Eller förresten, det har du med här:
Varför bara en enda gång..?
Hur menar du med bara en gång? (Kan fortfarande inte riktigt tänka klart efter chiliincidenten).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller förresten, det har du med här:
Varför bara en enda gång..?
Det är nog det troliga utfallet men de borgerliga som sätter sig i en S regering lär inte bli belönade av väljarna 2022. I princip blir det DÖ 2.0 utan riktig opposition kan S i princip få igenom vilka galenskaper som helst ´a la Erdogans Turkiet.Jag resonerar så här: S har inte så jättemånga alternativ, så det är inte omöjligt att de får jämka. Men under den premissen som du anger så tror jag på S+Alliansen, Stefan Löfven som statsminister och borgerlig finansminister och justitieminister, samt att några ytterliga centrala statsrådsposter som Alliansen vill styra över går till de borgerliga partierna.
Och du är övertygad om att någon vill förbjuda en bransch beroende på att den är kvinnodominerad?Såklart inte bokstavligen. Men i mansdominerade branscher är det helt OK och i kvinnodominerade branscher ska det förbjudas. Så i praktiken är det antifeministiskt. Och samtidigt vill man tillbaka till en modell där det alltid blir så att pengar slösas bort i offentlig verksamhet, där det aldrig blir pengar över, vilket gör att vi måste höja skatterna - och det till priset av att personal och klienter blir mindre nöjda än idag.
Det är nog det troliga utfallet men de borgerliga som sätter sig i en S regering lär inte bli belönade av väljarna 2022. I princip blir det DÖ 2.0 utan riktig opposition kan S i princip få igenom vilka galenskaper som helst ´a la Erdogans Turkiet.
Problemet blir när det man försöker tjäna pengar på har allt för svårmätta mjuka värden och de som "säljs" exempelvis barn (undervisning) och äldrevård (pensionärer) är svaga grupper som inte helt lätt kan slåss för sin sak. Det är lättare att avgöra om en väg är skottad än om undervisningen följer läroplanen eller pensionärerna får en människovärdig vård.Jag kan inte förstå varför det är ett problem att någon tjänar pengar på välfärd. Problemet är väl om man får dålig eller sämre kvalitet för samma kostnad inte att någon tjänar pengar? Vinst blir alltid indirekt en återinvestering i välfärden eftersom vinsten alltid används någon gång och i slutändan alltid blir skatteinkomst på ett eller annat sätt.
Absolut och just detta är något jag har poängterat som anledning till varför personer och partier är mot vinster i välfärden att det är svårare för folk att tycka att det är ok att tjäna pengar på mjuka saker. Jag har bl.a. argumentar mot just sjoberga om att det knappast har med det faktum att det är "något som gynnar kvinnor" att göra att man är mot vinster i välfärden.Problemet blir när det man försöker tjäna pengar på har allt för svårmätta mjuka värden och de som "säljs" exempelvis barn (undervisning) och äldrevård (pensionärer) är svaga grupper som inte helt lätt kan slåss för sin sak. Det är lättare att avgöra om en väg är skottad än om undervisningen följer läroplanen eller pensionärerna får en människovärdig vård.
@Vogue jag vill jättegärna ha svar för jag är ärligt intresserad.
Jag fattar liksom inte hur tex Löfven och Kristersson tänker. Vad tänker de sig att de har att hoppas på?Deras alternativ är ju också kraftigt begränsade. Antingen regerar de med stöd från SD och det kommer straffa C och L i nästa val, eller så splittras de, vilket också blir förödande för dem eftersom det omöjliggör att de går till val som en enad front 2022. Alternativet är att regera enade tillsammans med S eller släppa fram en S-regering. Med majoritet så blir det ju ingen DÖ (som jag också tror är omöjlig).
En oense "opposition" cementerar ett S styre för överskådlig tid. Vill vi verkligen ha det?Deras alternativ är ju också kraftigt begränsade. Antingen regerar de med stöd från SD och det kommer straffa C och L i nästa val, eller så splittras de, vilket också blir förödande för dem eftersom det omöjliggör att de går till val som en enad front 2022. Alternativet är att regera enade tillsammans med S eller släppa fram en S-regering. Med majoritet så blir det ju ingen DÖ (som jag också tror är omöjlig).
Ja, en stor del av valmanskåren vill det. L och C sniffar ju redan i luften efter godsaker som Lövfen håller i handen...Men skämt åsido..En regering som har möjligheten att under mandatperioden driva en politik som är förutsebar är bättre än en regering som tvingas leva på hoppet...dvs hoppande majoriteter.En oense "opposition" cementerar ett S styre för överskådlig tid. Vill vi verkligen ha det?
@Vogue detta menar jagSkojar du? Jobbar du inte med människor? Tycker du att du tillhör nån elitgrupp? Hur vet du att det inte kommer drabba dig, ska du flytta då? Vilka dumheter? Du vill ha ett parti som står för privat ägande (ja det går ju bra med tex tågen?), ett parti som är religiöst och vill ta bort rättigheter för kvinnor och ogillar allt utom kärnfamiljen och sedan ett parti som vill ta bort ditt medborgarskap om du inte tycker som de, så jo det drabbar dig med. Fullt ut. Varför skulle det inte göra det?
Hur vill alla göra rätt för dig menar du? Genom att jobb sjuka och dö för att de inte kan betala sin cancervård? Eller att du får din sjuka mamma boende hos dig?
O vem ska uppföra sig? Inom vad? Hur då? Att kvinnors rättigheter försvinner så de ska uppföra sig, dvs laga mat och ha barn?
Utveckla gärna! Det är ofattbart för mig att ha en sån syn, en sån egoistisk syn att anse att man själv är så mycket mer värd än alla andra.
En oense "opposition" cementerar ett S styre för överskådlig tid. Vill vi verkligen ha det?
Jag tror att de har börjat inse det nu. De har ju till och med träffats. Det kanske ändå blir det absolut otänkbara, att M regerar ihop med S.Jag fattar liksom inte hur tex Löfven och Kristersson tänker. Vad tänker de sig att de har att hoppas på?
Typ Löfven kan försöka få över L och C.
Kristersson har väl förutom alliansen då Mp att hoppas på.
Eller något skräckalternativ med m+sd+kd+? .
Samtidigt är det så djävla outhärdligt att den politiska frågan nummer 1 är att hantera sd.Det beror såklart på alternativet. Om alternativet är att ge SD ett lillfinger så, ja tack.
Det är ju att föredra framför ingen regering alls. Men det utplånar ju i princip också (skillnaderna mellan) partierna? Det blir väl en svag regering i betydelsen att den minsta gemensamma nämnaren är lite för liten. Alltså en ideologiskt väldigt begränsad regering, med begränsad gemensam handlingskraft. Och det tror jag gynnar sd på sikt.Jag tror att de har börjat inse det nu. De har ju till och med träffats. Det kanske ändå blir det absolut otänkbara, att M regerar ihop med S.
Jag håller helt med dig. Det är som bäddat för en promenadseger 2022 för SD om inte vänstern lyckas mobilisera ett stort engagemang vilket jag faktiskt inte håller för helt uteslutet. Det borde komma en ny vänstervåg snart. Men S kommer ju inte vara en del av den vänstervågen men nuvarande partiledning, den saken är klar.Det är ju att föredra framför ingen regering alls. Men det utplånar ju i princip också (skillnaderna mellan) partierna? Det blir väl en svag regering i betydelsen att den minsta gemensamma nämnaren är lite för liten. Alltså en ideologiskt väldigt begränsad regering, med begränsad gemensam handlingskraft. Och det tror jag gynnar sd på sikt.
Det gynnar INTE svaga grupper i samhället, särskilt inte människor på flykt.