Elstöd till näringsverksamhet är skattepliktig men elstöd till konsument skattefri förmodar jag?Men nu pratar du ju om flera olika saker.
Om man vill ha tak på privatpersoners konsumtion kan absolut det vara lovvärt (jag är miljövetare och gillar minskad konsumtion). Men vad har det med dessa utbetalningar att göra?
Att det ser ut som det gör på lantbruk är välkänt hos regeringen. Det är ingen nyhet för någon av oss i branschen men som jag skrev inledningsvis ställde det till en del i första vändan. Många har inte fått det elstödet (som de är berättigade till precis som alla andra konsumenter).
Det finns nog inte något bättre sätt att göra detta på och jag måste återigen säga att jag inte förstår skillnaden. Våra folkvalda politiker har bestämt att privatpersoner OCH företag ska få elstöd (50 öre i område 3 och 79 öre i område 4) för el som var förbrukad mellan två olika datum. Den som stod på abonnemanget ett visst datum får pengarna.
Hushåll har fått i mars och däribland då även ett antal företag pga ovan beskrivna anledning.
Om dessa företag då inte behöver ansöka om stödet i maj utan redan har fått pengarna kan det ju inte ha någon betydelse för någon?
Det kan ju ha betydelse.
Och i förordningen står att ” En mottagare av elstöd är återbetalningsskyldig om stödet har bestämts felaktigt eller med för högt belopp och mottagaren skäligen borde ha insett detta.”
Så om mottagaren får stöd för förbrukning i verksamheten kanske mottagaren är återbetalningsskyldig för detta elstöd?