Nov och Dec -22 kommer nuMen.. ni som skriver om elstöd NU - alla borde väl fått första elstödet? Eller är det nåt ytterligare ett elstöd för några månader i år?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nov och Dec -22 kommer nuMen.. ni som skriver om elstöd NU - alla borde väl fått första elstödet? Eller är det nåt ytterligare ett elstöd för några månader i år?
I slutet av maj / början av juni kommer elstöd 2 för förbrukning i november och december 2022. Det diskuteras.Men.. ni som skriver om elstöd NU - alla borde väl fått första elstödet? Eller är det nåt ytterligare ett elstöd för några månader i år?
Nja? Ser inget om minimiförbrukning för att få stöd?Jag gjorde beräkning på företaget men hade förbrukat för lite.. det har slagit hårt på oss och blivit en stor post så det hade varit välkommet annars.
Känns som stödet är mer för (större?) företag med väldigt hög förbrukning?
Se där vad lite jag har koll på.I slutet av maj / början av juni kommer elstöd 2 för förbrukning i november och december 2022. Det diskuteras.
10 miljarder till 5 miljoner hushåll. Köpkraft till alla elförbrukare utan någon som helst riktning till någon som behöver.Se där vad lite jag har koll på.
Nåväl ALLA slantar är välkomna
10 miljarder till 5 miljoner hushåll. Köpkraft till alla elförbrukare utan någon som helst riktning till någon som behöver.
Samt vi som har förhandlat elnätet via bostadsföreningen får ingenting.
Utom de som går på soc (om samma regler gäller som för det första).10 miljarder till 5 miljoner hushåll. Köpkraft till alla elförbrukare utan någon som helst riktning till någon som behöver.
Men.. ni som skriver om elstöd NU - alla borde väl fått första elstödet? Eller är det nåt ytterligare ett elstöd för några månader i år?
Kanske inte minimiförbrukning men när jag gjorde beräkningen så blev det noll kronor.Nja? Ser inget om minimiförbrukning för att få stöd?
https://www.skatteverket.se/foretag...todtillforetag.4.48cfd212185efbb440b298f.html
Är det sant? Har inte satt mig in alls i detta men varför har de resonerat så (om du vet?)Utom de som går på soc (om samma regler gäller som för det första).
Till den som har skall vara givet
Vi ideella organisationer med egna stora lokaler - vi har haft koll.Kanske inte minimiförbrukning men när jag gjorde beräkningen så blev det noll kronor.
Men det verkar som att det gällde elintensiva företag.
för länken du skickade nu, det bidraget har jag inte haft koll på så det verkar vara något annat än det vi fick info om för ett bra tag sen.
Det är inte 100% korrekt, men elstödet påverkar socialbidrag precis som alla andra inkomster. En sak som blir problematisk är att elstödet kommer långt efter kostnaden, och om man skulle få täckning för de höga elkostnaderna hade man behövt ansöka om det när kostnaderna inträffade och sedan när elstödet betalas ut får man använda det att leva på istället för bidragspengar, om man inte lyckats få igång sina inkomster.Är det sant? Har inte satt mig in alls i detta men varför har de resonerat så (om du vet?)
Alltså, för min del gör det ingenting, jag klarar mig ekonomiskt. Men grannar som fått både räntehöjning på lån och höjd boendeavgift skulle verkligen behövt det där elstödet.
Vad menar du när du skriver få ut dubbelt stöd?Det är inte 100% korrekt, men elstödet påverkar socialbidrag precis som alla andra inkomster. En sak som blir problematisk är att elstödet kommer långt efter kostnaden, och om man skulle få täckning för de höga elkostnaderna hade man behövt ansöka om det när kostnaderna inträffade och sedan när elstödet betalas ut får man använda det att leva på istället för bidragspengar, om man inte lyckats få igång sina inkomster.
https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/
Så ett annat sätt att se det är att personer med försörjningsstöd kan få ut dubbelt elstöd helt enligt regelverket.
Jag menar att man helt enkelt kunde söka försörjningsstöd för den faktiska kostnaden när den var aktuell som var och sedan får man elstöd för samma kostnad ett antal månader senare.Vad menar du när du skriver få ut dubbelt stöd?
Så länge vi talar om personer som har försörjningsstöd både när elen betalades och när stödet kommer lär det bara blir ett nollsummespel.
Då är jag med. Borde tänkt ett steg till.Det är inte 100% korrekt, men elstödet påverkar socialbidrag precis som alla andra inkomster. En sak som blir problematisk är att elstödet kommer långt efter kostnaden, och om man skulle få täckning för de höga elkostnaderna hade man behövt ansöka om det när kostnaderna inträffade och sedan när elstödet betalas ut får man använda det att leva på istället för bidragspengar, om man inte lyckats få igång sina inkomster.
https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/
Så ett annat sätt att se det är att personer med försörjningsstöd kan få ut dubbelt elstöd helt enligt regelverket.
Eller så blir man "dubbelt utan" om man betalade elräkningen i vintras och nu i vår får försörjningsstöd som sänks för att man ska betala en annan elräkning med det som var stödpengar menade till den förra...Jag menar att man helt enkelt kunde söka försörjningsstöd för den faktiska kostnaden när den var aktuell som var och sedan får man elstöd för samma kostnad ett antal månader senare.
Men är man fortsatt i behov av stöd räknas inkomsten av, så då får man mindre andel bidrag via försörjningsstödet.
Jätteviktigt att även ni ska få stöd tycker jag! Bra!Vi ideella organisationer med egna stora lokaler - vi har haft koll.
Det var länge oklart om vi (t.ex. bygdegårdar) ens skulle räknas in. Trots att vi är betydelsefulla för civilsahället. Det har MSB påpekat.
För oss har det varit en tankevurpa att företag som tjänar pengar ska få, men vi som gör ideella insatser för samhället men har stora lokaler att värma skulle ställts utanför. Men det ordnade sig.