EM i dressyr

Gud vilket trampande undercover håller på med bak i galoppen. Förtjänar helt klart att gå upp i ledning iallafall.

Tycker kittels ritt var mkt hackig i övergångarna, känns som han fick väldigt snäll poängsättning, absolut i jämförelse med valegro som var innan.
Vi är iallafall kvalade till OS nu om jag förstått det rätt?

Tycker kittels ritt var mkt hackig i övergångarna, känns som han fick väldigt snäll poängsättning, absolut i jämförelse med valegro som var innan.
Vi är iallafall kvalade till OS nu om jag förstått det rätt?
Håller med, riktigt dåliga övergångar piaff-passage framförallt! Han sa i nån intervju sen att hon tydligen är brunstig, men ändå... Sen har jag så himla svårt för hans hållning, sitsen är jättefin från midjan och ner men ovanför det ser han ut som en 80-årig gubbe :o

Jag har inte så bra koll på dressyrfolket och deras hästar. Men har inte Kittel kvar Scandic eller varför red han inte honom?

Jag har inte så bra koll på dressyrfolket och deras hästar. Men har inte Kittel kvar Scandic eller varför red han inte honom?

Jo men förmodligen tycker han väl att Deja är bättre! Dessutom kan det ju vara bra att ha gått på en sådan stor arena innan OS nästa år där Deja är tänkt att gå.

Det står att Totilas är struken och ska till veterinären typ ..

Für Totilas und Matthias Rath sind die Europameisterschaften beendet. Das hat Paul Schockemöhle gegenüber St.GEORG online bestätigt. Der Hengst, dessen Auftritt im gestrigen Grand Prix für Diskussionen gesorgt hatte, soll in einer Klinik untersucht werden.

Totilas wird in Aachen nicht mehr antreten, und es ist mehr als fraglich, ob er überhaupt je wieder eine Dressurprüfung bestreiten wird. Das bestätigte Totilas-Mitbesitzer Paul Schockemöhle heute morgen gegenüber St.GEORG. „Das Pferd war im Grand Prix nicht in Ordnung, das habe ich auch gesehen.“ Schockemöhle, der am Dienstag im Rahmen der Eröffnungsfeier als ehemaliger dreifacher Europameister in der offenen Kutsche durch das Stadion gefahren wurde, hatte die Prüfung zuhause vor dem Fernseher verfolgt. Trotzdem zeigte er sich mit den Richternoten sehr unzufrieden, vor allem mit der deutschen Richterin Katharina Wüst. „Es war in Ordnung, dass man ihm in den Trabverstärkungen schlechte Noten gab, aber viele Sachen hat er auch gut gemacht,“ sagt Schockemöhle.Wüst hatte Rath nur 72,900 Prozent gegeben, der Franzose Jean Michel Roudier sogar nur 71,600, das waren Platz 20 und 21. Am Ende stand Totilas mit 75,971 Prozent auf Rang sechs.

Heute soll der Hengst in eine Aachner Pferdeklinik gebracht werden. Dort solle, so Schockemöhle, ein MRT gemacht werden, um eventuelle Schäden zu diagnostizieren. Die Röntgenaufnahme, die vor der EM gemacht wurden, seien in Ordnung gewesen. Wie es jetzt weiter geht mit dem ehemaligen „Wunderpferd“, will Schockemöhle gemeinsam mit der Mitbesitzerin, Ann-Kathrin Linsenhoff, in den nächsten Tagen entscheiden. Ein erneuter Sportauftritt kommt für Schockemöhle nur in Frage, „wenn er fit genug ist, drei Prüfungen zu gehen.“ Also Grand Prix, Grand Prix Special und Kür, so wie es bei deutschen Meisterschaften, beim CDIO Aachen und bei Championaten gefordert wird. Als Alternative könnte er in den sportlichen Ruhestand verabschiedet und künftig nur noch als Deckhengst eingesetzt werden. Auch das schloss Schockemöhle nicht aus.

Enligt vad jag kan tolka så är Totilas på klinik och ska göra MR för att se om det finns någon skada.

De funderar också på att pensionera honom.

Med reservation för att Google translate gjort något knäppt

Man kan ju inte låta bli att undra om han blivit så mkt skadad om han varit kvar hos EG eller om han kanske inte är så hållbar? Han var ju inte så gammal när han lämnade EG.

Det stod också något (på sida 2 i artikeln) om att hade hade markerat på veterinärbesiktningen, men bara en veterinär ville ha in honom i holding box.

Liknande trådar

Dressyr På måndag (25/8) drar det igång! Jättekul att de sänder så mycket från dressyren, men det förvånar mig att de inte sänder alls från...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
25 851
Senast: Snowball
·
Dressyr Nästa vecka drar EM igång! Tv-tider: Tisdag 20 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag Onsdag 21 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
26 482
Senast: NilaD
·
T
Hoppning Imorgon är det exakt 2 månader tills årets hoppmästerskap, EM i Mannheim, drar igång. I år är EM extra viktigt eftersom sverige måste...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 707
Senast: Kariin__
·
Hästvård Undrar om någon har någon erfarenhet av muskelruptur på häst? Inte fullständig ruptur utan partiell, men omfattande ruptur av...
2
Svar
32
· Visningar
8 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka