Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Källa SDs partiprogram partiledardebatten samt 99% av intervjuerna med JÅ (om inte fler). Du kan inte ha missat SDs inställning till flyktingar, de ska inte få komma hit, de passar inte in - ingen ska få uppehållstillstånd, de bär inte med sig den svenska kulturen i sina gener. Det är för övrigt huvudorsaken att flertalet partier inte vill samarbeta med SD på något plan, och grundorsaken till problemen att bilda regering.
Då kan du ju med lätthet citera, med källhänvisning:) Jag hittar ex. ingenstans i programmet att alla invandrare ska utvisas, men du vet var det står så... Och som du skriver, det ska gälla "SDs hållning att invandrare inte passar in i Sverige och hest ska utvisas? " INte att de som begått allvarliga brott, för det gäller ju redan.

Favorit i repris...

Hur lång tid har talmannen på sig att komma med förslag?
Två veckor, eller hur var det?
I så fall börjar tiden rinna ut...

Det finns ingen tidsgräns. Däremot får talmannen föra fram totalt max fyra förslag på statsminister innan extraval måste utlysas.

Jag ser inget konstigt i att det i det här läget, när det inte mandatmässigt väger över för ett uppenbart regeringsalternativ, behövs åtminstone två talmansrundor innan talmannen tillsammans med de vice talmännen nominerar en statsministerkandidat. Det uttryckte ju talmannen redan när han tillträdde. För det finns ingen anledning att nominera en kandidat som sannolikt kommer att röstas ner. Så ha lite is i magen! :)

Det finns ingen tidsgräns. Däremot får talmannen föra fram totalt max fyra förslag på statsminister innan extraval måste utlysas.

Jag ser inget konstigt i att det i det här läget, när det inte mandatmässigt väger över för ett uppenbart regeringsalternativ, behövs åtminstone två talmansrundor innan talmannen tillsammans med de vice talmännen nominerar en statsministerkandidat. Det uttryckte ju talmannen redan när han tillträdde. För det finns ingen anledning att nominera en kandidat som sannolikt kommer att röstas ner. Så ha lite is i magen! :)

Jag är mer pessimistisk och tror att några alternativ måste få smaka på kaklet innan det blir något.

Du menar inga kakor :eek:

Det kan rent av vara en bra strategi att hålla inne med kakorna tills det finns en statsministerkandidat som kan få stöd i riksdagen.

Nästa strategi förutspås bli inlåsning som vid tidiga påveval - kanske rent av som vid konklaven år 1268 i Viterbo när kardinalerna murades in och försågs med vatten och bröd tills de kom överens. De kom överens rekordsnabbt!

Jag är mer pessimistisk och tror att några alternativ måste få smaka på kaklet innan det blir något.

Ja så klart kan inte talmannen styra hur riksdagsledamöterna sedermera röstar. Men vad jag menar är att det inte finns något skäl för talmannen att nominera en statsministerkandidat som helt uppenbart kommer röstas ner. Jag tror att det första steget kommer att bli att be någon av partiledarna att sondera möjligheterna att bilda regering och sedan återkomma med rapport till talmannen.

Ja så klart kan inte talmannen styra hur riksdagsledamöterna sedermera röstar. Men vad jag menar är att det inte finns något skäl för talmannen att nominera en statsministerkandidat som helt uppenbart kommer röstas ner. Jag tror att det första steget kommer att bli att be någon av partiledarna att sondera möjligheterna att bilda regering och sedan återkomma med rapport till talmannen.

Jag menar mest att sannolikheterna att få en regering på plats ökar markant efter att första utsedda partiledaren gått in i kaklet. Det höjer trycket. Jag tycker inte att särskilt mycket är helt uppenbart i hur partierna ställer sig i en statsministeromröstning.

Jag menar mest att sannolikheterna att få en regering på plats ökar markant efter att första utsedda partiledaren gått in i kaklet. Det höjer trycket. Jag tycker inte att särskilt mycket är helt uppenbart i hur partierna ställer sig i en statsministeromröstning.

Så klart kan du ha rätt i det. Jag skulle dock bli mycket förvånad om Andreas Norlén nominerar en kandidat så länge det råder tillräckligt stor osäkerhet om kandidaten kommer accepteras av Riksdagen eller inte.

Fast just nu finns det ingen kandidat som ser ut att klara att inte röstas ner. Jag tror talmannen bett flera kandidater sondera terrängen redan nu och har han inte bett dem så har de gjort det ändå.

Jag tror talmannen bett flera kandidater sondera terrängen redan nu och har han inte bett dem så har de gjort det ändå.

Jag tror inte att Andreas Norlén har bett någon kandidat att sondera möjligheten till regeringsbildning och än mindre att han skulle ha bett flera personer göra det. Att ha bett någon att i hemlighet sondera terrängen skulle innebära en oerhörd brist på transparens och så pass väl känner jag talmannen som privatperson att det inte finns på kartan att han skulle göra det.

Att be flera personer skulle vara ren idioti. Då blir det ju ännu mindre incitament att komma överens.

Att be flera personer skulle vara ren idioti. Då blir det ju ännu mindre incitament att komma överens.

Det skulle verka konstigt att be flera. Att det sedan sker mängder av "sonderingar" i det fördolda är en annan sak, men om talmannen öppet säger att vi ska vara kvar på ruta noll blir det trist.

Tanken med att be en partiledare är att denne ska få sondera "ända in i kaklet", vilka förutsättningar som kan skapas för en regering. Om flera gör det samtidigt blir det kaos.

Detta har jag missat
Ygeman framhöll också att S och övriga partier kommer att tvingas till många eftergifter vid ett eventuellt samarbete. Däremot är S inte berett att släppa statsministerposten till till exempel Annie Lööf (C).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/EoMeAj/sjostedt-oppnar-for-en-s-minoritetsregering

Jaha, så troligheten för en S+C+L+MP(?) regering med Lööf som statsminister minskar ju med detta. Fast saker kan ju ändras. Men jag undrar vad för alternativ de tänker sig då.

Det skulle verka konstigt att be flera. Att det sedan sker mängder av "sonderingar" i det fördolda är en annan sak, men om talmannen öppet säger att vi ska vara kvar på ruta noll blir det trist.

Tanken med att be en partiledare är att denne ska få sondera "ända in i kaklet", vilka förutsättningar som kan skapas för en regering. Om flera gör det samtidigt blir det kaos.

Ja precis.

Och i samma artikel
Jonas Sjöstedt menade att en socialdemokratisk minoritetsregering nu ter sig allt mer trolig.
– Ju längre det här drar ut på tiden, desto mer talar för att vi får en ren socialdemokratisk minoritetsregering, säger han.
Enligt Jonas Sjöstedt skulle en sådan regering ha det enklare att få ihop majoriteter i riksdagen.

Gudarna ska veta att jag inte skulle ha något emot det, jag skulle bli väldigt glad men förvånad, men Jonas ... tror du verkligen själv på det där? Efter att Löfven har röstats bort som statsminister? :rofl::grin::laugh:
/Cynisten

Och i samma artikel

Gudarna ska veta att jag inte skulle ha något emot det, jag skulle bli väldigt glad men förvånad, men Jonas ... tror du verkligen själv på det där? Efter att Löfven har röstats bort som statsminister? :rofl::grin::laugh:
/Cynisten
Löfven har nog ingenting emot att en borgelig kanditat går utt först i rundan...det ökar sannolikheten att han själv ses som "enda alternativ" i runda 2 ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar