Du och din tränare.

Sv: Du och din tränare.

Jag låter tränaren bestämma vad vi ska göra.
Ofta har något genomgående för alla som tränar den dan, men det är trots det väldigt inriktat på vem som rider. Hon kommer ofta med nya idéer och så.
Men jag har rtänat för henne i 6 år, så hon vet vad jag vill träna, t.ex. köra igenom program inför tävling.
Känner jag att det är ngt jag vill ta så säger jag bara till om det.

Så brukar mamma och min tränare också. Disskutera vad som hänt sen sist och hur planeringen ser ut. Har vi tävlat, hur har det gått? Ska vi tävla, vilka klasser? osv

Samtidigt kikar tränaren på mig och hästen och får sig en uppfattning om hur dagsformen ser ut.

axel skrev:
*KL*
Det är sk-tkul när man tränar 2 dagar före tävling o inte får göra ett enda moment som då ska ingå i programmen, när man känner att vissa saker inte ens sitter på träning- att man inte hunnit träna själv på vissa saker.

Självförtroendet sjunker då rejält- stress
Kommer det att funka på tävlingen:confused:

usch nä :p I stort sätt alla generalrepetitioner vi hade med min c-ponny var katastrofer! Innan sm- 04 så sa min tränare att ja, så som han går nu så ska du vara glad om du kommer till A-finalen..( han gick riktigt dåligt..) som kom man till tävlingen så var han som vanligt igen ;)

Oftast är det lite småprat i början, hur har det känts i veckan, vad har fungerat bra och vad har känts knackigt? Sen får jag rida lite fritt i alla gångarter i båda varven, göra lite övergångar osv. och sen bestämmer vi vad som behöver fixas till.

Min tränare bestämmer helt vad vi ska göra.
Vissa dagar tar vi 2 steg framåt medans vissa ett steg bakåt.
Hon vet bäst vad vi ska göra, jag litar helt på henne och hon är snabbt på att hitta på nytt.

Jag har ridit för samma tränare i ett par år. Och har inga planer just nu på att testa andra. De har fortfarande så mycket kvar att lära mig. Och jag tycker de är kunniga, bra på att lära ut och trevliga som personer.

När jag red för dem första gången fick jag rida lite som jag brukar och så kollade de hur jag red, vad som gjordes rätt och fel. Och vad vi behövde öva på.

Nu har vi en planering som sträcker sig en bit framåt. Vi har satt vissa mål som vi siktar på. Innan varje ridpass frågar tränarna hur det gått sen förra v och om det är något speciellt vi ska kolla på. Annars fortsätter vi enligt planen. Och dyker det upp något problem så tar vi tag i det innan vi går vidare.
Så min träning är anpassad efter mig och min häst. Men samtidigt finns det ju saker som hästen och jag ska kunna, som man bör kunna för att vara ett bra ekipage. Och det är ju vad jag vill att vi ska bli.

(Min tränare kommer hem till mig i stället för tvärtom)
Men i alla fall: Under uppvärminingen pratar vi om vad jag och hästen skulle behöva träna på och så gör vi det :idea:

Har inga nya tränare som jag rider för just nu, men jag skulle nog inte fråga hur dom vill att jag ska rida för dom, det är ju inte uppvisning det är frågan om. Tränaren ska ju hjälpa till att utveckla hästen.

:bow:

Jag rider inte för någon för tillfället, hittar ingen jag OCH hästen trivs med. Jag vill ha en tränare som förstår att min häst är lite "speciell", jag vill inte rida med massor av hand som man ska dra och ta med i tid och otid, det passar inte honom och han blir bara spänd och ledsen.
Letar efter någon som är rak för min skull, jag vill veta precis vad jag ska göra och inte få det inlindat i rosa bomull.
Samtidigt måste tränaren vara mjuk och inte stressa min häst, är inte han nöjd är det helt värdelöst att träna.
Förhoppningsvis ska jag åka iväg och prova ny tränare inom en snar framtid som sägs vara mjuk och lugn. Hoppas verkligen det ska fungera, snart sliter jag av mig allt mitt hår p.g.a. det här :crazy:
Att det ska vara så svårt att hitta en mjuk och rak tränare?
Vill ha mycket grundridning blandat med nya saker, en tränare som förstår varför det är si eller så med min häst och mig. Luddigt förklarat :D

Jag har en jag trivs med - men inte hästen. Och en hästen trivs med - men inte jag.
Den ena är rak och pang pang pang så att säga, men Wilbur blir bara ledsen och spänd.
Den andra är "Åh snuttegullhästen såååå duktig" ( :angel: ) och det är inte riktigt min melodi.
Jag vill ha någon blandning utan att den blir överdriven åt båda håll så att säga, som båda kan trivas med.
D.v.s. mjuk hand och lugn tränare men rak. På ett ungefär.
Men som sagt, ska förhoppningsvis åka o prova en ny tränare nu snart om h*n har tid, hoppas verkligen det.
Btw glömde jag svara på ditt PM, svar kommer nu :D

Jag ska testa att börja rida för en dressyrdomare/tränare som är "fokuserad" på ryttarens sits. Jag ska fortsätta med min andra men förhoppningsvis komplettera med denna. Det jag har pratat med henne om är att det är just sitsen jag måste komma åt, samt balans.. så vi får se hur det blir :)

Har hört att många av hennes elever har fått "kasta" sadeln för att hitta balansen barbacka... hej å hå!

Jag har också fått kasta sadeln med min tränare ibland. Då har jag ett stigläder om halsen på min elephant. Även om jag bara skrittar känns det tryggt att veta att OM det händer något finns det i alla fall ett litet snöre att strypa honom med.

Jag har t o m testat att trava barbacka på Elephanten. (inte på tränarens inrådan, hon är oskyldig). Jag skrattade. Inte Ralph... :bump:

Mina tränare brukar oftast fråga mig om det är något särskilt jag vill träna på och om jag svarar nej brukar hon/han oftast hitta på en. Hon är i alla fall en tränare som jag kommer bra överens med eftersom han/hon vet hur jag rider och vet dessutom vad jag och min häst behöver träna på.:) :smirk:

Hur ser upplägget ut. Kommer ni dit och så bestämmer tränaren en övning ( har alla ekipage den dagen samma övning?:angel: )
Hm Nyfiken:d

Min tränare frågar alltid var man befinner sig i utbildningen för tillfället (om man har bytt häst vill säga) och vad man behöver hjälp med just nu. I mitt fall behöver jag just nu hjälp med allt, så då får jag hjälp av min tränare att prioritera. Hon är duktig på att se den röda tråden och driver utbildningen framåt i rätt riktning med förslag på övningar.

Jag har sällan ridit en dressyrkurs där alla deltagare tränat på exakt samma övningar. Det är ju desto vanligare på hoppkurser.

Jag har också fått kasta sadeln med min tränare ibland. Då har jag ett stigläder om halsen på min elephant. Även om jag bara skrittar känns det tryggt att veta att OM det händer något finns det i alla fall ett litet snöre att strypa honom med.

Jag har t o m testat att trava barbacka på Elephanten. (inte på tränarens inrådan, hon är oskyldig). Jag skrattade. Inte Ralph... :bump:

Intressant, själv så skrattade jag gott när hon började prata om barbacka, men då sa hon att jag snart skulle kunna galoppera barbacka utan problem med lite träning och hjälp på vägen.. jo, tjena!

Hur gick det för dig i trav på din "storstegade" häst?

Jag drog den i truten så att den inte var så storstegad. :devil: :o

På min gamla häst vågade jag mycket mer, det var bättre med mindre (läs ingen) gång...

Rider regelbundet för en ganska nybliven c-tränare som också är unghästutbildare och beridare. Själv åker hon till tyskland för att träna en också till flyinge

Första gången jag red var det väldigt tråkigt, hon var nog lite blyg också. Hon sa inte mkt och lektionen segade fram.

Andra gången blev hon antagligen glad för jag kom tillbaka och jag fick massor utav nya idéer och tips.

Tredje gången känndes det som om vi hade kännt varandra ett bra tag. Jag fick hjälp med det jag tyckte vi hade lite problem med osv.

Eftersom hon rider olika hästar varje dag och har gjort det ett tag visste hon ungefär vart problemet låg när det gällde Electras nerver!!:bow: Tacka gudarna för denna människa. hon hade haft flera andra hästar med samma problem. Nu vet vid var problemet är och jag ser fram emot att lösa det med min lite av min tränares hjälp.

Jag tyckte electra var välriden innan jag tränade för denna men det var inte mkt jämfört med nu :love:

Nu ska vi också våga oss ut på dressyrtävling igen:banana: men jag vågar inte hoppas för mycket :p

Senast ändrad:

Jag rider inte för någon för tillfället, hittar ingen jag OCH hästen trivs med. Jag vill ha en tränare som förstår att min häst är lite "speciell", jag vill inte rida med massor av hand som man ska dra och ta med i tid och otid, det passar inte honom och han blir bara spänd och ledsen.
Letar efter någon som är rak för min skull, jag vill veta precis vad jag ska göra och inte få det inlindat i rosa bomull.
Samtidigt måste tränaren vara mjuk och inte stressa min häst, är inte han nöjd är det helt värdelöst att träna.
Förhoppningsvis ska jag åka iväg och prova ny tränare inom en snar framtid som sägs vara mjuk och lugn. Hoppas verkligen det ska fungera, snart sliter jag av mig allt mitt hår p.g.a. det här :crazy:
Att det ska vara så svårt att hitta en mjuk och rak tränare?
Vill ha mycket grundridning blandat med nya saker, en tränare som förstår varför det är si eller så med min häst och mig. Luddigt förklarat :D

Du borde komma hit!!!:bump: Jag förstår precis vad du menar och jag har den turen att jag har hittat en :) :bow:

Jag och min ridlärare diskuterar först vad vi gjorde gången innan, och vad jag tränat på sedan sist och vart jag tycker problemen sitter, sen tränar vi lite på "problemen" och sedan kommer hon ofta på någon ny övning.

jag tycker att det e bra mellan min tränar och mig, trots att vi inte träffas så ofta. har kännt henne ända sedan jag var liten ;)

jag tränar för flera tränare. men mina trnare kollar först hur jag rider och sen sätter övningar för hur jag rider .. om det är nåt som tränaren ser att jag gör fel så att hästen inte går rätt så sätter den upp en övning så att jag ska kunna det för att hästen går rätt. man kan inte sätta samma övningar till alla hästar. alla är olika .. vissa kanske är mjuka i munnen andraa hårda . vissa hästar framåt och andra lite slöa. det är så olika. hör av dig om det är nåt . mvh jojo;)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 056
Senast: Mirre
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj