Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om de flesta röstade på S och ville ha dem "regerande i evig tid" som du skriver det, då får man väl acceptera det? Det är ju det som är demokrati, röstning alltså.
Sverige är "solitt borgeligt"? Vad menar du med det?

De flesta röstar ju inte på s, utan bara drygt 28%. Kommer de över 50% går det ju inte att undvika en S-regering, men som det är nu röstar ju de flesta på någonting annat än S.

Med "solitt borgerligt" tror jag att @Oldie menade att en majoritet röstar på något annat än de rödgröna, alltså att M+KD+L+C+SD är betydligt större än S+V+MP

Ja, så är det. Men är det något alla vid det här läget borde förstått är att S är så fullkomligt maktkåta att Löfvén kommer att sitta kvar tills han i princip handgripligen kastas ut med huvudet före.

Fast så gör inte en seriös politiker som vill ta ansvar och vara minsta lilla ödmjuk inför valresultatet. Jag antar att han avgår på onsdag om inte något drastiskt händer redan nu i diskussionerna. Ingen vill väl gå in i riksdagen och bli förnedrad av ledamöterna och få sparken? Då riskerar man att vara politiskt död.

Avgår han nu - är han ett av alternativen att få bilda regering.

Fast så gör inte en seriös politiker som vill ta ansvar och vara minsta lilla ödmjuk inför valresultatet. Jag antar att han avgår på onsdag om inte något drastiskt händer redan nu i diskussionerna. Ingen vill väl gå in i riksdagen och bli förnedrad av ledamöterna och få sparken? Då riskerar man att vara politiskt död.

Ja, den som lever får se. Jag tänker mest på hans tidigare uttalanden om att han inte tänkte sitta kvar om en borgerlig budget gick igenom t ex - hoppsan, vad hände? Han vill hålla fast sig med näbbar och klor känns det som. Vi får väl se om han har några smarta personer bakom sig som kan förklara läget för honom.
Sen känns inte ödmjuk som något ledord för Löfvén direkt.

De flesta röstar ju inte på s, utan bara drygt 28%. Kommer de över 50% går det ju inte att undvika en S-regering, men som det är nu röstar ju de flesta på någonting annat än S.

Med "solitt borgerligt" tror jag att @Oldie menade att en majoritet röstar på något annat än de rödgröna, alltså att M+KD+L+C+SD är betydligt större än S+V+MP
@Oldie skrev "Anledningen till att Alliansen bildades var ju just för att slippa S regerande i evig tid amen." Då kom jag tänka på när de bildades, 2004, och kollade resultatet i riksdagen 2002. 39,85% hade S då. Inte majoritet håller jag med om men största parti iallafall (M som näst största hade 15%). De bildade ju alliansen då som motstånd till detta, de accepterade ju inte direkt röstningen och demokratin bakom utan kom på att samla ihop sig för att ha en chans mot ett enda parti.
Men visst saker har förändrats sen dess, men just då var de blåa inte så accepterande.

"Solitt borgerligt" betyder väl inte heller att man röstar på "något annat"? Utan just på borgerligt parti. Men jag vet inte om jag håller med om att SD är borgerligt.

Frågan är väl om V ingår i regeringsunderlaget eller ej. Sjöstedt har ju ställt som villkor att han (V) får vice-statsministerposten för att ingå i en regering och det tror jag inte blir särskilt populärt hos MP, som har den idag.

"Efter valet kommer riksdagen att rösta om talman och statsminister. Om i det läget Stefan Löfven avgår eller förlorar omröstningen, kommer han ändå att sitta kvar i ledningen för en så kallad övergångsregering. En sådan sitter fram till dess att riksdagen lyckats utse en ny statsminister.

En övergångsregering får endast sköta administrativa uppgifter, alltså inte lägga fram nya skarpa förslag. Skulle det dock inte finnas en ny regering den 15 november får övergångsregeringen lägga ett budgetförslag men utan några nya politiskt kontroversiella förslag."
https://www.dn.se/ekonomi/budgetrysare-efter-valet-sa-ska-problemen-losas/

Ganska ordagrant vad SL sagt att han skall göra.

En lite mer positiv analys från The Economist som är en allmänt respekterad tidning internationellt. Får trösta mig med att SD ändå 'bara' gick upp med fem mandat i riksdagen från förra valet. Lite lustigt hut tongångarna runt S har låtit och om hur de gjorde ett katastrofval (iofs gick de tillbaka ordentligt) men är fortfarande Sveriges största parti med en ganska stor marginal och nästan 30% röstade S, lite mindre än 10

En lite mer positiv analys från The Economist som är en allmänt respekterad tidning internationellt. Får trösta mig med att SD ändå 'bara' gick upp med fem mandat i riksdagen från förra valet. Lite lustigt hut tongångarna runt S har låtit och om hur de gjorde ett katastrofval (iofs gick de tillbaka ordentligt) men är fortfarande Sveriges största parti med en ganska stor marginal och nästan 30% röstade S, lite mindre än 10

13 mandat.....

Jag som känner många allianssympatisörer som röstat på C för deras tydliga avstånd till SD undrar hur reaktionerna blir om man kommer i regeringsställning tack vare SD.

Just nu är jag mest ledsen över att kommunen jag jobbar i har fått en alliansmajoritet. Det är alltid mindre roligt att vara socialarbetare i en borgerlig kommun än i en rödgrön kommun. I alla blåa kommuner jag arbetat i har man haft en hjärtlösare syn på socialtjänstens klienter.

Ja, jag är mest nöjd med att min jobbkommun har röstat rödgrönt igen, har aldrig behövt jobba under alliansstyre i kommunen och har ingen lust att göra det heller. Är väldigt rädd för att SD kommer sitta i socialnämnden dock, det skulle vara förskräckligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar