En fråga främst till medbukefalister av honkön...

Precis det jag tänkte.
Det är ju intressant hur det är den livsstil man har och vilken tid man lever i är det som avgör vad som anses vara viktigt att kunna.
En adelsman på 1600-talet behövde kunna något annat än en bonde på vikingatiden.
För vissa anses det idag vara livsnödvändigt att kunna använda sociala medier medan någon annan inte alls behöver det.

Vad som nu är orsak och verkan?

Jag tycker att jag möter många som säger "när man bor i eget hus/på landet så måste man kunna" och så rabblar de upp saker som för mig enbart är argument för att bo i lägenhet i stan (eller se till att ha riktigt goda inkomster så jag kan leja bort hela skiten).

Därutöver, som du pekar på, klass- och genusskillnader (eller föreställningar om klass- och genusskillnader, om man så vill) som spelar in.

Men då har jag inget att frukta! Sannolikheten för att jag skulle börja åka på andra sorters vägar är minimal.

Jag fattar inte ens var dessa vägar är, och hurdana de är? På landet har vi enskild väg sista biten, men den genererar mig bekant inga punkteringar.

Utomlands, tex i Costa Rica, har jag färdats på vägar som öht inte varit farbara med personbil, men i Sverige?
Det är spränggrus eller liknande, ngt ganska nytt material, som skär sönder däck.

Vad som nu är orsak och verkan?

Jag tycker att jag möter många som säger "när man bor i eget hus/på landet så måste man kunna" och så rabblar de upp saker som för mig enbart är argument för att bo i lägenhet i stan (eller se till att ha riktigt goda inkomster så jag kan leja bort hela skiten).

Därutöver, som du pekar på, klass- och genusskillnader (eller föreställningar om klass- och genusskillnader, om man så vill) som spelar in.
Jag som bor i eget hus på landet kan lägga till ett tredje alternativ: Strunta i att göra något alls om du inte har lust eller tid eller pengar. I min bransch finns ett uttryck "graceful degradation", och det tillämpar jag på mitt boende, värdigt förfall är en valmöjlighet som absolut fungerar.

Jag kan byta däck själv. Jag kan också byta olja, bromsbelägg, lampor, kupefilter eller vad man nu behöver byta.
Men det betyder inte att jag gärna gör det. Frågar någon om de kan hjälpa till får de mer än gärna det.
Enda gången jag fått punka var när bilen stått en hel dag på en ridhusparkering. Däcket helt platt. Jag svor och var arg, var inte sugen på att lägga mig ner i leran och veva på den där jävla mini-domkraften som alltid kärvar. Då kom en gubbe, frågade om jag behövde hjälp, och gick och hämtade sin garagedomkraft han hade i sin bil. Gick på typ 3 minuter. Skämdes inte det minsta över att jag inte fixade det själv, och gubben blev nöjd för att han kunde bidra med något annat än att leda dotterns ponny.

Händer något med min bil ringer jag alltid sambon, som är lika bilnördig som jag är hästnördig. Men jag ringer mer för att diskutera vad det kan vara, inte för att be om hjälp egentligen. Det brukar iof sluta med att han kommer och hjälper mig, men hade han inte kommit hade jag nog löst det ändå. Förutom den gången kopplingen gick sönder på bilen, häst i släpet och i brant nedförsbacke. Men då behövde vi både en och två extra bilar och personer för att lösa problemet, så då handlade det inte om att jag är kvinna och inte kunna fixa problemet, utan att jag bara är en person och inte hade två extrabilar med mig.

varför är det "finare" att kunna göra manliga saker än kvinnliga saker?
Det är det inte. Allt är bara saker som behöver göras.
många människor har svårt att placera in mig i ett fack
Mig med. Jag ser inte varför folk har ett sånt behov av att försöka ens. Och jag bakar världsgoda bullar. :d Har invigt sonen i alla hemligheter, så han kan föra traditionen vidare. :D

Jag kan men av lathelssjäl undviker jag. När jag fick punktering ringde jag min kusin som fick hjälpa mig och när jag skulle byta från sommardäck till vinterdäck på syrrans Volvo ringde jag en gemensam vän då han har en riktig domkraft.

När jag bytte från sommardäck till vinterdäck på mammas bil så köpte jag ju nya däck så det fick en firma fixa.

Kan tekniskt sett byta baklysen men måste jag byta framlysen åker jag till en verkstad då det är en del som måste plockas bort innan man kan få in lampan och då är det ändå trångt så det får någon annan än en klumpig jag fixa. Baklysena verkar jag fått en hum om nu så den tänker jag fixa själv nästa gång.

Mammas bil har ingen dragkrok så har heller inte kört med vagn på så sätt, men blir till att göra det nu den 21a då mammas första lass till nya lägenheten går då.
Vem tror du har en riktig domkraft i min vänskapskrets ?:idea:

Jag kan byta däck. Skiftade själv däck när jag var student. Nu ser jag ingen mening med att göra det själv när någon annan gör det mycket enklare plus att jag slipper asa mina stora däck upp från källaren när det är dags att byta. Bilen har inget reservdäck så om jag skulle få punktering har jag ingen nytta av att jag kan det, har assistans som fixar det isåfall.

Jag kunde byta däck "i teorin" fram tills december förra året. Hade gjort det någon gång med min styvfar under uppväxten. Numera kan jag byta däck då jag har haft punktering inte mindre än fyra gånger sen i december!! På nya vinterdäck av helt okej kvalitet! Vilket är helt galet.

Men byta däck, det kan jag iaf! Med den söta lilla domkraften som liggen i bilen. Har dock, trots det, införskaffat en assistansförsäkring nu.

Jag kan byta däck själv. Jag kan också byta olja, bromsbelägg, lampor, kupefilter eller vad man nu behöver byta.
Men det betyder inte att jag gärna gör det. Frågar någon om de kan hjälpa till får de mer än gärna det.
Enda gången jag fått punka var när bilen stått en hel dag på en ridhusparkering. Däcket helt platt. Jag svor och var arg, var inte sugen på att lägga mig ner i leran och veva på den där jävla mini-domkraften som alltid kärvar. Då kom en gubbe, frågade om jag behövde hjälp, och gick och hämtade sin garagedomkraft han hade i sin bil. Gick på typ 3 minuter. Skämdes inte det minsta över att jag inte fixade det själv, och gubben blev nöjd för att han kunde bidra med något annat än att leda dotterns ponny.

Händer något med min bil ringer jag alltid sambon, som är lika bilnördig som jag är hästnördig. Men jag ringer mer för att diskutera vad det kan vara, inte för att be om hjälp egentligen. Det brukar iof sluta med att han kommer och hjälper mig, men hade han inte kommit hade jag nog löst det ändå. Förutom den gången kopplingen gick sönder på bilen, häst i släpet och i brant nedförsbacke. Men då behövde vi både en och två extra bilar och personer för att lösa problemet, så då handlade det inte om att jag är kvinna och inte kunna fixa problemet, utan att jag bara är en person och inte hade två extrabilar med mig.
Det är just det här jag också tycker. Vissa grejer är bra att kunna även om man inte använder sig av kunskapen (bromsbelägg vågar jag mig dock inte på). Jag tänker också att det kan vara bra att kunna byta ett däck ute vid vägkanten så att man kommer ifrån platsen hyggligt fort (förutsatt att man har plats att utföra hjulbytet utan att riskera att bli påkörd själv). Bilar som står mörklagda utefter vägen är ju trots allt en olycksrisk.

Om man inte kan byta däck, kolla div vätskor, byta torkarblad och andra enkla saker som hör till bil, så ska man nog inte ha körkort. Man bör nog kunna lite mer än bara framföra bilen. Man kanske inte kan göra allt om man har ett funktionshinder, men man kan ju veta ändå hur det går till.

Jag själv är en sån som tycker det är roligt att hålla på med div saker och har nog påverkat mina döttrar med, för ingen av dom har "tummen mitt i handen", dom är ganska praktiska vad det gäller allt.

;)
Om man inte kan byta däck, kolla div vätskor, byta torkarblad och andra enkla saker som hör till bil, så ska man nog inte ha körkort. Man bör nog kunna lite mer än bara framföra bilen. Man kanske inte kan göra allt om man har ett funktionshinder, men man kan ju veta ändå hur det går till.

Jag själv är en sån som tycker det är roligt att hålla på med div saker och har nog påverkat mina döttrar med, för ingen av dom har "tummen mitt i handen", dom är ganska praktiska vad det gäller allt.
Men varför? Då borde inte min pappa ha bil, han lämnar in den på verkstad (Har sett honom byta ett punkadäck en gång, men inte graciöst direkt, på den nivån kan nog jag med om jag hade haft ett reservdäck.).

kn: Jag undrar fortfarande över de här sakerna som är manliga. Folk som inte har "en man" som kan göra sakerna har ju inte heller problemet. De flesta av mina vänner när jag var liten hade ensamstående mammor och det var ingen som ringde "en man" för någonting eller hade problem med bilen eller cykeln som inte en verkstad kunde fixa. Väninnor utan händiga män behöver inte heller få saker mekade alls. Den enda väninna jag har som behöver få "manliga" saker gjort är den som har en manlig man hemma och som delar upp hushållsarbetet traditionellt. Lite krasst ser jag det som (även om jag inte säger det) att hon gör det som behöver göras och han gör det som verkstaden lika gärna kunde göra men som är kul att göra själv och så slipper han hänga tvätt då. I övrigt verkar inte manliga uppgifter existera.

Men det handlar nog iofs om att bosätta sig utanför stan så kanske det akuta behovet av att själv bygga en altan eller byta bromsbelägg dyker upp?

(Jag har hand om bilen och är den enda med körkort i familjen och är inne på min tredje nu, som körs ofta. (kolla olja och fylla på spolarvätska och kylarvätska och byta torkarblad är ju alltså inte ens en uppgift, det tar minutrar när jag masat mig till att göra det, det motsvarar inte ens att diska fem gafflar, byta olja? jag måste ju ändå få en servicestämpel.) Byta lampor på bilen gör jag inte, jag har tittat efter, ångrat mig, kört till verkstad, sett på när de gör det, konstaterat att det får de gärna fortsätta med, sitter urtaskigt till.)

Frågan är helt enkelt ;) med lite humor, finns verkligen de manliga uppgifterna i en traditionell uppdelning i ett hem eller är de en chimär (som finns för att mannen kan låtsas att han gjort ett nödvändigt jobb :p).

Senast ändrad:
När jag hjälpte grannen med höet var det jag på vagnen och frun i huset i traktorn
Och Jäklar vad det gick.
Fick frågan av mannen i huset som skötte avlastning upp på skullen om jag inte ville ha hjälp på vagnen.
Nej för sjutton sa jag.
Han hann knappt lasta av innan vi fyllt alla vagnar haha.
Tempo ska det vara.
Jag skulle älska att träffa en man som är husligt lagd för det är inte jag.

Gu va trist att behöva kunna en massa för att andra ska anse att man är värdig att ha körkort. Det är en sak att man bör kunna ta hand om en häst om man köper en häst men vafan det är en bil? Jag har aldrig bytt däck, har aldrig servat bilen själv men jag har ju heller inte förväntat mig att någon annan ska fixa grejer gratis. Jag betalar för mig och är nöjd med det

När jag hjälpte grannen med höet var det jag på vagnen och frun i huset i traktorn
Och Jäklar vad det gick.
Fick frågan av mannen i huset som skötte avlastning upp på skullen om jag inte ville ha hjälp på vagnen.
Nej för sjutton sa jag.
Han hann knappt lasta av innan vi fyllt alla vagnar haha.
Tempo ska det vara.
Jag skulle älska att träffa en man som är husligt lagd för det är inte jag.
Jag vill oxå köra traktorn när höt ska in men nej då jag åker på det tunga jobbet:(.

Får bara till svar "dina hästar" när jag frågar varför jag måste stå på vagnen, förstår inte vad som menas O_oO_o:D.

Tack o lov så är jag fostrad i "gör det själv"-andan av mor, far, morfar, mormor, farmor och farfar... alla var och är mycket händiga personer och har/hade åsikten att alla barn (oavsett kön) ska kunna det mesta basic inom "allt", från tvätta, lära sig vad skogen ger till att serva bilar och bygga hus :love::D.
Jag står mig mycket sällan slätt ;).

;)
Men varför? Då borde inte min pappa ha bil, han lämnar in den på verkstad (Har sett honom byta ett punkadäck en gång, men inte graciöst direkt, på den nivån kan nog jag med om jag hade haft ett reservdäck.).

kn: Jag undrar fortfarande över de här sakerna som är manliga. Folk som inte har "en man" som kan göra sakerna har ju inte heller problemet. De flesta av mina vänner när jag var liten hade ensamstående mammor och det var ingen som ringde "en man" för någonting eller hade problem med bilen eller cykeln som inte en verkstad kunde fixa. Väninnor utan händiga män behöver inte heller få saker mekade alls. Den enda väninna jag har som behöver få "manliga" saker gjort är den som har en manlig man hemma och som delar upp hushållsarbetet traditionellt. Lite krasst ser jag det som (även om jag inte säger det) att hon gör det som behöver göras och han gör det som verkstaden lika gärna kunde göra men som är kul att göra själv och så slipper han hänga tvätt då. I övrigt verkar inte manliga uppgifter existera.

Men det handlar nog iofs om att bosätta sig utanför stan så kanske det akuta behovet av att själv bygga en altan eller byta bromsbelägg dyker upp?

(Jag har hand om bilen och är den enda med körkort i familjen och är inne på min tredje nu, som körs ofta. (kolla olja och fylla på spolarvätska och kylarvätska och byta torkarblad är ju alltså inte ens en uppgift, det tar minutrar när jag masat mig till att göra det, det motsvarar inte ens att diska fem gafflar, byta olja? jag måste ju ändå få en servicestämpel.) Byta lampor på bilen gör jag inte, jag har tittat efter, ångrat mig, kört till verkstad, sett på när de gör det, konstaterat att det får de gärna fortsätta med, sitter urtaskigt till.)

Frågan är helt enkelt ;) med lite humor, finns verkligen de manliga uppgifterna i en traditionell uppdelning i ett hem eller är de en chimär (som finns för att mannen kan låtsas att han gjort ett nödvändigt jobb :p).
Vilket smart resonemang!!!

Men jösses! Varken jag, min pappa, min mamma eller på sin tid min mormor och morfar gör sådant.Men körkort har vi alla.

Jag vill oxå köra traktorn när höt ska in men nej då jag åker på det tunga jobbet:(.

Får bara till svar "dina hästar" när jag frågar varför jag måste stå på vagnen, förstår inte vad som menas O_oO_o:D.

Nu slår vi inte hö i den bemärkelsen, men vi har en gigantisk äng som vi slår av varje sommar. 5-7 personer brukar vi vara numera och det tar ca två dagar om inget är slagit innan. 3-4 pers går med röjsåg, resten krattar i början (jag HATAR att kratta) innan bortforsling börjar. Nu har vi traktor (som jag kör) och innan dess en automatbil som vi hade som trädgårds-traktor. Det var med bilen jag blev bra på att backa med släp :D Tills för ngt år sedan hade jag kört mer med släp än utan, samt nig backat mer än kört framåt. Nu har jag börjat övningsköra mer på riktigt, med växellåda och utan släp. Dom för stunden skadade/gamla/allergiska får sköta kökstjänst. Där gör jag VERKLIGEN ingen nytta :D

(Jag får btw fortfarande höra hur jag välte en blomkruka med traktorn. Att styvpappan kört igenom en garageport och flyttat på vedboden är det minsann ingen som pratar om :( ;) )

Eller hur!! Man kan ju göra precis som man vill men det är ju bra att reflektera över varför man gör saker och ting (gäller allt!).
Jag har supersvårt att lära mig och utföra saker jag inte är intresserad av. Därför dammsuger jag aldrig, eller gör nåt med bilen (har fått lära mig att tanka men det var för att jag var tvungen och det är lika jobbigt varje gång!).
Men kan du någonting? Det du rabblar upp kunde jag ju som barn, med undantag för att renovera badrum.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV