En fråga främst till medbukefalister av honkön...

Jag ska då tillägga fortsättningen på dotterns kommentar:
"Vi har ju alltid hjälpt er med det, när vi var små blev vi ju arga om vi inte fick hjälpa till."
Underförstått att de har gjort det massor av gånger under uppväxten.
Sen vill jag nog inte påstå att mina döttrar är av den sorten att de nödvändigtvis måste skryta med att de kan ditten och datten, de är ganska jordnära.
Jag tror att det kanske är där det ligger. Att ungarna får se att föräldrarna t ex. byter däck, mekar med gräsklipparen, byter ett handtag i en dörr eller vad det nu kan vara. Mina tjejer har hjälpt till med däckbytet från ganska tidig ålder (hålla bultar, handräckning och så) och nu när den ena har körkort är det självklart att hon byter däck på deras bil (med viss hjälp med tunga lyft och eventuella bultar som rostat fast). Står hon med punka i vägrenen någon dag är jag helt säker på att hon inte har några problem att byta däcket. Det är en av de viktigaste sakerna jag vill föra vidare till mina barn i alla fall. Man kan om man vill och man vet inte om man kan om man inte har provat :)

Nej, jag kan inte byta däck, eller ens laga en cykelpunktering, jag kan inte heller ens höja eller sänka en cykelsadel och jag inte heller hantera en symaskin eller spis. Jag är hopplöst opraktisk helt enkel. Men jag är stark och gräver gladeligen t ex land när man säger åt mig vad jag ska utföra. Om jag skulle fixa ett reservdäck t ex så måste man ju börja med att få upp bagageluckan....och sen försöka hitta eländet. På den nivån är det.

Det är lite tragikomiskt att vi har så dubbla krav på oss. En kvinna ska helst både kunna baka bullar, sy i en knapp, backa med släp och skifta däck(de två sistnämnda är dock viktigast). Ställs det någonsin frågor på mansdominerade forum om medlemmarna kan sy i en knapp, för att personen som startar tråden upplever att män i allmänhet brukar vara så hjälplösa när det kommer till den typen av sysslor?

Jag har blivit tillfrågad av flera ex om jag inte kunnat hjälpa dem med att sy i knappar och svaret har alltid blivit att jag fick 2 i syslöjd och jag möjligtvis kan limma fast deras knappar. Naturligtvis kan jag hjälpligt sy fast en knapp, det är nämligen inte svårare än att byta däck. Jag har till och med stoppat strumpor när jag varit fattig student.
Men typiska manliga sysslor är ju det som är viktigt, resten är ju bara lite kvinnogöra! Se bara på vad en undersköterska tjänar i jämförelse men en manlig industriarbetare....

Jag tror att det kanske är där det ligger. Att ungarna får se att föräldrarna t ex. byter däck, mekar med gräsklipparen, byter ett handtag i en dörr eller vad det nu kan vara. Mina tjejer har hjälpt till med däckbytet från ganska tidig ålder (hålla bultar, handräckning och så) och nu när den ena har körkort är det självklart att hon byter däck på deras bil (med viss hjälp med tunga lyft och eventuella bultar som rostat fast). Står hon med punka i vägrenen någon dag är jag helt säker på att hon inte har några problem att byta däcket. Det är en av de viktigaste sakerna jag vill föra vidare till mina barn i alla fall. Man kan om man vill och man vet inte om man kan om man inte har provat :)
Alltså, min son har sett mig (mamma) gör allt det där och lite till. Men han kan tydligen inte lära sig sånt, han har inte ens en tumme att ha mitt i handen :arghh:. Igår ringde det på dörren , mamma har du startkablar? Men jag blev förvånad att han visste hur de skulle kopplas, han kanske har haft batteritorsk fler gånger.

.
Alltså, min son har sett mig (mamma) gör allt det där och lite till. Men han kan tydligen inte lära sig sånt, han har inte ens en tumme att ha mitt i handen :arghh:. Igår ringde det på dörren , mamma har du startkablar? Men jag blev förvånad att han visste hur de skulle kopplas, han kanske har haft batteritorsk fler gånger.

Jag har funderat på att skriva i tråden "saker som irriterar dig orimligt mycket" om att jag stör mig på att sambon är så helt galet opraktiskt lagd både manligt ochkvinnligt kodade uppgifter. Jag tycker jag är opraktisk men i jämförelse är jag en kombination av Jamie Oliver och Bosse bildoktorn...

.

Jag har funderat på att skriva i tråden "saker som irriterar dig orimligt mycket" om att jag stör mig på att sambon är så helt galet opraktiskt lagd både manligt ochkvinnligt kodade uppgifter. Jag tycker jag är opraktisk men i jämförelse är jag en kombination av Jamie Oliver och Bosse bildoktorn...

Jag råkade skicka inlägget innan jag var klar.
Fortsättningen var den att jag och sambon skulle laga avgasröret på bilen idag. Och när han frågar om det är något han kan göra för mig där jag skruvar så svarar jag "nej, inte om du inte kan förvandla dig till en händig typ" trettio sekunder senare dyker våra grannar upp och börjar hjälpa till. efter en del trixande, svordomar och språkförbistringar senare så sitter avgasröret ihop igen.
Jag höll visserligen på att krevera av frustration när grannen tog min plats med hylsnykeln men just där behövdes lite starkare nypor, men åh vad skönt det var att jobba ihop med en praktiskt lagd person. Någon som själv fattar på ett ungefär hur det ska vara och inte behöver detaljstyras. När vi skulle hänga upp ljudämparen tog det cirka 30 sekunder jämfört med de tio minuterna det tar med sambon...
Grannens fru deltog visserligen inte aktivt i skruvandet idag men berättade att när hon fick sitt körkort och sin bil när hon var 18 skickade pappan ut henne i garaget för att byta stötdämpare. Skulle hon ha bi l så skulle hon också kunna laga den... Och det hade hon löst. Bilarna var visserligen lite mer lättmekade på den tiden än moderna bilar.

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)

Svär så det osar, men byter däcket själv.
Efter att ha varit ägare till en otursförföljd gammal Ford i många år så är det rätt mycket jag numera kan laga/byta/fixa själv... Inget jag finner det minsta nöje i däremot :banghead:

Det är ovanligt. Det är åtminstone 9 gånger av 10 mannen kör om det är både en man och en kvinna i bilen.

Om både jag och sambon ska iväg någonstans är det han som kör.
Han vill gärna att jag kör men han är en :rage: baksätesförare som inte kan knipa käft utan sitter hela tiden och kommenterar hur jag kör (och då anser jag mig ändå vara en bra förare), så han får skylla sig själv - jag vägrar helt enkelt :mad:

Tja med 3 systrar och pappa den enda av manligt kön om man inte ska räkna med hunden eller marsvinet så fick vi allt rycka in på det mesta. Så jag kan fixa med det mesta om jag måste..

Kan kan jag nog, har aldrig gjort det. Byter vinter/sommardäck på bil och släp själv iofs men det är på lyft med trycklufts bultdragare.
Aldrig gjort det med fälgkors t ex.
Och kan kan jag byta saker på bilen men är inget jag gör för nöjes skull. Lämnar hellre sånt till pappa ;).

Batteriet är dock min gräns för vad jag petar på själv. Är väldigt rädd för el och även om jag t ex skruvat av batteriet flera gånger så klarar jag inte att att koppla för starthjälp t ex.

Jag kan. Bytte alltid till sommar/vinterhjul på min gamla bil. På den nya har jag aldrig bytt själv, mest av bekvämlighetsskäl. Så risken finns väl att jag inte får upp bultarna. Annars, no problem. Byta lyse och sånt vette 17 om jag kan på den nuvarande. På den förra gjorde jag det själv.

Tja med 3 systrar och pappa den enda av manligt kön om man inte ska räkna med hunden eller marsvinet så fick vi allt rycka in på det mesta. Så jag kan fixa med det mesta om jag måste..
Min pappa var ju så okunnig så han kunde inte stänga radion i bilen så han fick med jämna mellanrum ta ut mekaniker för att fixa batteriet :devil:. När jag fick bilen så stängde jag radion och DÅ fattade vi och pappa erkände , han skruvade bara till radion blev tyst :banghead:. Inte tills det klickade.

Man kan om man vill och man vet inte om man kan om man inte har provat :)
a074aaacfcdd529d92443bac4506acbb.jpg

Och vill man inte så vill man inte. Då slipper man.

Ok, får man punktering flera gånger i veckan när man är ute och åker, då måste man stå ut med att byta däck i ett kör. Det förstår jag. (För mig låter det som en mardröm, och jag hade i första hand försökt ändra mina körvanor.)

Jag har funderat mycket på den här gör-det-själv-uppfostran, men jag lyckas inte övertyga mig om att den är så viktig när det gäller de exempel du nämner. När jag tänker på viktiga kunskaper, tänker jag på matlagning och på högre utbildning (inom vilket område som helst) i första hand.

Fixa och laga kan man ju ofta enkelt leja bort. Att skaffa utbildning och arbete så att man själv kan betala sådana räkningar, är nog snarare vad jag har uppmuntrat mina barn till. :)

Fixa och laga kan man ju ofta enkelt leja bort. Att skaffa utbildning och arbete så att man själv kan betala sådana räkningar, är nog snarare vad jag har uppmuntrat mina barn till. :)
Det ena utesluter ju inte det andra...
Jag ser inte heller någon motsättning här. Fördelen med kan-själv är inte främst en ekonomisk fråga, som jag ser det. Snarare att saker och ting kan åtgärdas NU. Istället för att sitta i bilen och frysa och pilla naveln tills nån kommer och hjälper till, så går man ut och byter däck och kan åka vidare direkt. Istället för att vänta tre dagar på en hantverkare så åtgärdar man vad-det-nu-är själv direkt.

Sen är det ju upp till var och en vad man vill prioritera att lägga sin tid på. Vissa saker gör jag helst själv. Andra saker lejer jag mer än gärna ut - men då enbart till de duktiga hantverkare som jag vet är bra på det de gör. De ska ju vara en avlastning, inte en börda på bördan.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV