EM i dressyr

Äntligen börjar hoppningen! Eller ska den som trampar i vattnet men hoppar väldigt högt över alla andra hinder vinna? Nåja en gren som hänger på domare där en del dömer en 4.a på en rörelse som inte fanns eller en 9;a på en rörelse som är underkänd enligt 6 övriga domare....Näej en översikt över bedömningssport a la konståkningen kanske?

Alltså, det där med 3: or och 4: or på rörelser som inte ens fanns fattade jag inte?! Om det ska vara ökad trav och hästen istället galopperar borde ju det vara underkänt liksom? På så hög nivå och gångarten är fel?! Samma sak med en halt som inte ens var en halt.

Äntligen börjar hoppningen! Eller ska den som trampar i vattnet men hoppar väldigt högt över alla andra hinder vinna? Nåja en gren som hänger på domare där en del dömer en 4.a på en rörelse som inte fanns eller en 9;a på en rörelse som är underkänd enligt 6 övriga domare....Näej en översikt över bedömningssport a la konståkningen kanske?

Tja det beror väl på... Har den minst fel så vinner den ju oavsett tramp i vattnet.

Alltså, det där med 3: or och 4: or på rörelser som inte ens fanns fattade jag inte?! Om det ska vara ökad trav och hästen istället galopperar borde ju det vara underkänt liksom? På så hög nivå och gångarten är fel?! Samma sak med en halt som inte ens var en halt.

3 och 4 ÄR underkänt.

Okej, har dålig koll på dressyren. Men vad ska till för en etta (eller 0 om det går att få)? Alltså vad gör att man kan få en 4:a trots att gångarten är fel? Att ekipaget i alla fall rider rätt väg eller? :D

Utmärkt 10
Mycket bra 9
Bra 8
Ganska bra 7
Godkänd 6
Med tvekan godkänd 5
Inte godkänt 4
Ganska dåligt 3
Dåligt 2
Mycket dåligt 1
Inte utförd (helt misslyckad) 0

(Ur TRII)

Utmärkt 10
Mycket bra 9
Bra 8
Ganska bra 7
Godkänd 6
Med tvekan godkänd 5
Inte godkänt 4
Ganska dåligt 3
Dåligt 2
Mycket dåligt 1
Inte utförd (helt misslyckad) 0

(Ur TRII)

Tack! Men vad krävs för att det ska bli 0 eller 1 då? I mina ögon är ju inte ökad trav utförd om hästen istället galopperar, eller en halt är inte utförd om hästen aldrig stannar?

Okej, har dålig koll på dressyren. Men vad ska till för en etta (eller 0 om det går att få)? Alltså vad gör att man kan få en 4:a trots att gångarten är fel? Att ekipaget i alla fall rider rätt väg eller? :D

0 betyder "ej utfört". Får du tex galoppinslag i den ökade traven har hästen kanske iaf travat halva vägen, och då är ju det värt något iaf...

Tack! Men vad krävs för att det ska bli 0 eller 1 då? I mina ögon är ju inte ökad trav utförd om hästen istället galopperar, eller en halt är inte utförd om hästen aldrig stannar?

Alltså, jag vet inte om jag sett någon få 0 eller 1. Jag fick en tvåa i mitt första dressyrprogram någonsin eftersom jag galopperade en hel volt i fel galopp (vilket jag märkte, men trodde att jag inte fick sakta av och byta :o).

Men om jag ska spekulera, så är ett moment värt betyget 0 kanske av sådan art att domaren blåser felridning och ekipaget får göra om?

0 betyder "ej utfört". Får du tex galoppinslag i den ökade traven har hästen kanske iaf travat halva vägen, och då är ju det värt något iaf...

Men som nu på EM, enligt de siffrorna som kommentatorerna sa, fick ju ett ekipage som inte stod still något överhuvudtaget treor och fyror på halten. Då är den ju inte utförd? Eller hästen som galopperade där det skulle vara ökad trav, den galopperade ju i princip hela sträckan och sen var det mer samlad trav direkt. Tycker sånt borde kosta mer, för det är ju inte utfört?!

Men som nu på EM, enligt de siffrorna som kommentatorerna sa, fick ju ett ekipage som inte stod still något överhuvudtaget treor och fyror på halten. Då är den ju inte utförd? Eller hästen som galopperade där det skulle vara ökad trav, den galopperade ju i princip hela sträckan och sen var det mer samlad trav direkt. Tycker sånt borde kosta mer, för det är ju inte utfört?!

Eftersom Gal och Undercover fick lämna banan finns inte deras poäng att se, och jag minns faktiskt inte vad de sa att bedömningen landade på. Sen är jag långt ifrån den nivån att jag vet hur det ser ut i kür, men om jag tänker på våra svenska lätta program så är varje moment ibland mer än en sak. Till exempel halten i början i LB:1, där ingår ju inte bara just halten i poängen utan också uppridningen längs medellinjen. Så även om halten i sig är dålig så kan betyget lyftas lite av en väldigt bra uppridning.

Eftersom Gal och Undercover fick lämna banan finns inte deras poäng att se, och jag minns faktiskt inte vad de sa att bedömningen landade på. Sen är jag långt ifrån den nivån att jag vet hur det ser ut i kür, men om jag tänker på våra svenska lätta program så är varje moment ibland mer än en sak. Till exempel halten i början i LB:1, där ingår ju inte bara just halten i poängen utan också uppridningen längs medellinjen. Så även om halten i sig är dålig så kan betyget lyftas lite av en väldigt bra uppridning.
Jag funderade också på när kommentatorerna sa att han fick treor och fyror, men nu när du skriver så är det ju fler delar i bedömningspunkten än enbart halten. Hela medellinjen bedöms i samma poäng.

0 ska ju vara att man inte gör rörelsen som beskrivs. Så om man skall byta i språnget men istället bryter till skritt och byter. 1 är ju för om man gör något riktigt dåligt. Typ mellantrav med 3 steg i trav och resten galopp.
Jag har fått en 0:a på en galoppvolt, trots att jag utförde volten men med spark och byte till fel galopp som jag korrigerade innnan volten var över :D Den domaren är dock ökänd för att hon ibland knappt ens tittar på ritten eftersom det är så "ointressant".

Måste bara inflika lite, tittade på GP Specialen och det var ett ekipage (kommer inte ihåg vilket, men någon av de bättre) som missade att göra en piaff (hästen kom inte igång efter den samlade skritten) och enligt Gunilla Byström bedömdes det med nollor av domarna.

Måste bara inflika lite, tittade på GP Specialen och det var ett ekipage (kommer inte ihåg vilket, men någon av de bättre) som missade att göra en piaff (hästen kom inte igång efter den samlade skritten) och enligt Gunilla Byström bedömdes det med nollor av domarna.
Då är det för att piaffen bedöms 'ensam' i sin bedömningspunkt och inte utfördes alls. Man tittar enbart på piaffen, ingen övergång eller före/efter (har en egen bedömningspunkt sen)

Då är det för att piaffen bedöms 'ensam' i sin bedömningspunkt och inte utfördes alls. Man tittar enbart på piaffen, ingen övergång eller före/efter (har en egen bedömningspunkt sen)

Jo, jag vet, men några inlägg tidigare i tråden undrade någon om de faktiskt någonsin bedömde med 0 och varför...
Tävlade LC en gång med en klart överkvalificerad häst, hon tyckte att programmet var lite trist och slängde in några (visserligen klockrena) byten i galopprogrammet, domaren berömde oss för de mycket fina och rena bytena, men poängen blev bara 3 eftersom det inte är några byten i LC.

Liknande trådar

Dressyr På måndag (25/8) drar det igång! Jättekul att de sänder så mycket från dressyren, men det förvånar mig att de inte sänder alls från...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
25 851
Senast: Snowball
·
Dressyr Nästa vecka drar EM igång! Tv-tider: Tisdag 20 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag Onsdag 21 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
26 482
Senast: NilaD
·
T
Hoppning Imorgon är det exakt 2 månader tills årets hoppmästerskap, EM i Mannheim, drar igång. I år är EM extra viktigt eftersom sverige måste...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 707
Senast: Kariin__
·
Hästvård Undrar om någon har någon erfarenhet av muskelruptur på häst? Inte fullständig ruptur utan partiell, men omfattande ruptur av...
2
Svar
32
· Visningar
8 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka