Som du säger - 39,85% är inte heller majoritet... Och precis som S i det läget (och i många andra lägen genom åren) tog stöd av V, och senare bildade regering med MP (fortfarande med stöd av V), så står det väl övriga partier fritt att samarbeta som de önskar för att uppnå majoritet i riksdagen? Jag vill mena att det är så representativ demokrati fungerar och bör fungera. Det har absolut inte, anser jag, något att göra med att "inte acceptera" resultatet av röstningen. Det finns ingenting i vår författning som säger att det största partiet skall bilda regering eller utse statsminister - det som gäller är ju för det första att inte få en majoritet MOT sig och för det andra att skrapa ihop tillräckligt med röster för den budget man lägger.
Vad gäller "solitt borgerligt" så var det ju inte mitt uttryck, utan jag försökte mig på en tolkning av vad
@Oldie menade. Dock ser även jag sd som stående närmare borgerligheten i sakfrågor än de rödgröna. JÅ var ju också rätt tydlig med att hans förstahandsval för samarbete är moderaterna.