EM i dressyr

Eurodressage hemsida har också kraschat.
Jag tror faktiskt att han har dålig hållbarhet eller dålig och dålig men med den mekaniken och den träningen han gått igenom, nu menar jag absolut inte att Gal eller MAR tränat sönder hästen, man han VANN VM när han var 10 år. Han var 9 år när han satt första världsrekordet. Det tar på en häst oavsett om det är proffs som rider eller inte.
Hur som jävligt tråkigt.

Eurodressage hemsida har också kraschat.
Jag tror faktiskt att han har dålig hållbarhet eller dålig och dålig men med den mekaniken och den träningen han gått igenom, nu menar jag absolut inte att Gal eller MAR tränat sönder hästen, man han VANN VM när han var 10 år. Han var 9 år när han satt första världsrekordet. Det tar på en häst oavsett om det är proffs som rider eller inte.
Hur som jävligt tråkigt.

Håller med här, de extrema rörelserna och sedan den snabba karriär han gjort skulle ju kunna vara en stor bov i dramat. Man kan ju alltid spekulera i om hur det hade gått om EG haft kvar honom men det kan man aldrig få reda på. Möjligtvis att han kanske med sin stora skicklighet hade kunnat "reda ut" och hjälpa Toto så med sin ridning att han hållit lite längre, men en kropp fixar inte mer än den gör. Och det vet ju vi med på "gräsrotsnivå" att en häst som varit felfri hela sin karriär kan bli något helt annat efter ryttarbyte, även om även den nya ryttaren inte ridit den fel egentligen -men förra ryttaren har kompenserat och kompletterat hästen så att den alltid hållit. Hursomhelst är det jättetråkigt.

@moii Ja precis. Kolla på Salinero och Gigolo. Det gick också GP väldigt tidigt men höll länge länge. Deras mekanik var ju dock inte alls direkt extrem, även fast Salinero kanske liknade Totilas mer än Gigolo.
Valegro var också ung när han började briljera men hans rörelsemönster är ju helt annorlunda.

Barnsligt kan jag hoppas att Totilas, som gett oss alla (faktiskt) så mycket nu slutar exploateras (missförstå mig rätt, men endast leds ute på promenader, tränas hårt, sköts för att prestation är det viktiga, inte får interagera med andra hästar, resultat och prestation är det som styr osv osv) nu får släppas i en hage, bara vara avelshingst och lalla runt och bara vara häst. Som tack för alla år utan naturlig hästhållning och allt han gett oss. Men han är väl för värdefull för det...

Har kollat på film på Toto när han var yngre och då fanns inte alls samma rörelsemekanik som på senare år. Gal rider samtliga hästar väldigt kort, ja, men ett genomgående drag hos dem allihop är vilken otrolig lösgjordhet han får fram. Har sett många ridfilmer på flera av hans hästar och de ser nästan ut som Totilas allihop, bortsett från att de inte har det extrema rörelseschemat som han. Kolla bara Undercovers bakben från gårdagens ritt, väldigt kort fram ja, men han får dem att gå som om de saknar leder i kroppen...

@fio Jag är inget eller har aldrig varit ett fan av Totilas så jag kan bara bedöma hur han rört sig på tävling då det är de enda gångerna jag har sett honom och där rör hans sig ju ganska så extremt.

@Fiorano Ja men precis som jag skrev är ju Valegro en helt annan typ av häst. Sen tror jag absolut MAR är fullt kapabel till att rida hästen lösgjord hemma, annars måste ju Totilas ha sämsta ridbarheten ever om det bara är Gal som kan rida hästen lösgjord, men på tävling har det ju bara funkat ett fåtal ggr.
Oavsett så skulle jag aldrig ta Totilas till mitt sto för antingen håller han inte eller så har han extremt dålig ridbarhet om inte ens ett proffs kan få honom lösgjord :p

@Jfrelin Valegro har ändå en väldigt stor framriden trav som går att jämföra med Totilas i mitt tycke. Sen menar jag inte att MAR är en urdålig ryttare, men jag tror att han har haft (har) extremt svårt att lösgöra Toto ur det systemet som Totilas trots allt är grundutbildad på. MAR kommer ur den klassiska tyska ridningen och hur rätt den än må vara blir det himla svårt när hästen inte är riden så och den är färdig GP-häst när ryttaren får den. För lösgjord på tävling tycker jag inte att han varit nångång. Faktiskt.

@Fiorano ja något har varit fel iallafall. Kanske gått på bocken för mycket?
Nu är jag inte så insatt i vad för skador han haft, det är väl iofs ingen, men har det varit ridskador?

Magin som fanns när Gal red Totilas kommer aldrig igen hur frisk hästen än blir. Vissa hästar och ryttare är perfect match helt enkelt. Gal och Totilas är det mest förtrollande ekipage jag sett i dressyr någonsin och visste att det aldrig skulle funka med någon annan. Då spelar det ingen roll om allt inte blir topp rent tekniskt, då blir det magi vilket jag tycker är en nog så viktigt del inom dressyr även om det finns de som sätter rörelserna mer perfekt. Var nog ekipaget i sig som förtrollade domarna oxå, då funkar det inte att sätta upp någon annan.

Jag var ju inte ett fan av Toto från början, men oavsett, jag får så dålig upplösning på klippet Hippson lagt ut. Någon som vet om det var så orent som mediabilden ger intryck av?

Jag kollade på Totos världsrekord en gång till, fällde ett par tårar (mycket tack vare den brittiska kommentatorn) och kan inte låta bli att tänka att det är förbannat synd på den hästen.

Det från Olympia? Jag tittade också det förut idag och blev lite känslosam :) Det roliga är däremot att hon säger dels att hon tror att hon inte kommer att få se en lika bra häst under sin livstid (...och sen kom Valegro) och att det kommer att ta minst 6 år innan något annat lag kan utmana Holländarna. Sen kom OS 2010 :)

Det från Olympia? Jag tittade också det förut idag och blev lite känslosam :) Det roliga är däremot att hon säger dels att hon tror att hon inte kommer att få se en lika bra häst under sin livstid (...och sen kom Valegro) och att det kommer att ta minst 6 år innan något annat lag kan utmana Holländarna. Sen kom OS 2010 :)
Just det klippet. Det är ju konstigt när man sitter med facit över hur det blev, men ändå.

Jag var ju inte ett fan av Toto från början, men oavsett, jag får så dålig upplösning på klippet Hippson lagt ut. Någon som vet om det var så orent som mediabilden ger intryck av?

Jo, jag tycker ändå att det är det. Jag gjorde ett "test" och visade klippet för sambo som är ytterst ointresserad och frågade om han kunde se något konstigt på filmen. Han tyckte det såg ryckigt ut "som om han slinter på kopplingen" och sen när jag frågade vilket ben svarade han "rätt".

Jag blir lika kär varje gång jag ser Axis:love::love::love::love::love:
skulle någon ta in på honom skulle jag ha väldigt svårt att låta bli att använda honom.

Liknande trådar

Dressyr På måndag (25/8) drar det igång! Jättekul att de sänder så mycket från dressyren, men det förvånar mig att de inte sänder alls från...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
25 851
Senast: Snowball
·
Dressyr Nästa vecka drar EM igång! Tv-tider: Tisdag 20 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag Onsdag 21 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
26 482
Senast: NilaD
·
T
Hoppning Imorgon är det exakt 2 månader tills årets hoppmästerskap, EM i Mannheim, drar igång. I år är EM extra viktigt eftersom sverige måste...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 707
Senast: Kariin__
·
Hästvård Undrar om någon har någon erfarenhet av muskelruptur på häst? Inte fullständig ruptur utan partiell, men omfattande ruptur av...
2
Svar
32
· Visningar
8 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka