Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag råkade titta in i facebookgruppen "Sverigedemokraterna och Jimmie Åkessons trogna vänner" och känner att jag gjort ett studiebesök i en del av verkligheten jag inte visste existerande. Finns dessa människor verkligen på riktigt? :o
Kort sagt är man otroligt besviken över valresultatet och SD:s "fiasko", men de menar också att det är totalt orimligt att de "bara" fick ca 18% så det finns en bred övertygelse om ett extremt valfusk i favör till framför allt socialdemokraterna! SD borde ju fått åtminstone 40% för "alla de känner" röstade minsann på dem!

Konspirationsteorierna och "bevisen" för valfusk är många. T.ex att i början av räkningen så låg SD på runt 23% sen plöstligt gick val.se mycket lägligt ner och då började siffrorna i TV-rutan att minska. :cautious: Självklart såg man att SD:s siffror började dra iväg för mycket och behövde justeras nedåt. För HUR kan de först ligga på 23% och sen sluta på 18? Vart har de 5% tagit vägen liksom, de kan ju inte bara försvinna?! :meh::banghead:

Det roligaste var också att det dök upp en namninsamling angående "valfusket". Det var verkligen skrivet för att attrahera "jimmie åkesson och han vänner" men vissa formuleringar som typ " skriv på du också och var en imbecill försvare av fosterlandet!" gjorde det tydligt att någon var ute efter att trolla. :laugh: Någon insåg detta och försökte varna de andra i gruppen, men till noll nytta. "Jag struntar i om det är fake, jag skriver på ändå. Valfusket måste uppmärksammas" osv osv.

Och blir det den preliminära eller slutgiltiga rösträkningen som fäller avgörandet?

Nej jag raljerar inte, jag har sett folk som har djupa funderingar kring det.

Ja, det lär ju sluta på samma resultat som i den preliminära räkningen men under tiden ser det verkligen ännu värre ut.

Det preliminära blev klart igår så de siffrorna fanns inte för några dagar sen, men det var väl marginella skillnader från den första räkningen på valnatten.

Det jag syftade på var ju första räkningen på valnatten. Ber om ursäkt för otydlighet.

I mitt lilla valdistrikt (dock väldigt stort till ytan) har mp över 7 %. Lite förvånad, för då ingår inte grannbyn där väldigt många inflyttade från städer bor. Där har mp drygt 10 % och sd 6 %.

(Nu är ju dessa distrikt pyttesmå, men finns fler ställen än städerna där mp ligger en bra bit över 4 %.)
Ja MP ligger bättre till där jag bor också, men höga procent i storstäderna ger ju ändå mer skillnad på totalresultatet iom antal röster :)

Ja såklart. Men du bor väl i stad? Menade mer att det finns hopp om folk även på riktiga vischan :D.
Ah ja det gör jag ju! Förstår hur du menar! :up:

Lite KL.
En tanke som slår mig..
Tänk om man skulle göra en ordentlig analys och se vilka områden där SD är stora och sen gå in jättehårt just där. Inte bara med ”hårdhandskar” utan att satsa på att stärka jämställdhetsarbetet och minska utsattheten genom positiva insatser.
Mer kärlek, jämställhet och minskade klyftor i SDs största nästen!

Jösses, kollade Skåne nu :crazy:, ytterligare en anledning att aldrig flytta dit O_o.

Till vårt försvar säger jag att de goda nordvästra delarna ännu håller ställningarna någorlunda, liksom de någorlunda högutbildade delarna i väst. Men jag skäms för att se resten, även om jag är född och uppvuxen i Skåne och avser att fortsätta bo här till mitt sista andetag.

Inför förra valet fick jag valsedlar från Skånepartiet med delar av det "lockande" partiprogrammet: "Endast ett fritt Skåne kan stoppa invandringen. Stopp för all exploatering av vår åkerjord. Vi skall inte anpassa oss efter invandrares religiösa seder." Och så det som verkligen avgör saken, också tryckt på kuvertet: "Vi äter fläsk och dricker brännvin i Skåne". Ta mig tillbaka till Edvard Persson-eran, typ.

Någon som vet när de räknar kommun och landsting i slutgiltiga?
Hos mig är det inte påbörjat än. Görs det först när riksdagen är helt klar?

Kort sagt är man otroligt besviken över valresultatet och SD:s "fiasko", men de menar också att det är totalt orimligt att de "bara" fick ca 18% så det finns en bred övertygelse om ett extremt valfusk i favör till framför allt socialdemokraterna! SD borde ju fått åtminstone 40% för "alla de känner" röstade minsann på dem!

En kollega tog igår upp på fikat mysteriet att SD hade fått 18% i valet, eftersom hen inte känner en enda person som ens tenderar att ha åsikter som skulle göra en röst möjlig på SD. Dock drogs inte slutsats om valfusk utan diskussionen hamnade mest i hur segregerade kretsar många rör sig i. Dessutom kände hen flera stycken som röstat på F! så applicerar man då den logik som ofta rör sig i de där SD-kretsarna så skulle nog F! haft ungefär 72% av rösterna i valet - och det kan man väl kalla valfusk att de inte ens får vara med i riksdagen!

En kollega tog igår upp på fikat mysteriet att SD hade fått 18% i valet, eftersom hen inte känner en enda person som ens tenderar att ha åsikter som skulle göra en röst möjlig på SD. Dock drogs inte slutsats om valfusk utan diskussionen hamnade mest i hur segregerade kretsar många rör sig i. Dessutom kände hen flera stycken som röstat på F! så applicerar man då den logik som ofta rör sig i de där SD-kretsarna så skulle nog F! haft ungefär 72% av rösterna i valet - och det kan man väl kalla valfusk att de inte ens får vara med i riksdagen!
Ja, valresultatet tydliggör segregationen samt att den inte alls bara handlar om etnicitet.

Sen har jag all förståelse för att folk trivs bland likasinnade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar