Om vi tillåts spekulera - vilka troliga kombinationer ser ni som möjliga att inte bli nedröstade (dvs 174 eller färre emot)?
Om jag börjar med det jag tror
aldrig kommer hända:
- S kommer i detta läge aldrig släppa fram en regering som inte innehåller S
- Alliansen kommer aldrig släppa fram S+MP med eller utan stöd från V.
- Alliansen kommer aldrig, i nuvarande konstellation, att regera med stöd från SD.
- Decemberöverenskommelsen kommer inte att upprepa sig. Därför kommer det heller inte att vara aktuellt med en minoritetsregering - om det inte finns ett uppenbart stöd från riksdagens övriga partier i centrala frågor. Därför är jag tveksam till att S+C+L är möjlig.
- En M+KD med stöd från SD. Det kan möjligen önskas från de ingående parterna, men kommer aldrig tolereras av övriga partier, utan kommer röstas ner.
- C, L och M kommer aldrig sitta i en regering tillsammans med V
Då återstår åtminstone följande konstellationer som jag tror kan vara möjliga:
S+M med stöd från C och L
S+M+C+L
S+Alliansen (detta har t.ex. Jan Björklund tidigare (2016) uttryckt som en önskvärd konstellation om Alliansen skulle bli mindre än S+MP i detta val)
S och M
måste helt enkelt komma överens på något sätt. Hade det inte varit för att M:s sviktande väljarstöd så hade kanske M varit beredda att släppa fram en S+C+L-regering. Men med allt tal om "ända in i kaklet" så finns det alldeles för mycket prestige som jag tror att M inte kan släppa.
Jag ser faktiskt inte några andra möjliga regeringsalternativ som skulle kunna hålla. En minoritetsregering i detta läge riskerar bara att skapa ytterligare splittring i svensk politik, vilket i sin tur kommer att göda populism och annat ont. Alternativet är omval, som jag inte kan se är fruktbart annat än om nya konstellationer skapas och att partierna går till val på dessa - och då borde de lika gärna kunna komma överens om sådana redan nu.