Aha.. Du menar att folk ofta frågar om du vill eller kan hjälpa till.Jag kanske vill kolla tv när någon annan fixar? Jag kanske tycker det är tråkigt att felsöka fast jag kan det? Jag kanske vill lata mig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aha.. Du menar att folk ofta frågar om du vill eller kan hjälpa till.Jag kanske vill kolla tv när någon annan fixar? Jag kanske tycker det är tråkigt att felsöka fast jag kan det? Jag kanske vill lata mig?
Jag tror att det kanske är där det ligger. Att ungarna får se att föräldrarna t ex. byter däck, mekar med gräsklipparen, byter ett handtag i en dörr eller vad det nu kan vara. Mina tjejer har hjälpt till med däckbytet från ganska tidig ålder (hålla bultar, handräckning och så) och nu när den ena har körkort är det självklart att hon byter däck på deras bil (med viss hjälp med tunga lyft och eventuella bultar som rostat fast). Står hon med punka i vägrenen någon dag är jag helt säker på att hon inte har några problem att byta däcket. Det är en av de viktigaste sakerna jag vill föra vidare till mina barn i alla fall. Man kan om man vill och man vet inte om man kan om man inte har provatJag ska då tillägga fortsättningen på dotterns kommentar:
"Vi har ju alltid hjälpt er med det, när vi var små blev vi ju arga om vi inte fick hjälpa till."
Underförstått att de har gjort det massor av gånger under uppväxten.
Sen vill jag nog inte påstå att mina döttrar är av den sorten att de nödvändigtvis måste skryta med att de kan ditten och datten, de är ganska jordnära.
Men typiska manliga sysslor är ju det som är viktigt, resten är ju bara lite kvinnogöra! Se bara på vad en undersköterska tjänar i jämförelse men en manlig industriarbetare....Det är lite tragikomiskt att vi har så dubbla krav på oss. En kvinna ska helst både kunna baka bullar, sy i en knapp, backa med släp och skifta däck(de två sistnämnda är dock viktigast). Ställs det någonsin frågor på mansdominerade forum om medlemmarna kan sy i en knapp, för att personen som startar tråden upplever att män i allmänhet brukar vara så hjälplösa när det kommer till den typen av sysslor?
Jag har blivit tillfrågad av flera ex om jag inte kunnat hjälpa dem med att sy i knappar och svaret har alltid blivit att jag fick 2 i syslöjd och jag möjligtvis kan limma fast deras knappar. Naturligtvis kan jag hjälpligt sy fast en knapp, det är nämligen inte svårare än att byta däck. Jag har till och med stoppat strumpor när jag varit fattig student.
Alltså, min son har sett mig (mamma) gör allt det där och lite till. Men han kan tydligen inte lära sig sånt, han har inte ens en tumme att ha mitt i handen . Igår ringde det på dörren , mamma har du startkablar? Men jag blev förvånad att han visste hur de skulle kopplas, han kanske har haft batteritorsk fler gånger.Jag tror att det kanske är där det ligger. Att ungarna får se att föräldrarna t ex. byter däck, mekar med gräsklipparen, byter ett handtag i en dörr eller vad det nu kan vara. Mina tjejer har hjälpt till med däckbytet från ganska tidig ålder (hålla bultar, handräckning och så) och nu när den ena har körkort är det självklart att hon byter däck på deras bil (med viss hjälp med tunga lyft och eventuella bultar som rostat fast). Står hon med punka i vägrenen någon dag är jag helt säker på att hon inte har några problem att byta däcket. Det är en av de viktigaste sakerna jag vill föra vidare till mina barn i alla fall. Man kan om man vill och man vet inte om man kan om man inte har provat
Alltså, min son har sett mig (mamma) gör allt det där och lite till. Men han kan tydligen inte lära sig sånt, han har inte ens en tumme att ha mitt i handen . Igår ringde det på dörren , mamma har du startkablar? Men jag blev förvånad att han visste hur de skulle kopplas, han kanske har haft batteritorsk fler gånger.
.
Jag har funderat på att skriva i tråden "saker som irriterar dig orimligt mycket" om att jag stör mig på att sambon är så helt galet opraktiskt lagd både manligt ochkvinnligt kodade uppgifter. Jag tycker jag är opraktisk men i jämförelse är jag en kombination av Jamie Oliver och Bosse bildoktorn...
Ja, det är trist och tråkigt att det är så.Det är ovanligt. Det är åtminstone 9 gånger av 10 mannen kör om det är både en man och en kvinna i bilen.
Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:
Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?
(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)
Det är ovanligt. Det är åtminstone 9 gånger av 10 mannen kör om det är både en man och en kvinna i bilen.
Min pappa var ju så okunnig så han kunde inte stänga radion i bilen så han fick med jämna mellanrum ta ut mekaniker för att fixa batteriet . När jag fick bilen så stängde jag radion och DÅ fattade vi och pappa erkände , han skruvade bara till radion blev tyst . Inte tills det klickade.Tja med 3 systrar och pappa den enda av manligt kön om man inte ska räkna med hunden eller marsvinet så fick vi allt rycka in på det mesta. Så jag kan fixa med det mesta om jag måste..
Tja med 3 systrar och pappa den enda av manligt kön om man inte ska räkna med hunden eller marsvinet så fick vi allt rycka in på det mesta. Så jag kan fixa med det mesta om jag måste..
Man kan om man vill och man vet inte om man kan om man inte har provat
Och vill man inte så vill man inte. Då slipper man.Jag tror att det kanske är där det ligger. Att ungarna får se att föräldrarna t ex. byter däck, mekar med gräsklipparen, byter ett handtag i en dörr eller vad det nu kan vara. Mina tjejer har hjälpt till med däckbytet från ganska tidig ålder (hålla bultar, handräckning och så) och nu när den ena har körkort är det självklart att hon byter däck på deras bil (med viss hjälp med tunga lyft och eventuella bultar som rostat fast). Står hon med punka i vägrenen någon dag är jag helt säker på att hon inte har några problem att byta däcket. Det är en av de viktigaste sakerna jag vill föra vidare till mina barn i alla fall. Man kan om man vill och man vet inte om man kan om man inte har provat
Det ena utesluter ju inte det andra...Fixa och laga kan man ju ofta enkelt leja bort. Att skaffa utbildning och arbete så att man själv kan betala sådana räkningar, är nog snarare vad jag har uppmuntrat mina barn till.
Fixa och laga kan man ju ofta enkelt leja bort. Att skaffa utbildning och arbete så att man själv kan betala sådana räkningar, är nog snarare vad jag har uppmuntrat mina barn till.
Jag ser inte heller någon motsättning här. Fördelen med kan-själv är inte främst en ekonomisk fråga, som jag ser det. Snarare att saker och ting kan åtgärdas NU. Istället för att sitta i bilen och frysa och pilla naveln tills nån kommer och hjälper till, så går man ut och byter däck och kan åka vidare direkt. Istället för att vänta tre dagar på en hantverkare så åtgärdar man vad-det-nu-är själv direkt.Det ena utesluter ju inte det andra...
Är det?Det är ovanligt. Det är åtminstone 9 gånger av 10 mannen kör om det är både en man och en kvinna i bilen.