Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej S var inte majoritet då heller men då hade de nästan lika mycket som hela rödgröna gruppen har idag, medan resten var delat mellan de andra partierna. De var onekligen största parti, och hade nästan hälften av mandaten i riksdagen. Jag minns inte ordentligt men jag tror inte att de skapade ett block av de rödgröna innan alliansen kom till?
Jepp, orkar knappt läsa smörjan.Alltså har ni läst om allt ”fusk” och alla SDare som ska ringa till EU och klaga? Men de ville ju gå ut ur EU....
Jag uppfattade det som att @LenaH menade att MP inte fanns som parti då när hon sa att de gröna inte fanns. Jag kollade inte innan, my bad Nu vet jag att de bildades -81Fast då är ju inte S+MP+V något block idag heller och Alliansen har vunnit valet väldigt tydligt jämfört med regeringsalternativet?
Och den andre vill ju bli statsminister?Den ene är statsminister, faktiskt.
Har man vidhållit vid ett sådant block lika länge som Alliansen har gjort nu sen 2004, dvs i 14 år?S har regerat med stöd av V långt tidigare än Alliansen kom till. Alliansen lanserades ju till valet 2006. Och blockpolitiken är mycket äldre än så - regeringen Bildt, till exempel, i början på 90-talet är ju exempel på en borgerlig regering långt innan Alliansen kom till (S var ju största parti då också). Så blockpolitiken är verkligen inget som "uppfanns" av Alliansen, den är liksom en produkt av den representativa demokrati vi har. Så länge inget parti kommer upp i egen majoritet krävs ju förhandlingar och koalitioner (tillfälliga eller mer beständiga) för att kunna bilda regering.
BajsgultViktigaste frågan efter valresultatet: Varför är gult färgen på tredje blocket, när man visar mandaten?
Brunt hade passat bättre i dessa tider.
Fast att relationen med V potentiellt skulle ryka vid en blocköverskridande lösning är knappast något nytt, och Löfven har ju flirtat med C och L redan innan valresultatet.https://www.di.se/nyheter/s-dags-att-bryta-blockpolitiken/
"
Anders Ygeman medger att en blocköverskridande lösning kan innebära ”betydande eftergifter.”
Relationen med Vänsterpartiet tycks man redo att offra, enligt Johanssons indirekta besked.
"
Bra att Vänsterpartiet offras iaf. Man kan ju hoppas på MP också ?
Statsministern pratar fortfarande om lugn, att vänta in det slutgiltiga resultatet och att tänka noga. Han pratar också fortsatt om blockpolitikens nackdelar och förhoppningen om att bryta det systemet nu.
Tycker han är himla klok!
Jag tycker han rent av varit riktigt dålig många ggr faktiskt, men just detta sköter han riktigt bra måste jag säga. Löjligt av de andra och bli så på.