Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
En dansk motsvarighet hade åtminstone handlat om fläsk och öl.

Lite bättre så! De kan också ha tagit det där med "valfläsk" lite för bokstavligt. "Ööööh, om vi lovar redit med... fläsk? Så faur vi vel en holians massa röster? E det ente sau de går te, ellor? - Jo Jöns, de bler brau! Å brännevin! Brännvin e gott, å skånskt. Åsså faur ente muslimerna drecka de. - Brau där, Sven!"

Åkte till stallet och nu när jag kom hem så hade MP jobbat sig över spärren!
Visste ju att det ordnar sig, men bara tanken på vad det skulle göra med hela riksdagssituationen om de halkat ur :nailbiting:

Status just nu! Ska tydligen bli klart på söndag.
0002AC8C-50D3-49FA-87E1-DBBA01CE2827.webp

Södermalms bönderna på cykel, buss eller t-bana vill gärna ha MP kvar, som kan straffa dom stackars satar som bor kvar "därute i obygden".

Det är ju bra om vi får med MP så kanske vi kan få en bred koalitionsregering i en enpartistat, väntar fortfarande på att du ska utveckla det resonemanget!

Jösses, kollade Skåne nu :crazy:, ytterligare en anledning att aldrig flytta dit O_o.

Jag tänker tvärtom. Örkelljunga är för långt bort från mig men det är lite lockande att flytta till Sjöbo och gå runt i F! merch varenda dag :meh:

Till vårt försvar säger jag att de goda nordvästra delarna ännu håller ställningarna någorlunda, liksom de någorlunda högutbildade delarna i väst. Men jag skäms för att se resten, även om jag är född och uppvuxen i Skåne och avser att fortsätta bo här till mitt sista andetag.

Inför förra valet fick jag valsedlar från Skånepartiet med delar av det "lockande" partiprogrammet: "Endast ett fritt Skåne kan stoppa invandringen. Stopp för all exploatering av vår åkerjord. Vi skall inte anpassa oss efter invandrares religiösa seder." Och så det som verkligen avgör saken, också tryckt på kuvertet: "Vi äter fläsk och dricker brännvin i Skåne". Ta mig tillbaka till Edvard Persson-eran, typ.

Jag slapp faktiskt de valsedlarna i år. Funderar på om de är lite mer normaliserade nu iom SDs framfart men har inte kollat siffrorna.

Fastnade också i lite SD-diskussioner (bara att läsa gud bevars). Hos mitt x familj. Blev så himla arg och ledsen. Försöker verkligen undvika det allt vad jag kan för jag orkar inte.

I mitt distrikt har mp över 11%. Det ordnar sig. Storstäderna löser det där.
Givetvis eftersom MP häckar på Södermalm och inte på landsbygden som ska ta smällen för deras politik.
Själv tar dom tricken till jobbet. :banghead:

Senast ändrad av en moderator:
" Under hela mandatperioden 2014-2018 har Stefan Löfven (S) gjort ett stort nummer av sin ambition att bryta den, enligt honom, fördummande blockpolitiken. Under onsdagens presskonferens gjorde han emellertid klart att denna ambition enbart gäller om hans block blir större än motståndarens, vilket resultatet från den preliminära rösträkningen nu bekräftat. Därmed kommer Löfven inte att gå i opposition som han meddelade att han skulle göra om Alliansen hade blivit större än S. Nu kan alla dagdrömmar om att Löfven kommer att agera stödhjul åt Alliansen en gång för alla spricka. Det innebär att Alliansen, var sig den vill det eller ej, nu måste förhålla sig till SD om de avser få bort Löfven. "

Men Löfvens besked på onsdagens pressträff väcker en rad frågor oavsett mandatfördelningen eftersom Löfvens utgångspunkt är att hans block är störst: Varför stod Löfven ensam på presskonferensen om han nu är en del av ett samlat block som avser att utgöra regering? Vilka övriga partier ingår i hans block, Miljöpartiet allena eller också Vänsterpartiet? Varför deklarerades inte detta förhållande före valet, alltså att Löfven vill regera med dessa två partier, och därigenom snarare cementera blockpolitiken? Även om V och MP ingår i regeringen uppnår de rödgröna inte egen majoritet. För att slippa förhålla sig till SD:s vågmästarroll behöver de locka över C och L. Vad ska en regering bestående av V, som motsätter sig privat ägande, och C, som i vissa delar närmast kan betecknas som nyliberalt, åstadkomma i sak?

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-ta-ert-ansvar-alliansen-1.8255034

" Under hela mandatperioden 2014-2018 har Stefan Löfven (S) gjort ett stort nummer av sin ambition att bryta den, enligt honom, fördummande blockpolitiken. Under onsdagens presskonferens gjorde han emellertid klart att denna ambition enbart gäller om hans block blir större än motståndarens, vilket resultatet från den preliminära rösträkningen nu bekräftat. Därmed kommer Löfven inte att gå i opposition som han meddelade att han skulle göra om Alliansen hade blivit större än S. Nu kan alla dagdrömmar om att Löfven kommer att agera stödhjul åt Alliansen en gång för alla spricka. Det innebär att Alliansen, var sig den vill det eller ej, nu måste förhålla sig till SD om de avser få bort Löfven. "

Men Löfvens besked på onsdagens pressträff väcker en rad frågor oavsett mandatfördelningen eftersom Löfvens utgångspunkt är att hans block är störst: Varför stod Löfven ensam på presskonferensen om han nu är en del av ett samlat block som avser att utgöra regering? Vilka övriga partier ingår i hans block, Miljöpartiet allena eller också Vänsterpartiet? Varför deklarerades inte detta förhållande före valet, alltså att Löfven vill regera med dessa två partier, och därigenom snarare cementera blockpolitiken? Även om V och MP ingår i regeringen uppnår de rödgröna inte egen majoritet. För att slippa förhålla sig till SD:s vågmästarroll behöver de locka över C och L. Vad ska en regering bestående av V, som motsätter sig privat ägande, och C, som i vissa delar närmast kan betecknas som nyliberalt, åstadkomma i sak?

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-ta-ert-ansvar-alliansen-1.8255034

Nej, varför skulle han gå i opposition när hans stöd i riksdagen är större?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar