Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför hänger du upp dig på hur stora partierna som ska bilda regering är när det som spelar roll är deras stöd i riksdagen?
Patetiskt tramsande från Alliansen, detta. Jag har svårt att bestämma mig för vilket som är värst; att det finns partiledare som inte har högre tankar om sina väljares förmåga att skilja mellan äpplen och päron - eller att partiledarna själva kanske inte ser någon skillnad.

Ja, herregud! Jag är lika naiv. Jag förtidsröstade och jag tog för givet att valsedlarna skulle transporteras av typ valarbetare eller nåt på ett.pålitligt sätt utan omvägar.

Hade man sagt att det var Postnords uppgift hade jag ALDRIG förhandsröstat. Motsvarande inbillar jag mig att utlandsrösterna sänds med diplomatpost eller nåt annat specifikt system.

Utlandsrösterna skickas med diplomatpost ja, min mamma var för sen med att rösta trots att hon gick till ambassaden innan den 9 september eftersom posten redan skickats. Vilket jag finner mycket underligt iofs.

Patetiskt tramsande från Alliansen, detta. Jag har svårt att bestämma mig för vilket som är värst; att det finns partiledare som inte har högre tankar om sina väljares förmåga att skilja mellan äpplen och päron - eller att partiledarna själva kanske inte ser någon skillnad.

Patetiskt tramsande från Stefan Löfven att kräva samarbete men inte vara beredd till det själv, oavsett valresultat, som han deklarerade igår. ”Då går vi i opposition och driver socialdemokratisk politik.” Då kan väl Alliansen göra samma sak? Sluta då tjata om samarbete för att ta ansvar.

Med det resonemanget så faller alla regeringar dag 1. Det är läget, kära medmänniskor.

Samtal kommer, och då kommer allvaret att testa huruvida löftet om SD är värt mer än andra löften. Från alla inblandade.

De flesta vill se Stefan Löfven fortsätta som statsminister:

"opinionsmätning från SvD/Sifo.
35 procent vill att Löfven blir kvar som statsminister medan 32 procent anser att Kristersson borde axla rollen. Bland äldre väljare vill nästan varannan som tillfrågats se Löfven som statsminister. Han är även mest populär bland kvinnor. Kristersson uppvisar ett starkare stöd bland unga män.
10 procent uppger att de helst ser Jimmie Åkesson (SD) som statsminister och 6 procent väljer Annie Lööf (C). "

https://omni.se/

35 procent vill att Löfven blir kvar som statsminister medan 32 procent anser att Kristersson borde axla rollen. Bland äldre väljare vill nästan varannan som tillfrågats se Löfven som statsminister. Han är även mest populär bland kvinnor. Kristersson uppvisar ett starkare stöd bland unga män.
10 procent uppger att de helst ser Jimmie Åkesson (SD) som statsminister och 6 procent väljer Annie Lööf (C). "

De flesta? Hur jag än vrider och vänder på det hela så kan jag omöjligt få 35% till "de flesta".

Jag får panik på att MP fortfarande ligger under spärren i den slutgiltiga räkningen. Det går ju så lååångsamt att räkna så det känns väl värre än det egentligen är.
De bör ju hoppa upp när iaf Stockholm och Göteborg är räknat..

Jag råkade titta in i facebookgruppen "Sverigedemokraterna och Jimmie Åkessons trogna vänner" och känner att jag gjort ett studiebesök i en del av verkligheten jag inte visste existerande. Finns dessa människor verkligen på riktigt? :o
Kort sagt är man otroligt besviken över valresultatet och SD:s "fiasko", men de menar också att det är totalt orimligt att de "bara" fick ca 18% så det finns en bred övertygelse om ett extremt valfusk i favör till framför allt socialdemokraterna! SD borde ju fått åtminstone 40% för "alla de känner" röstade minsann på dem!

Konspirationsteorierna och "bevisen" för valfusk är många. T.ex att i början av räkningen så låg SD på runt 23% sen plöstligt gick val.se mycket lägligt ner och då började siffrorna i TV-rutan att minska. :cautious: Självklart såg man att SD:s siffror började dra iväg för mycket och behövde justeras nedåt. För HUR kan de först ligga på 23% och sen sluta på 18? Vart har de 5% tagit vägen liksom, de kan ju inte bara försvinna?! :meh::banghead:

Det roligaste var också att det dök upp en namninsamling angående "valfusket". Det var verkligen skrivet för att attrahera "jimmie åkesson och han vänner" men vissa formuleringar som typ " skriv på du också och var en imbecill försvare av fosterlandet!" gjorde det tydligt att någon var ute efter att trolla. :laugh: Någon insåg detta och försökte varna de andra i gruppen, men till noll nytta. "Jag struntar i om det är fake, jag skriver på ändå. Valfusket måste uppmärksammas" osv osv.

Jag råkade titta in i facebookgruppen "Sverigedemokraterna och Jimmie Åkessons trogna vänner" och känner att jag gjort ett studiebesök i en del av verkligheten jag inte visste existerande. Finns dessa människor verkligen på riktigt? :o
Kort sagt är man otroligt besviken över valresultatet och SD:s "fiasko", men de menar också att det är totalt orimligt att de "bara" fick ca 18% så det finns en bred övertygelse om ett extremt valfusk i favör till framför allt socialdemokraterna! SD borde ju fått åtminstone 40% för "alla de känner" röstade minsann på dem!

Konspirationsteorierna och "bevisen" för valfusk är många. T.ex att i början av räkningen så låg SD på runt 23% sen plöstligt gick val.se mycket lägligt ner och då började siffrorna i TV-rutan att minska. :cautious: Självklart såg man att SD:s siffror började dra iväg för mycket och behövde justeras nedåt. För HUR kan de först ligga på 23% och sen sluta på 18? Vart har de 5% tagit vägen liksom, de kan ju inte bara försvinna?! :meh::banghead:

Det roligaste var också att det dök upp en namninsamling angående "valfusket". Det var verkligen skrivet för att attrahera "jimmie åkesson och han vänner" men vissa formuleringar som typ " skriv på du också och var en imbecill försvare av fosterlandet!" gjorde det tydligt att någon var ute efter att trolla. :laugh: Någon insåg detta och försökte varna de andra i gruppen, men till noll nytta. "Jag struntar i om det är fake, jag skriver på ändå. Valfusket måste uppmärksammas" osv osv.
Jag har också sett sånt. Det är helt sjukt!
Vi måste verkligen göra en enorm insats på svenska skolan, uppenbarligen finns det enorma kunskapsluckor i vissa delar av befolkningen..

Nu är det bara Vadstena och Lycksele kvar - och ingen mandatförändring.

Var har du hittat siffror?
Jag har nu, 14/9 kl 0902, gått in på Valmyndigheten och de siffror jag får upp just nu säger att SD är aningen större än M och Mp under 4%-spärren, men inte alla valdistrikt slutligt räknade.

Var har du hittat siffror?
Jag har nu, 14/9 kl 0902, gått in på Valmyndigheten och de siffror jag får upp just nu säger att SD är aningen större än M och Mp under 4%-spärren, men inte alla valdistrikt slutligt räknade.
På val.se finns både resultat från valnatten, från den preliminära räkningen (den är klar) och från den slutgiltiga (pågår).

Du måste se till att klicka på rätt länk.

"de flesta" brukar betyda "fler än 50%".
35% är inte "de flesta".

På val.se finns både resultat från valnatten, från den preliminära räkningen (den är klar) och från den slutgiltiga (pågår).

Du måste se till att klicka på rätt länk.

Tack!
De preliminära siffrorna där Mp fick 4.4% hade jag sett för några dagar sedan.
Nu fick jag ju upp de "inte färdiga sluträknade" och då var det ju rätt.
Där Mp just nu ligger under spärren, SD (huvvaligen) näst största parti.

Jag har också sett sånt. Det är helt sjukt!
Vi måste verkligen göra en enorm insats på svenska skolan, uppenbarligen finns det enorma kunskapsluckor i vissa delar av befolkningen..

Det är så oerhört skrämmande och fascinerande på samma gång! Kan verkligen inte sluta läsa, men känner mig samtidigt lite smutsig som sitter och "gottar" mig i människors så uppenbara kunskapsbrister. Och så skäms jag lite över mig själv när jag tänker tankar som att "procenträkning verkar inte ha varit ett prioriterat ämne i Livets Hårda Skola".
Men ändå. Kan.Inte.Sluta.Läsa.
1536910728448.webp

Nu såg jag också att någon hade anmält regeringen (vilken då kan en fråga?) till arbetsmiljöverket för mobbning, och uppmanade andra att göra detsamma. :up:

Det är så oerhört skrämmande och fascinerande på samma gång! Kan verkligen inte sluta läsa, men känner mig samtidigt lite smutsig som sitter och "gottar" mig i människors så uppenbara kunskapsbrister. Och så skäms jag lite över mig själv när jag tänker tankar som att "procenträkning verkar inte ha varit ett prioriterat ämne i Livets Hårda Skola".
Men ändå. Kan.Inte.Sluta.Läsa.
Visa bifogad fil 19429

Nu såg jag också att någon hade anmält regeringen (vilken då kan en fråga?) till arbetsmiljöverket för mobbning, och uppmanade andra att göra detsamma. :up:
Ja det är helt sjukt verkligen..

Tack!
De preliminära siffrorna där Mp fick 4.4% hade jag sett för några dagar sedan.
Nu fick jag ju upp de "inte färdiga sluträknade" och då var det ju rätt.
Där Mp just nu ligger under spärren, SD (huvvaligen) näst största parti.
Ja, det lär ju sluta på samma resultat som i den preliminära räkningen men under tiden ser det verkligen ännu värre ut.

Det preliminära blev klart igår så de siffrorna fanns inte för några dagar sen, men det var väl marginella skillnader från den första räkningen på valnatten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar