Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppas att du har rätt.

Så sett är det ju värre om c stöttar en värstinghögerregering eftersom c är större. Då behövs inte l.

Men jag är ändå mindre orolig för c.
Jag trodde C var ett borgerligt parti :confused:. Men såklart finns det väl ett och annat grässtrå på Stureplan som måste bekämpas med silkesvantarna påtagna.

Inte så troligt, nej.

Jokrarna i mina scenarion just nu är l och c. Och jag är något mindre rädd för att c ska göra helt fel än för att l ska göra det.
Jag resonerade så innan valet, men på valnatten - och efter, så tycker jag att Björklund framstått som alliansens "svaga" länk?

Haha, "svag" som i att media utmålat honom som alliansens svaga punkt för att det lutar rödgrönt snarare än brunt! Tycker själv han väldigt ivrigt påtalat att om KD eller M vill sambearbeta med SD så spricker alliansen mer än att Lööf gjort det.
Kan vara så!

Men om c vacklar åt blåbrunt är det ju ännu värre!!

Jag delar den oron.

Alltså. M + sd + kd + l är ett mandat mindre än de andra partierna tillsammans. Jag blir inte förvånad om det blir någon form av samarbete mellan m+kd+sd. Men då måste ytterligare ett parti stötta det hela på något sätt och då är jag mer orolig för l än c.

Jag tror inte lika som du.
Jag tror inte att det blir samarbete mellan M och SD.
Däremot tror jag att SD är mindre benägna att rösta ner M än att rösta ner S. Dock inte för att M har för avsikt att aktivt samarbeta med SD.

Va? Skulle Alliansen lägga ned sina röster på deras egen Kristersson? Eller vad är det för röstning du pratar om?
Om det där var en röstning på en rödgrön regering så skulle det resultatet innebära att de inte kunde bilda en regering dvs förlorar, inte att alliansen vinner. Alliansen måste fortfarande föra fram ett förslag och se om de kan få majoriteten av rösterna istället.

*kl*
Att lägga ned sin röst innebär väl att man ställer sig utanför ja/nej resultatet, och därmed räknas inte med i det resultatet som bestämmer om någon får bilda regering eller inte. Eller?

Nu tycker jag att du tramsar.
Nej, det är klart att Alliansen inte lägger ner sina röster.
Men omröstningen handlar, utifrån utformningen, inte om "maximalt antal röster för" utan om att inte få en majoritet emot sig.
Det räcker att inte få en majoritet mot sig, vilket innebär att även om alla utom S, V och Mp lägger ner sina röster, så "klarar sig" Kristersson.

I betydelsen att L aldrig kommer att släppa fram en regering som ger SD inflytande.
SD:s inflytande ser inte om man talar om framtiden. Den ser man i det man beskådar de politiska beslut som fattats de senaste 4 åren. Och där ser man att majoriteten av riksdagen anmanat flera av SD:s åsiktsyttringar, vad det gäller migrationspolitiken. Så inflytandet existera redan, vare sig du accepterar den eller ej. Det är en naturlag i politiken, att den ytterlighetsgrupp som vinner gehör hos folk o media drar hela politiken åt sitt håll. Så skedde under förra seklet då politiken vreds åt vänster utan att VPK satt i regeringen. Nu sker det igen, utan att SD sitter i regeringen.

Nu tycker jag att du tramsar.
Nej, det är klart att Alliansen inte lägger ner sina röster.
Men omröstningen handlar, utifrån utformningen, inte om "maximalt antal röster för" utan om att inte få en majoritet emot sig.
Det räcker att inte få en majoritet mot sig, vilket innebär att även om alla utom S, V och Mp lägger ner sina röster, så "klarar sig" Kristersson.
Förstod senare att det skulle vara i princip exakt likadant som om de alla andra röstade ja/för. Och det är ju större sannolikhet för än att de skulle lägga ned sina röster.
Men ja jag förstod senare hur det gick till, som du ser i senare inlägg.

Jag tror inte nödvändigtvis att C vacklar åt blåbrunt, bara att Björklund varit duktigare på att påtala att alliansen spricker vid samarbeten med SD.
Jag ogillar vanligen Björklund men i det här har han ju faktiskt framstått genuin och transparent.
Alliansen verkar ju inte hålla ihop så bra, sen att Björklund är den enda som är ärlig med det utåt är ju inte samma sak som att han är deras ”svaga” länk.

En gammal sanning är ju den, att ju färre man är vid en förhandling, ju större är utsikterna för ett avtal. Att gå ut publikt med var man står inför en förhandling minskar optionerna och att antalet som i praktiken är med och förhandla ökar tusenfalt. Att agera så är kontraproduktivt gentemot en lösning och främjar egentligen bara en sak. Konflikten och den sittande partiordföranden.

Jag ogillar vanligen Björklund men i det här har han ju faktiskt framstått genuin och transparent.
Alliansen verkar ju inte hålla ihop så bra, sen att Björklund är den enda som är ärlig med det utåt är ju inte samma sak som att han är deras ”svaga” länk.
Jag skrev ju att framförallt media utmålat honom som den svaga länken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat