Dubbelsäng?

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare _Sweetheart_
  • Startdatum Startdatum
S

_Sweetheart_

En stor, eller två små? Vad har ni? Tänkte om man har en bäddmadrass som är lika bred som sängen, så bör man väl inte känna att det är två små? (80x2)

Måste ju vara otroligt svårt att flytta runt med en DUBBELsäng som sitter ihop, eller har jag fel?

Vad tycker/tror ni? :crazy:

Sv: Dubbelsäng?

Experterna brukar ju rekommendera två separata sängar och en stor bäddmadrass.
Det är ju inte ofta som man väger exakt lika mycket och då kan man välja två olika hårda/mjuka sänbottnar.

Vi har två sängar som är ihopskruvade för att inte glida isär. Är ju bara att skruva isär den dan man ska flytta på den.

Ofta brukar de väl rekomendera att man har två smala sängar om man ska ha en säng bredare än typ 140. Det är väldigt lätt att den "sjunker" i mitten annars.
Vi har 2 90sängar och en stor bäddmadrass.

Ja, vi tänkte ha 160cm eller 180cm. Vet inte vad som är bäst? Vad tror ni?

Okej, ja, det låter mest praktiskt iallafall att ha två små. Men jag vill inte känna skarven mellan sängarna. Gör man det om man har en hyffsat tjock bäddmadrass?

Vad är skillnad på resårbottnar och madrassbottnar?

Vi hade oxå två 90 me en stor bäddmadrass...resårbottnar för att bägge helt enkelt alltid har haft de

Men vad är skillnaden på resår och madrassbottnar?

Ikeas hemsida förklarar det där med olika madrasser ganska bra har jag för mig.

Tror vi har resårbottnar.
Vår bäddmadrass är bara 5 cm och den tar bort skarven mellan sängarna i princip helt och hållet. Råkar man köra ner armbågen i skarven så visst kan man märka av den men inte nämnvärt.

JAg har en sk Continentalsäng. Där är det nog madrassbottnar i den understa. Vet inte med säkerhet. I resårbottnen ingår resårerna. Det gör ju sängen till en säng. Madrassbotten måste du nog lägga resårmadrass på.

Mina understa är 80cm breda medans resårmadrassen och bäddmadrassen är 160. Skönt med så hög säng. Jag sov nästan på golvet innan...

Jag rekommenderar att köpa 2 sängar (90cm) och en gemensam tjock bäddmadrass (1.80). Det är så härligt att slippa ligga i skarven.

1.60 fungerar bra när man är 2 men direkt det blir barn känns det trångt att ha mindre än 1.80.

Fördelen med två separata sängar men gemensam bäddmadrass är också att man kan ha olika hårdhet på sängarna om man är väldigt olika viktmässigt. Det är också lättare att hantera vid flytt etc.

Köp TVÅ! Jag har gjort misstaget att köpa en 160säng och den är jättejobbig när flyttlassen går. Hade jag haft 2 90-sängar hade jag t.ex. haft möjligheten att bara ha den ena när jag varit trångbodd, nu har den stora sängen tagit upp halva lägenheten i vissa lägenheter. Visst är den gudomligt skön men ack så otymplig och som någon nämnde, när det blir barn kommer den i alla fall uppgraderas till 180.

Vi hittade en sängram som jag verkligen ville ha, den var bara 160 så vi har två 80`s madrasser :laugh:
Det är inte så trångt, kanske beror på hur stora man är? Vi sover två pers och en hund på 65 kilo i sängen och det funkar ypperligt :p.. ungarna får väl ligga i fotändan :cool:;)

Håller med, köp två! Alla trappuppgångar är inte gjorde för att få in en dubbelsäng... Att sova på bäddmadrassen på golvet är inte jätteskönt...:cool:

Vi har en sängram som är 160 bred,går lätt att skruva isär om det skulle behövas!
I den så har vi separata resårmadrasser med varsin tunnare madrass ovanpå!

Sambon och jag har olika hårdhet på resårmadrasserna!

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
795
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 263
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 535
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 418
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar