Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu går det att tacka ja till samtal tydligen :grin:

Allianshatten förresten ... hur ser en sån ut? :p Påminner mig om Hattpartiet förr i världen..

Tja, en tolkning är ju att Lööf skulle anse sig komma som en representant för alliansen, inte utan resten.
Och därmed egentligen samma förutsättningar för samtal som förut.

Löfven har nog ingenting emot att en borgelig kanditat går utt först i rundan...det ökar sannolikheten att han själv ses som "enda alternativ" i runda 2 ;)
Så länge han kan vara säker på att allianskandidaten röstas bort, vilket han kan nog inte till 100% vara säker på med tanke på SD.

Tja, en tolkning är ju att Lööf skulle anse sig komma som en representant för alliansen, inte utan resten.
Och därmed egentligen samma förutsättningar för samtal som förut.
Medan det förra inbjudandet var för henne som representant bara för C menar du? Så kan det vara förstås..

Annie Lööf om M och KD-regering: Vi har inte tagit ställning till den. Huvudrollsinnehavaren i denna, Ulf Kristersson, har sagt att det inte är hans alternativ. Om han kommer med den frågan då får jag ta ställning till den.
:cautious:
Det skulle ju innebära att de skulle behöva SDs stöd, och att hon inte säger direkt nej till att stödja en regering som skulle ha stöd av SD oroar mig lite...

Detta har jag missat

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/EoMeAj/sjostedt-oppnar-for-en-s-minoritetsregering

Jaha, så troligheten för en S+C+L+MP(?) regering med Lööf som statsminister minskar ju med detta. Fast saker kan ju ändras. Men jag undrar vad för alternativ de tänker sig då.
Nu förtydligar Annie Lööf detta med andrahandsalternativet igen, Hon säger att det inte är något alternativ för C att bryta sig ur Alliansen och sätta sig i en S-ledd regering.

Suck.
Det känns som att de (allihopa) bara upprepar samma saker utan att visa någon vilja till någon slags anpassning :banghead:

Och i samma artikel

Gudarna ska veta att jag inte skulle ha något emot det, jag skulle bli väldigt glad men förvånad, men Jonas ... tror du verkligen själv på det där? Efter att Löfven har röstats bort som statsminister? :rofl::grin::laugh:
/Cynisten

Alltså, egentligen skulle jag inte heller ha så mycket emot det - det blir en regering utan handlingskraft och vartenda förslag som andas vänsterpolitik kommer att kraftfullt röstas ned i riksdagen - så det blir en regering där vänstern får noll inflytande skulle jag tro, där högersossar får koka ihop förslag som C+L kan acceptera och inte ens M tydligt vill rösta ned. Men kanske det bästa som kan komma ut.

Nåt slags mittensoppa - fast tyvärr utan vidare styrsel....

Jag läser på aftonbladet direkt rapportering, så det är därifrån dessa citat kommer ifrån.
Detta med andrahandsalternativet är lite oklart. Först sa Annie Lööf att andrahandsalternativet är är en samlingsregering med ett eller flera allianspartier och S. Sedan säger hon att C inte tänker ingå i en S-ledd regering.
– Det kan vara M och S, det kan vara hela Alliansen och S, det är två alternativ.

Om vi ska sammanfatta vad Annie Lööf sagt: hon vill ha en Alliansregering men utesluter inte en blocköverskridande regering där S ingår. Däremot utesluter hon att sitta i en S-ledd regering.
Skulle vara intressant att höra varför hon tror att det skulle vara ett alternativ för S.
Det låter ju helt enkelt inte realistiskt att S skulle gå med i alliansen sådär plötsligt, och förresten om de ens gjorde det så skulle de vara det största partiet i en sådan allians - skulle inte det innebära att de borde/skulle ha statsministerposten? :grin::laugh:

Jonas sticker ut hakan och vill va med i regeringen. Om V finns med i regeringen kommer det bli en garanti för att den blir nedröstad. Då är Jonas förslag om en S-minoritetsregering betydligt mer realistisk.

Alltså, egentligen skulle jag inte heller ha så mycket emot det - det blir en regering utan handlingskraft och vartenda förslag som andas vänsterpolitik kommer att kraftfullt röstas ned i riksdagen - så det blir en regering där vänstern får noll inflytande skulle jag tro, där högersossar får koka ihop förslag som C+L kan acceptera och inte ens M tydligt vill rösta ned. Men kanske det bästa som kan komma ut.

Låter tråkigt men rimligt. Men jag tvivlar ändå på att Alliansen skulle acceptera det. Och isåfall är jag rädd att de skulle bara klumpa ihop sig och rösta tvärnej till alla förslag och politik som regeringen skulle vilja genomföra oavsett innehåll.

Jonas sticker ut hakan och vill va med i regeringen. Om V finns med i regeringen kommer det bli en garanti för att den blir nedröstad. Då är Jonas förslag om en S-minoritetsregering betydligt mer realistisk.
Jag tror att han är medveten om det själv faktiskt.
Om Alliansen framhärdar att inte diskutera med Socialdemokraterna, så har jag fört fram alternativet en enparti S-regering.
Han verkar inte nämna en regering med V i som förslag i första hand.

– Visst har majoriteten fällt Löfven men majoriteten är inkapabel att bilda en regering och vi sa inför valet att det största regeringsunderlaget ska bilda regering, säger Jonas Sjöstedt som förklaring varför han tycker att sonderingsuppdraget ska gå till Stefan Löfven.
Optimisten Sjöstedt :p:D
Att han kan tänka sig att Allianspartierna skulle rösta på Löfven igen efter ha fällt honom, även om det skulle bli efter att deras alternativ misslyckats ... cynisten i mig säger att de skulle vara för envisa för det.

Löfven:
Det andra är att det finns inget av blocken som fått majoritet, därför vill jag bryta blockpolitiken.Det tredje är att, en alliansregering skulle bibehålla blockpolitiken och ge makten till SD. Därför tänker S inte stödja en sådan regering. VI ber inte heller M att bli stödparti till en rödgrön regering.
Det där sista kan vara bra att minnas, om någon undrar över varför S säger nej till att bli stödparti och ev påstår att de vill att M ska bli stödparti. Enligt detta ovan så ber de tydligen inte om det.

Inte allra sämsta lösningen, faktiskt.

:cautious:
Det skulle ju innebära att de skulle behöva SDs stöd, och att hon inte säger direkt nej till att stödja en regering som skulle ha stöd av SD oroar mig lite...

Det oroar mig också. Men jag undrar hur hon tänker. Som om det skulle vara värre att sitta i en regering som har röstats igenom med SD:s aktiva eller passiva stöd än att ge stöd till en regering som har SD:s stöd?

Det oroar mig också. Men jag undrar hur hon tänker. Som om det skulle vara värre att sitta i en regering som har röstats igenom med SD:s aktiva eller passiva stöd än att ge stöd till en regering som har SD:s stöd?
Precis, pessimisten i mig undrar ju om det är kryphålet som de tänker ta med tanke på deras tidigare löften :cautious:

Inte självklart.
Eftersom SD också har rösträtt.
Och det är inte lika förutsägbart att SD skulle rösta ner Kristersson som att det skulle rösta ner Löfvén.
Nja. SD har faktiskt framhållit ett tag nu att de kommer att rösta nej om de inte får vara med om makten eller få sina krav uppfyllda. Jag hittar inte citatet nu men de sa något om att rösta rött (dvs nej), även till Alliansen om jag minns rätt.
Men det är absolut mera troligt att SD skulle rösta för Alliansen, dock så kom citatet du svarade på från Lööf - jag tror inte riktigt om det är riktigt det hon vill säga med det :p Men å andra sidan så kan hon ju ha sagt så utan att ha sagt det rakt ut då, att Kristersson hade större chans med hjälp av SD. Fast då känns det väldigt smutsigt med tanke på att Lööf tidigare sagt nej till samarbete med SD.
Men inte helt otroligt :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar