Konstruktiv kritik till chef?

Det hade definitivt varit övertramp!

Men det är lite svårt att veta vad som är övertramp eller inte. Jag kanske reagerar extra kraftigt för att jag vet att jag skulle ta illa åt mig om det var till mig chefen sa så. Men så är jag medveten om att jag kan vara jäkligt känslig i vissa situationer.

Plus att jag sett kollegan i liknande konflikter förut och hur hen sett ut då, jag lider lite av empati ;)
Uppmana din kollega att själv prata med chefen om det ifall personen tog illa vid sig istället.
 
Jag skulle säga att har en inte vidare erfarenhet av arbetsledning ska en vara försiktig med att recensera sin chef öht och definitivt inte när det gäller en kollega.

Om en själv upplever att en blivit tilltalad på ett sätt som gjort att en tar illa upp så är det bra om en klarar av att lyfta det med chefen. Men nu lever vi inte i den bästa av världar så något sådant kan definitivt ha negativa konsekvenser för en själv.

Jag skulle väl säga att så länge det inte är något en själv mår dåligt av ska en avhålla sig från att kommentera.

Och allt ovanstående är givetvis gällande mindre saker. Grova saker ska givetvis tas upp.
Bra att fråga buke! Jag får sätta mig på händerna och hålla mig till att visa sympati för kollegan privat mellan oss.

Kan bara vara lite svårt att hålla klaffen ibland ;)
 
Nej, och absolut inte sådär med en fråga ifall man får ge kritik.
Om jag tycker chefen beter sig dåligt på något sätt mot mig så säger jag det, alltså tex att jag tog illa vid mig när hen sa x eller y. Hade inte lagt mig i eventuella konflikter mellan chef och kollega, sålänge det inte går ut över mig. Det kan finnas en massa saker som man inte har en aning om där så bäddat för problem.
Jag håller med om detta, kan vara så att chefen tar i för att tidigare har smidigare omskrivningar gått rakt överhuvudtaget på kollegan tex.
 
I ett sådant fall är det absolut bästa att säga till chefen att "Jag har en fråga. Jag uppfattade det du skrev till X såhär.... - menade du verkligen det?" Att börja tissla och tassla med kollegor om att chefen uttryckt sig klumpigt leder inte till någonting annat än att det blir jobbig stämning i gruppen. Problemet är antingen att chefen uttryckts sig osmidigt och bör fundera på hur denne uttrycker sig eller att du har missuppfattat situationen. Har kollegan problem med hur chefen uttrycker sig så får kollegan hantera det med chefen. Man tar upp problem med den det berör helt enkelt om det är så att man har som syfte att faktiskt lösa det och inte bara skapa drama.
 
Det hade definitivt varit övertramp!

Men det är lite svårt att veta vad som är övertramp eller inte. Jag kanske reagerar extra kraftigt för att jag vet att jag skulle ta illa åt mig om det var till mig chefen sa så. Men så är jag medveten om att jag kan vara jäkligt känslig i vissa situationer.

Plus att jag sett kollegan i liknande konflikter förut och hur hen sett ut då, jag lider lite av empati ;)

Då låter det som att det är klokt att, som du konstaterat, sitta lite på händerna en stund. Och finnas där för kollegan om hen behöver det :)
 
Jag jobbar som chef och det finns ju verkligen två sidor av det här. I de flesta situationer hade jag nog uppskattat feedbacken om det är i form typ ”X reagerade såhär efter ert samtal, vilket påverkar våran effektivitet. Min erfarenhet är att det fungerar bättre att göra såhär istället när jag ska framföra en åsikt till X. Men det kan finnas omständigheter jag inte vet om bla bla”. Lagom neutralt, men ändå med ödmjukhet och lösningsfokuserat. Men när det blir för inne på detaljer (eftersom jag inte kan eller skulle diskutera en situation som handlar om en annan medarbetare) eller situationer där det verkligen varit befogat som @athena_arabians beskriver kan det också verkligen landa fel. Jag ser dock absolut hellre att vi pratar om allt som skaver och det tror och hoppas jag de flesta chefer också tänker.

Sen angående att chefen inte hållt vad den säger, det hade jag verkligen tagit upp. Men som all feedback så vill man ha förändring eller positiv effekt så behöver det landa bra även hos mottagaren.
 
I ett sådant fall är det absolut bästa att säga till chefen att "Jag har en fråga. Jag uppfattade det du skrev till X såhär.... - menade du verkligen det?" Att börja tissla och tassla med kollegor om att chefen uttryckt sig klumpigt leder inte till någonting annat än att det blir jobbig stämning i gruppen. Problemet är antingen att chefen uttryckts sig osmidigt och bör fundera på hur denne uttrycker sig eller att du har missuppfattat situationen. Har kollegan problem med hur chefen uttrycker sig så får kollegan hantera det med chefen. Man tar upp problem med den det berör helt enkelt om det är så att man har som syfte att faktiskt lösa det och inte bara skapa drama.
Tissla och tassla - det är ju verkligen ett chefsperspektiv. Som ledare kommer man aldrig undan att arbetsgruppen talar om en, även i negativa ordalag. Som medarbetare måste man såklart få göra det, man ventilerar med sina arbetskamrater.
 
Jag har vid ett tillfälle markerat mot ett uttalande från chef under ett möten där chefen tilltalat hela arbetslaget. Utan att gå in på detaljer så var det ett olämpligt försök till skämt som i sammanhanget också blev utpekande mot en junior kollega. På ren impuls flikade jag in "men sådär kan du ju inte säga som chef" i en nogsamt lättsam ton och med glimten i ögat.

Även om jag fortfarande tycker att det var rätt att markera mot övertrampet, så finns det snyggare sätt att göra det på. Nu hade jag tur och lyckades förmedla budskapet utan att någon part tappade ansiktet. Men det var inte särskilt professionellt av mig och ingenting någonsin gjort förr eller kommer göra igen.
 
Jag har vid ett tillfälle markerat mot ett uttalande från chef under ett möten där chefen tilltalat hela arbetslaget. Utan att gå in på detaljer så var det ett olämpligt försök till skämt som i sammanhanget också blev utpekande mot en junior kollega. På ren impuls flikade jag in "men sådär kan du ju inte säga som chef" i en nogsamt lättsam ton och med glimten i ögat.

Även om jag fortfarande tycker att det var rätt att markera mot övertrampet, så finns det snyggare sätt att göra det på. Nu hade jag tur och lyckades förmedla budskapet utan att någon part tappade ansiktet. Men det var inte särskilt professionellt av mig och ingenting någonsin gjort förr eller kommer göra igen.
inte var det oprofessionellt? Så lågt i tak kan det inte vara att man inte kan säga något sådant. På mina arbetsplatser hade man lätt kunna säga sådär utan att ens behöva vara lättsam. (Det lättsamma förtar ju dessutom allvaret i kritiken)
 
Tissla och tassla - det är ju verkligen ett chefsperspektiv. Som ledare kommer man aldrig undan att arbetsgruppen talar om en, även i negativa ordalag. Som medarbetare måste man såklart få göra det, man ventilerar med sina arbetskamrater.
Nej, man får faktiskt inte kränka, särbehandla eller diskriminera en chef heller. Att ”ventilera” hur dålig någon är på sitt jobb med andra i grupp är mobbing. Man kan däremot absolut framföra sina åsikter om vad man upplever som felaktiga eller dåliga beslut eller uttryck på ett konstruktivt sätt. Men att prata skit om någon är aldrig ok oavsett om det är en chef eller kollega. Är det allvarligt så lyfter man det med skyddsombud eller hr.
 
inte var det oprofessionellt? Så lågt i tak kan det inte vara att man inte kan säga något sådant. På mina arbetsplatser hade man lätt kunna säga sådär utan att ens behöva vara lättsam. (Det lättsamma förtar ju dessutom allvaret i kritiken)

Det var olämpligt utifrån känsligheten i temat som diskuterades, den rådande gruppdynamiken och min relation med chefen vid tillfället. Chefen uttryckte sig illa men det ger inte mig rätt att utsätta henom för samma sak. Snarare är det kontraproduktivt att kritisera någons beteende genom att bete sig likadant själv. Två fel gör inte ett rätt.
 
Det var olämpligt utifrån känsligheten i temat som diskuterades, den rådande gruppdynamiken och min relation med chefen vid tillfället. Chefen uttryckte sig illa men det ger inte mig rätt att utsätta henom för samma sak. Snarare är det kontraproduktivt att kritisera någons beteende genom att bete sig likadant själv. Två fel gör inte ett rätt.
Ifrågasätta hur någon uttrycker sig kan absolut gå att göra i ansiktet på någon. Någon med självinsikt kan då be om ursäkt för det och så blir det ingen stor grej av det. Det är suveränt att ha någon eller några i en grupp som vänligt säger ifrån om någon går över gränsen och där andra vet om det. Det uppmuntrar till kreativitet om det är med vänlighet det görs men hindrar saker från att spåra ur.
 
Ifrågasätta hur någon uttrycker sig kan absolut gå att göra i ansiktet på någon. Någon med självinsikt kan då be om ursäkt för det och så blir det ingen stor grej av det. Det är suveränt att ha någon eller några i en grupp som vänligt säger ifrån om någon går över gränsen och där andra vet om det. Det uppmuntrar till kreativitet om det är med vänlighet det görs men hindrar saker från att spåra ur.
Kanske om det händer igen så skulle jag snarare kunna gå in och lättsamt avbryta stämningen. Den var märksamt spänd och i slutet av arbetsdagen på en fredag så jag gissar att folk var trötta också.

Det är tyvärr mycket svårt för mig att göra i verkligheten (dvs inte i chatgruppen på whatsapp) då jag inte hör allt som sägs och kan alltså lätt missa viktiga punkter så jag brukar inte kunna göra det. Men i en chat så skulle det kunna gå.
Om man nu kommer på ett bra sätt förstås.
 
Senast ändrad:
Jag jobbar som chef och det finns ju verkligen två sidor av det här. I de flesta situationer hade jag nog uppskattat feedbacken om det är i form typ ”X reagerade såhär efter ert samtal, vilket påverkar våran effektivitet. Min erfarenhet är att det fungerar bättre att göra såhär istället när jag ska framföra en åsikt till X. Men det kan finnas omständigheter jag inte vet om bla bla”. Lagom neutralt, men ändå med ödmjukhet och lösningsfokuserat. Men när det blir för inne på detaljer (eftersom jag inte kan eller skulle diskutera en situation som handlar om en annan medarbetare) eller situationer där det verkligen varit befogat som @athena_arabians beskriver kan det också verkligen landa fel. Jag ser dock absolut hellre att vi pratar om allt som skaver och det tror och hoppas jag de flesta chefer också tänker.

Sen angående att chefen inte hållt vad den säger, det hade jag verkligen tagit upp. Men som all feedback så vill man ha förändring eller positiv effekt så behöver det landa bra även hos mottagaren.
Ja.. Det är väl det som är svårt, att veta hur det kommer att landa hos mottagaren. Speciellt då jag inte är ansikte mot ansikte och vet konkret inte vad som pågår som gör att hen behöver vara någon annanstans, det kan ju vara betungande saker som kan vara förståeliga.
 
Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen på whatsapp) där jag reagerade på ordvalen som min chef gjorde. Jag skrev privat till min kollega och stöttade henom, hen uppskattade det och var jäkligt less. (Hen har bränt ut sig förut och har en tendens till att inte hålla så väl på sina gränser mellan arbetstid och privattid, så det är inget fel på henoms arbetsinsats tycker jag.)

Det fick mig att fundera på om jag kunde ge lite konstruktiv kritik till chefen med tanken att det skulle kunna få chefen att tänka efter och formulera sig bättre i framtiden för arbetsmiljöns skull. För det tror jag absolut finns möjligheter till.

Jag frågade om jag fick ge henom lite konstruktiv kritik i den privata konversationen mellan oss två, fick inget svar.

Jag pratade om det med en annan person (inte anställd på samma plats och känner inte dem alls utöver vad jag sagt) och de tyckte att jag inte skulle det.

Har därefter raderat frågan i vår privata konversation då det inte var helt klart.

Men jag funderar lite på detta.. Vad tycker ni? Jag kan tycka att en chef bör kunna ta konstruktiv kritik från sina anställda. När kan man ge det? Vad skulle ni göra?
Alltså det känns lite som att det är kollegans problem som den får ta upp med chefen och ev sej själv om den vill ha en förändring. Kan ju hända att chefens reaktion och ordval var befogat pga tidigare händelser/konflikter? Man vet aldrig riktigt vad det är som pågår mellan två personer och varför den ena reagerar som den gör.

Så jag hade nog låtit det vara helt, uppmuntrat kollegan att ta tag i vad problemet nu är.
 
Kanske om det händer igen så skulle jag snarare kunna gå in och lättsamt avbryta stämningen. Den var märksamt spänd och i slutet av arbetsdagen på en fredag så jag gissar att folk var trötta också.

Det är tyvärr mycket svårt för mig att göra i verkligheten (dvs inte i chatgruppen på whatsapp) då jag inte hör allt som sägs och kan alltså lätt missa viktiga punkter så jag brukar inte kunna göra det. Men i en chat så skulle det kunna gå.
Om man nu kommer på ett bra sätt förstås.
Hade det varit enkelt så hade alla gjort det 🙂 men i samtal så kan du antagligen utnyttja att du inte riktigt hör till din fördel (om det är så att folk vet om att du inte alltid hör). ”jag uppfattade det som du just sa såhär, jag hörde kanske inte riktigt så kan du förtydliga?”
 
Nej, man får faktiskt inte kränka, särbehandla eller diskriminera en chef heller. Att ”ventilera” hur dålig någon är på sitt jobb med andra i grupp är mobbing. Man kan däremot absolut framföra sina åsikter om vad man upplever som felaktiga eller dåliga beslut eller uttryck på ett konstruktivt sätt. Men att prata skit om någon är aldrig ok oavsett om det är en chef eller kollega. Är det allvarligt så lyfter man det med skyddsombud eller hr.
Alltså nej. På alla punkter. Det är inte kränkande eller diskriminerande att prata med sina kollegor om chefen och det är heller inte mobbing. Mobbing skulle vara om gruppen gick ihop och t ex frös ut chefen eller på andra sätt bar sig illa åt mot hen.

Det kan inte finnas en enda arbetsgrupp i universum som inte pratar om sin chef. En arbetsplats som förbjöd det, hur det nu skulle gå till, skulle däremot kränka dem som jobbar där.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
2 089
Senast: Hermelin
·
Skola & Jobb Som frågan lyder- gör ni det? Eller i vilket skede pratar ni med er chef om att ni funderar på om gräset är grönare nån annanstans...
2
Svar
37
· Visningar
3 175
Senast: lilstar
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 671
Senast: Hemlig21
·
Skola & Jobb Jag hade lönesamtal i förrgår och är fortfarande irriterad och har svårt att släppa samtalet jag hade med min chef.. Bakgrunden är att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 816
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp