar när jag masat mig till att göra det, det motsvarar inte ens att diska fem gafflar, byta olja? jag måste ju ändå få en servicestämpel.) Byta lampor på bilen gör jag inte, jag har tittat efter, ångrat mig, kört till verkstad, sett på när de gör det, konstaterat att det får de gärna fortsätta med, sitter urtaskigt till.)
Frågan är helt enkelt
med lite humor, finns verkligen de manliga uppgifterna i en traditionell uppdelning i ett hem eller är de en chimär (som finns för att mannen kan låtsas att han gjort ett nödvändigt jobb
).