Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och de som inte är "tydligt antirasistiska" de är rasistiska, eller vadå?

Är det samma sak när det gäller annat i samhället? Är du inte tydligt mot pedofili så är du pedofil. t ex?

(Ja, jag tycker att ordet "antirasism" är problematiskt)
Antirasistisk brukar innebära att man har tagit sig en rejäl funderare på hela frågan, och landat i någon medveten och uttalad hållning. Sen behöver inte den dominera alla frågor man ägnar sig åt. Det beror ju på vad ens verksamhet gäller med mera.

Att däremot inte på något vis positionera sig i någon sorts antirasistisk position, brukar innebära att man inte har tagit sig en rejäl funderare på frågan, eller att man finner frågan helt ointressant. Det i sin tur ökar givetvis sannolikheten för att man dels inte ifrågasätter rasistiska strukturer, dels att man reproducerar dem.

Jag tycker att det där med vilka personer som "är" "rasister" är väldigt överdrivet och ointressant, däremot. Och något som jag mest möter bland just de personer som faktiskt tenderar att reproducera rasistiska strukturer. Det jag tycker är intressant är just de där strukturerna och hur vi förhåller oss till dem. Att förneka deras existens, kan enligt min mening inte vara antirasistiskt, eftersom jag är helt övertygad om att de rasistiska strukturerna finns och har social verkan på våra liv och samhällen.

Personer som inte har tänkt igenom det på ett antirasistiskt sätt, brukar vara väldigt pigga på att tolka saker som att man säger åt dem att de är rasister. Även när man inte har sagt det.

Nu är det preliminära resultatet klart!
22062817-5BAD-4AC8-9994-9A3A0A84CD11.webp

Varför hänger du upp dig på hur stora partierna som ska bilda regering är när det som spelar roll är deras stöd i riksdagen?
Du har återkommit till detta om och om igen, kan du förklara varför?
Fast det återkommer ju politikerna till också, tyvärr kan jag tycka. Men det är väl för att Alliansen gått till val tillsammans på ett annat sätt än det rödgröna blocket.

Fast det återkommer ju politikerna till också, tyvärr kan jag tycka. Men det är väl för att Alliansen gått till val tillsammans på ett annat sätt än det rödgröna blocket.
Ja allianspolitikerna gör det, ingen annan som jag sett.
Det finns ju liksom fler sätt att bilda regering på än att alla inblandade sitter i regeringen.
Det är ju inte nytt att regeringen S+MP stöttas av och samarbetar med V även om V inte sitter i regeringen.

Börjar med att skriva att jag röstar M och önskar en Alliansregering( M,L C och KD) så det inte blir missförstånd direkt ;-)

Jag har vänt och vridit på detta och kommit fram till vissa funderingar, att eftersom vi lever i en demokrati så skall det väl gälla , oavsett ? Vill nu 17 % ha SD så kan man väl inte utesluta dem ?

Jag tycker överlag att man inte kan idiotförklara 17 % av svenska folket .
Idag har det blivit lagligt att på sociala medier stänga ute människor för deras politiska åsikt , är det verkligen rätt ?

Och nu frågar jag allmänt är det rätt att stänga ute en politiker ur 3 e största partiet ? Är det rätt att stänga ute vänner för vad de röstar på ? Varför är det rätt att smutskasta i vissa lägen och inte annars ?
Det här är funderingar jag haft under veckan och har väl inte kommit fram till något svar , men vill gärna ha era tankar, definitivt ingen smutskastning .

Ja allianspolitikerna gör det, ingen annan som jag sett.
Det finns ju liksom fler sätt att bilda regering på än att alla inblandade sitter i regeringen.
Det är ju inte nytt att regeringen S+MP stöttas av och samarbetar med V även om V inte sitter i regeringen.
Jo, det stämmer! Det jag menade är att det inte är speciellt förvånande att Alliansen pladdrar på som de gör, det ska ju mycket till för att de ska bryta upp. Även om jag själv hoppas att det är ett sådant läge nu.

Börjar med att skriva att jag röstar M och önskar en Alliansregering( M,L C och KD) så det inte blir missförstånd direkt ;-)

Jag har vänt och vridit på detta och kommit fram till vissa funderingar, att eftersom vi lever i en demokrati så skall det väl gälla , oavsett ? Vill nu 17 % ha SD så kan man väl inte utesluta dem ?

Jag tycker överlag att man inte kan idiotförklara 17 % av svenska folket .
Idag har det blivit lagligt att på sociala medier stänga ute människor för deras politiska åsikt , är det verkligen rätt ?

Och nu frågar jag allmänt är det rätt att stänga ute en politiker ur 3 e största partiet ? Är det rätt att stänga ute vänner för vad de röstar på ? Varför är det rätt att smutskasta i vissa lägen och inte annars ?
Det här är funderingar jag haft under veckan och har väl inte kommit fram till något svar , men vill gärna ha era tankar, definitivt ingen smutskastning .
Det är självklart för mig att människor är fria att väljavem de umgås med och vem de har som vänner på sociala medier. Det är likaså självklart att våra riksdagspartier är fria att välja sina samarbeten. Framförallt så är det självklart att det måste finnas en gemensam grund för att samarbete ska vara möjligt och det är ju här skon klämmer med SD.
Det finns helt enkelt inget annat parti som delar SDs värderingsgrund och därför kan de inte samarbeta.

Det handlar inte om att stänga ute någon eller att dissa väljare.

Regeringsalternativet är mindre avgörande än regeringsunderlaget. Finns idag inget regeringsunderlag med majoritet, men S+MP+V är det största.

Tja, får man inte ens veta vad regeringsalternativet är så är det svårt att ställa upp som underlag.

Jag tror att det utkristalliserar sig de kommande veckorna.

Jo, det stämmer! Det jag menade är att det inte är speciellt förvånande att Alliansen pladdrar på som de gör, det ska ju mycket till för att de ska bryta upp. Även om jag själv hoppas att det är ett sådant läge nu.
Nej absolut. Men oavsett vad alliansledarna håller på med så kan ju vi andra tänka lite klokt och rimligt. Jag har uppfattat att @sjoberga har bra koll på det svenskasystemet och då undrar jag helt enkelt varför han resonerar som han gör, eftersom jag uppfattar det som rätt så felaktigt.

Jo men om jag tolkar det rätt finns det nån regel att om man inte är på plats så minskar man röstberättiga i andra blocket så det blir samma mandat som om alla varit på plats , där är SD uteslutna. tex ???
Va?
Kan du förtydliga?
Vilken regel pratar du om? Länka gärna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar