En fråga främst till medbukefalister av honkön...

Han hade nog föreslagit att köra på fälgen...
Går alldeles utmärkt att köra på fälgen, tänk scenariot: skitbil som snart skulle skrotas, en trave däck hemma, fälgen som satt på var kass sen tidigare och varm pizza i bilen samt bara en dryg kilometer hemifrån, DÅ kör man vidare på fälgen så gummitrasorna yr. :p

Fast i "kunna byta däck" räknar jag att veta hur en ska placera domkraften...
Jag tänker inte säga emot dig.
Sen får man nog ändå ha lite i åtanke att bilmodellerna har förändrats en del med åren, vilket kan göra gammal kunskap ganska oanvändbar emellanåt.

Nä. Har inget körkort än heller. Men grundläggande bilmek står på "att-lära-listan". För att inte ha körkort så tycker jag att jag är en jävel på att backa med släp iaf.

Även "avliva småvilt med kniv" står på lära-listan för jag är ärligt talat skiträdd för att köra på ett djur som sedan ligger och lider :o

Jag är totalt värdelös på att laga mat. Sambon sköter det mesta hushållsarbetet och jag sköter verktyg, klättrar på stegar (fast jag är rädd), tömmer råttfällan osv. Kommer ärva familjegården sedan och planerar att lära mig sköta det så mycket som möjligt själv. Lär mig nya saker mest hela tiden när jag hänger på styvpappan. Det tar bra mycket längre tid för honom att göra något om sambon och jag är med, men han är oerhört pedagogisk och börjar nog uppskatta hjälpen mer och mer. Vi har fått in ett jäkla bra lagarbete när vi tar ner träd och fixar med veden.

Skulle jag få punka kan jag byta själv, har flera gånger bytt från vinter- till sommardäck och vice versa helt själv.

Nej, det ingår inte. Det som ingår är att man ska kunna göra en säkerhetskontroll dvs. man ska kunna göra en yttre besiktning och se att däcken är okej att köra med.

Ok, när jag tog körkort sa de på körskolan att det kan komma på uppkörningen men att det aldrig gör det. Mitt 18-åriga jag blev dock väldigt nervös ändå.

I min försäkring ingår det att bärgare dyker upp senast efter en timme. Den enda gång jag har använt försäkringen tog det nog lite längre tid än så, men det var mitt i sommarsemestern, så det tyckte jag inte var upprörande.

(Punkasprej är ju utan jämförelse den snabbaste lösningen på punkaproblemet. Att byta däck kan också ta lite tid och man riskerar att bli smutsig.)

Oj, det var snabbt. Gäller det hela Sverige? Jag gjorde marknadsundersökningar åt ett assistansbolag, några kunder hade fått vänta många timmar och var mindre nöjda. Och verkade inte fatta att jag inte jobbade på det företaget, så jag fick utskällningen.

Man byter inte däck med kuken.
Jag har haft lite svårt att övertyga mina kvinnliga arbetskamrater om att det faktiskt är lätt att byta olja + filter på de flesta bilar. Kan man byta en propp eller glödlampa kan man göra byta olja själv.

Ansvarsområden i hemmet kan ju bli rätt skevt fördelade om inte bägge vet hur svåra uppgifterna är
Exakt! :up:
Jag har en kvinnlig bekant som har lånat spärrverktygssatsen några gånger och vad skulle hon ha den till? Jo den måste man ha om man ska byta kamrem på vissa bilar. Tom. min mamma kunde byta däck och sista gångerna hon använde mig-svetsen var hon närmare 80 år. :)

Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?

För att svara på den specifika frågan: Jag har fått en flaska med nåt grejsimojs i som man typ "sprayar" in i däcket vid punktering. Det verkar enkelt. (Jag känner att mina ordval talar för sig vad gäller min bil-kunnighet).
I övrigt låter det på trådens startinlägg som att det krävs en dude vid varje kris-situation, vilket jag nåste påpeka är helt fel. Kan mycket väl tänka mig att det finns fler tjejer än killar som hamnar hjälplösa om det händer nåt med just bilen, men det är ju bara en av alla otaliga saker man kan råka ut för i livet och på det stora hela klarar sig kvinnor & män lika bra. Kladdar det sig med bilen behöver man kunna bilar, ramlar man i ån behöver man kunna simma o.s.v. Vi är aldrig förberedda för allt, inte män heller, haha :P

Jag HAR kunnat byta, och gjort det också. Med åren gissar jag att kunskapen har försvunnit. Dessutom har jag assistansförsäkring, och jäklar vad bra det har funkat! :love: Min nuvarande bil har inte ens ett reservhjul utan en lagningssats - så det finns inget däck att byta till.

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)
Jag jobbar inom ett teknisk yrke och är rätt bra på både det ena och det andra. Jag kan ibland uppleva det som rätt trist att jag alltid ska vara brs på både mat och på traditionella mansgrejer. Jag får liksom aldrig luta mig tillbaka och säga att det där kan då inte jag.

Däremot är jag väldigt klen, så även om jag rent teoretiskt kan byta däck så orkar jag förmodligen inte få upp bultarna. Vilket tydligen okvalificerar mig till att köra bil.

Jag hoppas alla kan köra sina telefoner, datorer m.m. om de använde sig av sådant...

Oj, det var snabbt. Gäller det hela Sverige? Jag gjorde marknadsundersökningar åt ett assistansbolag, några kunder hade fått vänta många timmar och var mindre nöjda. Och verkade inte fatta att jag inte jobbade på det företaget, så jag fick utskällningen.
Ja jag gled av vägen (med dubbdäck och från stillastående !) Förrförra året på årets värsta avåkardag. Det var på kvällen och några mil utanför stan. Jag han knappt klä på hästen och sitta upp innan bärgaren var på plats.

Självklart kan jag det! Jag tog körkortet som privatist 1987 hade pappa "garagelektioner" med mig då jag bl a fick byta däck - vad jag vet hade man "garagelektioner" på bilskolorna på den tiden också. I många år bytte jag däck själv, både på bil och hästtransport. Numera är jag tyvär så begränsad fysiskt att ett däckbyte skulle få följder minst en vecka framåt... Så maken byter på hästsläpet. Men om jag blir tvungen vet jag att jag utan problem fixar det själv (förutom att jag antagligen blir sängliggande efteråt... men det akuta problemet kan jag lösa och det känns tryggt! Inte minst eftersom jag oftast inte har sällskap med mig när jag kör med hästtransporten.) Till bilarna anlitar vi numera däckfirma för både förvaring och däckskifte - så de däcken får inte ens en mer normalstark person loss med handkraft... Men vi har alltid ett "reservdäck på burk" i resp bil och vid de tillfällen jag fått punktering på någon av dem har jag använt det.

Vid ett tillfälle hade jag oturen att först få punktering på hästtransporten och när jag bytt däcket fick jag ny punktering - på reservdäcken denna gång... (De hade lagt ut väldigt vasst och grovt grus på den grusvägen...) Jag hade dessutom en unghäst i transporten dessutom - som ännu blev väldigt nervös av att åka transport... Då ringde jag till stallet och en av tjejerna kom med bil och annan transport och tog hand om hästen så behövde jag "bara" lösa problemet med punktering nr 2.

Ja, jag byter däcket/hjulet själv på min personbil.
Jag hade nog löst att byta däck på lastbilen också, rent teoretiskt, däremot praktiskt blir det tuffare då det väger betydligt mer än vad en personbil gör, däremot efterdra och lossa hjulmuttrarna löser jag både på personbil och lastbil. :)

Har aldrig suttit i byta däck på bilen sitsen, har dock bytt på en rockard och jag är en jävel på att byta glödlampor och rensa avlopp/ skruva isär handfatet och avloppet i badkaret.

Ibland plockar jag ur en stinkande kaninstor hårboll ur avloppet, suckar och tänker långhåriga-personliga-problem

Jag vet inte. Jag har inte tyckt att det är en så avgörande fråga. Jag har för mig att det står något om en timme, möjligen två, i villkoren. Jag är helt nöjd med det. Jag har ingen privat räddningsstyrka att tillgå som kan förväntas vara på plats snabbare än så, och de flesta saker som kan göra att min bil plötsligt inte går att köra, kommer jag aldrig att lära mig att reda ut på egen hand.

Jag tror Migo har en poäng. Risken beror nog på vilka slags vägar man kör på.
Men då har jag inget att frukta! Sannolikheten för att jag skulle börja åka på andra sorters vägar är minimal.

Jag fattar inte ens var dessa vägar är, och hurdana de är? På landet har vi enskild väg sista biten, men den genererar mig bekant inga punkteringar.

Utomlands, tex i Costa Rica, har jag färdats på vägar som öht inte varit farbara med personbil, men i Sverige?

Kan detta vara en skiljelinje i frågan kanske. Jag kör många tusen mil om året, oftast på små skitvägar ute i obygden. Då blir alternativen till att byta själv väldigt omständiga... Många stopp på olika gårdsplaner gör dessutom att skruv i däcken och liknande är vanligt förekommande, så punktering är nått jag får hantera titt som tätt.

Antagligen. När jag hade bil körde jag mest ute på vischan med många mil till närmsta stad. I princip samma sak nu: om jag åker bil eller lånar bil är det främst för sådana resor. Annars åker jag tåg, så bil behövs där inte sådant finns. Skulle hellre byta ett däck själv än att vänta tre timmar på assistans (om jag inte stod för farligt till då).

Men då har jag inget att frukta! Sannolikheten för att jag skulle börja åka på andra sorters vägar är minimal.

Jag fattar inte ens var dessa vägar är, och hurdana de är? På landet har vi enskild väg sista biten, men den genererar mig bekant inga punkteringar.

Utomlands, tex i Costa Rica, har jag färdats på vägar som öht inte varit farbara med personbil, men i Sverige?
Välkommen till min del av världen - i sverige. på landsbygd med lappade vägar med potthål och tvättbrädor, grusvägar där stenkross ligger som lagningar, grusgårdar med mutter nubb spik och metall som inte helt sällan kan skära in i däcken. Jag har fått punktering på helt nytt däck som rullat 700 meter efter att ha kört över en barkgrav som vi kallar det - när de lastat och barkat av och massa material ligger på vägen som skurit in i däck och orsakat punktering. Jag förstår inte varför du ifrågasätter att folk får punktering egentligen - vad är det du vill säga? Att "landet" ute i landet ser lika ut som vägarna till din stuga och att det här med vanliga punkteringar år 2016 skulle vara som mark twain skrev: "ryktet om min död är starkt överdrivet?" eller kanske bara att folk kör illa? :confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV