Hur är det med mattekunskaperna? ;-)Fast det hette ju VPK ända tills 1990... alltså uttalat kommunistiskt fram tills för knappt 20 år sedan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur är det med mattekunskaperna? ;-)Fast det hette ju VPK ända tills 1990... alltså uttalat kommunistiskt fram tills för knappt 20 år sedan.
Hur är det med mattekunskaperna? ;-)
Jag är född 1991 och fyller 27 år i år. För en hel del människor med rösträtt så har V aldrig varit kommunistiska i deras hela liv. Tiderna förändras.Fast det hette ju VPK ända tills 1990... alltså uttalat kommunistiskt fram tills för knappt 20 år sedan.
Hur är det med mattekunskaperna? ;-)
Kanske för att sd inte är helt "neutralt" i höger-vänster-avseende? Och även för att Alliansen är klart större än sittande regering, som ju faktiskt bara består av s + mp som båda gick bakåt i valet?
Jag var tidigare en sådär jobbig jävel som envisades med att dra upp vänsterns smutsiga historia, skrev till och med en b-uppsats i historia om svensk vänsterpress reaktioner på den tidiga avstaliniseringen osv. Men i dagens politiska läge så tycker jag att det är så jävla onödigt, just eftersom att det nästan alltid görs som någon slags jämförelse med SDs bakgrund och det tjänar ingen på. Jag är inte förtjust i kommunism eller politik som är för långt åt vänster (lite OT, men däremot så är jag tydligen förtjust i kommunister, för jag är tillsammans med en! Och det har varit lite av en trend i tidigare förhållanden också, haha). Men för mig är det omöjligt att jämföra den problematiken med hur vidrigt det är med ett parti som har bruna rötter.Ja jag vet det. 20 år är ändå en väsentlig tid och jag ser fortfarande inte hur det kan vara jämförbart med SDs historik eller nutida politik.
Nej nu får du nog läsa lite mer noga.Å ena sidan skriver du att Sjöstedt är demokratisk och stödjer den kandidat som samlar flest omkring sig till regeringsalternativ (borde då, förutsatt att V inte heller denna gång skulle vara välkomna som regeringspartner av S, handla om Alliansen).
Å andra sidan skriver du att han stöttar Löfvén. Så då stöttar han ju inte den som har största basen för regerinsalternativ?
Utan han stöttar S.
Vilket i och för sig inte är orimligt för V att göra.
Det jag egentligen invänder mot är att du skrivit att alliansens partier, som ju stöttar alliansens alternativ, beter sig barnsligt som inte stöttar Löfvén, men Sjöstedt beter sig moget och demokratiskt. För han stöttar Löfvén...
Jag var tidigare en sådär jobbig jävel som envisades med att dra upp vänsterns smutsiga historia, skrev till och med en b-uppsats i historia om svensk vänsterpress reaktioner på den tidiga avstaliniseringen osv. Men i dagens politiska läge så tycker jag att det är så jävla onödigt, just eftersom att det nästan alltid görs som någon slags jämförelse med SDs bakgrund och det tjänar ingen på. Jag är inte förtjust i kommunism eller politik som är för långt åt vänster (lite OT, men däremot så är jag tydligen förtjust i kommunister, för jag är tillsammans med en! Och det har varit lite av en trend i tidigare förhållanden också, haha). Men för mig är det omöjligt att jämföra den problematiken med hur vidrigt det är med ett parti som har bruna rötter.
Jag är född 1991 och fyller 27 år i år. För en hel del människor med rösträtt så har V aldrig varit kommunistiska i deras hela liv. Tiderna förändras.
Jag ser större problem i en politisk åskådning som vill eliminera främmande raselement.Nazism eller kommunism. Lika illa tycker jag. Jag vill inte att nån av dem ska ha inflytande över Sverige.
Nej nu får du nog läsa lite mer noga.
Jag har skrivit att alliansen beter sig barnsligt som skriker att SL måste avgå på stört på valnatten. Inte att de är barnsliga som inte stöttar SL. Stor skillnad.
Och V stöttar SL som statsminister om det rödgröna blocket blir störst. Oavsett om de får vara med i regeringen eller inte.
Det finns ju inget krav på att partierna som bildar regering måste vara störst, men de måste ha stöd i riksdagen = stöd av väljarna.
Eller så tror vi att SD möjligen eller troligen hellre stöttar alliansen än S och då har alliansen 55% stöttning...
Men det går inte att jämföra.Eller så tror vi att SD möjligen eller troligen hellre stöttar alliansen än S och då har alliansen 55% stöttning...
Jag vill tillägga att SD är inte ett så att säga rumsrent parti nu. Jag kan förstå att man inte röstade på V när de var kommunistiska. Men de är inte det idag, medan SD är det. Det är ju skillnad.Ja, tiderna förändras.
Och V ses som ett rumsrent parti nu för tiden.
Men det var inte helt rumsrent under en längre period.
Jag röstar inte heller på SD.
Men jag vi är tvungna att acceptera att SD är ett av många partier i Sveriges riksdag.
Jag tycker inte att SD ska bjudas in i regeringen.
Men jag tycker att man behöver fundera ännu mer på varför de går så kraftigt framåt, och inte gjorde ett lika kortvarigt gästspel som "Ny Demokrati" på sin tid.
Ny Demokrati hade som mest 6.7% i riksdagen och satt i tre år (en mandatperiod på den tiden).
Nu har vi SD som 2006 fick 2.9%, 2010 fick 5.7%, 2014 12.9 och nu runt 17%.
En stigande formkurva, om man uttrycker sig så.
Väldigt viktigt att fundera på varför!!! Och innan nästa val -22 behöver de mer rumsrena partierna anstränga sig ännu mer för att inte SD ska bli ännu större.
I år verkar ju "vänsterblocket" ha krympt mer än "högerblocket" (SD är inte med i de där blocken när jag räknar).
Sittande regering hade ju verkligen otur under senaste mandatperioden, och har fått lägre förtroende jämfört med vid valet -14.
Alliansen ligger i stort sett stilla (eller ja, ökat med en procentenhet men det är ju en så liten förändring att jag väljer att påstå att de är lika).
Varför?
FI minskat kraftigt. Mp har misslyckats.
S har tappat lite.
V har ökat - men lite mindre än med vad S har tappat.
Man undrar ju vilkas väljare som landat var.
Fast jag måste inflika att kommunism(! obs kommunism, inte vänsterpartiet) vill vanligen, i de kommunistiska makter som har uppkommit genom tiderna, eliminera andra politiktänkande.Jag ser större problem i en politisk åskådning som vill eliminera främmande raselement.
Ja.Det är ju betydligt mer sannolikt att SD väljer att stödja Alliansen än att de väljer S+MP+V.
Fast SD har varit tydliga med att de ska rösta ner alla som inte ger dem inflytande.Det är ju betydligt mer sannolikt att SD väljer att stödja Alliansen än att de väljer S+MP+V.
Men det går inte att jämföra.
V stöttar SL som statsminister oavsett om de får vara med i regeringen eller ej.
SD har tydligt villkorat sitt stöd och sagt att de kommer rösta ner samtliga regeringsalternativ om de inte får vara med och styra.
SD är inte med i alliansblocket. V räknas in i det rödgröna blocket även om de inte sitter i regeringen.
SDs röst påverkar såklart i röstningen. Men när det handlar om vilket block som fått flest röster så räknas de faktiskt inte till något av blocken.
Jag tror du behöver läsa på lite om hur regeringsbildningen går till, nu snurrar du ihop det ordentligt.