Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det lutar v
Visste inte att all form av migrationspolitik har sitt ursprung hos SD? Intressant. Men har varit med tillräckligt länge på det här forumet för att inte orka diskutera med dig utan lämnar din favorit ;) och traskar vidare i livet.
Nej det har den naturligtvis inte, men dagens migrationspolitik mod S/MP är frapperande lik gårdagens SD ;)

Alltså. OM nu Kristersson får ihop en regering som röstas fram. Då KAN det väl i princip bara ske genom att han får både c, l och sd med sig?

Ja, eller s. Men det sker nog inte i den här vändan i alla fall.
Om inte V, S eller MP får för sig att rösta blankt/lägga ned sina röster eller vad det heter.
Inte så troligt dock.

Det här valet är ju så intressant eftersom det är unikt ur ett svenskt perspektiv. Den längsta tid som det har tagit att bilda en svensk regering efter ett riksdagsval är 25 dagar. Och en statsministerkandidat som har föreslagits av talman har aldrig röstats ned av den svenska riksdagen. Så en tidsgräns har aldrig aktualiserats.
Hur många dagar har det gått nu? Håller någon räkningen?

Oh, jag räknade just, det har gått 24 dagar idag. Vi håller på att knäcka ett rekord gott folk :up::grin:

Har dom inte oftast redan haft ett passivt stöd av SD? Såvida att SD röstat med M och inte emot I olika frågor? 🤔
mmhm.gif~c200

@fio
Men jag tror att det inte har varit så tydligt och något man kan förbise lättast, genom att SD inte ställt så många motkrav förut och mest röstat med. Men i och med detta val och SDs krav på att de ska få vara med på något sätt för att rösta med så kommer det bli tydligare än någonsin om något parti/block utnyttjar SDs passiva stöd.
Frågan är väl då om det kommer att accepteras av deras väljare, och det är nog partierna i sig osäkra på och därför tassar försiktigt.

För mandatperioden 2014-2018 betyder det att SD och S+MP har röstat lika vid 1193 tillfällen, av 2601 möjliga. Under regeringen Reinfeldt röstade SD med Moderaterna 1554 gånger av 2699 möjliga. Enligt riksdagens öppna data.

Hur du kan få fram dina data begriper jag inte, kanske läser för mycket S pressen?
Jag var noga med att skriva i inlägget efter "partineutralt", men det var en intressant länk det där. Samtidigt som det finns forskning som visar på annat (från i år): https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-rostar-allt-oftare-med-alliansen
Statsvetarprofessorn Jan Teorell och hans kollegor på Lunds universitet har granskat Sverigedemokraternas sätt att rösta i riksdagen. De har kommit fram till att partiet normalt sett oftast röstar på samma sätt som den sittande regeringen oavsett styre. Både med alliansregeringen och även med den rödgröna regeringen. Men de senaste åren har det skett en tydlig förändring. Sverigedemokraterna röstar nu återigen mer som allianspartierna i riksdagen. Det visar det likhetsindex som forskarna tagit fram.
– Utifrån deras sätt att bete sig i riksdagen så är Sverigedemokraterna ett mittenparti. Ett mittenparti som lutar lite mer åt Alliansens sida än de rödgröna partiernas sida, säger professor Jan Teorell på Lunds universitet.
En annan länk: https://arbetet.se/2018/08/29/utredare-sd-stodjer-oftast-alliansen-i-jobbfragor/
I rapporten dras slutsatsen att Sverigedemokraterna oftast röstar med Alliansen i riksdagen.
Men ibland röstar partiet med de rödgröna och det kan enligt Mats Wingborg förklaras av en grundregel kring SD:s röstbeteende:
– Regeln som gäller för Sverigedemokraternas politik är att de alltid stödjer Alliansen så till vida de inte tror att något förslag från de rödgröna kommer bidra till minskad arbetskraftsinvandring, säger han.
Artikeln ovan nämner svar på varför SD röstade likadant som de rödgröna.
– En vanlig formulering är att man vill skydda svenska arbetstagare. Ibland uttrycks det tydligt, ibland är det mer subtilt. Men det är väldigt uppenbart att det bara är i frågor som rör invandring som SD byter sida, säger Mats Wingborg. [...] – De tror att om man ställer högre krav på entreprenörer från andra länder så blir det färre som kommer hit. Argumentationen som SD har för att stödja ett förslag är annorlunda mot de rödgrönas. De rödgrönas motiv är ofta att alla arbetstagare ska omfattas av kollektivavtal och att ingen ska bli utnyttjad.
Så att SD röstar likadant som de rödgröna behöver inte betyda att de har samma motiv bakom.

Det finns såklart artiklar som motsäger detta.
Tex: https://www.svd.se/s-och-sd-rostar-allt-mer-likt-i-riksdagen eller https://www.altinget.se/artikel/6477-sd-rostar-oftare-med-regeringen-an-med-alliansen
För riksdagsåret 2010/11 röstade SD i linje med den borgerliga regeringen sju gånger av tio. Nu rötar SD i stället med MP och S hälften av gångerna. Det är alltså en betydande förändring.
Men för att ta ett citat från en artikel ovan, "De har kommit fram till att partiet normalt sett oftast röstar på samma sätt som den sittande regeringen oavsett styre", och riksdagsåret 2010/11 så var det Alliansen som satt i regeringen. Och då röstade de med regeringen sju gånger av tio. Medan med den rödgröna regeringen så blev det alltså fem gånger av tio. Så SD röstade mindre med den rödgröna regeringen.
SvD artikeln intervjuade en statsvetare i artikeln
Statsvetaren Anders Sundell har tidigare följt utvecklingen på bloggen Politologerna. Han varnar för att dra för långtgående slutsatser kring ideologi enbart med siffrorna som bas. Även de borgerliga partierna röstar ja till många förslag som S och regeringen lägger, visar hans körningar.
– Man kan inte säga så mycket man skulle hoppas kunna säga, men om man kollar hur SD röstar, så har de gjort en jätteomsvängning, säger Anders Sundell.
Han är övertygad om att regeringen anpassar sig efter SD.
– Regeringen vill göra en massa saker som den nu inte gör för att den inte har majoritet. Det kan inte vara så att man lägger fram förslag i blindo, man måste se om man har stöd.
Att S har rört sig mera mot mitten är dock något tråkigt som en hel del har varit medvetna om och klagat på också. Både S och M har tex anpassat deras invandringspolitik efter SD.
I jämförelsen har det inte gjorts någon skillnad på hur viktiga de 504 voteringarna har varit. Inte heller om det handlar om propositioner eller motioner.
När det gäller den viktigaste, budgetomröstningen, röstade SD på sin egen budget.
Detta tror jag är viktigt, man kan inte bara titta på siffrorna. Det är lätt att titta på dem och påsåvis dra sina egna beslut, men jag är absolut ingen forskare som kan sammanställa resultatet och titta på vad det innebär. Det överlåter jag till de som faktiskt har utbildning och arbete för just sådant.

Plus så har SD själva sagt att de vill samarbeta med Alliansen, senast har de röstat på Ms talman.
Mattias Karlsson tror ändå att det skulle bli lättare för en borgerlig regering att samarbeta med SD, sett till hans partis "kärnfrågor".
SvD artikeln ovan
Det säger en hel del, vad de själva tycker.

Ber om ursäkt att det blev så långt, men det var en en del citat jag ville ta med.

Fast om alla utom S, V och Mp lägger ner sina röster så räcker ju det för att Kristersson ska bli statsminister.
Eftersom S, V och Mp tillsammans inte utgör 50%.
Va? Skulle Alliansen lägga ned sina röster på deras egen Kristersson? Eller vad är det för röstning du pratar om?
Om det där var en röstning på en rödgrön regering så skulle det resultatet innebära att de inte kunde bilda en regering dvs förlorar, inte att alliansen vinner. Alliansen måste fortfarande föra fram ett förslag och se om de kan få majoriteten av rösterna istället.

*kl*
Att lägga ned sin röst innebär väl att man ställer sig utanför ja/nej resultatet, och därmed räknas inte med i det resultatet som bestämmer om någon får bilda regering eller inte. Eller?

Va? Skulle Alliansen lägga ned sina röster på deras egen Kristersson? Eller vad är det för röstning du pratar om?
Om det där var en röstning på en rödgrön regering så skulle det resultatet innebära att de inte kunde bilda en regering dvs förlorar, inte att alliansen vinner. Alliansen måste fortfarande föra fram ett förslag och se om de kan få majoriteten av rösterna istället.

*kl*
Att lägga ned sin röst innebär väl att man ställer sig utanför ja/nej resultatet, och därmed räknas inte med i det resultatet som bestämmer om någon får bilda regering eller inte. Eller?
Den som får förtroendet att bli statsminister,, behöver egentligen inte en enda röst för...så länge mindre än hälften av kammaren röstar emot honom/henne. Röstar 45% av mandaten nej, så blir han vald oavsett hur många som röstat ja.

Den som får förtroendet att bli statsminister,, behöver egentligen inte en enda röst för...så länge mindre än hälften av kammaren röstar emot honom/henne. Röstar 45% av mandaten nej, så blir han vald oavsett hur många som röstat ja.
Så är det väl inte? Får kolla upp det.

Hittade nu information som bekräftade det.
Huh.

Det vore iallafall fult att göra så som @kryddelydd beskrev det. Lägga ned sina röster på sin egen kandidat.
Eller vänta, tänkte efter nu, det skulle ju vara i princip exakt likadant som om de alla röstade ja. Så det scenariot verkar ju ännu mer osannolikt, när de kan uppnå samma resultat genom att rösta ja.

Jag tror att jag gjorde en liten tankevurpa där angående de nedlagda rösterna - ber om ursäkt.

Det fungerar väl så att talmannen lägger ett förslag som då ska röstas ner. De som accepterar röstar antingen ja eller lägger ner sin röst. Och då räknas dessa båda som positiva svar, därför måste nej rösterna överstiga 50%

• Gilla
Reactions: Sar
För övrigt beskriver Macron En Marche! som socialliberal, som dessutom kommer från socialdemokraterna.
"Den socialliberala rörelsen En Marche! (ungefär: På väg!) startade han så sent som i april förra året. "
"Some observers describe him as a social liberal and others call him a social democrat "
Lite mer ordgrant betyder det "Framåt!" "Låtom oss gå!" Ett stridsrop, en uppmaning till handling.

M som stöds av kd, c och sd räcker i och för sig. Men det förefaller mig orimligt att c i första taget skulle acceptera det. Eller så är det bara jag som hoppas det. Det finns trots allt en gnagande oro i mig att Alliansen till syvende och sist ändå accepterar ett passivt stöd från sd.
Jag delar den oron.

Alltså. M + sd + kd + l är ett mandat mindre än de andra partierna tillsammans. Jag blir inte förvånad om det blir någon form av samarbete mellan m+kd+sd. Men då måste ytterligare ett parti stötta det hela på något sätt och då är jag mer orolig för l än c.

Om inte V, S eller MP får för sig att rösta blankt/lägga ned sina röster eller vad det heter.
Inte så troligt dock.
Inte så troligt, nej.

Jokrarna i mina scenarion just nu är l och c. Och jag är något mindre rädd för att c ska göra helt fel än för att l ska göra det.

Inte så troligt, nej.

Jokrarna i mina scenarion just nu är l och c. Och jag är något mindre rädd för att c ska göra helt fel än för att l ska göra det.

Där tror jag du gör en missbedömning.

L var för övrigt de enda som pekade ut SD som ärkefiende på alla plan innan valet och valde att inte gå hårt på höger/vänster konflikterna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?