Konstruktiv kritik till chef?

Det var olämpligt utifrån känsligheten i temat som diskuterades, den rådande gruppdynamiken och min relation med chefen vid tillfället. Chefen uttryckte sig illa men det ger inte mig rätt att utsätta henom för samma sak. Snarare är det kontraproduktivt att kritisera någons beteende genom att bete sig likadant själv. Två fel gör inte ett rätt.
Du utsatte inte chefen för samma sak. Chefen har en positionsmakt som gör att utrymmet för hur man pratar om/till varann är mycket mindre för chefen än för dig.
 
Alltså nej. På alla punkter. Det är inte kränkande eller diskriminerande att prata med sina kollegor om chefen och det är heller inte mobbing. Mobbing skulle vara om gruppen gick ihop och t ex frös ut chefen eller på andra sätt bar sig illa åt mot hen.

Det kan inte finnas en enda arbetsgrupp i universum som inte pratar om sin chef. En arbetsplats som förbjöd det, hur det nu skulle gå till, skulle däremot kränka dem som jobbar där.
Vi blev tillsagda av chefen att hålla våra åsikter för oss själva vid ett tillfälle
Det fick snarare motsatt effekt ärligt talat
 
Kanske om det händer igen så skulle jag snarare kunna gå in och lättsamt avbryta stämningen. Den var märksamt spänd och i slutet av arbetsdagen på en fredag så jag gissar att folk var trötta också.

Det är tyvärr mycket svårt för mig att göra i verkligheten (dvs inte i chatgruppen på whatsapp) då jag inte hör allt som sägs och kan alltså lätt missa viktiga punkter så jag brukar inte kunna göra det. Men i en chat så skulle det kunna gå.
Om man nu kommer på ett bra sätt förstås.
Varför tar du på dig ansvaret för stämningen på arbetsplatsen? Det vilar på alla att hålla en god stämning men du behöver inte vara "medlare".
 
Ja men den nya chefen tyckte uppenbarligen att det var en bra idé att sätta upp lappar på anslagstavlan och skriva det i veckobrevet
Funkade inge bra alls faktiskt
Ja man behöver ju prata med varandra. Vi lever ju inte i Ryssland där man ska tugga och svälja allt som sker oavsett vad man tycker om det, utan så mycket som att blinka. Tänker att det är helt naturligt att prata i en arbetsgrupp om arbetet, chef och kollegor på en viss nivå. Det finns gränser man inte ska gå över, men att prata är inte att gå över gränser.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja man behöver ju prata med varandra. Vi lever ju inte i Ryssland där man ska tugga och svälja allt som sker oavsett vad man tycker om det, utan så mycket som att blinka. Tänker att det är helt naturligt att prata i en arbetsgrupp om arbetet, chef och kollegor på en viss nivå. Det finns gränser man inte ska gå över, men att prata är inte att gå över gränser.
Vi skulle ”fokusera på våra arbetsuppgifter och hålla våra åsikter för oss själva”
Satt det en lapp på anslagstavlan
Och jag sa faktiskt ”har jag hamnat i 1950 talets Ryssland?”
 
Vi skulle ”fokusera på våra arbetsuppgifter och hålla våra åsikter för oss själva”
Satt det en lapp på anslagstavlan
Och jag sa faktiskt ”har jag hamnat i 1950 talets Ryssland?”
Skitsnack finns på alla arbetsplatser i någon mån. Men det är när det blir mobbning som det blir fel. Att prata om arbetet, varandra och chefen är samtidigt något som det kan komma positiva saker ur, för arbetet skull. Att döda det är lite som att döda en del av arbetet. Förbättringar kommer ju generellt inte av sig själv utan man måste kunna prata med varandra om det, och förbättringar innebär ju att något inte är helt ok, att då inte få prata om det som inte är helt ok är bara fel, det är ett bra recept på hur man förlorar arbetstagare. Det är samma chefer som säger "tugga-svälj, trivs du inte här kan du sluta" som säger "jag förstår inte varför så många slutar och de inte blir långvariga, rekrytering är dyrt och jobbigt".....
 
Skitsnack finns på alla arbetsplatser i någon mån. Men det är när det blir mobbning som det blir fel. Att prata om arbetet, varandra och chefen är samtidigt något som det kan komma positiva saker ur, för arbetet skull. Att döda det är lite som att döda en del av arbetet. Förbättringar kommer ju generellt inte av sig själv utan man måste kunna prata med varandra om det, och förbättringar innebär ju att något inte är helt ok, att då inte få prata om det som inte är helt ok är bara fel, det är ett bra recept på hur man förlorar arbetstagare. Det är samma chefer som säger "tugga-svälj, trivs du inte här kan du sluta" som säger "jag förstår inte varför så många slutar och de inte blir långvariga, rekrytering är dyrt och jobbigt".....
Ja och min arbetsplats förekommer det faktiskt mobbning anser jag men det ursäktas med ”hen menar det ju inte så egentligen” för chefen är konflikträdd och klarar inte av det utan det blir istället allmänna uppmaningar i liknande stil
 
Alltså nej. På alla punkter. Det är inte kränkande eller diskriminerande att prata med sina kollegor om chefen och det är heller inte mobbing. Mobbing skulle vara om gruppen gick ihop och t ex frös ut chefen eller på andra sätt bar sig illa åt mot hen.

Det kan inte finnas en enda arbetsgrupp i universum som inte pratar om sin chef. En arbetsplats som förbjöd det, hur det nu skulle gå till, skulle däremot kränka dem som jobbar där.
Att prata illa om andra i stället för med personen det beror gör problemet man pratar om värre. Du bidrar aktivt att starta en ond spiral som leder till en negativ utveckling. Att det förekommer att man pratar om folk gör det absolut men grunden för att skapa förtroende i en grupp är att alla kan lita på att inte någon säger elaka saker så fort någon går ut från rummet. Det ska man kunna lita på både som chef och anställd, annars är det ett arbetsmiljöproblem för den som blir drabbad.
Det är fjortisfasoner och förbaskat oprofessionellt! Om det är så att man tar åt sig av ett sådant konstaterande så bör man ta sig en funderare om hur man beter sig helt enkelt och i stället försöka lösa problemet.
 
Att prata illa om andra i stället för med personen det beror gör problemet man pratar om värre. Du bidrar aktivt att starta en ond spiral som leder till en negativ utveckling. Att det förekommer att man pratar om folk gör det absolut men grunden för att skapa förtroende i en grupp är att alla kan lita på att inte någon säger elaka saker så fort någon går ut från rummet. Det ska man kunna lita på både som chef och anställd, annars är det ett arbetsmiljöproblem för den som blir drabbad.
Det är fjortisfasoner och förbaskat oprofessionellt! Om det är så att man tar åt sig av ett sådant konstaterande så bör man ta sig en funderare om hur man beter sig helt enkelt och i stället försöka lösa problemet.
Och här behöver man ha en chef som är en bra ledare och som kan sätta ner foten tillräckligt hårt utan att samtidigt stampa och klampa
En chef som inte ursäktar dåligt beteende med att ”hen menade nog inte så” eller ”ta det med en nypa salt”
Har man en chef som bara försöker tysta ner allt så bubblar det bara upp till ytan och blir värre
 
Och här behöver man ha en chef som är en bra ledare och som kan sätta ner foten tillräckligt hårt utan att samtidigt stampa och klampa
En chef som inte ursäktar dåligt beteende med att ”hen menade nog inte så” eller ”ta det med en nypa salt”
Har man en chef som bara försöker tysta ner allt så bubblar det bara upp till ytan och blir värre
Självklart ska inte en chef tysta ner någonting utan det måste vara så att någon konstaterar att det finns ett problem och nästa steg ska då vara för alla i gruppen att ”vi går och pratar med X och försöker lösa det”. Inte X är dum i huvudet, kom så går vi och pratar om hur dum i huvudet X är.
 
Självklart ska inte en chef tysta ner någonting utan det måste vara så att någon konstaterar att det finns ett problem och nästa steg ska då vara för alla i gruppen att ”vi går och pratar med X och försöker lösa det”. Inte X är dum i huvudet, kom så går vi och pratar om hur dum i huvude
Det är ingen som sagt att X är dum i huvudet däremot att X ofta fäller nedlåtande kommentarer till framförallt en person men även andra
Och det ursäktas med att ”X bara är sån hen menar det nog inte egentligen”
Fast det är faktiskt rena elakheter X vräker ur sig med jämna mellanrum och är oftast fruktansvärt nedlåtande mot många

Jag undrar verkligen hur elak man egentligen får vara mot en kollega
 
Senast ändrad:
Jag har vid ett tillfälle markerat mot ett uttalande från chef under ett möten där chefen tilltalat hela arbetslaget. Utan att gå in på detaljer så var det ett olämpligt försök till skämt som i sammanhanget också blev utpekande mot en junior kollega. På ren impuls flikade jag in "men sådär kan du ju inte säga som chef" i en nogsamt lättsam ton och med glimten i ögat.

Även om jag fortfarande tycker att det var rätt att markera mot övertrampet, så finns det snyggare sätt att göra det på. Nu hade jag tur och lyckades förmedla budskapet utan att någon part tappade ansiktet. Men det var inte särskilt professionellt av mig och ingenting någonsin gjort förr eller kommer göra igen.
Ja, det tycker jag är ngt av det viktigaste att förhålla sig till i arbetslivet - att i största möjligaste mån undvika att kritisera ngn inför trupp. Om det öht är nödvändigt att lämna kritik så gör man det i enrum. Men med det sagt så tycker jag ändå att det finns situationer där man har en skyldighet att ingripa men även i de situationerna då tänka på att inte göra mer än situationen kräver.
 
Jag tänker att det hänger mycket på min relation till och förtroende för chefen. Om något skrivits i en grupp jag är med i, och jag vet att min kollega tog illa upp av det som skrevs, tycker jag inte alls det är fel att informera chefen om att sättet hen uttryckte sig på inte uppfattades så bra av varken mig eller kollegan.

Min uppfattning är att regelrätta konflikter där chef pratar allvar med anställd tas privat. Väljer chefen att skriva grejer i den gemensamma chatten skulle jag tänka att det rör sig om olycklig formulering snarare än någon direkt konflikt, och då tycker jag det är fullkomligt rimligt att medlemmarna i chatten vänder sig till chefen med frågor och synpunkter på hur formuleringen uppfattades.

Är det en chef som både tar uppenbart privata utskällningar i den gemensamma chatten, och inte har något intresse av att förbättra sig, hade mitt förtroende för hen blivit oerhört lågt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
2 089
Senast: Hermelin
·
Skola & Jobb Som frågan lyder- gör ni det? Eller i vilket skede pratar ni med er chef om att ni funderar på om gräset är grönare nån annanstans...
2
Svar
37
· Visningar
3 175
Senast: lilstar
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 671
Senast: Hemlig21
·
Skola & Jobb Jag hade lönesamtal i förrgår och är fortfarande irriterad och har svårt att släppa samtalet jag hade med min chef.. Bakgrunden är att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 816
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp