Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Statsministern pratar fortfarande om lugn, att vänta in det slutgiltiga resultatet och att tänka noga. Han pratar också fortsatt om blockpolitikens nackdelar och förhoppningen om att bryta det systemet nu.
Tycker han är himla klok!

Förstår inte alls hur ngn kan kalla honom maktgalen.

Nej S var inte majoritet då heller men då hade de nästan lika mycket som hela rödgröna gruppen har idag, medan resten var delat mellan de andra partierna. De var onekligen största parti, och hade nästan hälften av mandaten i riksdagen. Jag minns inte ordentligt men jag tror inte att de skapade ett block av de rödgröna innan alliansen kom till?

S har regerat med stöd av V långt tidigare än Alliansen kom till. Alliansen lanserades ju till valet 2006. Och blockpolitiken är mycket äldre än så - regeringen Bildt, till exempel, i början på 90-talet är ju exempel på en borgerlig regering långt innan Alliansen kom till (S var ju största parti då också). Så blockpolitiken är verkligen inget som "uppfanns" av Alliansen, den är liksom en produkt av den representativa demokrati vi har. Så länge inget parti kommer upp i egen majoritet krävs ju förhandlingar och koalitioner (tillfälliga eller mer beständiga) för att kunna bilda regering.

Följer era reflektioner i denna ”eftervalet” tråd och har ju varit rätt aktiv i ”inför valet” trådarna . Men trots att utfallet landat lite som är i linje med vad som spåtts osv, så känner jag bara någon sorts ”baksmälla” nu när själva valdagen är över och resultaten är De facto.
Luften är helt ur mig och jag har inget att bidra med åsiktsmässigt .

Jag hoppas på att orken infinner sig efter onsdag för min del.
Stor respekt till er som orkar och har energin kvar och jag följer era reflektioner här även om luften för tillfället gått ur mig !

Jag har svårt att tro att Stefan Löfven kommer att sitta kvar som statsminister. Det vore osannolikt.
Någon form av blocköverskridande samarbete måste till. Mycket möjligt att M och SD kommer att sammarbeta i framtiden men det lär nog dröja ett tag. I annat fall vore det att svika sina väljare som det ser ut nu iaf.
Blockpolitiken är föråldrad. Den måste bort.

Jag tycker både Anders Ygeman, Stefan Löfvén och Jan Björklund varit kloka nu när jag lyssnat på dem på nyheterna! De manar alla till lugn och att ha is i magen och pratar om blocköverskridande överenskommelser och att alla måste vara beredda att förhandla och inte bara förvänta sig stöd. Det känns stabilt och skönt tycker jag. Moderaternas partisekreterare tycker jag däremot mest försöker sjabbla undan frågan om hur de egentligen tänker bilda en regering och om de kommer ta städ av SD.

Fast då är ju inte S+MP+V något block idag heller och Alliansen har vunnit valet väldigt tydligt jämfört med regeringsalternativet?
Jag uppfattade det som att @LenaH menade att MP inte fanns som parti då när hon sa att de gröna inte fanns. Jag kollade inte innan, my bad :o Nu vet jag att de bildades -81 :up:
Men @LenaH vad menade du med att de gröna inte fanns förr?

S har regerat med stöd av V långt tidigare än Alliansen kom till. Alliansen lanserades ju till valet 2006. Och blockpolitiken är mycket äldre än så - regeringen Bildt, till exempel, i början på 90-talet är ju exempel på en borgerlig regering långt innan Alliansen kom till (S var ju största parti då också). Så blockpolitiken är verkligen inget som "uppfanns" av Alliansen, den är liksom en produkt av den representativa demokrati vi har. Så länge inget parti kommer upp i egen majoritet krävs ju förhandlingar och koalitioner (tillfälliga eller mer beständiga) för att kunna bilda regering.
Har man vidhållit vid ett sådant block lika länge som Alliansen har gjort nu sen 2004, dvs i 14 år?
Jag tror inte att det är hälsosamt för samhället helt ärligt. Jag förstår att saker förändrades efter att samhället gick från en industri till en dataålder, och fackföreningarna började mista sin lika starka betydelse som de hade förr. Även om jag inte höll med om det då. Just då kanske det behövdes en allians (det går att diskutera men det är en annan fråga), men jag tror inte att den behövs längre. Nu behövs det en annan sorts form för det funkar ju uppenbarligen inte längre pga SD.
En fråga, för all tydlighets skull, tycker du att man ska samarbeta över blockgränserna? Du skriver om förhandlingar och koalitioner så det låter ju som att du är för det, så jag undrar.

https://www.di.se/nyheter/s-dags-att-bryta-blockpolitiken/
"
Anders Ygeman medger att en blocköverskridande lösning kan innebära ”betydande eftergifter.”

Relationen med Vänsterpartiet tycks man redo att offra, enligt Johanssons indirekta besked.

"

Bra att Vänsterpartiet offras iaf. Man kan ju hoppas på MP också ?
Fast att relationen med V potentiellt skulle ryka vid en blocköverskridande lösning är knappast något nytt, och Löfven har ju flirtat med C och L redan innan valresultatet.

Statsministern pratar fortfarande om lugn, att vänta in det slutgiltiga resultatet och att tänka noga. Han pratar också fortsatt om blockpolitikens nackdelar och förhoppningen om att bryta det systemet nu.
Tycker han är himla klok!

Jag tycker han rent av varit riktigt dålig många ggr faktiskt, men just detta sköter han riktigt bra måste jag säga. Löjligt av de andra och bli så på.

Jag tycker han rent av varit riktigt dålig många ggr faktiskt, men just detta sköter han riktigt bra måste jag säga. Löjligt av de andra och bli så på.

Det är en genomtänkt strategi att vara så på och att vara den som för i den politiska dansen. Avgår Löfven snabbt så kan Alliansen säga följande: ”Löfven har erkänt sig besegrad i valet. I en orolig tid kan inte Sverige stå utan regering. Alliansen erbjuder ett färdigt regeringsalternativ”

Genom att inte avgå köper sig Löfven tid att hitta ett regeringsunderlag tills det är dags för riksdagens omröstning (som ska ske inom två veckor) om statsministern kan sitta kvar och har på så sätt en fördel. Det vill ju naturligvis Alliansen också undvika.

Dock tror jag inte att Löfven kommer att hitta ett regeringsalternativ inom två veckor som klarar en omröstning i riksdagen. Och förlorar Löfven förtroendet i omröstningen så får han nog en betydligt svagare förhandlingsposition i ett blocköverskridande referngsalternativ pga att det blir svårt att argumentera för att man ska vara statsminister när man precis nyligen har röstats bort.

Jag fattar inte ert snack om när blocken fanns och inte fanns.
De har väl funnits ända sedan man lade ner samlingsregeringen efter kriget?

Ang MP så betraktades de mest som udda och kuriösa av de andra i riksdagen tills de blev vågmästare 1998. Det var väl först då som de riktigt togs på allvar och pratades med på samma nivå av de andra partierna, (vilket väl också sammanföll med att de utvecklats till att bli mer realpolitiker och passa i parti/riksdagssystemet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar