EM i dressyr

Läser fler inlägg på sidan, det är lite intressant även om jag berömmer mig med att ta mycket med en nypa salt, och slakten av Helgestrand fortsätter, och vi (de) skandinaver som hejar på honom (enligt texten är det typ bara vi som Norden-patriotiskt gör det, typ idiotförklaras. Jag förstår mer och mer när jag ser jämförelsebilder på hästar från 5-årsfinalen när Helgestrand kom tvåa.
Läste i Ridsport när Kim Lundin refererade från unghäst-VM att det var holabaloo runt Helgestrand i pressbåsen, men fattade inte varför, nu har det klarnat.

Patrik Kittel är väl inte jättepoppis heller, men Tinne har en egen sida med lovord, grattis, att hon är värd framgång osv, så det var väl roligt om man är svensk.

Jag tycker Charlotte Dujardins händer är skittrista?! Valegros huvud guppar ju i takt med hennes ostadiga händer.

Jag fick känslan att han ville bli lite låg i küren, såg ut som att hon fick hjälpa till att "puffa upp" honom, syntes tydligt i tex travslutorna och samlade skritten. Sen såg han ju lite matt ut emellanåt, tappade lite tramp i piaffpiruetterna osv så var kanske lite trött. Visst ser det inte lika perfekt ut, men jag kan tycka att det är lite härligt att se att de faktiskt RIDER. :)

Min uppfattning efter küren är att hur mycket jag än gillar Valegro så tycker jag att Desperados var bättre igår. Han såg fräschare, piggare och lättare ut. Valegro var mattare än jag nånsin sett honom villket ffa syntes i sista piaffen. Såg nästan ut som om han inte hade samma vilja och tryck längre.

Till bronset hade jag hellre sett Don Johnson än Delgado. Tycker att Isabell gjorde ett finare program än jag sett på länge där hon håll ihop yvigheten som det iband blir när hon rider. Delgado är fin, men jag tycker allt att han är lite tråkig. Och jag blir sjösjuk av bytesserierna.

@fio och @Fiorano Jag håller med er. Desperados var bättre än Valegro igår och Isabell borde varit 3a.
Säg att bytesmissarna kostade Valegro 2%. Det betyder att domarna tycker rundan var 91% utan missar.......
Det var lätt det sämsta programmet jag sett Valegro och Charlotte göra.

Desperados och Valegro var ju en klass för sig och jag längtar till IW och Bella Rose är på G igen och ger dem en fight. Undercover och Gal ger dem väl redan en match men jag är surprise surprise inget fan av det ekipaget :p

Jag tyckte också att Desperados var bättre än Valegro igår. Trodde faktiskt att de skulle vinna när missarna kom för Dujardin, men icket. Blev ju ändå nån form av antiklimax-seger på den küren. Men EM vad gäller GPS och küren (såg bara dem) kändes ju som nån form av antiklimax med allt drama.

Avrundningen med Gals rollkuruppvisning på FB gjorde inte saken bättre... tycker alltid han rider så fint, det tycker jag inte längre. Och jag vill inte veta vad de andra man ser upp till gör när kameran är av, mörkertalet är nog relativt utbrett.

Kul att det ändå blev lite spännande mot slutet i küren, även om det var lite synd att Valegro inte var sitt vanliga fantastiska jag. För min del kunde Desperados lika gärna tagit hem det, men Valegros grund är som alltid lika fantastisk.

Annars:

Jag tycker Tinne fick lagom poäng. Det är lugnt, harmoniskt och vackert, korrekt. Men om man inte har mer tryck, inte bara i bakbenen utan generellt, lite schwung och power, så ska man inte ha högre poäng, i mina ögon. Jag skulle så gärna vilja se henne satsa på en ny häst, för det känns inte som att det blir roligare än så här med Anton - men hon rider ju så förbaskat fint. Jag har sett Youtube-videor där han har mer tryck i steget på träning, men fortfarande inte på tävling. Jag blir tyvärr uttråkad av hennes ritter.

Patrik Kittel verkar ha blivit lite mer ödmjuk, efter hela blomkrukehistorian och all rollkur på Scandic. Kanske fantastiskt vackra Deja säger ifrån på ett annat sätt om han tar för hårt i henne? Underbar häst, ser fram emot att följa henne.

Och ryskan borde blåsts ut. Sådant ska inte förekomma i dressyreliten.
Men var det inte ett lite halvtråkigt EM? Jag saknar Damon Hill, Fuego, lite stjärnglans, lite show!

Jag tyckte också att Desperados var bättre än Valegro igår. Trodde faktiskt att de skulle vinna när missarna kom för Dujardin, men icket. Blev ju ändå nån form av antiklimax-seger på den küren. Men EM vad gäller GPS och küren (såg bara dem) kändes ju som nån form av antiklimax med allt drama.

Avrundningen med Gals rollkuruppvisning på FB gjorde inte saken bättre... tycker alltid han rider så fint, det tycker jag inte längre. Och jag vill inte veta vad de andra man ser upp till gör när kameran är av, mörkertalet är nog relativt utbrett.

Fast jag fattar inte detta...Allvarligt? Det kan inte komma som en överraskning att Gal rider hyperflexion??

Jag fick känslan att han ville bli lite låg i küren, såg ut som att hon fick hjälpa till att "puffa upp" honom, syntes tydligt i tex travslutorna och samlade skritten. Sen såg han ju lite matt ut emellanåt, tappade lite tramp i piaffpiruetterna osv så var kanske lite trött. Visst ser det inte lika perfekt ut, men jag kan tycka att det är lite härligt att se att de faktiskt RIDER. :)

Tycker iofs att hennes händer alltid ser ut sådär, mer eller mindre. Jag tycker inte alls det är trevligt att se ryttaren sitta och slita hästen i munnen och dessutom belönas med så höga poäng. Helt obegripligt. Om han blir för låg får hon väl hem och träna, inte lösa det med små ryck i varje steg.

Fast jag fattar inte detta...Allvarligt? Det kan inte komma som en överraskning att Gal rider hyperflexion??

Jag blir sällan överraskad när nån gör det, speciellt inte från Holland. Men jag ser mest deras tävlingsritter, är inte en sån fan att jag följer deras vardagsstrategier. Så djupt involverar jag mig inte i internationella eliten.

Äntligen börjar hoppningen! Eller ska den som trampar i vattnet men hoppar väldigt högt över alla andra hinder vinna? Nåja en gren som hänger på domare där en del dömer en 4.a på en rörelse som inte fanns eller en 9;a på en rörelse som är underkänd enligt 6 övriga domare....Näej en översikt över bedömningssport a la konståkningen kanske?

Liknande trådar

Dressyr På måndag (25/8) drar det igång! Jättekul att de sänder så mycket från dressyren, men det förvånar mig att de inte sänder alls från...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
25 851
Senast: Snowball
·
Dressyr Nästa vecka drar EM igång! Tv-tider: Tisdag 20 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag Onsdag 21 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
26 482
Senast: NilaD
·
T
Hoppning Imorgon är det exakt 2 månader tills årets hoppmästerskap, EM i Mannheim, drar igång. I år är EM extra viktigt eftersom sverige måste...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 707
Senast: Kariin__
·
Hästvård Undrar om någon har någon erfarenhet av muskelruptur på häst? Inte fullständig ruptur utan partiell, men omfattande ruptur av...
2
Svar
32
· Visningar
8 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka