Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förutom de politiska dimensionerna verkar det som om kamplusten inför ett ev nyval sbalat i takt med att partikassorna sinat. Mp L , KD och C ligger väl risigt till

Jag tror inte att Andreas Norlén har bett någon kandidat att sondera möjligheten till regeringsbildning och än mindre att han skulle ha bett flera personer göra det. Att ha bett någon att i hemlighet sondera terrängen skulle innebära en oerhörd brist på transparens och så pass väl känner jag talmannen som privatperson att det inte finns på kartan att han skulle göra det.

Att be flera personer skulle vara ren idioti. Då blir det ju ännu mindre incitament att komma överens.
Jag skrev sondera terrängen, med det menar jag i vid bemärkelse se om de kan hitta något gemensamt med andra partier inte att få uppdrag att bilda regering. Det finns inte en chans att en partiledare kan bilda regering enbart utifrån kommunikationen med talmannen även om han kan spela en större eller mindre roll i att hitta ett alternativ.

:cautious:
Det skulle ju innebära att de skulle behöva SDs stöd, och att hon inte säger direkt nej till att stödja en regering som skulle ha stöd av SD oroar mig lite...
Här är L svar på samma fråga:
Jan Björklund: Vi har inte tagit ställning till några andra alternativ (på frågan om han skulle kunna stödja en M-KD-regering)
:cautious::cautious:
Fortfarande samma skepsis och oro som inte direkt minskade med detta uttalande..

Jonas sticker ut hakan och vill va med i regeringen. Om V finns med i regeringen kommer det bli en garanti för att den blir nedröstad. Då är Jonas förslag om en S-minoritetsregering betydligt mer realistisk.
Källa på detta.
Jag hörde honom senast imorse säga att han förespråkar en enparti S regering och inte ställde några krav på ministerposter.

Nja. SD har faktiskt framhållit ett tag nu att de kommer att rösta nej om de inte får vara med om makten eller få sina krav uppfyllda. Jag hittar inte citatet nu men de sa något om att rösta rött (dvs nej), även till Alliansen om jag minns rätt.
Men det är absolut mera troligt att SD skulle rösta för Alliansen, dock så kom citatet du svarade på från Lööf - jag tror inte riktigt om det är riktigt det hon vill säga med det :p Men å andra sidan så kan hon ju ha sagt så utan att ha sagt det rakt ut då, att Kristersson hade större chans med hjälp av SD. Fast då känns det väldigt smutsigt med tanke på att Lööf tidigare sagt nej till samarbete med SD.
Men inte helt otroligt :meh:

Att inte bli nedröstad betyder ju inte att man samarbetar.
I stort sett vilken regering det än blir, kommer ju att vara mer eller mindre beroende av att SD inte röstar ner förslagen.
Så den formen av "passivt stöd" från olika partier kommer ju att bli nödvändig.

Det innebär troligen (i mina ögon troligen) att ingen regering kommer att kunna föra en särskilt aktiv eller tydlig politik denna mandatperiod. Vilken regering det än blir, torde hamna i "saxen" att behöva föra en ganska passiv mittenpolitik.

Källa på detta.
Jag hörde honom senast imorse säga att han förespråkar en enparti S regering och inte ställde några krav på ministerposter.
Jag tror att @sjoberga menade dessa citat som jag sett i direktrapporten på aftonbladet:
– Vi tar för givet att vi kommer att ingå i de samtalen. Vi är beredda att sitta i en sådan regering eller förhandla budget, säger Sjöstedt.

Jonas Sjöstedt: Det är stora låsningar på Allianssidan. De kan inte bilda en regering. Det talar också för en S-ledd regering. Min förhoppning att talmannen inom några dagar ber Stefan Löfven att bilda en regering.
Dvs det att de är beredda att sitta i en sådan regering. Att det är att "sticka ut hakan" eller inte, går ju såklart att diskutera.

Att inte bli nedröstad betyder ju inte att man samarbetar.
I stort sett vilken regering det än blir, kommer ju att vara mer eller mindre beroende av att SD inte röstar ner förslagen.
Så den formen av "passivt stöd" från olika partier kommer ju att bli nödvändig.

Det innebär troligen (i mina ögon troligen) att ingen regering kommer att kunna föra en särskilt aktiv eller tydlig politik denna mandatperiod. Vilken regering det än blir, torde hamna i "saxen" att behöva föra en ganska passiv mittenpolitik.
Nä, inte om det blir en tex M/S regering eller S/MP/C/L regering osv?
Eller har jag missat något i matten? :o

Men att det blir en ganska passiv mittenpolitik håller jag med om, beroende på vad för regering det blir. Det är rätt troligt.

Nä, inte om det blir en tex M/S regering eller S/MP/C/L regering osv?
Eller har jag missat något i matten? :o

Men att det blir en ganska passiv mittenpolitik håller jag med om, beroende på vad för regering det blir. Det är rätt troligt.

Tror du på fullt allvar att det kan bli en S/M-regering?

Jag skrev sondera terrängen, med det menar jag i vid bemärkelse se om de kan hitta något gemensamt med andra partier inte att få uppdrag att bilda regering. Det finns inte en chans att en partiledare kan bilda regering enbart utifrån kommunikationen med talmannen även om han kan spela en större eller mindre roll i att hitta ett alternativ.

Fast avser du med "sondera terrängen" inte riktigt samma sak som andra menar med att sondera terrängen. För det är inte rimligt att flera får i uppdrag att sondera terrängen (av de skäl som @sjoberga nämnde innan).

Källa på detta.

Ur intervjuerna
"
– Vi tar för givet att vi kommer att ingå i de samtalen. Vi är beredda att sitta i en sådan regering eller förhandla budget, säger Sjöstedt.
"

Han fick chansen att sondera möjligheten att bilda en regering. Som talmannen sa i sin pressträff så betyder inte det att det kommer leda till en statsministeromröstning.
Yes - ordet 'försöka' indikerar ju just det.
Det är ju mycket osannolikt att han kommer gå i mål - men nu kan han ju åtminstone få se det berömda kaklet på så nära håll som han vill.

Yes - ordet 'försöka' indikerar ju just det.
Det är ju mycket osannolikt att han kommer gå i mål - men nu kan han ju åtminstone få se det berömda kaklet på så nära håll som han vill.

Ja.
Och så kommer han troligen att misslyckas.
Och uppgiften landar därefter i knät på Löfvén.

Ja, jag hoppas nästan - trots min blå röst - att det till sist blir S som blir sittande med Svarte Petter.
Svarte Petter i mina ögon är faktiskt att bli regering det här året.
Just utifrån förmodan att den regering det blir, kommer att få balansera väldigt nära mitten och kommer att få en massa kritik från "alla" över att man inte genomfört sina vallöften.
Eller så kommer man att få kritik från oppositionen för att "ta stöd" av SD de gånger SD inte fäller förslagen.

Ja.
Och så kommer han troligen att misslyckas.
Och uppgiften landar därefter i knät på Löfvén.

Ja, jag hoppas nästan - trots min blå röst - att det till sist blir S som blir sittande med Svarte Petter.
Svarte Petter i mina ögon är faktiskt att bli regering det här året.
Just utifrån förmodan att den regering det blir, kommer att få balansera väldigt nära mitten och kommer att få en massa kritik från "alla" över att man inte genomfört sina vallöften.
Eller så kommer man att få kritik från oppositionen för att "ta stöd" av SD de gånger SD inte fäller förslagen.
Det där sista - i de fallen t.o.m SD skulle rösta för ett S förslag är högst troligt förslag som även Allians partierna skulle rösta för. Dvs de skulle inte kunna beskylla S för det då de röstat likadant som SD i de fallen.
Jag har svårt att komma på något förslag som S skulle kunna föreslå som SD skulle rösta för men inte alliansen/M.

Ja men det var ju ett tämligen orealistiskt exempel som knappast motsäger det inlägg som du svarade på.
Du skrev "I stort sett vilken regering det än blir, kommer ju att vara mer eller mindre beroende av att SD inte röstar ner förslagen."
Därav jag gav ett par exempel där regeringen inte skulle bli beroende av SD, huruvida realistiska de exemplen är var ju inte diskussionen.

Du skrev "I stort sett vilken regering det än blir, kommer ju att vara mer eller mindre beroende av att SD inte röstar ner förslagen."
Därav jag gav ett par exempel där regeringen inte skulle bli beroende av SD, huruvida realistiska de exemplen är var ju inte diskussionen.

Ja.
Och "vilken det än blir" syftar ju på realistisk regering, inte på något alternativ som ändå inte blir en regering.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA